Jump to content

Lading hele vinteren


Leading Edge

Recommended Posts

Startbatteriet hadde en spenning på 14.67V under lading etter en time, det er på 55Ah

 

Frågan er, hva kan jeg tjene på en ekstern regulator i dette tilfelle, antar at spenningen inn på forbruks batteriene vil være det samme som på startbatteriet når de er fullt oppladet

Hei.

Det hadde vært et spørsmål som helst skulle ha havnet på regulatortråden, men kjapt.

 

Siden ikke du eier en høyeffektregulator som kan skifte på lavere spenninger ville det være mer tragisk enn nyttig.

Det ville vise at standardregulatoren lades med for høyt ladesluttspenning.

Ellers synes ikke jeg at det er sånt, fordi jeg tror at du ville ha oppdaget dette og reagert allerede..

 

Altså blir svaret som vanlig.

Det som er bestemmende er om dynamoet leverer riktig spenningen (tilpasset batteriene) målt på dynamoets B+.

Deretter (etter ladeslutt) følger det måling på batteri-pluss om denne spenningen oppnærs på alle batterier og.

 

Er det det, da er det greit for batteriene allerede = nei, du trenger ikke noe ekstraregulator.

Er det det, men ladningsforløpet går for sakte til ditt behov = ja, en ekstern regulatoren hjelper helt sikkert.

Er spenningen alltid for lavt (også på forbruksbatteriene) = ja, eksternt regulator hjelper helt sikkert.

Ang. nødvendig tid for absorbsjonslading (siste 20%) = ja, eksternt regulator hjelper både helt sikkert og mye.

 

Ønsker fortsatt god jul.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Legger inn et spørsmål relatert til temaet:

 

Har behov for etterlading i løpet av vinteren, men strømmen i hovedstolpene i havna er slått av. Må derfor ev. strekke kabel ca 100-120 meter fra bryggene for å få ladet et døgn eller to. Spørsmålet er: Er det tilstrekkelig med 2,5 kvadrat skjøtekabel på et slikt strekk eller blir spenningsfallet for mye?

Link to post
Share on other sites

Legger inn et spørsmål relatert til temaet:

 

Har behov for etterlading i løpet av vinteren, men strømmen i hovedstolpene i havna er slått av. Må derfor ev. strekke kabel ca 100-120 meter fra bryggene for å få ladet et døgn eller to. Spørsmålet er: Er det tilstrekkelig med 2,5 kvadrat skjøtekabel på et slikt strekk eller blir spenningsfallet for mye?

 

Jeg kjørte støvsuger om bord med 100 meter 0,75 kvadrat lampettledning. Det er bare å sette igang.

Link to post
Share on other sites

Er det greit å ha landstrømladeren stående på hele vinteren når det ikke er noe forbruk eller kan det være uheldig for batteriene?

Jeg foretrekker å ikke ha laderen tilkoblet kontinuerlig. Grunnen er vedig enkel. Det som ikke er tilkoblet, kan ikke lage problemer.

 

Min lader er en intelligent 3-trinns lader. Den har omtrent samme intelligens som de fleste andre slike ladere. Det betyr i utgangspunktet at den er teit. Den lader opp batteriet til riktig spenning. Deretter 4 timer med utujevningslading ved denne spenningen ( 14,7V) for deretter å gå ned til vedlikeholdslading (ca 13,7V) Så langt alt vel.

 

Så en dag kommer et lite strømbrudd. Et bitte lite strømbrudd. Nix mer 230V. Ingen lading. Intet problem for batteriene. De er fulladede og klarer seg utmerket uansett om strømbruddet er 5 sekunder, 5 minutter eller 5 dager. Når strømmen kommer tilbake, viser imidlertid den intelligente laderen at den er dum som et stykke brød. Straks setter den i gang på full guffe. Etter noen sekunder finner den ut at batteriene var fulladede, men den gir uansett batterbanken 4 nye timer utjevningslading.

 

Strømmen er ustabil flere ganger denne uken. Den kommer og går. Det betyr at laderen som skulle gitt vedlikeholdslading i praksis gir 14,7V lading kontinuerlig. Ikke bra.

 

 

Og så var det den gangen laderen kortsluttet og ladet ut batteribanken min. Det likte batteribanken dårlig. Enda dårligere likte den å stå lang tid uten strøm. Året etter måtte den byttes.

 

Så alt i alt? For min del anbefaler jeg topping av batteriene en gang eller to i løpet av vinteren. Topper de for første gang i dag. Etter 3 minutter stabiliserte ladestrømmen seg på 4,5A ved 14,7V (345Ah batteribank) De var tydeligvis ganske mette.

