Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Kjøpte meg flatskjerm og tenkte som her tidligere skrevet at det var bare og kappe ledningen og koble den til 12v men så enkelt er det vist ikke ifølge tvreperatører.

Det viser seg at tv ikke tåler det for den får ujevn spenning så dette var ikke tilrådelig og gjøre.

Det var vist flere tv som var blitt problemer med etter at folk har gjort dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke spesialist på TVer, men vil likevel nevne min erfaring:

Fjernsyn er svært avhengig av at man har god spenningsforsyning. Dersom man eksempelvis bruker litt liten dimensjon på kablene fra batteriene til TVen kan spenningen bli mindre enn 12 volt - og det er ikke tilstrekkelig for TVen. Dersom man har god kabeltykkelse i forhold til lengden på kablene er min erfaring at det går greit å koble TVen direkte til 12 volt uttak i båten.

Link to post
Share on other sites

Har en 17 " bavaria med dvd.Kappet ledningen etter omformeren og satte på skjøteplugger slik att jeg kan kjøre både 12/220volt etter som.Har hatt dette i 2 sesonger og har ikke noe problem med dette.Bruker 12 volt både ved stilleligge og mens vi kjører.Det som var en strek i regninga var att skjermen var pluss og kjernen var minus.

Link to post
Share on other sites

Samme her.

 

Når jeg leser alt dette om registreringen av ditt og datt i en monopolbedrift RiksTV blir jeg bare kvalm :puke: . Den siste sovjetrepublikken....

 

Når det analoge nettet slåss av får jeg prøve litt om jeg klarer meg hjemme med nettet og satellitt (Har multimedia-PC i stua allerede). Hvis ikke blir det i beste fall "NRK minimum"

 

Litt usikker på hva du mener her - det er jo "ikke den siste sovjetstat"'s ansvar at de kommersielle kanalen velger å utnytte teknologien til å kreve at du abonnerer?

Link to post
Share on other sites

etter lenge testing med ulike antenner og shit, e jeg på randen til å bli offesiell hater av riks tv..

har båten som hybel MIDT i Trondheim, så frem til å få tv igjen i båten når dette berømte bakkenettet åpnet, men neida.. første antenne fikk ikke inn en dritt.. ny antenne, signal av og til.. så tenkte eg: hmm.. utendørs antenne, så høyt som mulig må være løsningen, så i går gikk jeg til innkjøp av en 360 graders ufo antenne, trosset høyde skrekken og ble heist helt til topps i masten, monterte antenne, og tenkte.. no må det være signal.. desto mer forbanna ble eg når eg kom ned igjen og oppdaga at det ikke va noe signal what so ever... de skal nok få en skyllebøtte i morgen gitt... (skal sies at det e mørkegrønt på dekningskartet over trondheim, og no e min antenne 14 meter oppe i luften!!!! )

 

Daniel..

sint båtboer..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

etter lenge testing med ulike antenner og shit, e jeg på randen til å bli offesiell hater av riks tv..

har båten som hybel MIDT i Trondheim, så frem til å få tv igjen i båten når dette berømte bakkenettet åpnet, men neida.. første antenne fikk ikke inn en dritt.. ny antenne, signal av og til.. så tenkte eg: hmm.. utendørs antenne, så høyt som mulig må være løsningen, så i går gikk jeg til innkjøp av en 360 graders ufo antenne, trosset høyde skrekken og ble heist helt til topps i masten, monterte antenne, og tenkte.. no må det være signal.. desto mer forbanna ble eg når eg kom ned igjen og oppdaga at det ikke va noe signal what so ever... de skal nok få en skyllebøtte i morgen gitt... (skal sies at det e mørkegrønt på dekningskartet over trondheim, og no e min antenne 14 meter oppe i luften!!!! )

 

Daniel..

sint båtboer..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

etter lenge testing med ulike antenner og shit, e jeg på randen til å bli offesiell hater av riks tv..

har båten som hybel MIDT i Trondheim, så frem til å få tv igjen i båten når dette berømte bakkenettet åpnet, men neida.. første antenne fikk ikke inn en dritt.. ny antenne, signal av og til.. så tenkte eg: hmm.. utendørs antenne, så høyt som mulig må være løsningen, så i går gikk jeg til innkjøp av en 360 graders ufo antenne, trosset høyde skrekken og ble heist helt til topps i masten, monterte antenne, og tenkte.. no må det være signal.. desto mer forbanna ble eg når eg kom ned igjen og oppdaga at det ikke va noe signal what so ever... de skal nok få en skyllebøtte i morgen gitt... (skal sies at det e mørkegrønt på dekningskartet over trondheim, og no e min antenne 14 meter oppe i luften!!!! )

 

Daniel..

sint båtboer..

