Jump to content

Sola snur!


REM

Recommended Posts

Strengt tatt blir det vel ikke helt riktig å si at dagen blir lengere men snarere at dagen får flere lystimer. At dagen blir lengere kan forlede mindre oppegående at døgnet innehar mere enn 24 t mot sommeren en mot vinteren :giggle:

 

Dögnet har 24t. Riktig. I gjennomsnitt! Dagene töyes og strekkes i hver ende gjennom året. Sola passerer ikke Greenwich kl. 1200 exact hver dag.Variasjonen er ca: +/- 15min. Noen ggr bruker jorda 23t45min på en omdreining, mens andre dager 24t 15min.

I disse dager er jorda på sitt nærmeste sola, og hastigheten er som max. Hvis dere föler dere litt yr 1. januar om morgenen, kan dere bare skylle på at jorda snurrer så fort rundt! :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da er snart dags for sommersolverv 12 dager igjen... Torsdag 21 juni klokken 01.08 (23.08 UTC) står solen på sitt høyeste, 53,5 grader.. Den 23 juni vi bruker som midtsommer er 23 sekunder kortere enn 21 juni... Så nå går det rett veien...

 

I dag er vinkelen i Oslo 53,1 grader og dagen er 2 min og 5s kortere enn den 21 juni

 

Her jeg er vinkelen 87,7 grader, og 23 sek kortere og en halv grad mindre enn 21 juni..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er vi allerede i gang mot mørkere tiden... Ganske nøyaktig 12 timer solen var på sitt høyeste, solen snudde 01.08 i natt... Så når går det ubønnhørlig mot mørkere tider.. allerede i morgen er dagen i Oslo 11 sekunder kortere enn i dag..

 

så nyt dagen i dag som er årets lengste

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som andre har skrevet tidligere i tråden, så er det jo ikke sola som snur, men det faktum at jordas rotasjonsakse heller ca 23 grader. Kloden får bare litt mer sol "i panna" på denne tiden av året. :smiley: Men i vår kamp om å få noen knop mer fart, så kan vi jo reflektere over at jordas rotasjonshastigheten er på snaue 1700 km i timen. (Ved ekvator - litt mindre her nord). Altså ca 918 knop. Så da går det kanskje fort nok likevel... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare LITT mindre, men halparten så fort.

Cosinus til 60gr = 0,5, så ved 60gr N er hastigheten ca. 450 kts.

Hvis en flymaskin skulle holde tritt med sola, fly rett vest 270gr langs 60gr N, så måtte den fly med en hastighet på ca 450kts for å holde sola på BB vinge rett i syd.

Link to post
Share on other sites

Ja, men vi snurrer da fort nok her nord. Enig i at betegnelsen "litt" var lite dekkende, men når du først skal ta meg på matematikken så har vel flyhøyden en del og si for svaret i ditt regnestykke. I 10 000 m høyde så må du vel gi litt mer gass? :smiley: Men min betrakting var mer i det filosofiske hjørnet.

Link to post
Share on other sites

Alle planeter i vårt solsystem enten "snur" og beveger seg relativt i forhold til hverandre samt roterer om sine egen akse. Solen som selvsagt også roterer om sin egen akse på drøye 24 ved solens ekvator døgn (døgn her er relatert til "jord døgn"). Dette fant Galileo ut på 1600 tallet, så intet nytt under solen for de som er belest.

 

Det at solen snur er jo sett på med referanse fra jorden for de fleste jordboere.... hvilket er helt naturlig for de som bor og oppholder seg på jorden... Så hvordan planetene beveger seg i forhold til hverandre bunner jo i grunnen ut i hvor en setter referansen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om 6 måneder når vi er mitt i Julestria, Snur sola igjen og vi går atter mot lysere tider. Å sånn går nå dagan og åra.

Noe vi kan gjøre med det? Nop. just be happy :thumbsup:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...