Jump to content

Sola snur!


REM

Recommended Posts

Ganske så nøyaktig presist i dette øyeblikk, nemlig den 22/12 kl 0708, inntreffer det som vi båtfolk har venta på leeeeeeenge. Nemlig at

* sola snur

* det er vintersolhverv

* årets lengste natt er tilbakelagt

* deklinasjonen er på det maksimale, nemlig 23,5 grader Sør

* Solen kommer kun opp 6,5 grader over horisonten

* vi er inne i årets korteste dag

* dagen idag er nesten 13 timer kortere enn ved sommersolhverv

* dagene blir nå stadig lengre, og nettene kortere

* det går mot lysere tider og den riktige veien dere.

 

 

Gratulerer kjære båtfolk, det skjedde i år igjen. :flag::flag_sw::flag_da:

 

:flag::cheers::flag:

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke i vest, men ifølge mine beregninger i 140,8 grader (stemmer ikke det Poseidon?) hvilket vel skulle bli omlag i SSØ.

Jo, det stemmer presis!

Når deklinasjonen er S 23,5 grader og man befinner seg på ca N 59 grader, da blir det slik. Men de som er 5 grader nord for oss, de har ikke sol i det hele tatt på denne tiden . . . .

 

Men husk det er ikke sola som snur :wink:
Riktig.
Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen.
Feil. Jordaksen beholder samme vinkel i verdensrommet.
Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen.

Sommerjevndøgn? Det har jeg aldri hørt om før :rolleyes:

Vanskelig forklart :confused:

Egentlig ikke, men bare så sørgelig feil . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

img_0445.jpg

Den 15. december var den tidligste solnedgang her på Odense Fjord. Eftermiddagene bliver stadig længere, men dagens længde øges først fra den 29. januar, hvor solen igen begynder at stå tidligere op.

Dette var helt nyt for mig ;-)

Men vi glæder os til længere og lysere dage! !

(kilde DMI: http://www.dmi.dk/dmi/de_lyse_timer_begynder_ved_solnedgang )

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jo, det stemmer presis!

Når deklinasjonen er S 23,5 grader og man befinner seg på ca N 59 grader, da blir det slik. Men de som er 5 grader nord for oss, de har ikke sol i det hele tatt på denne tiden . . . .

 

Riktig.

Feil. Jordaksen beholder samme vinkel i verdensrommet.

 

Sommerjevndøgn? Det har jeg aldri hørt om før :rolleyes:

 

Egentlig ikke, men bare så sørgelig feil . . . .

Morro med folk som har fasiten! Men det forekommer skrivefeil i fasiten også.......

Riktig som du sier at jordaksen beholder vinkelen i verdensrommet, men burde skrevet at den endrer vinkelen til sola.

Sommerjevndøgn er nok ikke mye brukt og sikkert ikke en offisiell benevnelse, men mente vel egentlig sommersolverv.

Ref.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sommersolverv

http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult....d=ABCstartsiden

Ship ohoi mate!

Link to post
Share on other sites

Eftermiddagene bliver stadig længere, men dagens længde øges først fra den 29. januar, hvor solen igen begynder at stå tidligere op.

 

Det vil si sola står ikke nøyaktig på graden rett sør alle dagene hele året rundt? Jeg tror du er inne på noe, jeg har kommet til det samme ved å studere skyggene på terassen min gjennom årene.

 

her er forresten helt svart, ikke snø, ikke sol,.. ingenting.

Link to post
Share on other sites

Det vil si sola står ikke nøyaktig på graden rett sør alle dagene hele året rundt? Jeg tror du er inne på noe, jeg har kommet til det samme ved å studere skyggene på terassen min gjennom årene.

Riktig observert. :yesnod:

Dette er den såkalte tidsjevningen. Det sanne soldøgnet, det vil si den tiden som går fra solen er i ett steds meridian til den er der igjen ett døgn senere, varierer med opptil 16 minutter i løpet av et år. For å være nøyaktig: fra +15 minutter til -16 minutter. Jordens bane rundt sola følger en ellipse, og banens bevegelse følger Keplers annen lov og er ikke jevn. At banen er 23,5° på ekvatorplanet spiller også inn.

