Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Vi tenkte at i år skal vi prøve mobilt bredbånd. Kan da streame NRK samtidig som vi har nett ombord.

Men når du ikke ganske raskt maks månedlig datamengde hvis du skal streame TV også?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi tenkte at i år skal vi prøve mobilt bredbånd. Kan da streame NRK samtidig som vi har nett ombord.

 

Du får holde oss oppdatert. Tror nok du kanskje vil møte på noen utfordringer, men mindre du streamer NRK i lav hastighet. Skal du se på NRK i bra nok kvalitet trengs det minimum 600 kbps nedlasting (samme kvalitet som vanlig tv vil kreve ca 1 til 1.2 mbps). Kan kanskje høres lite ut når du kan få 2-3 mbps fra både Telenor og Netcom, men husk at download hastighet på 3G alltid vil være avhengig av antall samtidige brukere og avstand fra deg til nærmeste sender. Er du oppkoblet over EDGE vil streaming av NRK tv være umulig.

 

Lykke til.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Composit er den runde gule (simpleste) pluggen.

Det er en utgang som sender det bildet som vises på skjermen til fks. plotteren.

Eg har dette oppkobla på min philips tv i dag (ikke led) for å vise film fra pc, eller tv i cockpit.

PS: Det er en utgang eg spør etter og ikke en inngang.

Link to post
Share on other sites

Nei, det ble tomt på tirsdag. Mulig de har fått eller får ny forsyning

:headbang: For sen! Var innom på onsdag, men da var det som Marulf skriver, tomt....

De får ikke inn mer av den typen heller.

Hadde fått 6 paller (vet ikke hvor mange tv pr. palle)som gikk rimelig fort ut!

Link to post
Share on other sites

Du får holde oss oppdatert. Tror nok du kanskje vil møte på noen utfordringer, men mindre du streamer NRK i lav hastighet. Skal du se på NRK i bra nok kvalitet trengs det minimum 600 kbps nedlasting (samme kvalitet som vanlig tv vil kreve ca 1 til 1.2 mbps). Kan kanskje høres lite ut når du kan få 2-3 mbps fra både Telenor og Netcom, men husk at download hastighet på 3G alltid vil være avhengig av antall samtidige brukere og avstand fra deg til nærmeste sender. Er du oppkoblet over EDGE vil streaming av NRK tv være umulig.

 

Lykke til.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

på scarten er det utgang

Ja slike kabeler har eg jo liggende, og det kan nok sikkert fungere.

Har du testa? Ev. bildekvalitet?

Plottere kan jo ofte være følsomme på signal/kabeler/utganger/adaptere med dårlig kvalitet etc.

Eg har forøvrig en E80 plotter og tv bildene er av god kvalitet, men det lave forbruket på finluxen frister.

Går utifra at hodetelefon utgang kan brukes til aux inn på stereo uavhengig av hvilken inngangskilde som brukes? (har kun 1 stk. aux inn på stereo)

 

Også greit med integrert dvd så man slepp å starte pc en også.

Og så har den vga inngang så man kan kjøre plottersignalet med kart/radarbilde rett i finluxen, uten å måtte bruke pc/rayTech.

Greit å ha litt valgmuligheter når man skal spare strøm.

Link to post
Share on other sites

 

Dette har jeg testet. Riktignok ikke fra scartutgangen på TV'n, men fra scartutgangen på Grundig dekoderen via overgang til Interphase kartplotteren. Plotteren har jo ikke samme oppløsning som en TV med HD-sendinger, men bilde blir det. Så nå kan fruen se på NRK1 fra TV'n med innebygget dekoder, og jeg NRK2 fra ekstern dekoder og bilde på plotteren. Min plotter har to vga innganger, så jeg kan også vise bilder fra digitalkameraet på den andre inngangen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ok, skart utgangen på dekoderen er nok bedre enn tv en vil eg tru?

Men kanskje noen som har testa på Finluxen dukker opp i tråden?

Det er jo ingen bråhast med meg da eg har ett oppsett som funker bra med unntak av strømtrekket.

Så eg kjøper ikke noe før eg er sikker på hva eg får.

Men takker for svar så langt.

Link to post
Share on other sites

jeg hadde satt inn antennekabelen fra tuneren og ikke fra antenna orden.Bildet er bra og jeg er storfornøyd med handelen

Hei! Har bestemt meg for å kjøpe meg en slik 24" i morgen.(Fant noen stykker gjemt borti en krok på en butikk i dag til samme pris som det du ga) Men jeg skjønner ikke helt det du sier om antennekabel fra tuneren? Denne har vel integrert tuner?(Må være noe jeg ikke forstår. :blush:)

Har tenkt å ta bort denne sig.tenner kontakten,og koble direkte på 12V, men hva er det som er minus på den sig. pluggen? Hvis noen vet, tar jeg mot opplysningen med takk. Forresten, går det an å spille av film via USB kontakten?

