Jump to content

Sola snur!

REM

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

Da tikker klokken mot vintersolverv, 21 desember klokken 18.11 er solen på sitt laveste på den nordlige halvkule av Tellus. Dagen er da 28 sekunder kortere enn dagen i dag.. og 0,1 grader lavere...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nei går fortsatt samme veien. Kom opp i øst i dag også. :clap:

Ja, sola går samme vei. Men dette er jo relativt. Det er jo jorda som går rundt sola i en eliptisk bane med en vinkel på ca 23gr. Sett fra vår side så synker sola mer og mer etter 24 juni. Nå er sola i bunn, og begynner sin reise oppover igjen. Så man kan jo si at sola har snudd?? Sett fra vår side :clap::confused: ?? :santcheers:

Vi har en god tradisjon med noen naboer å feire solsnu, om det ikke passer akkurat den 21, så tar vi den nærmeste som det passer alle.

Så nå er det bare å se fremover mot lysere dager, selv om det tar noen uker før det er skikkelig merkbart, men bare det å vite det hjelper he he.

Vel Sola står ikke i ro, også den beveger seg i løpet av året... Det samme gjør naturlig nok jordkloden og de andre platene... Jorden roterer rundt sin egen akse mellom polene(ca. 24 timer), denne vinkelen er ca. 23,4 grader normalt mot banen går rundt solen. Dette danner nordlig og sørlige vendesirkel(halvårlig) begge er på ca. 23,4 grad N og S. Det er sistnevnte som inntraff i går kveld...

Men de fleste mennesker befinner seg på jorden og bruker dermed jorden som sitt referansepunkt.. naturlig nok finnes det noen som befinner seg på en annen planet, og de ser naturlig ikke jorden som sitt referansepunkt men gjerne andre planeter ..

Men for de som befinner seg på jorden, og bruker jorden som referansepunkt så er det solen som oppfattes å endre sine retning... Med retning her så må det forstås retningen den går mellom vendesirklene på grunn av jordens årlige runde rundt solen, fra sørlig til nordlige og motsatt.. Solen stod i går kveld normalt på den sørlige vendesirkel og snur og starter sin ferd mot den nordlige som den vil nå ved sommersolverv

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jordaksen står litt på skrå i forhold til sola , men går i en ellipsoid bane rundt sola, ved vintersolvern har sola maksimal deklinasjon i forhold til jorda, dvs sola står i en vinkel i forhold til ekvator som tilsvarer ca 23,4 grader. (Mot den sørlige halvkule) Ved Vårjevndøgn er deklinasjonen 0, og ved sommersolverv er deklinasjonen 23,5 (på vår side av halvkulen) Vanskelig å forklare bedre. Søk på Youtube :) Jordaksens vinkel er nesten lik lltid (den endres littegrann) men siden jorden går rundt solen vil solens vinkel i forhold til solen bli motsatt på sommer og vinter. Hvis jordaksen hadde stått rett opp og ned i forhold til sola (i vater) , da hadde alle årstider vært like

http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/history/kepler.html

Fasten Seat Belt!

Nu öker jordas hastighet til max rundt 2 jan!

Hvis noen föler seg rar i hodet 1,jan, kan man skylde på jordas ökende fart, og ikke festen kvelden för :lol::drink:

bilde

Equal area swept out in equal time.

Jordas bane rundt sola er eliptisk. Elipse har to brennpunkter, hvorav sola ligger i det ene.

Tegningen viser solas relative bane, men det er jorda som reiser rundt sola. Det er vi som öker farta.

• 11 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...