Jump to content

Sola snur!


REM

Recommended Posts

Kan vi ikke kalle det Sanktklaus

Det er Nikolausdag - eller st Klaus - 6. desember, så man må nok finne et annet navn til 21.-22. desember. Og skal det absolutt være fritt for kristendom, så passer det jo dårlig å bruke Sankt-noesomhelst. Man kunne jo kalle det solsnufest.

For min egen del feirer jeg kristmesse til jul :smiley: . Og gleder meg over at det kl 0.38 i natt holder opp med å bli mørkere dag for dag.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er Nikolausdag - eller st Klaus - 6. desember, så man må nok finne et annet navn til 21.-22. desember. Og skal det absolutt være fritt for kristendom, så passer det jo dårlig å bruke Sankt-noesomhelst. Man kunne jo kalle det solsnufest.

For min egen del feirer jeg kristmesse til jul :smiley: . Og gleder meg over at det kl 0.38 i natt holder opp med å bli mørkere dag for dag.

 

 

I blåfjell kalles det "Solsnudagen"

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Takk Ingar, men kan noen svare på spørsmålet mitt?

Altså:

Hvorfor fortsetter sola å stå opp senere helt frem til 28. desember mens den begynner å gå ned senere fra og med 24. desember, dog uten å forlenge dagen?

Med andre ord; dagen forskyves ørlite grann og blir ett minutt eller to KORTERE ETTER vintersorverv?

Før det altså er på tide å gi oss lengre dager.

 

Og mens jeg spør; er dette samme fenomen som gir oss ustabil zenithøyde i løpet av året?

Altså at solen står i syd med så mye som 30 minutters forskyvning

(f.eks fra 1. november 2010 til 1. februar 2011)?

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for sankthans feiring i desember

 

 

Kan vi ikke kalle det Sanktklaus

 

 

Det er vel faktisk akkurat det vi gjør og har gjort, lenge før kristendommens innmarsj.

Vi feiret jol, jolablot.

 

 

Man kunne jo kalle det solsnufest.

 

 

I blåfjell kalles det "Solsnudagen"

 

Eller kanskje bare vintersolverv.....

Ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt igjen.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord; dagen forskyves ørlite grann og blir ett minutt eller to KORTERE ETTER vintersorverv?

Dette kan da umulig stemme? Altså at dagen blir kortere etter vintersolverv. Hvor har du det fra?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Dette er tidene for soloppgang og nedgang i Oslo den neste uken

solen_oslo.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor fortsetter sola å stå opp senere helt frem til 28. desember mens den begynner å gå ned senere fra og med 24. desember, dog uten å forlenge dagen?

Med andre ord; dagen forskyves ørlite grann og blir ett minutt eller to KORTERE ETTER vintersorverv?

Dagen blir ikke kortere (se Sydvestens tabell), men den blir forskjøvet. Et resultat av tidsutjevningen som forøvrig er godt beskrevet i innlegg 36 i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

For de som kjøper Almanakk for Norge så vil de to fenomen jeg beskriver i mitt forrige innlegg fremgå.

 

Og jeg venter på svar, for jeg har ikke funnet det selv ennå. Er det noen astrofysikere her?

 

Skal forresten gå gjennom hele tråden nå for å se om jeg har gått glipp av noe.

 

....se det ja, ÅtteGlass visste svaret, og det fremkom ganske riktig i Innlegg 36.

Takk Aldebaran, da får jeg sove til natten!

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jaja, så er det dags igjen... i morgen 21 juni klokken 19.16 snur solen i Skien (dagens lengde: 18h 34m 31s)... Da er dagen 1 sekund lengre enn dagen i dag (18h 34m 23s), 3 sekund lengre enn 22 juni (18h 34m 28s).. Da går det ubønnhørlig mot mørkere tider igjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Solens deklinasjon er alltid 23,5 grad - det finnes ikke minimal eller maksimal deklinasjon for solen, bortsett fra når man tar hensyn til presesjon, som er de periodiske variasjonene for solens bevegelser. Høyden på himmellegemer (også gjeldende for solen) derimot endrer seg hele tiden, da jorden både går i bane rundt solen, samt roterer rundt sin egen akse.

 

De korrekte termene for når jorden er i perigeum, apogeum og imellom er vel:

 

- sommersolhverv

- høstjevndøgn

- vintersolhverv

- vårjevndøgn

 

Lenge siden jeg hadde dette på akademiet, og ikke meningen å være belærende.

Link to post
Share on other sites

Solens deklinasjon er alltid 23,5 grad -

 

Lenge siden jeg hadde dette på akademiet, og ikke meningen å være belærende.

Belærende er det lov å være, men da bør det være riktig... og jeg tillater meg å stille ved spørsmål ved ett av dine postulater her..selv om dette på ingen måte er mitt fagfelt og ei heller hatt noe om dette på "akademiet".

 

Solene deklinasjon er etter mitt syn vel ikke alltid 23,5 grad, den vil variere mellom -23,5 og 23,5 grader.. da sett i forhold til solens vinkel over nordpolen som er definisjonen på solens deklinasjon.. Solens deklinasjon dermed ikke kunne bli større enn 23,5 grader.. disse 23,5 gradene komme jo fra sørlig og nordlig vendesirkel..

 

Ved årets to jevndøgn er når solens deklinasjon er null.. dag og natt er like lange....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...