Mvh

spilli.

Link to post
Share on other sites

For å forklare litt så skulle jeg koble til antenna, men i steden hadde jeg koplet til en ekstern tuner (samme type kabel).

Har ikke prøvd å spille av film via USB, men det står i bruksanvisningen at dette kan gjøres .

Når det gjelder pluss og minus så er vel pluss den som er koplet til polen i senter på sigarettenner kontakten, og minus da følgelig de to som står på "utsiden" av kontakten. Ofte er det også koplet en sikring inne i kontakten for utstyret.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder pluss og minus så er vel pluss den som er koplet til polen i senter på sigarettenner kontakten, og minus da følgelig de to som står på "utsiden" av kontakten. Ofte er det også koplet en sikring inne i kontakten for utstyret.

Takk for svar Marulf. Har du funnet ut hvordan du får ut 5V signal til antenna?Har kobla til Triax antenna mi, men får ikke fram noen kanaler i det heletatt. Etter kanalplan for området mitt skal det være god dekning, men jeg må sikkert ha aktivert antenna mi.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Det skal du kunne gjøre i oppsettet for TV'n. Riktignok har jeg en annen TV, en Grundig 19", men i menyen for den kan jeg velge om en vil legge ut spenning til antennen fra TV'n eller ikke. Så, If anything else fails, please read the instruction manual. :wink:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skal du kunne gjøre i oppsettet for TV'n. Riktignok har jeg en annen TV, en Grundig 19". Så, If anything else fails, please read the instruction manual. :wink:Lars H.

Hei Lars H.Takk for svar. Har finlest hele manualen, men finner ingenting om 5V signal. (Skulle nok ha valgt den samme som du fra Grundig.) :headbang:

Skal ta kontakt med produsenten i morgen.Det var jo litt dumt da jeg har en Triax UFO med innebygget forsterker liggende. Har koblet til denne, men får bare beskjed om at: "Ingen kanaler funnet, sjekk antenna"

Kansje Marulf eller Mariell har funnet ut noe mer, de har jo samme sort.

Men nu må jeg se på 5 mila :flag:

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

jeg har en Triax UFO med innebygget forsterker liggende . . . finner ingenting om 5V signal

Men har du ikke en spenningsmatingsboks som fulgte med Triax'n som du kobler mellom antennen og TV'n og som du kobler 12volt til? Det fulgte i hvert fall med den gamle Triax antennen jeg hadde før jeg byttet til Glomex. Når det gjelder manualen, er det ikke sikkert at ordene "5 volt", er nevnt. Men kanskje du finner et valg om aktiv kontra passiv antenne? Da velger du aktiv, og spenning vil bli matet ut. Noe annet som jeg vet at folk er blitt lurt av er maset fra bransjen om å sette inn en kabelstubb i antenneledningen med galvanisk skille. Har du noe slikt, slipper ikke strømmen fra TV'n gjennom til forsterkeren i antennen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men har du ikke en spenningsmatingsboks som fulgte med Triax'n som du kobler mellom antennen og TV'n og som du kobler 12volt til? Det fulgte i hvert fall med den gamle Triax antennen jeg hadde før jeg byttet til Glomex.

Nei det var ikke noe slikt med, men jeg ser at det kan leveres som ekstrautstyr, og heter "Power inserter" IFP 529, Må vel kjøpe en slik da. Hadde jo håpet at det var integrert som på Grundigen, men finner ingenting om passive/aktive antenner, Ok, takk iallefal for info.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Ser i båten min så er det lagt opp ledninger mellom 2 stk TVèr med rød, hvit og gul plugg (var det det som var Compositt?)

Noen ide for hva de er eller kan brukse til?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

.... den gamle Triax antennen jeg hadde før jeg byttet til Glomex.

 

Lars H.

 

Hvilken Glomex byttet du til Lars, og hvordan er du fornøyd med den kontra Triax,en?

Har selv en 19" Grundig med cam kort, men kjører fortsatt med Grundig sin separate dekoder/tuner, da denne fungerer bedre der det er litt svakere signaler.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp den 19" utgaven av Finluxen, og virker til å være en kanongod TV, med god innsynsvinkel.

 

Jeg kjøpte samtidig antenne, og har ikke problemer med denne 5 Volten som den skal ha, det får den direkte i fra TV`en, selv om der og følgte med en ekstern omformer til dette. Dette lå da i antennepakken.

 

Den fant alt det den skulle umiddelbart, antenna jeg kjøpte er denne: http://www.multicom.no/HAMA-Flat-Inomhusantenn-DVB-T/cat-p/c100873/p1864133

Redigert av Fetter Anton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...