 

Noen produsenter sier at batteriene deres kan stå et år uten topping. I garasjen har jeg et batteri til et nødstrømsanlegg. Det toppes en gang hvert 2. år selv om det av spenningen å dømme ikke er nødvendig.

 

Problemet med å vedlikeholdslade over lang tid er at vedlikeholdsladespenningen da blir for høy. Den må ned i en spenning som bare er 13,3V i følge Ladac. Skulle jeg ha hatt noe tilkoblet kontinuerlig, måtte det være en slik 2-trinns vedlikeholdslader fra Ladac, ikke min Mascot 3-trinns. Grei lader, men ikke for vedlikeholdslading et halvår av gangen.

Link to post
Share on other sites

Så en dag kommer et lite strømbrudd. Et bitte lite strømbrudd. Nix mer 230V. Ingen lading. Intet problem for batteriene. De er fulladede og klarer seg utmerket uansett om strømbruddet er 5 sekunder, 5 minutter eller 5 dager. Når strømmen kommer tilbake, viser imidlertid den intelligente laderen at den er dum som et stykke brød. Straks setter den i gang på full guffe. Etter noen sekunder finner den ut at batteriene var fulladede, men den gir uansett batterbanken 4 nye timer utjevningslading.

Bruker Ctek 7000 leder og har kontrollert den under slike forhold du beskriver. Om det blir et strømbrudd, kort eller noen minutter går laderen ganske fort gjennom de ulike ladesyklusene og fortsetter med vedlikeholdslading som den holdt på med under strømbruddet. Likevel står ikke min lader konstant tilkoblet om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Og din grunn er?

Stort sett det samme som deg, bortsett fra det med at min lader takler strømbrudd i forbindelse med vedlikeholdslading. Har jobbet med elektro mesteparten av tiden siden 1960 og vet at selv elektriske komponenter kan svikte. Hvorfor da lade hele tiden når det ikke er behov for det? Det er bedre å lade noen perioder i løpet av vinteren, båten må jo ha ettersyn likevel.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo noen som kjenner egenskapene i laderne og noen ikke. Hvordan laderen blir brukt avhenger vel litt av behov og muligheten til å besøke båten regelmessig. Men rent statistisk så er vel faren for at en båt synker større hvis den ligger på vannet hele året, og ikke står på land gjennom vinteren.

 

Hvis man ikke må ha strøm i båten og lade batteriene, så er vel det sikreste å lade batteriene periodisk. Ting går jo galt, og det begge veier for så vidt. Batteriene står jo ikke på ladning på lager. Det går jo både bra og dårlig det også.

Forskjellen er vel at når batteriene står på lager uten å toppes opp av og til, så taper ikke selgeren på dette. Han selger de sulfaterte batteriene til slutt allikevel?

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva problemet er.

14,7V er jo bra mot sulfatering og mulig "skaden" blir kun økt vannforbruk.

Men hvis man nå for alle del ikke ønsker å få det heller, da kan man jo skifte laderen til innstilling på lokkete batterier, eller AGM.

I så fall blir det aldri gassing.

 

Jeg ser heller ikke noe mening om risk for brann, eller slik.

En bra lader slutter ladingen når den skjønner at den ikke få ladet batteriene

og mot kortsluttning finnes det sikringer.

 

Hva gjør man ellers f.eks. hvis båten ligger på vannet, synes noen at "risken" blir mindre der?

Det blir det vel ikke og pga. det kjøper man jo ladere som er både bedre og beregnet for å kunne stå på kontinoerlig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Legger inn et spørsmål relatert til temaet:

 

Har behov for etterlading i løpet av vinteren, men strømmen i hovedstolpene i havna er slått av. Må derfor ev. strekke kabel ca 100-120 meter fra bryggene for å få ladet et døgn eller to. Spørsmålet er: Er det tilstrekkelig med 2,5 kvadrat skjøtekabel på et slikt strekk eller blir spenningsfallet for mye?

 

Man kan enkelt regne ut spenningsfallet :

 

2 x lengde x strøm x 0.0175 / arealet

 

Dette gir med en kabel lengde på 100m, og et strømtrekk på 10A :

 

2 x 100 x 10 x 0.0174 / 2.5 = 14 V

 

Dvs : 230 V - 14 V = 216 V

 

Lagt til : Ved en lengde på 120 meter vil spenningsfallet bli nesten 18 V !

 

Men jo mindre strøm du trekker igjennom kabelen, jo mindre blir spenningsfallet. Normalt kan du bruke mye utstyr på 214 V, men sjekk med laderen din om det er noen nedre grense på denne ang spenning inn. Elektronisk utstyr er ofte mere følsomt for spenningsfall enn støvsugere m.m.

