Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Kan du ikke bare kjøpe en USB TV tuner å putte i laptopen ?

 

Jeg bruker laptop som TV på hytta (en sjelkden gang i båten). En liten TV tuner som koster noen hundre om som har støtte for norsk system, dog må man kjøpe en CD til 90,-.

Fungerer fint, men jeg har aldri brydd meg om kortleser. NRK 1,2 og 3 holder.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

En slik USB TV-tuner (under forutsetning av at den er for MPEG4) er jo OK for de som har laptop ombord. Og det går jo greit med litt ledningsstyr og noen løse høytalere i tillegg. Litt smådeler her og der som slenger rundt? :giggle:

 

Lars H. :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker laptop som TV på hytta (en sjelkden gang i båten). En liten TV tuner som koster noen hundre om som har støtte for norsk system, dog må man kjøpe en CD til 90,-.

Fungerer fint, men jeg har aldri brydd meg om kortleser. NRK 1,2 og 3 holder.

Hvilken tuner og hvilken laptop har du?

Jeg har en Pinnacle nano (tror jeg det var) USB-tuner, men programvaren nekter å kjøre på noe svakere enn en 3 GHz dual core CPU.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

At den ikke vil virke fordi den ikke er godkjent er bare tull, men spesifikasjonene oppgitt i katalogen er heller ikke tilstrekkelige til at man kan si at den vil virke verken for NRK eller krypterte kanaler.

 

Det er vel feil, eller er det jeg som ikke følger med i timen? Har ikk RiksTV det samme som Viasat og Canal Digital - nemlig at man må oppgi et "serienummer" på dekoderen, slik at man ikke kan bruke en annen persons kort i sin egen dekoder? Det er vel dette som også hindrer at man ikke kan ta med kortet på hytten? Husker i alle fall at jeg brukte DreamBox til slutt når jeg hadde Viasat fordi den hadde en CAM modul som var software basert, men det er jo ikke i tråd med hva man krever, og ennå mindre skal jeg ha DreamBox med Linux i båten:D

Link to post
Share on other sites

Det går da fin fint og bruke samme kort på hytta.. så sant det er samme type decoder eks viasat.. alltid funket det..

 

Disse tv med innebygget slot og støtte for mpeg4 og mpeg2 burde jo virke med rikstv det.. det er ikke så smart lagd selv om de vil ha oss til og tro det..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det går da fin fint og bruke samme kort på hytta.. så sant det er samme type decoder eks viasat.. alltid funket det..

 

Dette stemmer ikke. Det er derfor man må taste inn serienummeret på dekoderen ved aktivering. Setter man kortet inn i en annen dekoder, så vil det ikke virke (med mindre man gjør noe som er brudd på avtalen da). Dette er også samme grunnen til at de har Viasat Hele Huset og Visasat Tvilling til hytten. liten vits å ha Tvilling kort dersom man bare kunne ta med seg kortet...

 

Men det var ikke dette som var begrunnelsen for mitt innlegg - det var søken etter den perfekte tv med dekoder, dvd og 12/220V til båten....

Link to post
Share on other sites

snodig at det har funket for meg da.. men men..

 

Ja den tv som har dette må da finnes....

 

har googlet litt på dette og det er da flere som har støtte for både mpeg4 og to med inngang og dvd bla annet den jeg linket til lenger opp.. hadde hvert artig om oen fikk testet dette eller kan svare :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det går da fin fint og bruke samme kort på hytta..

Dette går fint med rikstv.

Men en må få rikstv til å parre kortet til begge dekoderne, da vil kortet virke på begge.

 

Om serienummeret følger CA-modulen eller CI-slot/mottakeren på en idtv aner jeg ikke.

Eneste rikstvgodkjente CA-modul er visstnok Technicrypt CXV CA

 

 

Må ellers si at det forundrer meg stort at det skal være så tregt å få små rikstvgodkjente idtv'er på markedet.

Markedet må jo være ganske stort for dette.

Det er jo på små portable tv'er det virkelig har noe for seg å ha innebygd dekoder.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Pinnacle nano (tror jeg det var) USB-tuner, men programvaren nekter å kjøre på noe svakere enn en 3 GHz dual core CPU.

Hm... Nå har jeg lastet ned siste versjon av applikasjon/drivere og jammen ser det ikke ut som det sviver på laptopen min... iallfall har jeg bilde, men det mangler lyd. Årsaken ser ut til å være at det mangler dekoder for AAC, men det skulle det ha vært der, i følge det som sies hos websjappene rundt om som selger tuneren (Pinnacle Nanostick 73e). Jeg finner heller ikke noen egen nedlasting for AAC dekoder hos Pinnacle.

 

Noen som har noen tips?

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen tips?

