Leading Edge Startet 17.Desember.2007 Del på Facebook Startet 17.Desember.2007 Er det greit å ha landstrømladeren stående på hele vinteren når det ikke er noe forbruk eller kan det være uheldig for batteriene? Har landstrøm på selv om båten står på land pga ovn og avfukter. Da er jeg nødt til å ha laderen inne for å få strøm i kontaktene i båten. ALternativet blir å fysisk koble fra batteriene men hvis det ikke skader dem så slipper jeg jo det... Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Så lenge det er en vedlikeholdslader, som legger seg inn og ut selv, er det grei skuring.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Anbefaler at du jevnlig (ukentlig) leser av spenningen på batteriene du har under kontinuerlig ladning om vinteren. Vi har diskuteret på BP forskjellige batterityper. Det kan være greit at du legger ut informasjon om hvilken batteritype du har og hvilken spenning du måler nå rundt juletider. Dette kan gi grunnlag for videre råd til deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Har landstrøm på selv om båten står på land pga ovn og avfukter. Da er jeg nødt til å ha laderen inne for å få strøm i kontaktene i båten. Hva ? Den skjønte jeg ikke. Du kan vel skru av laderen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sharko Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Går du for CTEK, er du sikker: http://ctek.no/index.php/726712 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 (redigert) Går du for CTEK, er du sikker: ... om hva og hvorfor? Enten ha han en vedlikeholdslader, eller ikke. Det er det som han skulle forsikre seg om, ikke noe annet. Jørg Redigert 17.Desember.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Min C-tech har netopp blitt levert inn til service. Den sluttet å gi strøm. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Hva er egentlig best for bly-batterier gjennom vinteren? Vedlikeholdlsadning eller toppladning og så koble vekk polene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Går du for CTEK, er du sikker: http://ctek.no/index.php/726712 Jeg har noen spørsmål som du sikkert kan svare på. Tidligere oppga ikke ctek noen effektivitetsgrad på laderne, men man kunne regne dette ut ved å se på forholdet mellom strømforbruk og ladestrøm med respektive spenninger. Jeg syntes den gang at laderen var lite effektiv. Nå ser jeg at effektiviteten er oppgitt til 85 % i det databladet du henviser til, men hvis jeg regner dette ut fra de andre tallene som er oppgitt, så kommer jeg ikke i nærheten. Tidligere oppga de rippelen fra laderen i prosent, noe som ble et skummelt høyt tall i vertfall på de større laderne hvis de skulle brukes i båt. Nå oppgir de et tall på max 150 mV rms, 0,3 A på en liten lader. Når du sier ”er du sikker”, hva legger du i dette? Er batteriet sikkert, er hele båten sikker eller er du sikker på at databladet stemmer delvis eller helt? Håper du kan svare meg på dette. Ole Petter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Hva ?Den skjønte jeg ikke. Du kan vel skru av laderen ? Han har sikkert en fransk lader med integrert landstrømsentral. Hi teck kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Leading Eagle Jeg lader batteriene opp 3 ganger i løpet av vinteren. Utenom dette kobler jeg strømmen utenom landstrømmen til ovn. Bruker kun tilkobling via landstrøm når batteriene lades. Jeg har 5 ordinære battereier leverte standard med båten. Nå ligger jeg på sjøen. Ellers ligger båtene ved siden av med lading hele vinteren igjennom. Jeg gjør det anderledes, pga ved event jordfeil i anlegget. Om dette er riktig eller galt, vil jeg snart lese nå Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 17.Desember.2007 Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 (redigert) Leading Eagle Jeg lader batteriene opp 3 ganger i løpet av vinteren. Utenom dette kobler jeg strømmen utenom landstrømmen til ovn. Bruker kun tilkobling via