 

Er det aktiv antenne så må en slå på strøm til antennen i menyen på dekoderen. Hvilken antenne har du?

Grundig mottakeren er bedre på svake signaler enn Sagem. Hvilken mottaker har du?

Hva er styrken på signalene du mottar?

Link to post
Share on other sites

har sagem motaker, har nå fått med meg dette med at den e dårligere på svake signal, skal ta dette opp med butikken i løpet av uken.. kjøpte triax 360 aktiv anntenne..

 

takk for tipset om menyen.. skal sjekke dette i kveld..

 

daniel..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har ikke lest hele tråden, men om ingen har nevnt det før har seasea i sandvika flere modeller av tv'er med DVD og digitalmottager. I og med at dette er en svensk katalog ville jeg ha dobbeltsjekket at mottageren både tar mpeg 2 og mpeg 4.

 

Er det forresten noen som har prøvd digitalmottager for PC. enten som usb eller pcmcia?

Link to post
Share on other sites

har sagem motaker..

 

Husk at når Sagem mottakeren leter opp kanalene så er det IKKE sikker den søker opp rett frekvens. Du må derfor gå inn på "Kanalsøk" i menyen å sjekke at den har søkt på en av de tre alternetive kanalene i "Ditt område".

Her er en oversikt over kanalene i de ulike områdene av landet : Kanalplan for RiksTV

 

Når man har stilt inn riktig "Kanal" må det foretaes nytt kanalsøk !

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har prøvd digitalmottager for PC. enten som usb eller pcmcia?

 

Jeg har en Pinnacle USB TV-tuner. Har ikke gjort mange forsøk, men sliter med at jeg kun får inn analoge kanaler, de digitale får jeg også søkt opp og lagt inn, men desverre kommer ikke bildet opp. På meg virker det som om det kan skyldes at disse er kodet på en slik måte at de sperres. Men, noen kanaler burde jo være åpne har jeg skjønt.

 

Tips hadde vært kjekt.

 

K

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg kjøpte i helgen en 22" pc skjerm med DVI inngang. ifølge levrandør er det bare å koble denne sammen med Grundig mottakeren via et HDMI-DVI kabel.

Skjermen ar jo alikevel degradert til å være nettop kun en monitor.

 

Jeg har ikke fått prøvd dette enda, men det ville vel ikke by på noen problemer skulle jeg tro???

 

Det er forlokkene med de slanke pc skjermene og denne har jo båre DVI og SVGA inngang, så da blir laptopen en multimedia senter :-)

 

Noen som har prøvd??

 

ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener her - det er jo "ikke den siste sovjetstat"'s ansvar at de kommersielle kanalen velger å utnytte teknologien til å kreve at du abonnerer?

Det er vel nevnte stat som slår av de analoge signalene, som har på en eller annen måte gitt enerettigheter til RiksTV osv

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Pinnacle USB TV-tuner. Har ikke gjort mange forsøk, men sliter med at jeg kun får inn analoge kanaler, de digitale får jeg også søkt opp og lagt inn, men desverre kommer ikke bildet opp. På meg virker det som om det kan skyldes at disse er kodet på en slik måte at de sperres. Men, noen kanaler burde jo være åpne har jeg skjønt.

 

Tips hadde vært kjekt.

 

K

 

Kan det ha sammenheng med mpeg koding?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Grundigboksen og har ingen abonnement og heller ingen flere omkostninger.

I morgen klipper jeg av 12v ledningen fra omformeren og kobler mot båtens 12 volts system. Har ikke behov for 220 til Grundigboksen da jeg kun kan bruke TVen når vi ligger til landstrøm.

 

 

Får i dag inn alle NRK-kanalene, TV2 og lokal-TV. Uten at det koster noe pr. mnd.

I Sverige får jeg inn SVT 1 og 2. Usikker på STV4.