Hm... Jeg prater mye med meg selv her, men jeg får vel avslutte når jeg først har begynt. Dette kan vel ha interesse for andre også.

 

Pinnacles supportsider er det reneste villniss der det er adskillig lettere å gå seg bort enn å finne det det man trenger.

 

Det jeg gjorde først var å laste ned fra supportsidene på www.pinnaclesys.com. Der fant jeg bare én versjon, som altså viste seg å være feil versjon (versjonen for USA/Canada, uten at akkurat det var nevnt med et kløyva ord). Godt gjemt i et eller annet dokument fant jeg så en hentydning til noe som heter www.pctvsystems.com. Der fant jeg både USA/Canada-versjonen og versjonen for resten av verden. Den siste lastet jeg ned og installerte.

 

Nå funker det, både bilde og lyd. Det hakker litt på min 2.2 GHz Core Duo laptop, men jeg er føreløpig usikker på om det skyldes dårlig antennesignal eller overbelastet PC. Jeg holder en knapp på det første inntil det motsatte er bevist.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at TV-kort i PC ikke er noen spesielt god løsning. Først fordi det krever så mye ressurser av PCen at vifta går for fullt, for det andre er brukervennlighet vesentlig dårligere (oppstarttid, fjernkontroll, bilde osv.). I tillegg er det ofte barna som bruker TVen hos meg, og da kan det være greit å ha fri tilgang på PCen. Men å kjøpe en dekoder til TV som er på størrelse med en gammeldags VHF-spiller er lite fristende.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at TV-kort i PC ikke er noen spesielt god løsning.

Jeg er delvis enig. Det har sine sider, både gode og dårlige. Det største problemet (for noen) er at det så vidt jeg vet ennå ikke eksisterer noen løsning med kortleser, så du får bare inn NRK. Dessuten, hvis du ikke allerede har kjøpt en PC for andre formål, så blir det jo litt feil...

Først fordi det krever så mye ressurser av PCen at vifta går for fullt,

Det er et problem i den forstand at PCen bruker mer strøm. Hvis det er støyen du tenker på, så har du kjøpt feil PC...

for det andre er brukervennlighet vesentlig dårligere (oppstarttid, fjernkontroll, bilde osv.).

Pinnacle Nanostick kommer med en søt liten fjernkontroll med alle funksjoner. Mottakeren sitter i Nanosticken, så du slipper å herje med løse IR-mottakere og installere programvare. Oppstarttid er betydelig raskere enn en vanlig TV, med mindre du regner med oppstarttiden på PCen også. Bildet er også betydelig bedre på min laptop enn på den 3-4 år gamle flatskjermen jeg har i stua hjemme, dog noe mindre i format...

I tillegg er det ofte barna som bruker TVen hos meg, og da kan det være greit å ha fri tilgang på PCen.

Godt poeng.

Men å kjøpe en dekoder til TV som er på størrelse med en gammeldags VHF-spiller er lite fristende.

Nemlig. Nanosticken er bare litt større enn et vanlig USB-minne.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Uten 12V er det jo ikke noe moro.... Ikke bra å kjøre aggregat hele natten... Jeg kan godt droppe integrert DVD hvis det er det det står på, selv om det selvsagt er ønskelig. Jeg fikk i alle fall svar fra RiksTV ang å bruke dekoder som de ikke har godkjent, og det gikk faktisk fint, men på eget ansvar. Litt dum risiko å ta dersom man kan slippe...

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med han som er Pressesjef i RiksTV siden jeg kjenner ham personlig. Han sier at det er mye "defacto" standarder, slik at det ofte er produkter som ikke klarer dekodingen under feks dårlige mottakerforhold, oppdateringer som sendes ut fra RiksTV blir ikke behandlet korrekt osv. Hvorvidt dette er noe som kun RiksTV i realiteten gjør for å tjene penger, vet jeg ikke - men det hørtes ikke slik ut i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med han som er Pressesjef i RiksTV siden jeg kjenner ham personlig.

Min erfaring med informasjonsmedarbeidere (aka pressekontakter, aka journalister) tilsier at man bør spørre noen andre om man vil ha fornuftige svar på tekniske spørsmål...

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Skrevet mye om brannfare ved bruk av flatskjermer, bør man invistere i galvanisk skille til sin båt tv noen som har gjort det?

 

 

Dette har jeg lite greie på, så jeg lurer:

Jeg kjøpte galvanisk skille til flatskjermen min før vi hadde digital dekoder i båten. Nå kobler jeg tv - dekoder med scart. Bør galvanisk skille monteres før dekoderen?

 

Chiba

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser ikke poenget med galvanisk skille i båt all den tid strømmen kommer fra samme kilde og antennen er frittstående.

 

Galvanisk skille er vel strengt tatt bare hensiktsmessig hvis man er koblet til kabel tv og har jordet kontakt på TVen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...