Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Hei.

 

Leste litt i manualen for enheten fra CanalDigital linket til lenger oppe, og ser at de sier at den faktisk kan brukes for bakkesendt TV i frekvensområdet 470 - 862Mhz, men ingenting om dette gjelder for digitale sendinger i MPEG4 format. (det som står om MPEG4 er at videoopptakeren kan lagre i dette formatet). Men for all del, slike spesifikasjoner er så uklare selv for en "ingentinggjør" som meg at en skal aldri si aldri. Flere produsenter av TV med innebygget dekoder for bakkesendt TV har "glemt" å nevne at TV'n kun funker på MPEG2 sendinger. Fikk selv Philips til å endre teksten i reklamen for noen modeller etter sterkt e-post press for en måneds tid siden!

 

Men, funker enheten på digitalt bakkenett, skulle en kunne få inn alle NRK sine kanaler, men ingenting mer (bortsett fra svenske gratiskanaler). TV2 og de norske betalkanalene krever kort fra RiksTV og ikke et parabolkort. Her er jeg 99,99% sikker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har endt opp med å ha en canal digital parabol tuner for mye. Den skal jo også kunne ta inn digitale bakkesendinger. vet noen om det vil fungere å montere den i båten

det funker om du har en Canal digtal combo boxer...den tar emot de frie marksende kanalerna....parabolkortet gör ingen

nytte eftersom det er satellitsende kanaler...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skal til å installere tv i båten. Skal kjøpe Grundig 19" tv, Grundig tuner og Grundig DVD spiller. Satser på Triax UFO antenne. Ser på nettet at det selges 12V adapter (kam 8920).

 

Har ikke mye peiling på dette, men har tenkt å bruke dette på 12V. Må jeg ha 12V adapter både for TV, tuner og DVD (tilsammen 3 stk)? Kan TV brukes under gange når spenningen er 14,5V?

Link to post
Share on other sites

Ville i det minste ha kjøpt TV med video for å slippe unna med to 12 volts kabler. Jeg forsøkte meg med en dobbel 12 v. plugg, men strømmen ble veldig ustabil og jeg måtte legge opp et uttak til. Ellers skal det vel ikke være noe problem å bruke dette under gange så lenge TV og kabel er klar for 12 v.... - tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Skal til å installere tv i båten. Skal kjøpe Grundig 19" tv, Grundig tuner og Grundig DVD spiller. Satser på Triax UFO antenne. Ser på nettet at det selges 12V adapter (kam 8920).

Har ikke mye peiling på dette, men har tenkt å bruke dette på 12V. Må jeg ha 12V adapter både for TV, tuner og DVD (tilsammen 3 stk)? Kan TV brukes under gange når spenningen er 14,5V?

 

For enkelte produkter som er beregnet for 12VDC (Med f.eks. 230VAC til 12VDC strømforsyning adapteret) så gjelder ikke garantien dersom man kutter ut strømforsyningsadapteret.

Dette p.g.a. at adapteret gir stabil 12VDC, kutter man ut adapteret har man ingen garanti for stabil spenning. I en båt kan det være store spenningsvariasjoner under oppstart av motor og under lading av batterier under normal drift. Dette ble opplyst meg i en kjedebutikk for elektronikk.

 

Jeg har løst problemet med å installere 12VC til 12VDC omformer ( fra ELFA koster 500kr +mva) for 10A) , som sørger for stabil spenning uansett forhold. Jeg har hørt at Grundig selger slikt utstyr til sine produkter.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Den 12VC til 12VDC omformeren fra ELFA for 10A, har du artikkelnummeret hos Elfa for denne?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå trodde jeg at roteselskapet Arngren hadde gått nedenom og hjem for lenge siden, men tydeligvis ikke . . . Både enheten for laptop og TV var jo snertne saker. Prisen for TV-enheten er imidlertid det samme som Grundig dekoderen. Og da får du mulighet til mer enn NRK. Arngren sier at en får inn TV2, men jeg kan ikke på noen av bildene se mulighet for å sette inn noe kort. Synes den tekniske spec'n var noe rotet. "Leveres med 2 Antenner og 2 Mottakere .for max. følsomhet ( Dopler effektt). Det .øker følsomheten.enormt" Dopplereffekt? Noen som forklare hvordan det kommer inn her?