landstrøm når batteriene lades. Jeg har 5 ordinære battereier leverte standard med båten. Nå ligger jeg på sjøen. Ellers ligger båtene ved siden av med lading hele vinteren igjennom. Jeg gjør det anderledes, pga ved event jordfeil i anlegget. Om dette er riktig eller galt, vil jeg snart lese nå Hvis vinteren er lang, noe vi har tradisjon for i Norge, vil jeg anbefale å lade opp batteriene litt oftere båtsmann. Drar du syrevekten opp litt oftere, og påser at litt gassing får rørt litt om i syren, får du ikke problemer med verken sulfatering eller gitterkorrosjon. Ellers er vi helt på linje. Annenhver eller hver tredje uke kanskje, men det forutsetter at du ikke har belastning på batteriene selvfølgelig. Redigert 17.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leading Edge Svart 17.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2007 Jeg har en svær kladas av en quick lader. Tror den er 60amp. Ser slik ut: Den har vedlikeholdslading på 13,4 og full spenning på 14,2. Ser at når båten står ubrukt lenge (slik som nå) så synker batterispenningen til 13,4. Dersom jeg setter på noe forbruk av betydning så stiger straks spenningen til ca.14V så det er nok slik det skal være. Ifølge Jørg (som jeg har fått tillit til etter å ha lest litt her på båtplassen) så skal det da ikke være noe problem å ha den stående på kontinuerlig så da tror jeg vi satser på det om ikke andre overbevisende argumenter skulle dukke opp Dersom jeg hadde ligget på sjøen så hadde jeg nok gjort som deg Båtsmann og vært litt forsiktig med landstrømmen for å unngå tæring i tilfelle jordfeil ja. Har bås ved siden av en gammel stålbåt så jeg har vært litt skeptisk til tæring selv og forsiktig med landstrømmen men det har faktisk gått veldig bra viste det seg når jeg fikk opp og fikk sjekket anoden Jeg har tre originale batterier (usikker på hvilken type det var) og to av de nye vedlikeholdsfrie fra Biltema (de med rød og grønn indikator). Hørte at de skulle være bra men det vil jo vise seg. Det er vel sånn bortimot 600Ah til sammen trur eg. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Bavaria har koblet sine ladere rett inn på sikringspanelet (hvilket sikkert kommer til å generere en del negativ kritikk her på forumet) og det er en smal sak å koble dette ut om en ønsker det (tar 5 min). Jeg skiftet ut min Quick lader med en større sak fra Mastervolt i sommer og monterte samtidig opp en stikkkontakt ved laderen slik at den enkelt kan kobles ut om det er ønskelig. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Bavaria har koblet sine ladere rett inn på sikringspanelet (hvilket sikkert kommer til å generere en del negativ kritikk her på forumet) og det er en smal sak å koble dette ut om en ønsker det (tar 5 min). Jeg skiftet ut min Quick lader med en større sak fra Mastervolt i sommer og monterte samtidig opp en stikkkontakt ved laderen slik at den enkelt kan kobles ut om det er ønskelig. I Bavaria pleier vel laderen å være koblet til en egen sikring som kan skrues av. Jeg var nettop i en 44 fot, og der var det slik. Ellers er jeg enig med Sydvesten. Det er enkelt å sette på en kontakt. Veldig greit å kunne trekke ut kontakter, blant annet ved feil og når anlegget skal megges. Som en liten tilleggsopplysning, så bør alle trekke ut kontakten til varmvannberederen når denne ikke er i bruk. Det holder ikke med å skru av sikring eller bryter når båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Bavaria har koblet sine ladere rett inn på sikringspanelet (hvilket sikkert kommer til å generere en del negativ kritikk her på forumet) Hva ??? Rett inn på sikringspanelet ?? Slapp av sydvesten....jeg bare kødda ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 I Bavaria pleier vel laderen å være koblet til en egen sikring som kan skrues av. Det varierer med hvilken modell det er og hvilket 220V AC panel som er benyttet. På min 39C fra 2005 så er det kun en kurs(sikring) i båten og alt 220V er koblet inn på denne... Det som har egen kontakt rundt forbi er VV bereder som også er koblet opp med egen bryter på panelet, man kan jo ogse koble opp en bryter for laderen om det er ønskelig. Jeg tok den enkle løsningen og har en kontakt rett ved laderen..... om behovet for å kobel ute laderen skulle dukke opp da.