REM Startet 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2007 Ganske så nøyaktig presist i dette øyeblikk, nemlig den 22/12 kl 0708, inntreffer det som vi båtfolk har venta på leeeeeeenge. Nemlig at * sola snur * det er vintersolhverv * årets lengste natt er tilbakelagt * deklinasjonen er på det maksimale, nemlig 23,5 grader Sør * Solen kommer kun opp 6,5 grader over horisonten * vi er inne i årets korteste dag * dagen idag er nesten 13 timer kortere enn ved sommersolhverv * dagene blir nå stadig lengre, og nettene kortere * det går mot lysere tider og den riktige veien dere. Gratulerer kjære båtfolk, underet skjedde i år igjen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nimbuster Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Ja, det gjør den..men kanskje ikke akkurat i ditt øyeblikk. Torsdag 21. og fredag 22. desember er årets mørkeste dager på den nordlige halvkule. Kl. 01.22 natt til 22. desember "snur" Solen og den beveger seg deretter gradvis høyere opp på himmelen sett fra våre bredder. Det betyr at Solen har sin sydligste posisjon på himmelen. I Oslo kommer Solen denne dagen bare 6,5 grader over horisonten og dagen er nesten 13 timer kortere enn ved sommersolverv i juni. Ved polarsirkelen står Solen i horisonten og lenger nord er det mørketid. Etter vintersolverv kryper området med mørketid nordover. Dette ilf. ekspertene. Uansett har solen snudd nå, og går den adnre veien...veien mot lysere tider! GOD JUL! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Vel, ifølge Knut Jørgens univers inntreffer hendelsen idag kl 0708. Jeg velger å tro på han. Se her hva han skriver: Lørdag 22. desember er årets mørkeste dag på den nordlige halvkule. Denne dagen er det vintersolverv. Kl. 07.08 "snur" Solen og den beveger seg deretter gradvis høyere opp på himmelen sett fra våre bredder. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nimbuster Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Du har rett rem, eller det vil si Knut jørgen har rett...i år også. Ser jo nå at hans artikkel som jeg leste var fra i fjor........men, nå har jo fenomenet skjedd allerede. Redigert 22.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Litt tankespinning og regning rundt dette med vintersolverv og sommersolvrv på morgenen... Det står at solen kryper 6,5 grader over horisonten i dag, hvor høyt på himmelen står da solen på sitt høyeste ved sommersoverv i Oslo? Kan man regne seg til dette og i såfall hvordan? (Vet det finnes i almanakken Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 23,5 + 6,5 = 30 grader? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
alidal Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 * sola snur Kommer den opp i vest? :eek: Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Nei, ikke i vest, men ifølge mine beregninger i 140,8 grader (stemmer ikke det Poseidon?) hvilket vel skulle bli omlag i SSØ. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Har ikke sjekket dette men det må vel bli 2 x 23,5 + 6,5 =53,5 grader siden solne nå er ved den sørlige vendesirkel og skal til den nordlige når vi er ved sommersolverv... Ved vår og høstjevndøgn er det vel 30 grader Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Ja, du har selvfølgelig rett i dette Sydvesten. Mitt svar blir vel tilstanden ved vår-/høstjevndøgn. Det blir jo 2x23,5 ved sommersolhverv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sodne Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 for ein gjeng Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
benq Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Hei Alidal! Til ditt spørsmål "Kommer den opp i vest? Før i tiden så sa dem at " når sola går ned i vest da arbeider den late best" Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Hva snakker dere om. Sol, hva er det? Mener dere lys? I så fall skruer jeg av og på solen selv, vi pleier å gjøre det på vestlandet. Der fant jeg svaret, solen går ned i vest, og da før den har kommet til oss her borte kanskje? Redigert 22.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Solen står 53,5 grader på sitt høyeste over Oslo den 21. juni 2008, kl. 13:19. Svaret fant jeg på denne interessante web-siden Heavens Above, som for øvrig kan være til god hjelp for de som liker å studere astronomisk navigasjon. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
knutza Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Ja det er godt at den snur, men jeg må vente til 28. januar før vi ser den igjen. Bildet er tatt julaften 2006, i år har vi regn og vind (lite koselig) Redigert 22.Desember.2007 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Og her ser dere hvor lavt solen lå over horisonten på Bokn på Torsdag 20.12.2007 ca kl1200 tok bildet da jeg skulle på ferjen over til Stavangersiden Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Øya Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Her i Arendal er det i dag fint og lyst med 1 cm rim over alt. Riktig julestemning. At Sola endelig har snudd er fantastisk. Da er det bare å se frem til en fin dag i April slik at vi kan få sjøsatt igjen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
lano2 Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Uansett: Det er jo bra at jorden roterer langs sin nord/sør akse, og ikke langs øst/vest. Da hadde vi hatt vinter,vår,sommer og høst hver eneste dag. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Men husk det er ikke sola som snur Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen. Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen. Vanskelig forklart Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Men husk det er ikke sola som snur Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen. Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen. Vanskelig forklart Men lett å fortstå :) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Ja i dag tenner Sola bremserakettene og snur. Redigert 22.Desember.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 (redigert) Skal bli flott når sola står opp i vest :lol: Redigert 22.Desember.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 ta stekepannen o legg den intil kompassen.....så har du fikset det SveinHa Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hafrsfjord Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Før i tiden så sa dem at " når sola går ned i vest da arbeider den late best" .....og vet du hvorfor? Jo, hvis han ( den late ) skal få gjordt noe den dagen, så må han stå på før sola går ned Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Men husk det er ikke sola som snur Det er jorden nord/syd akse som endrer vinkelen. Dvs den nordlige halvkule heller nå vekk fra solen og etter vintersolverv begynner jordaksen vandringen tilbake slik at ved sommejevndøgn heller aksen mot solen på den nordlige halvkulen. Vanskelig forklart Og det sier du først nå????? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.