Jump to content

Lading hele vinteren


Leading Edge

Recommended Posts

Det er vel en annen ting også som har betydning når man skal velge lader - faktisk ikke bare batteriene.

 

En velkjent situasjon for de fleste er vel at de ligger i havn og lader batteriene - samtidig som man bor i båten og har et forbruk. Da må laderen i tillegg til å lade batteriene supplere for det som går med til forbruk. Har man da en svak lader, så blir det mindre til overs til batterilading.

Link to post
Share on other sites

Hva forbrukerne forbruker mens man ligger i havn, må man ta i betraktning, men det skrev jeg jo også i innlegget.

 

 

Jörg:

Det er garantert en begrensning på hvor mye batteriene klarer å svelge unna. Den elektriske energien skal omdannes til kjemisk energi og lagres i batteriet. Dette tar tid. Pøser man inn mer strøm enn batteriet klarer å omdanne, stiger spenningen og man bruker energien til å spalte vann og lage varme.

 

Tar man det roligere, greier de kjemiske prosessene i batteriet å holde unna. Da blir det ikke mer tap enn det tapet man har ved selve omdanningen.

 

Så kan man spørre seg hvorfor en dynamo med kanskje 4 ganger ladekapasiet klarer å få gjort jobben sin. Enkelt. Den har ingen problemer i begynnelsen av ladeforløpet, men etter hvert som ladespenningen stiger, lader jo ikke dynamoen noe særlig. Om den er 20A eller 80A spiller nada rolle så lenge batteribanken maksimalt har lyst til å spise 20A. Ladespenningen stiger forholdsmessig raskere jo høyere ladestrøm man kjører inn, men man bryr seg ikke så mye fordi det er viktigere å raskt få fyllt batteriene ganske fulle.

 

Man ser denne effekten enda bedre når batteriet begynner å bli gammelt. Batteriet når raskt riktig spenning og laderen kobler over til vedlikeholdslading, men det viser seg at særlig mange Ah har man ikke fått inn likevel.

 

Så jo høyere ladestrøm, jo større prosentmessig del av ladestrømmen er bortkastet.

Tisvarende for utlading: Jo høyere strøm, jo mer energi er bortkastet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jörg:

Det er garantert en begrensning på hvor mye batteriene klarer å svelge unna.

 

Sorry, det ble ikke forstått. :rolleyes:

Jeg ville egentlig bare spøke litt om at jeg kan svelge mer hvis jeg ikke tar det så rolig.

Derfor mitt antydning på franske som kan sitte og spise i 3 dager på forretten.

 

Ang. lading med for mye strøm er det du sa helt riktig.

Men for det finnes det jo vidreutviklinger som kaller seg "intelligent lader", intelligent regulator og tommelfingerregelen "10%".

 

Hvor langt "intelligensen" går er avhengig av type laderen.

Men tommelfingerregelen forandrer seg aldri så lenge vi snakker om både batterier av i dag og batterilading under

forutsetning at man trenger strøm raskest mulig.

Neste dagen kommer jo, og vi skal reise videre.

 

Varmeutviklingen (eller at en del blir til varme) er et viktig tema, men også da kan man bare snakke om laderens kvalitet.

Hvis den nå også kan sense på temperatur (helst under gode forhold) da er det allerede bra.

Klarer den å kompensere "finfølsomt", da er det enda bedre.

Klarer laderen også å kombinere dette med måling av strømgjenomgang og motstand,

slik at laderen regulerer på både strøm og spenning i forhold til mest sannsynlig batteritilstands,

da er det verreste gjort.

Mer kan ikke forventes, i hvert fall ikke uten "å stikke mer enn fingeren inn i batteriet".

 

Men da er vi jo enig om, ikke sant? :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Glemte å si det:

Det du sa ang. langsomt utlading stemmer og.

Derfor er det bedre å lade ut i fra stooor kapasitet.

Og helst at man bruker mange celler i steden for bare et stort batteri.

Det er bedre for både lang ut- og rask etterlading.

 

... nå tenkter jeg på mat og udyret ble vekket. :cool:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg misforstod, men flott, da mener vi det samme.

 

Litt om teorien bak.

