Jump to content

Lading hele vinteren


Leading Edge

Recommended Posts

Er det greit å ha landstrømladeren stående på hele vinteren når det ikke er noe forbruk eller kan det være uheldig for batteriene?

Har landstrøm på selv om båten står på land pga ovn og avfukter. Da er jeg nødt til å ha laderen inne for å få strøm i kontaktene i båten. ALternativet blir å fysisk koble fra batteriene men hvis det ikke skader dem så slipper jeg jo det...

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Anbefaler at du jevnlig (ukentlig) leser av spenningen på batteriene du har under kontinuerlig ladning om vinteren. Vi har diskuteret på BP forskjellige batterityper. Det kan være greit at du legger ut informasjon om hvilken batteritype du har og hvilken spenning du måler nå rundt juletider. Dette kan gi grunnlag for videre råd til deg.

Link to post
Share on other sites

Går du for CTEK, er du sikker:

... om hva og hvorfor?

 

Enten ha han en vedlikeholdslader, eller ikke.

Det er det som han skulle forsikre seg om, ikke noe annet.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Går du for CTEK, er du sikker:

 

http://ctek.no/index.php/726712

Jeg har noen spørsmål som du sikkert kan svare på.

 

Tidligere oppga ikke ctek noen effektivitetsgrad på laderne, men man kunne regne dette ut ved å se på forholdet mellom strømforbruk og ladestrøm med respektive spenninger.

Jeg syntes den gang at laderen var lite effektiv.

 

Nå ser jeg at effektiviteten er oppgitt til 85 % i det databladet du henviser til, men hvis jeg regner dette ut fra de andre tallene som er oppgitt, så kommer jeg ikke i nærheten.

 

Tidligere oppga de rippelen fra laderen i prosent, noe som ble et skummelt høyt tall i vertfall på de større laderne hvis de skulle brukes i båt. Nå oppgir de et tall på max 150 mV rms, 0,3 A på en liten lader.

 

Når du sier ”er du sikker”, hva legger du i dette? Er batteriet sikkert, er hele båten sikker eller er du sikker på at databladet stemmer delvis eller helt?

 

Håper du kan svare meg på dette.

 

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Leading Eagle

 

Jeg lader batteriene opp 3 ganger i løpet av vinteren. Utenom dette kobler jeg strømmen utenom landstrømmen til ovn. Bruker kun tilkobling via landstrøm når

batteriene lades. Jeg har 5 ordinære battereier leverte standard med båten.

 

Nå ligger jeg på sjøen. Ellers ligger båtene ved siden av med lading hele vinteren igjennom. Jeg gjør det anderledes, pga ved event jordfeil i anlegget.

 

Om dette er riktig eller galt, vil jeg snart lese nå :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Leading Eagle

 

Jeg lader batteriene opp 3 ganger i løpet av vinteren. Utenom dette kobler jeg strømmen utenom landstrømmen til ovn. Bruker kun tilkobling via landstrøm når

batteriene lades. Jeg har 5 ordinære battereier leverte standard med båten.

 

Nå ligger jeg på sjøen. Ellers ligger båtene ved siden av med lading hele vinteren igjennom. Jeg gjør det anderledes, pga ved event jordfeil i anlegget.

 

Om dette er riktig eller galt, vil jeg snart lese nå :wink:

Hvis vinteren er lang, noe vi har tradisjon for i Norge, vil jeg anbefale å lade opp batteriene litt oftere båtsmann.

Drar du syrevekten opp litt oftere, og påser at litt gassing får rørt litt om i syren, får du ikke problemer med verken sulfatering eller gitterkorrosjon. Ellers er vi helt på linje.

Annenhver eller hver tredje uke kanskje, men det forutsetter at du ikke har belastning på batteriene selvfølgelig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en svær kladas av en quick lader. Tror den er 60amp. Ser slik ut:

quickstor1.jpg

Den har vedlikeholdslading på 13,4 og full spenning på 14,2. Ser at når båten står ubrukt lenge (slik som nå) så synker batterispenningen til 13,4. Dersom jeg setter på noe forbruk av betydning så stiger straks spenningen til ca.14V så det er nok slik det skal være.

 

Ifølge Jørg (som jeg har fått tillit til etter å ha lest litt her på båtplassen) så skal det da ikke være noe problem å ha den stående på kontinuerlig så da tror jeg vi satser på det om ikke andre overbevisende argumenter skulle dukke opp :yesnod:

 

Dersom jeg hadde ligget på sjøen så hadde jeg nok gjort som deg Båtsmann og vært litt forsiktig med landstrømmen for å unngå tæring i tilfelle jordfeil ja. Har bås ved siden av en gammel stålbåt så jeg har vært litt skeptisk til tæring selv og forsiktig med landstrømmen men det har faktisk gått veldig bra viste det seg når jeg fikk opp og fikk sjekket anoden :smiley:

 