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke mange normale ladere som drar 10A ved 220V så jeg tror at spenningsfallet vil bli laverere.... Min 50A lader drar jo ikke mere 3A ved 220V med litt tap

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:confused:

Floatspenningen har vel stor betydning når ladingen skal stå på i lengre tid. Den spenningen er jo forskjellig for de enkelte ladere, etter hva jeg har sett kan den være fra 13,1 volt til 13,8 volt. Hva er optimalt her for å unngå koking, men beholde vedlikeholdslading av batteriet ?

Vet at det er forskjellig fra batteritypene, men har du kjøpt en lader så er floatspenningen gitt, så hva bør vi ha som float/vedlikeholdsspenning som et kompromiss ?

Kan noen gi en pekepinn og kanskje en tabell over batteritype - float/vedlikeholdsspenning ?

 

haba

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke mange normale ladere som drar 10A ved 220V så jeg tror at spenningsfallet vil bli laverere.... Min 50A lader drar jo ikke mere 3A ved 220V med litt tap

 

Enig. Men selv hadde jeg ønsket litt varme når jeg steller i båten. Da trekker gjerne en ovn en del ampere også :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er dumt å argumentere på kanten i slike sammenhenger, for det kan oppfattes som om regelverket ikke har så stor betydning. For noen lesere i vertfall.

 

Ledning fra strømpidestal til båt skal være maksimal 25 meter og ha et minimum ledningstverrsnitt på 2,5 millimeter.

 

Skjøteledninger som det her er snakk om skal bare brukes midlertidig. Midlertidig kan tolkes, men som en generell regel så gjelder det bruk under oppsyn. Kanskje ikke ideelt dette heller, for tar det fyr og du hviler middag, er det kanskje best om du ikke sover i båten.

 

All sikkerhet går ut på å sikre før første feil, og når du bruker skjøteledning er sikringen før uttaket der ledningen plugges inn.

 

Nå har vi 100 meter 0,75 kvadrat kabel koblet til et 16 ampere uttak med formål å lade litt. Forståelsen for at dette går an er forstått. Så skal stakkaren som husker at dette går ta seg en hvil, men det var jo så guffent i båten. Samme kabel blir brukt til å sette på en ovn.

 

Hvor stort blir spenningsfallet?

Nei det visste vi ikke fordi jeg ikke oppga hvor stor ovnen var. Men denne risikoen visste regelverket, og derfor ble også regelverket laget.

 

Til og med 100 meter 0,75 kvadrat kabel tar litt plass, men dette ordnes med en kabeltrommel. Hva hender hvis stakkaren plasserer båten med bare 50 meter fra strømuttaket og resten av kabelen er på trommelen?

Jeg bare spør på vegne av de som kanskje ikke vet hva reglene sier, ikke forstår alt det tekniske men er avhengige av at det de går i gang med er sikkert. :headbang:

Link to post
Share on other sites

100 meter skjøteledning, tja det kan være fali det.

Vær snill å bruk regelverket, det er til for å beskytte dere.

Selvsagt - det er derfor jeg spør. Men kan du utdype noe mer hva som er farlig med dette, om jeg bruker riktig dimmensjonerte kabler?

 

Lagret til : Ved en lengde på 120 meter vil spenningsfallet bli nesten 18 V !

Dette var regnestykket jeg trengte. Takk! Nok et bevis på at Baatplasen gir svar på det meste! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvor stort er behovet for lading gjennom vinteren om forbruket er lik null ombord da... Jeg har mitt gamle batteri stående på terrassen(fra 90 tallet engang) nå og det har ikke vært ladet på to år, hadde det først stående i kjelleren på betongulvet før jeg hev det ut for et par uker siden.... Dette målte 12,64 volt i dag.... sjekket akkurat nå... Er dette behovet for lading gjennom vinteren noe oppkrytt som mye annet som har med båyten å gjøre?...på bilen jeg hadde stående i innkjørselen drøye 9 måneder om året så var det aldri noen lading eller frakobling av batteri.... Det som brukte størm gjorde det gjennom vinteren..... bilen stod parkert fra september til juni hvert år i tre år, og startet like greit hver juni når vi kom hjem...

