Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det er selve tvn som skal godkjennes, dvs. det er i alle fall det de referer til på websiden.

Tvn er koblet mot en helt vanlig triax antenne med forsterker/delefilter tv/radio.

Fikk rikstv-opplegget i dag, skal teste det etterpå.

Forøvrig, rikstv har kampanje nå, 12mnd - betal for 10. Fikk også med ett cam til 1kr pr kort til 120kr. CAM i butikk koster fra omkring 600kr og opp så det kjøper man ikke der.

Link to post
Share on other sites

Tvene trengs ikke være godkjent av Rikstv for at de skal fungere med Rikstv. Noen tver fungerer fint med Rikstv selv om de mangler godkjenningen. Godkjenning tar tid og fordyrer tven og produsentene sender tvene ut i markedet selv om de ennå ikke er godkjent. Problemet med ikke godkjente tver er at en ikke får hjelp av rikstv når det oppstår feil eller dårlige forhold for mottak av sendingen.

Link to post
Share on other sites

Det er selve tvn som skal godkjenneswebsiden. Tvn er koblet mot en helt vanlig triax antenne med forsterker/delefilter tv/radio. Fikk også med ett cam til 1kr

Hei olle. Iflg. linken du viser til er jo 24" Finnlux som selges på COOP Extra riksTV godkjent. Denne har betegnelsen: 24FLHX880LVU.

Jeg har jo samme antenna som deg, men får dårlige signaler. Kan det være at kabelen ikke har riktig ohm motstand? (Hadde noe coax kabel liggende fra da jeg monterte parabol, men den har ingen betegnelse på selve isolasjonen) Hvordan måler man forresten motstanden i coax kabelen?

Er enig med dem som sier at lyden er litt Daff. Dette CAM kortet til kr 1 betinger vel at man tegner 1 års abb?

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til Vtech 12V/230V LED TV'er med integrert DVD spiller og MPEG-4 dekoder som de annonserer på hyttetorget?

http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=5371

 

Hvordan er bildekvalieteten på denne?

 

Jeg lurer også litt på denne. Er det noen som har prøvd den ? Det står ikke fabrikat heller så vidt jeg kan se ?

Og hva med antennen de har, ser den grei ut ?

 

Er dette lagervare som man kan plukke med seg fra nærmeste Felleskjøpet butikk, eller MÅ det bestilles via nett ?

 

PS : De har noen billige LCD Tv'er i B sortimentet sitt også.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg var innom både Obs på Løren og SmartClub på Alnabru i går og der var det i alle fall ingen spor av Finlux-TV'er lenger. Ser Multicom fortsatt selger 24" varianten for 2700 og Seatronic har begge to (2500 for 19" og 3500 for 24"). Er det fortsatt denne som er kongen på haugen av små båtTV'er med innebygget DVD?

Link to post
Share on other sites

Om det er kongen på haugen vet jeg ikke.

Men en grei TV til en OK pris. Ser at Multicom har satt opp prisen på 24" med 300,- siden jeg handlet der for 1 måned siden. Obs solgte dem vel for under 2000,-

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

 

Testa litt i dag og det funker ok med lyd og bilde fra dvd.

Fra tv så får eg lyd når eg går inn i oppsett og endrer til fks. pcm, neste gang må eg gjøre det samme. Får ikke bilde til plotter fra tv og pc, kun fra den innebygde dvd spilleren.

Allt for mye lys på fabrikkopsett, men med litt finjustering så ble det noe bedre men dårligere enn gamle tv en. Strømforbruk ca. 21 / 24 watt stemmer bra.

 

Eg testa med to forskjellige adaptere uten suksess, noen som har tips til instillinger ev.andre bedre adaptere?

Link to post
Share on other sites

Noen som vet målene på vesa festet til Finlux 24" LED tv?

75x75 mm visst det skulle være noen som fremdeles lurer på dette.

Sitter forresten noe høyt plassert. Ca. 270mm fra bordfot og opp til laveste vesa skruhullene.