Jeg har tre originale batterier (usikker på hvilken type det var) og to av de nye vedlikeholdsfrie fra Biltema (de med rød og grønn indikator). Hørte at de skulle være bra men det vil jo vise seg. Det er vel sånn bortimot 600Ah til sammen trur eg.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Bavaria har koblet sine ladere rett inn på sikringspanelet (hvilket sikkert kommer til å generere en del negativ kritikk her på forumet) og det er en smal sak å koble dette ut om en ønsker det (tar 5 min). Jeg skiftet ut min Quick lader med en større sak fra Mastervolt i sommer og monterte samtidig opp en stikkkontakt ved laderen slik at den enkelt kan kobles ut om det er ønskelig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bavaria har koblet sine ladere rett inn på sikringspanelet (hvilket sikkert kommer til å generere en del negativ kritikk her på forumet) og det er en smal sak å koble dette ut om en ønsker det (tar 5 min). Jeg skiftet ut min Quick lader med en større sak fra Mastervolt i sommer og monterte samtidig opp en stikkkontakt ved laderen slik at den enkelt kan kobles ut om det er ønskelig.

I Bavaria pleier vel laderen å være koblet til en egen sikring som kan skrues av. Jeg var nettop i en 44 fot, og der var det slik.

Ellers er jeg enig med Sydvesten. Det er enkelt å sette på en kontakt. Veldig greit å kunne trekke ut kontakter, blant annet ved feil og når anlegget skal megges.

Som en liten tilleggsopplysning, så bør alle trekke ut kontakten til varmvannberederen når denne ikke er i bruk. Det holder ikke med å skru av sikring eller bryter når båten ligger på vannet.

Link to post
Share on other sites

I Bavaria pleier vel laderen å være koblet til en egen sikring som kan skrues av.

Det varierer med hvilken modell det er og hvilket 220V AC panel som er benyttet. På min 39C fra 2005 så er det kun en kurs(sikring) i båten og alt 220V er koblet inn på denne... Det som har egen kontakt rundt forbi er VV bereder som også er koblet opp med egen bryter på panelet, man kan jo ogse koble opp en bryter for laderen om det er ønskelig. Jeg tok den enkle løsningen og har en kontakt rett ved laderen..... om behovet for å kobel ute laderen skulle dukke opp da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som en liten tilleggsopplysning, så bør alle trekke ut kontakten til varmvannberederen når denne ikke er i bruk. Det holder ikke med å skru av sikring eller bryter når båten ligger på vannet.

Jeg har bare slått av sikringen til varmtvannsberederen nå når båten ligger i opplag. Grunnen til at stikkontakten må fjernes i tillegg når den ligger på vannet er? (Har lokal jord - Dynaplate).

Link to post
Share on other sites

Jepp. Jeg trekker ut stikkontakten av v-berederen. Fant også ut, når båten kom opp, at jeg hadde dynaplate, så da ryker jord på landstrømmen til våren...

 

Hva med en 5 A lader på en 100 Ah startbatteri-bank ? Kan det kalles vedlikeholdslading ? ( Billiglader fra Biltema ) ...eller er det for mye strøm, nå i disse kalde tider ?

Link to post
Share on other sites

Hva med en 5 A lader på en 100 Ah startbatteri-bank ? Kan det kalles vedlikeholdslading ? ( Billiglader fra Biltema ) ...eller er det for mye strøm, nå i disse kalde tider ?

Ja, man kan.

Men hvorfor?

Om laderen er en som kan levere 5 eller 50 Ampere spiller ingen rolle så sant den er intelligent nok for å skifte på vedlikeholdslading.

 

Vil si, hvis du allerede ha en bra lader da trenger du antakeligvis ikke en til.

Men hvis ikke, da skulle man uansett anbefale at laderen blir byttet.

I så fall kan man kjøpe med en gang noe godt, men helst ikke "fire ladere, en for hver anleddning".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, man kan.

Men hvorfor?

Om laderen er en som kan levere 5 eller 50 Ampere spiller ingen rolle så sant den er intelligent nok for å skifte på vedlikeholdslading.

 

Jørg

 

Men kan en stole paa at de er inntligente nok? De fleste er vel ikke under burkaen paa baaten saa alt for ofte gjenom en lang vinter.

Ok nedom opplags plassen for aa sjekke at alt er ok. utvendig. Men hvor mange kryper inn under burkaen og inn i baaten for aa sjekke tillstanden.

Ville vaert sketisk til aa ha en lader tuslende og gaaende hele vinteren hvis jeg ikke i allefall ukentlig kunne ta en tur ombord og ta en sjekk paa tingenes tilstand.

En lader hvor elektronikken klikker sammen med kokende batterier er vel en skikklig brannbombe. Naa har jeg ikke peiling paa om det noengang har tatt fyr i noen baat i opplag grunnet klikk i laderen, men er skeptiskt til aa overlate alt til automattikken over lengre tid.

 

Grunnet at jeg er borte i droye 5 uker i slenger og mangel paa strom paa opplagsplassen. Har jeg valgt aa legge min baat "kald". (0 varme, 0 vedlikeholdslading). Kjorer ett dogns lading naar jeg kommer hjem fra jobb. Og ett dogn rett for jeg skal reise igjen.

 

Rimelig frustrerende aa vaere i Asia og faa beskjed om at baaten har vaert aarsaken til at 20 baater er brent opp. :cryin::cryin:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...