Jump to content

Sola snur!


REM

Recommended Posts

Da "rusler" det snart rett veien igjen.... klokken 06.30 den 22 desember er solen igjen på sitt laveste... med 6,8 grader i Oslo og 7,5 grader i Sandefjord.. Her jeg er den dagen er vinkelen 41,3 grader..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

nei nei nei sola snur ikke og det gjør heller ikke moder jord. akurat nå er moder jord lengst fra sola :santcheer1:

Uansett så kribler det i armer og bein for og få satt i gang noen båt prosjekter bare det blir litt varmere i luften :yesnod:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

nei nei nei sola snur ikke og det gjør heller ikke moder jord. akurat nå er moder jord lengst fra sola :santcheer1:

 

Vel her er jeg stygt redd du tar feil... Vintersolverv har selvsagt ikke noe med at jorden er lengst unna solen.. Ikke er jorden lengst unna solen i dag heller med sine bare 147,161 10^6 km, da den var lengre unna i går, og ennå lenger unna var jorden den 1 desember i år med sine 147,519 10^6 km..

 

Vintersolverv betyr at solen står i senit over den sørlige vende sirkel... som er på S 23,5°. solen stod i senit klokken ca. 05.30 GMT.

 

Sett fra jordkloden (som vel er en grei referanse siden vi oppholder oss her) så er det sola som snur både denne gangen og ved sommersolverv

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sett fra jordkloden (som vel er en grei referanse siden vi oppholder oss her) så er det sola som snur både denne gangen og ved sommersolverv

Kan vi av dette slutte at tida går saktere og jorda roterer langsommere når du reiser østover med fly? :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det du egentlig sier Sydvesten er at aksen tipper og at den nordlige enden av jordaksen begynner å tippe mot solen!

 

Nei, det er vel ikke det han egentlig sier - og det ville heller ikke være riktig.

Jordaksen har nemlig hele tiden samme helning i verdensrommet, dvs i forhold til solen.

 

På mine D5LA-kurs har jeg en fast måte å forklare dette på og den bygger på uttrykket "solens opplysningspol". Hvis vi tenker oss en enslig solstråle, en som går ut fra solens senter og sikter rett inn mot jordens senter, da kan vi tenke oss at denne enslige solstrålen kommer til å skjære jordoverflaten i ett bestemt punkt. Det er dette punktet som er "solens opplysningspol". Det er forøvrig der solen står i zenith.

 

Denne "solens opplysningspol" vil pga jordens rotasjon forflytte seg en hel omdreining rundt jorden for hvert døgn som går. Men pga jordaksens skråstilling i forhold til solen er det forskjellig fra sommer til vinter om den treffer nord eller sør for ekvator. Om sommeren (her på den nordlige halvkule) er opplysningspolen nord for ekvator, vi har det som kalles "nordlig deklinasjon". Den kan da komme inntil 23.5 grader nord for ekvator og lyse over hele nordkalotten hele døgnet, dvs midnattsol!

 

Om vinteren har vi sørlig deklinasjon, dvs opplysningspolen ligger sør for ekvator. Når den er på det sørligste, dvs 23.5 grader sør, den sørlige vendesirkel, da har vi det på det aller mørkeste her hos oss og dagen er på det korteste. I dag tidlig var solen, dvs "solens opplysningspol" på sitt aller sørligste. Nå er den heldigvis begynt på sin møysommelig tur nordover igjen. I mars kommer den til å passere ekvator, dvs "vårjevndøgn" og i slutten av juni er opplysningspolen kommet sine 23.5 grader nord for ekvator igjen - og lengre nord enn det kommer den "dessverre" ikke, før den snur på sin evige gange . . . .

 

Men den korrekte forklaringen ligger altså i "solens opplysningspol" og den tilhørende "deklinasjonen".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sånn litt på tampen... litt enkel matematikk siden det snart er jul og gode greier... Her jeg f.eks bor står solen 41,3° ved vintersolverv... Hvilken breddgrad befinner enn seg så da.. Samt hvilken vinkel står solen i når det er sommersolverv, og hvorfor står solen slik.. en liten forklaring til hvordan en kommer frem til dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... litt enkel matematikk siden det snart er jul og gode greier... Her jeg f.eks bor står solen 41,3° ved vintersolverv... Hvilken breddgrad befinner enn seg så da..

 

Da skulle det bli sånn ca omtrent; i det tilfelle at bredde og deklinasjon har motsatt navn (dvs en nordlig og en sørlig):

Utgangspunktet = 90°

- solhøyden = 41,3°

- deklinasjon = 23.5°

= påværende bredde = ca 25.2°

 

(Merk at jeg ser bort fra "bagateller" som indexfeil, DIP, refraksjon, solens halvdiamter, osv, osv)

 

 

Samt hvilken vinkel står solen i når det er sommersolverv, og hvorfor står solen slik.. en liten forklaring til hvordan en kommer frem til dette...

 

Her har vi en situasjon der bredde og deklinasjon har "samme navn", dvs begge er nordlig. Bredden er (såvidt) større enn deklinasjonen og formelen blir dermed:

 

Utgangspunktet = 90°

- påværende bredde = 25.2°

+ deklinasjon = 23.5°

Målt solhøyde = 88.3°

 

Hvis du hadde vært et par grader lengre syd hadde du vært på den nordlige vendesirkelen, dermed hadde du fått solen i zenith, men der du befinner deg kommer den til ca 88.3°

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At Poseidon kan dette overasker ikke, han er jo læremesteren.. Huset mitt er tilnærmet på N25°, tallverdiene i eksemplet over er hentet fra flyplassen som ligger litt lengre nord.. Så er frågan.. Hvor langt er det fra huset til flyplassen?

 

Litt værre julenøtt

Den eksakte posisjonen for flyplassen her er 25°17′12″N 51°32′0″E... Hvor langt er det da til Torp flyplass i nm... 59°11′12″N 10°15′31″E... Hva er rettvisende kurs RK om en flyr direkte ...

 

Ja jeg kjeder meg, venter på flyet som skal ta meg hjem til juleferien og lander på Torp... Men en trenger å friske opp gamle kunnskaper

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja dagen i dag er 8 sekunder lengre enn i går, og morgendagen blir sogar hele 19 sekunder lengre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt blir det vel ikke helt riktig å si at dagen blir lengere men snarere at dagen får flere lystimer. At dagen blir lengere kan forlede mindre oppegående at døgnet innehar mere enn 24 t

De oppegående vet naturligvis at det er forskjell dag, natt og selvsagt døgn

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...