Når våre klokker deler døgnet opp i helt like deler, er det fordi de følger "middelsoldøgnet", definert som "et døgn hvis lengde er uforanderlig og er et middeltall av alle de sanne soldøgn". Forskjellen mellom det sanne soldøgn og middelsoldøgnet variere som sagt opptil 16 minutter, men er null fire ganger i året: 16. april, 15. juni, 1. september og 25. desember.

 

Tidsjevningen finner en i Nautisk Almanakk, og navigatører bruker den i utregningene av astronomiske observasjoner.

 

Vår verden blir nok litt lettere å bevege seg i fordi klokkene våre følger middelsoldøgnet..... skulle tro NSB, SAS og andre med rutetider er glad for det. :flag:

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skulle tro NSB, SAS og andre med rutetider er glad for det. :flag:

Nemlig, skulle tro at NSB har nok å stri med på Østfoldbanen, om de ikke skulle måtte kompansere for dette i tillegg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette var en flott beskrivelse ÅtteGlass.

Opplysningen om at soldøgnet varierer fra minus 16 minutter til pluss 15 minutter tror jeg gjør at jeg forstår ett prinsipp noe bedre i forhold til bruk av sekstanten. Jeg har forsøkt å se litt på opplysninger i den nautiske almanakken (se eksempelvis http://www.nautisk.no/products/x305007 ) og påminnelsen din bl.a. om jordbanens eliptiske bevegelse var verdifull - tror jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Litt morsomt det der. De yngste teller ned til julaften, mens de voksne heller ser fram til at sola snur. Har ennå ikke klart å fatte at dette er så big deal (i alle fall ikke for oss i sør); gjør det så mye dersom det er mørkere en kort periode av året? Men jeg forstår det vel når jeg blir eldre :wink:

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikke klart å fatte at dette er så big deal (i alle fall ikke for oss i sør); gjør det så mye dersom det er mørkere en kort periode av året?

 

Det er ikke mørktet som skremmer, men selve kulda. Brr... gleder meg til mars. Jeg er forøvrig kommet langt med vårpussen. båten er vasket og klar for polering. etter dette er det på med nye belger og rettpå vannet.

Jeg har god tid, for her i innlandet, på Lillehammer får vi kanapt kjøre båt før fuglene har hekket til 15 mai.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det jo ikke merkbart lysere eller mildere av at sola snur, men... :smiley:

 

Men det er nok psykologien i det at nå går det riktig vei liksom. Noen særlig endring får vi vel ikke før i siste halvdel av februar. Men da er det jo bare mars måned igjen her å østlandet, før vi kan begunne å tenke på vårpussen og sjøsettingen. Vi for vår del skal være klare i god tid før påskeuken setter inn...det er målet.

 

I år satte vi ut båten til påske, men etter en isfri vinter ble vi overrasket av sprengkulde med ca. - 16 gr. og masse is i båthavna, slik at vi ble frosset inne til over påske.

Link to post
Share on other sites

Sol resten av desember på 59°02'N 011°02'E (Hvaler), med alle forbehold - som f eks at verden består så lenge, at regnemodellene i min GPS er riktige, mv.

Klokkeslettene er ikke oppgitt med sekunder.

På 11°E står sola i sør cirka kl 1216 normaltid (varierer over året) - 4/15 av en time, dvs 16 minutter, senere enn på 15°E

09.12. opp 0843, ned 1520

10.12. opp 0856, ned 1520

11.12. opp 0857, ned 1519

12.12. opp 0859, ned 1519

13.12. opp 0900, ned 1518

14.12. opp 0901, ned 1518

15.12. opp 0902, ned 1518

16.12. opp 0903, ned 1518

17.12. opp 0904, ned 1518

18.12. opp 0905, ned 1518

19.12. opp 0906, ned 1518

20.12. opp 0907, ned 1518

21.12. opp 0907, ned 1518

22.12. opp 0908, ned 1519

23.12. opp 0908, ned 1519

24.12. opp 0909, ned 1520

25.12. opp 0909, ned 1521

26.12. opp 0909, ned 1521

27.12. opp 0910, ned 1522

28.12. opp 0910, ned 1523

29.12. opp 0910, ned 1524

30.12. opp 0910, ned 1525

31.12. opp 0909, ned 1526

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...