 

Her er formelen som styrer hvor mye man får igjen av det man gir:

 

T = C/(I/(C/R))n X (R/C)

 

Benevnelser:

 

 

I = utladingsstrømmen i A

T = tiden i timer

C = kapasiteten til batteriet i Ah

n = Peukert's eksponent for den aktuelle batteritypen

R = batteriets utladingsforutsetning ved angitt Ah-kapasitet. 10 timer, 20 timer, 6 timer, etc.

 

Et vanlig åpent bly-syre batteri er på 100Ah ved C/20 utladingstid

For denne type batterier er Peukerts konstant gjerne ca 1,3. Andre og dyrere batterier kan ha en lavere konstant.

 

Så til det praktiske regnestykket.

Hvor lenge holder det 100Ah batteriet hvis vi forbruker 5A?

Nå vet vi jo fasiten, 20 timer sier produsenten, men stemmer formelen?

 

T=100/(5/(100/20))1.3 x (20/100)=20 timer

 

Ja, den stemmer.

 

 

Så hva hvis vi trekker dobbelt så mye strøm utav batteriet? Varer det da 10 timer?

 

T=100/(10/(100/20))1.3 x (20/100)=8,12 timer

 

Du har nå akkurat sløst bort nesten 20% av amperetimene dine ved å doble strømtrekket. Det var jo synd.

 

 

Hva hvis du lader? Den kjemiske prosessen er den samme, den går bare motsatt vei, men i tillegg er det sikker andre hensyn å ta.

 

 

Motsatt regning?

Du har det samme 100Ah batteriet som i eksemplet over.

Du installerer et batteri til, akkurat likt det du har.

Strømtrekket ditt er fortsatt de samme 5A.

 

Nå har du 200Ah til rådighet før batteribanken er flat, men hvor mange timer kan du faktisk trekke 5A før alt er flatt?

 

Ble du overrasket?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var jo litt gøy! Prinsippet var kjent, men resultatene ved å sette inn forskjellige batteristørrelser og strømtrekk i formelen ga ganske overraskende resultater. Har foreløpig kun brukt kalkulatoren (mye knotting), men skal legge det inn i Excel og få ut litt mer data i diagramform.

 

Men slike formler skaper med en gang nye spørsmål. Dersom jeg tapper mine 3 sammenkoblede batterier på 115Ah hver med 5A tilsammen, får jeg 100timer, altså 500Ah ut av en bank på 345Ah! Ikke dårlig. Men det er jo selvfølgelig helt urealistisk å drepe batteriene med å tappe de ut 100%.

 

Så, - dersom jeg ville tappe de samme batteriene ned til f.eks. 50%, ville jeg da kunne ta ut 5A i 50timer, altså 250Ah?

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt mer om utlading og opplading ved forskjellig hastighet:

 

Utladingskurve.gif

 

oppladingskurve.gif

 

C/10 er altså lading med en lader som lader med en strøm tilsvarende 10% av batteriets Ah-kapasitet

C/5 tilsvarer 20% og C/20 tilsvarer 5%.

 

Opp til ca 70% oppladet ser det ikke ut til å være store forskjellen på store og små ladere annet enn at ladetiden går drastisk ned jo kraftigere lader man har. Fint. Det betyr at det skal litt til å få for stor dynamo til batteribanken. På slutten må man imidlertid ta det veldig pent om man har ladet med stor strøm i begynnelsen. Jo større strøm i begynnelsen, jo penere må man ta det på slutten. En liten lader tar da igjen noe av forspranget, men bare noe. Til gjengjeld slipper man å svi av mye strøm til varme og vannspalting. Det blir en avveining mellom tid, laderstørrelse og vannforbruk. Forseglet batteri? Ja, da må man begrense seg litt i alle fall.

 

10% av Ah kapasiteten er nok en passelig maksstørrelse for landstrømsladere som skal lade batteriet 100% fullt - alle forhold tatt i betraktning.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å lage en Paukert kalkulator Lars.

Laste den ned her:

http://www.mastervolt.com/com/53/product/5...i_1224v_dc.html

 

Jeg tror du har bommet litt på resonnementet med at du kan ta ut respektive 500 Ah og 345 Ah av batteribanken din. Man kan ikke få uendelig mye strøm ut av et batteri bare belastningen er liten nok. Liten belastning på batteriet er mange ganger verre enn alt, og derfor har batteriene en grense som heter final voltage i forhold til belastning.