 

Jeg tror dette er noe oppkrytt at det er behov for lading gjennom vinteren om batteriene ikke er utsatt for forbruk(koblet fra)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er noe oppkrytt at det er behov for lading gjennom vinteren om batteriene ikke er utsatt for forbruk(koblet fra)

Jeg er enig i dette også. Jeg har aldri ladet batteriene mine i løpet av vinteren tidligere. Koblet dem alltid fra når de var full ladet. Husker ikke hva jeg hadde av spenning på disse når våren kom. Men vet at det absolutt var til å leve med. Nå ligger jeg på landstrøm, og da er laderen tilkoblet hele tiden.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Dette var regnestykket jeg trengte. Takk! Nok et bevis på at Baatplasen gir svar på det meste! :flag:

Denne beregningen kan du også gjøre ved å bruke kalkulatoren her på BP. Det er bare å sette inn de verdier du ønsker svar på. Når det gjelder 230V er det ikke alle kabler som er godkjent til bruk på land og i havnen. Dette gir ikke kalkulatoren svar på.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har oppdaget dette helt av deg selv Sydvesten, er det som regel riktig. Men litt ladning inn i mellom kan ikke skade.

Nå er det forbudt å lade batterier i de store lagringshallene, og jeg besøkte en nå rett før jul. Det var litt høy varme i bygget noe som er negativt for selvutladningen.

Nå har det seg slik at en del batterier tar kvelden under vinterlagring, men jeg mener at forhistorien til batteriene og forberedelsene før vinterlagringen må ta mye av skylden. At dårlige batterier tar kvelden på dette tidspunktet er kanskje like greit?

 

Jeg har også nevnt dette med vinterlagring av båter for de som tar betaling for slikt. Jeg ville anbefalt eller ivertfall tilbudt kundene gjevnlig kontroll og topping av batteriene slik at uhell og tvil fjernes. Det blir alltid så mye diskusjon når batterier tar kvelden i en slik sammenheng.

 

Jeg tror ingen er direkte uenige med det du skriver Jørg, jeg er i vertfall enig i det du skriver: Jeg skjønner ikke hva problemet er. Er det ikke dette som er problemet for mange båteiere, og som vi forsøker å gjøre noe med? Bedre forståelse.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har oppdaget dette helt av deg selv Sydvesten, er det som regel riktig. Men litt ladning inn i mellom kan ikke skade.

 

Jeg skjønner ikke hva problemet er. Er det ikke dette som er problemet for mange båteiere, og som vi forsøker å gjøre noe med? Bedre forståelse.

Nå synes jeg du har en litt nedlatende tone i dette innlegget, men det er jeg vant med og kan fint leve med det.... Nå kan jeg ikke erindre at jeg har skrevet at litt lading i mellom kan skade..... det jeg har stillt spørsmål med om det er helt nødvendig...

 

Jeg tilhører nok definitvit gruppen som ikke skjønner hva problemet er, og det hender jeg finner ut av dette helt av meg selv også, men stort sett går det bra gjerne fordi det ikke er noe stort problem... men noen som gjerne vil at det skal være et stort problem.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har et forslag til de som trenger å lade batteriet litt av og til. Kjøp en LITEN landstrømslader(beregnet for fast montasje) , og en liten inverter som du kan plugge i sigarett tenneren på bilen din. Så har du en liten lednings bit hengende under presenningen på en tørr plass. Når du er for å se til båten, plugger du ledningen under presenningen til inverteren som du har liggende i passasjer setet. (IP44). Dermed lader du litt, og det lyset du bruker ombord kommer fra bilen din, ikke fra batteriet i båten.

 

En slik installasjon er provisorisk, men så utføres det bare når man selv er i havna og passer på. Det er viktig at man sørger for at ledningen med kontakt på som henger under presenningen alltid er tørr, ellers kan man selvfølgelig få seg en overraskelse. Det er ikke nødvendig å la bilen gå på tomgang, men dersom man skal lade lenge må man starte den litt av og til.

 

Det var bare et forslag, for det er jo ikke mye strøm det er behov for, og mange har jo ikke strøm i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg du har en litt nedlatende tone i dette innlegget, men det er jeg vant med og kan fint leve med det.... Nå kan jeg ikke erindre at jeg har skrevet at litt lading i mellom kan skade..... det jeg har stillt spørsmål med om det er helt nødvendig...

 

Jeg tilhører nok definitvit gruppen som ikke skjønner hva problemet er, og det hender jeg finner ut av dette helt av meg selv også, men stort sett går det bra gjerne fordi det ikke er noe stort problem... men noen som gjerne vil at det skal være et stort problem.

Unskyld, det var ikke meningen å virke nedlatende. Tvert imot. Jeg er helt enig med deg Sydvesten. Det man finner ut av i praktisk sammenheng er bra. Klomsete formulering kanskje.

Derfor sender jeg også julehilsen til noen kunder som jeg ikke anbefaler kontinuerlig ladning. God jul og nå er det på tide å ta en liten topping av batteriene. Ideellt vil jeg si er å sette på laderen en gang pr. måned hvis båten ikke bruker strøm når den ligger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...