Jump to content

Lading hele vinteren


Leading Edge

Recommended Posts

Hallo Mariell.

Ja, det hadde vært trist.

 

Men man kan bare svare på en måte.

Vi behøver ikke å diskutere elektrik hvis det ikke finnes klare forhold.

Derfor er uttalelsen klart definert og gjelder selfølgelig kun når det elektriske er o.k.:

 

"Har man en bra lader da er det både o.k. og ønskelig at den står på over vinteren".

Man må selfølgelig sjekke om laderen er beregnet for det (les hva produsenten forteller)

og laderen skulle tilbyr tilsvarende sikkerhetstiltak.

 

Men vi er jo vel enige om at man ikke bruker en lader verken på lykke og fremme eller uten kontroll

når laderen ikke tilbyr sikkerhet?

Slike "hvis og når"-diskusjoner ville da være bortkastet tid.

 

Det er snart jul og du vet at :santa: kommer, selfølgelig hvis man har vært snill mer enn to ganger i år.....

Så kunne det være aktuellt med noe mumling om at man egentlig ønsker seg en bra lader,

eller en del penger målrettet til bruk på båten,

i steden for "85" sokker og greier man ikke ha behov for?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Helt enig Jorg Becker.

 

Aa diskutere elektriske muligheter forutsetter at duppetittene fungerer som beskrevet i manualen. helt fint saa langt.

 

Tanken bak mitt innlegg var at man skal vel ikke stole for mye paa at dette funker fra september til mai uten ett vist ettersyn.

Hele innlegget var mer ment som en advarsell mot aa stole for mye paa elektronikk staende uten tilsyn i maanedsvis

 

For all del ikke ta dette som noen krittikk av deg eller dine innlegg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vil 5A konstant være for mye ? ( i kuldegrader )

Ampere som den stiller til rådighet er ikke spørsmålet.

Det som teller er spenningen som laderen gir.

Denne spenningen skulle laderen kunne redusere på verdien som batteriene trenger for vedlikeholdslading.

 

Sjekk hva batteriene skal ha og mål hvilken spenning at det faktisk finnes på batteripolene.

Da får du svare på ditt problemstilling.

 

Hele innlegget var mer ment som en advarsell mot aa stole for mye paa elektronikk staende uten tilsyn i maanedsvis

 

For all del ikke ta dette som noen krittikk av deg eller dine innlegg.

Jeg skulle skjærpe meg litt med å sjekke forut hvordan innleggene mine kunne oppfattes....

 

Mariell.

Jeg har ikke oppfått dette som kritikk, ikke for ett sekund, men akkurat så som du skrev.

 

Unnskyld meg at svaret mitt kunne tydes i andre rettningen. :wflag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke flott. da er vi helt enige. Hadde egentlig heller ikke trodd noe annet. misforsto ikke innlegget saa mye.

 

Og Jorg fortsett med dine meget informative innlegg om elektronikk og selvfolgelig alle andre temaer.

Du er en stor resurs innen dette tema pa BP.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg var en tur i båten idag. Lenge siden sist, så jeg tror hun savnet meg. Laderen har ikke vært tilkoblet på en drøy måned, så jeg tenkte det var på sin plass å måle spenningen.

 

Startbatteri 12,85 V og forbruk 12,7. Ikke noe å si på det synes jeg. Startbatteri har vært helt avstengt fra resten av verden, mens forbruk gir backup til radio, samt lys når jeg er innom. Temperatur -10 grader.

 

Jeg koblet på laderen, en Ladac av beste sort.(tror jeg) Den ladet med 15,8 V. Jeg har tidligere snakket med Ladac om dette, da jeg synes det er mye, men det er ifølge de ikke noe problem. Den har temperaturføler og kompenserer ladingen etter temperaturen. Etter en periode går den over til vedlikehold på 13,8 V.

 

Joerg, Ole Petter og dere andre med over middels kompetanse. Er det problemfritt å lade med slik spenning?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg må moderere ett synspunkt jeg hadde tidlig i tråden i innlegg #3 hvor jeg skrev:

Anbefaler at du jevnlig (ukentlig) leser av spenningen på batteriene du har under kontinuerlig ladning om vinteren. Vi har diskuteret på BP forskjellige batterityper. Det kan være greit at du legger ut informasjon om hvilken batteritype du har og hvilken spenning du måler nå rundt juletider. Dette kan gi grunnlag for videre råd til deg.