 

Nei, nå var jeg slem. La oss heller vente og se om noen har egen erfaring med enheten som du egentlig etterlyste. Har litt båtabstinens her jeg sitter på landstedet til svigermor på Nordmøre og ser båtene passere bare noen hundre meter unna. Men neste helg er vi hjemme igjen og kan fortsette med båtlivet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er godt mulig forholdene ikke er de beste der. Ligger du nord i kanalen er det vel god skjerming mot Haldensenderen som vel bruker å komme inn best i dette området. Men, og ikke ta det ille opp, har du gjort et nytt kanalsøk på dekoderen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tar det selvfølgelig ikke ille opp, men har gjort et par kanalsøk med resultatet null kanaler. Vi ligger bortenfor brua, blir vel sør-øst.... Men vi klarer oss fint uten, barna gikk glipp av lørdagsbarne-TV, men fikk restuarantmat på Peppes i stedet for, så de var fornøyde. Mer litt nysjerrighet på hvordan Riks-TV fungerer, det er dessuten småviktig i morgen ifb. med EM-finalen, ICE fungerer derimot utmerket, selv om jeg ikke har fått "jukseantenna" ennå - bruker kun D50.

Link to post
Share on other sites

Kom over denne her på nettet.

Komplett digital TV mottaker som plugges i SCART pluggen på TV'en.

Ypperlig for båt, men krever en 12 til 5VDC omformer.

Noen som har prøvd den ?

digitv.jpg

Leveres av: Frithjof Arngren

 

Geir :seeya:

 

Denne støtter ikke MPEG-4 bilde og HE-AAC lyd som er det som benyttes i Norge.  Men den virker veldig godt i DK, SV og UK.

 

Edit:  Ser at Arngren skriver på sine sider at den skal støtte Riks-TV, men det sto i april også.  Jeg sendte da e-post og fikk svar at det skulle komme innen et par måneder.  Sjekket også med den engelske produsenten, og der fikk jeg tilbakemelding at det ikke var på roadmapen engang.  Men det kan jo være at de har ombestemt seg.

 

 

 

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt dette kortet, får inn masse kanaler når jeg scanner. Men ingen bilder, har prøvd med nyeste driver etc.

 

Hva gjør jeg feil?

Liknende problem her med samme utstyr: vi får tilsynelatende (?) god dekning men ellers får vi ikke inn noe som helst. Stikket ble sist uke sendt tilbake til Komplett og pengene skal refunderes.

 

Noen alternativer til å få inn NRK-kanalene med en USB-sak? Enn så lenge klarer jeg meg overraskende bra med web-TV.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Moss gjestehavn og der får jeg ikke inn en eneste TV-kanal på riks-TV, selv med antenne og antenneforsterker. Er det ekstra dårlige forhold her? Selv radioen begrenser seg til noe som kalles Radio Moss og P1..... :eek:

VI ligger et par hundre meter N for gjestehavna og vi får full dekning med vårt utstyr. Vanlig Ufo antenne med forsterker.

 

Men jeg har et annet spørsmål:

Da vi lå i Grebbestad i går fikk vi ikke inn noen som helst kanaler. Forsøkte en hel del variasjon på innstillingene på Sangem 91 boksen - og på signalsjekk fikk jeg gode signaler - men vi fant ingen kanaler. Så fort vi kom hjem søkte boksen opp kanalene. Noen som vet hva jeg må gjøre for å ta i mot digital TV i Sverige?

Link to post
Share on other sites

VI ligger et par hundre meter N for gjestehavna og vi får full dekning med vårt utstyr. Vanlig Ufo antenne med forsterker.

 

Merkelig, vi har Glomexantenne, kjenner ikke specen på den. Ingen krise, barna har lært at det er litt bingo om det blir barne-TV eller ikke. Når det er sagt, mistenker jeg riks-TV for å være litt "breiale" hva angår dekning - det var jo bedre å se nyheter med litt snø enn å ha døde digitale bilder.

Link to post
Share on other sites

Alt om digitalt TV i Sverige finner du hos Teracom. Dekningskartet finner du på http://www.teracom.se/?page=2087.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Må nok søke på nytt hvis du ikke fant dette første gangen.Kan være att du må søke når du er nærmere sverige :smiley: .Jeg får ikke inn svenske kanalene i skjeberg kilen innerst har ufo anntenne men når jeg kommer litt uten for ullerøy så for jeg opp disse når jeg søker,bør ikke være lange avstand fra dekning til svart kjerm.Lykke til.MvhBjørn :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

En må nok søke opp kanalene der en ligger hver gang en forflytter seg langs kysten. Dette gjelder i hvert fall for Grundig-boksen og på den MPEG2 Shark boksen jeg brukte de to forrige sesongene i Sverige.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå kjenner ikke jeg Sagem-boksen, men på Grundig-boksen er det ingenting spesielt å sette opp om en ligger i Norge, Sverige Danmark, Tyskland . . . . . . En annen ting er jo at Sagem-boksen har mye dårligere følsomhet når det gjelder svake signaler enn Grundig-boksen. Sist år var det umulig å få inn de digitale sendingene i Grebbestad da nærmeste sender var Udevalla senderen og den lå i skyggen bak fjellet. Men nå har Grebbestad egen sender så forholdene burde være OK. Kanalene der er: 26, 22, 31 og 25 for mux1, 2, 3 og 4.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...