 

Hvis du ser på det øverste diagrammet til lotus, så er final voltage i forhold til belastning beskrevet på venstre side for en batteritype. Har man en liten belastning, så må utladningen avbrytes tidligere i forhold til batterispenningen enn hvis man har en større belastning.

I slike spørsmål hvor man lurer på hvor langt ned et batteri kan lades med forskjellige belastninger, må man sjekke med batterifabrikantens data.

Hvis batterifabrikanten ikke har oppgitt C100 for batteriet, så kan man ikke uten videre benytte paukertkalkulatoren til å regne dette ut via C20.

Derfor ligger det også en sperre mot å gjøre en feil i programmet til Mastervolt så vidt jeg husker.

 

Du får prøve deg litt frem og komme med en konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus !

 

Må bare få komme med en rosende kritikk av dine redegjørelser. Tror de er lettforståelige for de flest. Kjempebra!!! Forsett med flere innlegg. Du får det mest kjedelige til å bli interssant med den måten du forklarer og legger fram ting. Takk så langt......

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å lage en Paukert kalkulator Lars. Laste den ned her
Takker så mye for linken.
Jeg tror du har bommet litt på resonnementet med at du kan ta ut respektive 500 Ah og 345 Ah av batteribanken din.

Muligens jeg ikke uttrykkte meg helt klart. Tallet 500Ah var kun resultatet av å sette tall inn i formelen. Som jeg skrev: det er jo selvfølgelig helt urealistisk å drepe batteriene med å tappe de ut 100% Selv lar jeg ALDRI batteriene gå under 50% restkapasitet, og heller aldri under 12volt. Og selv mener jeg at de får godt stell i Trudelutt. Startbatteriet har nå gått 10 år, og da jeg satte inn den nye 345Ah banken sist år, hadde de forrige forbruksbatteriene gått 9 år. Noen C100 data har jeg ikke sett for mine Sønnak Freeline batterier.

 

Lars H. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var ute i båten å sjekket batteriene i går. De har stått uten lading siden midten av November hvor jeg ladet dem opp.

Har 3 stk 110amp "vanlige" batterier. 2 stk forbruk målte jeg til 12,49 og det siste målte jeg til 12,45.

De har ikke vært koblet fra, Ideelt sett så skulle de vel ligget på 12,7 etter hva jeg har forstått.

Men hva sier guruene til det tapet jeg har hatt, er det akseptablet?

Har satt dem på lading igjen nå for å toppe dem opp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars

Med 9 år levetid på batteribanken har vel dette med Paukert verdi mer en akademisk interesse for deg Lars. Hvis noe virker godt så bør man ikke begynne å reparere det sier nå jeg.

 

Jeg var bare redd for at noen ville bruke formelen feil, og derfor begynne å bruke batteriene feil.

 

Paukert formelen stemmer bare med visse forutsetninger. Man bør i vertfall alltid benytte Paukert verdien for høyeste oppgitte C tall for et batteri, og regne seg nedover. Motsatt er det ikke sikkert kjemien i batteriet takler dette.

Det er med andre ord for mange ukjente i formelen for at den vil stemme under alle forhold.

Link to post
Share on other sites

Var ute i båten å sjekket batteriene i går. De har stått uten lading siden midten av November hvor jeg ladet dem opp.

Har 3 stk 110amp "vanlige" batterier. 2 stk forbruk målte jeg til 12,49 og det siste målte jeg til 12,45.

De har ikke vært koblet fra, Ideelt sett så skulle de vel ligget på 12,7 etter hva jeg har forstått.

Men hva sier guruene til det tapet jeg har hatt, er det akseptablet?

Har satt dem på lading igjen nå for å toppe dem opp.

Jeg ville ladet batteriene oftere. Kanskje hver tredje uke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ladet batteriene oftere. Kanskje hver tredje uke.

 

Det har jeg ikke anledning til. Er i lange perioder i utlandet. Men tar å lader dem opp i 2 døgn nå. Og kobler så fra klemmene på polene.

 

håper at de tapper seg mindre da.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...