Jeg anser at dette var en unødvendig formulering. For fritidsbåteiere som har båten i vinteropplag og hvor batteriene er fullstandig frakoblet båtens elektriske anlegg, dvs hvor både plusspol og negativ pol er frakoblet, må det være helt greit at batteriene overlates til seg selv fra høstopptak til utsetting om våren. Forutsetningen er at batteriene er fullladet ved høstopptak. Selvutladningen av batterier er så langt jeg har lest meget beskjeden når temperaturen er lav. Kanskje Jørg eller Ole Petter har noen opplysninger om selvutladning av 12 volts batterier når temperaturen er i området 0 grader eller kaldere. Jeg har i alle år hatt enkelte småting tilkoblet forbruksbatteriene - noe som var grunnen til kortslutning i innlegg #3.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et batteri som fulgte med gammelbåten fra USA i 2001 av typen Autcraft tror jeg det var (lukket type, ventilregulert), alder er ukjent men formoder det fra 90 tallet en gang... ladet det opp for to år siden med en billig Biltema lader og siden har det stått på betonggulvet i kjelleren, sjekket spenningen på dette batteriet i forbindelse med sjekk av Mikunein og da viste det 12.62V(ukalibret voltmeter) så selvutladingen er neppe så veldig stor.... nå har jeg satt det på terrassen for å sjekke hvordan det går med det i vinter..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har bly/syrebatterier, men ikke åpne. Varta av merke. Ett stk 195ah, og ett stk 75 ah.

Kemisk sett skulle batteriene dine takle 15,8 Volt ved slike temperaturer, hart på kanten.

Men det gjelder bare batteriene og det er heller ikke nødvendig med slik spenning.

 

Teknisk sett er det alt for mye, fordi det finnes mange elektroniske apparater som ikke klarer mye mer enn 15,5 Volt.

Men ikke bare det, også "vanlige" forbrukere som lyspærer o.l. ligger da allerede nærmest døden.

 

Jeg ville gjør noe med det.

Med litt reduksjon av spenningen øddelegger du ikke batteriene dine, men du skåner alt annet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, Ben Sin, enkelt og greit.

Men hvis laderen din reagerer som Sterling og andre, da kunne du også frakoble temp.-sensoren fra laderen.

Gjør man det da går de fleste ladere ut av 20°C og så får man konstant spenning etter innstilling (på laderens uttak).

 

Ville laderen din ha innstilling på 14,4V da blir det ikke mer enn det.

Batteriene dine får stortsett full lading uansett, men vedlikehold blir det da også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Selvutladningen er alt fra ubetydelig til betydelig avhengig av batteritype, alder, slitasje temperatur, hvor mye batteriet er utladet etc. etc. Med andre ord et ikke problem så lenge batteriet ikke brukes feil, uansett batteritype.

 

Men for å gi et tall, så har ofte de beste åpne syre bly forbruksbatteriene den høyeste selvutladningen. Typisk reduseres syrevekten på grunn av selvutladning omtrent slik:

0,0025 pr. Dag ved 35 grader C

0,0010 pr. Dag ved 25 grader C

0,0003 pr. Dag ved 10 grader C

 

De som regner seg frem til disse tallene og kommer frem til at batteriet må lades hver hundrede dag vil kanskje få seg en overraskelse senere uten å knytte feilen til akkurat dette.

Nedbrytning av batterikjemi er også relatert til tid, lad derfor batteriene opp for eksempel hver fjortende dag om sommeren og en gang i måneden om vinteren.

 

Batteriene vil betale deg tilbake for denne tjenesten uansett, så det lønner seg.

Link to post
Share on other sites

Startet motoren i dag for litt lading av batteriene etter litt ymse forbruk den siste tiden, blant annet varmer som er kjørt et døgn

Standard dymanmo som leveres med Volvo Penta på 115A, stnadard regulator og skillediode

 

Motorturtall er 1500 o/min som er 50 % av maks turtall som er litt under normal marsjfart når jeg går for motor. Spenning er målt direkte på batteriene og strømmen er målt inn på forbruksbanken som er på 560Ah normale blybatteri med Mastervolt sitt battmeter.

 

Følgende er observert

 

Ved start

107A og 13,21 volt

Etter 5 min

80 A og 13,7 volt

Etter 15 min

75 A og 13.95 Volt

etter 1 time

60 A og 14,05 Volt

Etter 1 time og 15 min

55 A og 14,05 Volt

 

Etter en og halv time hadde jeg "satt inn" like mye størm inn i banken som jeg hadde "tatt ut" det siste døgnet med varmeren i gang 88Ah

 

Stoppet motoren etter dette siden jeg ikke gadd vente lenger, så det er fremdele plass litt litt mere mat i batteriene, men siden vi planlegger en tur utpå om en uke såventer jeg til da med å toppe banken

 

Startbatteriet hadde en spenning på 14.67V under lading etter en time, det er på 55Ah

 

Frågan er, hva kan jeg tjene på en ekstern regulator i dette tilfelle, antar at spenningen inn på forbruks batteriene vil være det samme som på startbatteriet når de er fullt oppladet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tidligere oppga ikke ctek noen effektivitetsgrad på laderne, men man kunne regne dette ut ved å se på forholdet mellom strømforbruk og ladestrøm med respektive spenninger.

Jeg syntes den gang at laderen var lite effektiv.

 

Nå ser jeg at effektiviteten er oppgitt til 85 % i det databladet du henviser til, men hvis jeg regner dette ut fra de andre tallene som er oppgitt, så kommer jeg ikke i nærheten.

 

Ole Petter

 

Den effektiviteten det er snakk om her har neppe noe med ladeforløpet å gjøre. Dette er nok bare snakk om hvor stort tap det er i laderen (varmeproduksjon), om noen lurte på det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...