 

 

Ellers ser de ut som Finluxene er kommt på riks tv sidene: http://www.rikstv.no/-System-/Mottaksutstyr_gml/Alle-godkjente-HD-mottakere2/finlux-2011-modeller/

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fulgte med 3 plugger hvit,gul,rød (hunner) som går over i en gul (hann)plugg i andre enden.

Dette er innganger som sitter på høgre side etter det eg har fått med meg?

I tillegg er der en hodetelefon utgang, usb og cam slot.

 

På baksiden er.

vga skjerm inngang.

HDMI inngang.

Antenne inngang.

SPDIF/coaxial lydutgang.

Scart inngang.(om denne takler utgangssignal via adapter har eg ennå ikke klart å konstatere med sikkerhet) Så her ønskes mer input :flag_bp:

 

Høgre side.

DVD spiller.

Link to post
Share on other sites

Instruksjonsmanualer til fks. finlux: http://target.no/index.php?option=com_content&view=article&id=116%3Abruksanvisninger-tv&catid=41%3Asite&Itemid=185

 

Her er hva som står om scart kontakten.

SCART input or output for external devices. Connect the SCART cable between SCART socket on TV and

SCART socket on your external device (such as a decoder, a VCR or a DVD player).

Note: If an external device is connected via the SCART socket, the TV will automatically switch to AV mode.

Note: S-VHS signal is supported via the scart socket.

 

Har også sendt mail til lev. og spurt så får eg sjå hva de sier.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Noen som har peiling på om det er mulig å få høyere volum på Finlux 24 tommern?

Volum skalaen på min stopper på 63. Normalt mer enn nok, men det hender på dager med mye vind at spesielt NRK blir litt lav.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på om det er mulig å få høyere volum på Finlux 24 tommern?

Er det ikke headphones-utgang på Finluxen? Har ikke pakket ut min enda, så har ikke fått sjekket det ut. Tenkte bruke den utgangen og sende lydsignalene til bilstereoen for å bruke de "skikkelige" høytalerne til film og slikt. Hvis du har bilstereo med inngang, mulig du kan benytte den muligheten på vindfulle dager?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har peiling på om det er mulig å få høyere volum på Finlux 24 tommern? Volum skalaen på min stopper på 63. Normalt mer enn nok, men det hender på dager med mye vind at spesielt NRK blir litt lav.

 

Har selv finlux tv i båten. Lyden på disse små er ikke god. Jeg har tenkt å koble det opp mot stereoanlegget for å få litt bedre lyd. Tror nok det vil hjelpe.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er det ikke headphones-utgang på Finluxen? Har ikke pakket ut min enda, så har ikke fått sjekket det ut. Tenkte bruke den utgangen og sende lydsignalene til bilstereoen for å bruke de "skikkelige" høytalerne til film og slikt. Hvis du har bilstereo med inngang, mulig du kan benytte den muligheten på vindfulle dager?

Volumet er lavt ja, men det går å bruke hodetelefon utgang. (eller den optiske som eg ikke har testa)

Eg mister derimot lyden helt når 24" finluxen har stått på en stund, kan komme tilbake etter å være avslått en stund.

Før den forsvinner helt blir den veldig lys/forvrengt.

Noen som har hatt samme problem????

Eg nok innen garanti ennå, men en del jobb å skru den ned og sende tilbake. (irriterende på nesten nye produkter, men vi er jo i bruk og kast alderen)

 

Noen bildeutgang via scartadapter er der ikke i denne modellen ifølge importør(ref. tidligere inlegg)

 

Er det noen som har klart å oppdatere software på denne? ev. hva heter siste versjon?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heldig du. Det skjer både på selve høgtaleren og hodetelefon utgang. Trodde en stund at det var fordi eg har splitter imellom denne tv og radio, men har prøvd uten også med samme resultat. Det er dårlige signal men bildet er jo bra og skulle tru bilde er mer krevende enn lyd? Den andre tv en fungerer jo på samme antenne.

 

Hvilken software versjon har du?

Andre?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...