Superkul Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 jeg får nok ikke satt ut båten min før sola snur neste gang men jeg har en gammal whith 17 som får duge til da Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
eiaro Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Håper den snart snur mot sommer... Og gir beskjed i god tid neste gang, helst i 4 eksemplarer med gjennomslagsark... Enda ikke fått på siste rest med stoffing jo... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 Snur sola? Nei går fortsatt samme veien. Kom opp i øst i dag også. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Da tikker klokken mot vintersolverv, 21 desember klokken 18.11 er solen på sitt laveste på den nordlige halvkule av Tellus. Dagen er da 28 sekunder kortere enn dagen i dag.. og 0,1 grader lavere... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Superkul Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 blir deilig med litt lysere kvelder utover - lit trist når det er så mørkt og ingen snø - håper det blir like fort lysere som mørten kom hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
sjöfugelen Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Nei går fortsatt samme veien. Kom opp i øst i dag også. Ja, sola går samme vei. Men dette er jo relativt. Det er jo jorda som går rundt sola i en eliptisk bane med en vinkel på ca 23gr. Sett fra vår side så synker sola mer og mer etter 24 juni. Nå er sola i bunn, og begynner sin reise oppover igjen. Så man kan jo si at sola har snudd?? Sett fra vår side ?? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Akkurat på slaget nå, lørdag 21. desember klokken 18.11 snur sola! http://www.naledi.no Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Da jeg var liten pleide vi å gå ut og tenne et digert bål når sola snudde, for å "hjelpe sola oppover" :) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Narnte i Fredrikstad v elva mellom Sellebakk og borge har de sånn bål og solfest for og hjelpe sola Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
fluefiskeren Svart 21.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2013 Vi har en god tradisjon med noen naboer å feire solsnu, om det ikke passer akkurat den 21, så tar vi den nærmeste som det passer alle. Så nå er det bare å se fremover mot lysere dager, selv om det tar noen uker før det er skikkelig merkbart, men bare det å vite det hjelper he he. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Akkurat på slaget nå, lørdag 21. desember klokken 18.11 snur sola! http://www.naledi.no Så ikke at sola snudde...det var for mørkt..hvorfor kan ikke sola snu på dagen, slik at vi kan få se at det skjer...? Redigert 22.Desember.2013 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Hei lady b.Her er ett bilde av det som skjer.Sola står i ro den.Det er jordklodane som snur og går da mot pilens retning.Håper du nå forstår.God Jul Redigert 22.Desember.2013 av Ålahåve (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Sydvesten Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 (redigert) Vel Sola står ikke i ro, også den beveger seg i løpet av året... Det samme gjør naturlig nok jordkloden og de andre platene... Jorden roterer rundt sin egen akse mellom polene(ca. 24 timer), denne vinkelen er ca. 23,4 grader normalt mot banen går rundt solen. Dette danner nordlig og sørlige vendesirkel(halvårlig) begge er på ca. 23,4 grad N og S. Det er sistnevnte som inntraff i går kveld... Men de fleste mennesker befinner seg på jorden og bruker dermed jorden som sitt referansepunkt.. naturlig nok finnes det noen som befinner seg på en annen planet, og de ser naturlig ikke jorden som sitt referansepunkt men gjerne andre planeter .. Men for de som befinner seg på jorden, og bruker jorden som referansepunkt så er det solen som oppfattes å endre sine retning... Med retning her så må det forstås retningen den går mellom vendesirklene på grunn av jordens årlige runde rundt solen, fra sørlig til nordlige og motsatt.. Solen stod i går kveld normalt på den sørlige vendesirkel og snur og starter sin ferd mot den nordlige som den vil nå ved sommersolverv Redigert 22.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lady B Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Vendesirkel, referansepunkt, nå skjønner jeg ingenting! Snur sola, eller snur ikke sola? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Jordaksen står litt på skrå i forhold til sola , men går i en ellipsoid bane rundt sola, ved vintersolvern har sola maksimal deklinasjon i forhold til jorda, dvs sola står i en vinkel i forhold til ekvator som tilsvarer ca 23,4 grader. (Mot den sørlige halvkule) Ved Vårjevndøgn er deklinasjonen 0, og ved sommersolverv er deklinasjonen 23,5 (på vår side av halvkulen) Vanskelig å forklare bedre. Søk på Youtube :) Jordaksens vinkel er nesten lik lltid (den endres littegrann) men siden jorden går rundt solen vil solens vinkel i forhold til solen bli motsatt på sommer og vinter. Hvis jordaksen hadde stått rett opp og ned i forhold til sola (i vater) , da hadde alle årstider vært like Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Ok, takk for det! Nå skjønner jeg hvorfor dette har vært en lang dag! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 22.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2013 Anbefaler å markere begivenheten med en sunturn fra nøgne ø! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
sjöfugelen Svart 23.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2013 http://csep10.phys.utk.edu/astr161/lect/history/kepler.html Fasten Seat Belt! Nu öker jordas hastighet til max rundt 2 jan! Hvis noen föler seg rar i hodet 1,jan, kan man skylde på jordas ökende fart, og ikke festen kvelden för Equal area swept out in equal time. Jordas bane rundt sola er eliptisk. Elipse har to brennpunkter, hvorav sola ligger i det ene. Tegningen viser solas relative bane, men det er jorda som reiser rundt sola. Det er vi som öker farta. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 Og så er der kun lige under seks timer til solhverv! Nærmere bestemt i nat klokken tre minutter over midnat. Bådsæsonen nærmer sig... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 Og så er der kun lige under seks timer til solhverv! Nærmere bestemt i nat klokken tre minutter over midnat. Bådsæsonen nærmer sig... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 Ja da blir det lysere for hver dag som går - herlig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Torsen67 Svart 22.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2014 Det er nettopp dette som er jul for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 22.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2014 Snart.......... Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 22.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2014 Bare seks måneder til St. Hans! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2014 Godt vi kan begynne nedtellingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.