 

 

Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skulle surre med den 12 volt ledningen når du ikke kan se på tv uten landstrøm, da kan vel den være sånn den er da vel..

Link to post
Share on other sites

Ingen av disse vil fungere på de norske kanalene. Disse har kun en MPEG2 mottaker, mens det i Norge brukes MPEG4.

 

Det er viktig å merke seg 2 forskjeller i Norge sammenlignet med andre land.

1) Det benyttes MPEG4 og ikke MPEG2 koding av bilde

2) Det benyttes AAC-HE, og ikke vanlig AAC eller MPEG2 koding, av lyden.

 

Det er noen TV-er på markedet som tar både MPEG2 og MPEG4 bilde, men som ikke tar AAC-HE for lyd. Da får du bilde men ikke lyd.

 

Det er derfor viktig å sjekke at digitalmottaker er merket med "Godkjent av RiksTV" eller at den i alle fall er testet og fungerer på dette.

 

 

NTV (de som drifter nettet til RiksTV) var forutseende og valgte det som skulle bli etterfølgeren til dagens "gamle standard". Vi ser nå at flere land (deriblant Sverige, Danmark og Frankrike) planlegger overgang til samme system som Norge. I første omgang kun for HD sendinger men etterhvert vil nok dette gjelde for alle.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Det er forlokkene med de slanke pc skjermene og denne har jo båre DVI og SVGA inngang, så da blir laptopen en multimedia senter :-)

 

Noen som har prøvd??

 

hei,

dette har eg prøvd.

hadde en samsung 20" lcd skjerm, med dvi utgang... levde lenge i god tro om at det skulle funke fint. Men etter veldig mye banning og styr, fandt eg ut at de boksene må ha hd klare skjermer.

altså kunne eg ikke bruke den. Endte opp med å kjøpe ny tv i stede. Det e godt mulig at det funker for deg, siden du har en wide screen skjerm, og da kan du muligens få inn den riktige oppløsningen.

Det var muligens dette som var problemet mitt..

 

Daniel..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Kan det ha sammenheng med mpeg koding?

 

Ja det er det nok. DVB (Digital Vidoe Broadcast) standarden benyttes i begge tilfellene og pinacle mottakeren tar da inn sendingene og du får se hvilke kanaler som sendes, men mottakeren kan ikke dekode selve video strømmen. Det er noe av det samme som skjer når du legger inn en CD plate med MP3 kodete sanger på i en CD spiller, platen surrer rundt men spilleren kan ikke dekode innholdet.

 

Etter hva jeg har hørt er det problemer med rettigheter til filmer som gjør at PC plattformer ikke kan brukes til mottak av digitalTV. Man er redd for at folk lettere kan få tak i betalTV filmer og ulovelig distribusjon disse via nettet. Det er de som sitter på rettigheten til filmene som stopper dette, de tillater kun distribusjon over kanaler som vaskelig kan hakkes.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke spesialist på TVer, men vil likevel nevne min erfaring:

Fjernsyn er svært avhengig av at man har god spenningsforsyning. Dersom man eksempelvis bruker litt liten dimensjon på kablene fra batteriene til TVen kan spenningen bli mindre enn 12 volt - og det er ikke tilstrekkelig for TVen. Dersom man har god kabeltykkelse i forhold til lengden på kablene er min erfaring at det går greit å koble TVen direkte til 12 volt uttak i båten.

 

 

Har en 17 " bavaria med dvd.Kappet ledningen etter omformeren og satte på skjøteplugger slik att jeg kan kjøre både 12/220volt etter som.Har hatt dette i 2 sesonger og har ikke noe problem med dette.Bruker 12 volt både ved stilleligge og mens vi kjører.Det som var en strek i regninga var att skjermen var pluss og kjernen var minus.

 

Jeg har kanskje vært litt sløv, har tenkt at tåler den så tåler den det. Jeg kappet av ledningen til omformeren og koblet direkte til 12V anlegget.

 

Blir spenningen for lav, så blir bildet mørkere til det forsvinner. Og TV har blitt brukt med og uten motor, og ladingen er den kraftige 115A til D1-30. I 3 sesonger er tv-en brukt i hytt og pine, slått på iskald eller varm.

 

Utfra all skremsel om hva de tåler, skulle min vært død og begravet for lengst :smiley: Men Philips flatskjermen holder seg like fin. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...