Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kjøpte Finlux'en på SmartClub denne uka. Skikkelig ok 23 tommer til 1499,-. Med dvd tror jeg det var 2499,-.

Ferdig 12-volt kabling fulgte med.

 

Fordi det er LED-tv er den også veldig strømgjerrig.

Link to post
Share on other sites

Ser på den Dantax'en de har blant annet på expert 19LED-DV600DC

Noen med erfaring? Er viktig at mottakerdelen for riks tv er god, da jeg ikke ønsker den separate boksen lenger :-)

 

Ønsker helst 22", men da må DVD spiller være på venstre siden og det er sjelden vare...

 

Kriteriet:

 

LED

22" med dvd på venstre siden, eller 19" med dvd på høyre eller venstre siden

12 volt DC

Riks tv (bra mottaker)

 

Takknemmelig for innspill da ny tv må på plass før sesongen :-)

Link to post
Share on other sites

Hei . jeg har et 19" Grudig med innebygd DVD og kortleser (tror jeg)Trodde jeg kunne bruke det som det var for å se på NRK, men får ikke inn noe tv signaler. DVD spilleren funker fint.

Er det noe jeg ikke har fått med meg???trenger jeg et kort? Trodde nrk var gratis å se på.

Noen som har peiling på dette??

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 19" Grundig, og mottakeren er meget god, har sammenlignet signalene med Grundig dekoder

boksen og det er samme kvalitet. Har CAM og RiksTV kort, får alle kanalene. Glomex Marine Master antenne.

Men jeg trodde ikke en trengte CAM og kort for å ta inn ARK ? Har aldri prøvd, men tror det skal fungere uten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke riktig. Nrk 1, 2 og 3/super kan man se uten kort eller cam.

 

Må vel ha innebygd kortleser eller ekstern dekoder..

En Thomson Tv jeg hadde uten leser, fikk intet inn uten dekoder. Med dekoder/uten kort kom Nrk. kanalene

Med Finluxen med innebygd kortleser kom Nrk kanalene inn uten kort.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Må vel ha innebygd kortleser eller ekstern dekoder..

For å ta inn NRK-kanalene trenger man IKKE verken kort eller kortleser, som det er sagt ovenfor.

Selvfølgelig trenger man dekoder som fungerer med Riks-TV, men det er innebygd i de aller fleste TVene som selges i Norge i dag.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hei Tv min var ny i fjor, forsøkte flere ganger på forskjellige lokasjoner å søke inn nrk ,da jeg trodde at vi kunne få dette inn uten kort.Men siden jeg ikke fikk noen signaler lurte jeg på om man måtte ha kort eller noe annet.Vi ligger som regel ikke inne i havner , vet ikke hvor lang fra sendere man kan være for å motta signaler.

Link to post
Share on other sites

For å ta inn NRK-kanalene trenger man IKKE verken kort eller kortleser, som det er sagt ovenfor.

... og tilsvarende får du inn de svenske gratiskanalene (SR1 og 2 og 24 samt TV4 og noen lokale) uten kort, så fremt du har dekoder (og er innafor rekkevidde).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

tror det er en GLOMEX Rundtvirkende antenne med forsterker

men jeg vet ikke sikker diametern.

Glomex antennene har forsterkeren i en egen boks som du har inne i båten. Har den 12volt tilførsel? I så fall burde du få inn NRK dersom du har fulgt bruksanvisningen om hvordan søke opp stasjoner til punkt og prikke og ikke har ligget helt i skjul for signalene. Vet du om andre har fått inn noe der du har ligget uten at du har fått inn noe? Bruksanvisningen og menyene for å søke opp stasjoner er ikke alltid like lett å forstå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ja forsterkeren kan jeg skru av og på samt justere på styrken (tror jeg) i hvertfall vri på et pot-meter. Nei vet ikke om andre får inn noe , da vi somregel ligger i uthaver hvor det ikke alltid er så mange andre. Har egentlig ikke satt meg så veldig inn i den ennå da det var sommer og andre ting å finne på. Men nå tenker jeg å sjøsette før påske og da tilbringe påsken på sjøen og da hadde det vært ok med en tv som funket.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at det ligger noe i det å søke rigtig...men jeg så at den søkte uten at det skjedde noe særlig...Tar det lang tid??

Det er sikkert litt avhengig av fabrikat og modell, på mitt Samsung-apparat hjemme tar fullt kanalsøk et par minutter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Volumet er lavt ja, men det går å bruke hodetelefon utgang. (eller den optiske som eg ikke har testa)

Eg mister derimot lyden helt når 24" finluxen har stått på en stund, kan komme tilbake etter å være avslått en stund.

Før den forsvinner helt blir den veldig lys/forvrengt.

Noen som har hatt samme problem????

Eg nok innen garanti ennå, men en del jobb å skru den ned og sende tilbake. (irriterende på nesten nye produkter, men vi er jo i bruk og kast alderen)

 

Noen bildeutgang via scartadapter er der ikke i denne modellen ifølge importør(ref. tidligere inlegg)

 

Er det noen som har klart å oppdatere software på denne? ev. hva heter siste versjon?

Kan jo oppdatere litt visst ev. andre skulle få samme problem.

TV en kom tilbake forholdsvis raskt etter reprasjon. (garanti)

Eneste som var utført var oppdatering av softvare. Nå er det V.5.0.0a.

Har fungert ok i en god stund nå så får håpe dette fortsetter.

Mulig volumet ble litt bedre også, men eg tør ikke å si noe sikkert da eg ikke har målinger. (fremdeles lavt volum må man vel si)

Link to post
Share on other sites

Hei Tv min var ny i fjor, forsøkte flere ganger på forskjellige lokasjoner å søke inn nrk ,da jeg trodde at vi kunne få dette inn uten kort.Men siden jeg ikke fikk noen signaler lurte jeg på om man måtte ha kort eller noe annet.

Tar for gitt at du har tv med innebygget dekoder. Da må du velge "søke på digitalt nett", hos en del tv heter dette bare "DTV". Søker du på "ATV", går det på det gamle analoge nettet som er avslått.

 

Man trenger ikke kort eller kortleser (cam) for å få inn signalene. Men ser kun bilde/lyd på nrk1/2/3/Super uten kort.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...