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Som en liten tilleggsopplysning, så bør alle trekke ut kontakten til varmvannberederen når denne ikke er i bruk. Det holder ikke med å skru av sikring eller bryter når båten ligger på vannet. Jeg har bare slått av sikringen til varmtvannsberederen nå når båten ligger i opplag. Grunnen til at stikkontakten må fjernes i tillegg når den ligger på vannet er? (Har lokal jord - Dynaplate). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Den var faktisk litt festlig Lano 2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Jepp. Jeg trekker ut stikkontakten av v-berederen. Fant også ut, når båten kom opp, at jeg hadde dynaplate, så da ryker jord på landstrømmen til våren... Hva med en 5 A lader på en 100 Ah startbatteri-bank ? Kan det kalles vedlikeholdslading ? ( Billiglader fra Biltema ) ...eller er det for mye strøm, nå i disse kalde tider ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Nå handlet vel denne tråden om noe annet kanskje, men jeg vil anbefale dere å lese gjennom det jeg har skrevet om lokal jord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Hva med en 5 A lader på en 100 Ah startbatteri-bank ? Kan det kalles vedlikeholdslading ? ( Billiglader fra Biltema ) ...eller er det for mye strøm, nå i disse kalde tider ? Ja, man kan. Men hvorfor? Om laderen er en som kan levere 5 eller 50 Ampere spiller ingen rolle så sant den er intelligent nok for å skifte på vedlikeholdslading. Vil si, hvis du allerede ha en bra lader da trenger du antakeligvis ikke en til. Men hvis ikke, da skulle man uansett anbefale at laderen blir byttet. I så fall kan man kjøpe med en gang noe godt, men helst ikke "fire ladere, en for hver anleddning". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Ja, man kan.Men hvorfor? Om laderen er en som kan levere 5 eller 50 Ampere spiller ingen rolle så sant den er intelligent nok for å skifte på vedlikeholdslading. Jørg Men kan en stole paa at de er inntligente nok? De fleste er vel ikke under burkaen paa baaten saa alt for ofte gjenom en lang vinter. Ok nedom opplags plassen for aa sjekke at alt er ok. utvendig. Men hvor mange kryper inn under burkaen og inn i baaten for aa sjekke tillstanden. Ville vaert sketisk til aa ha en lader tuslende og gaaende hele vinteren hvis jeg ikke i allefall ukentlig kunne ta en tur ombord og ta en sjekk paa tingenes tilstand. En lader hvor elektronikken klikker sammen med kokende batterier er vel en skikklig brannbombe. Naa har jeg ikke peiling paa om det noengang har tatt fyr i noen baat i opplag grunnet klikk i laderen, men er skeptiskt til aa overlate alt til automattikken over lengre tid. Grunnet at jeg er borte i droye 5 uker i slenger og mangel paa strom paa opplagsplassen. Har jeg valgt aa legge min baat "kald". (0 varme, 0 vedlikeholdslading). Kjorer ett dogns lading naar jeg kommer hjem fra jobb. Og ett dogn rett for jeg skal reise igjen. Rimelig frustrerende aa vaere i Asia og faa beskjed om at baaten har vaert aarsaken til at 20 baater er brent opp. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Rimelig frustrerende aa vaere i Asia og faa beskjed om at baaten har vaert aarsaken til at 20 baater er brent opp. tror att det hade varit bedre o vare i Asia da ! enn o ha mobben efter sig her Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 (redigert) Rain season, rain season. Botter ned med regn vaer ettermiddag. men jeg slipper. mobben . saa er det 27+ saa en torker fort om en er vaat. Redigert 18.Desember.2007 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.