Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Hvilken Glomex byttet du til Lars, og hvordan er du fornøyd med den kontra Triax,en?

Jeg kjøpte den 25cm UFO antennen, og det var bare marginal forbedring i forhold til den neste 20 år gamle Triax antennen. Men det sies at 37cm antennen er følsommere for svake signaler.

 

Har selv en 19" Grundig med cam kort, men kjører fortsatt med Grundig sin separate dekoder/tuner, da denne fungerer bedre der det er litt svakere signaler.

Jeg har den samme erfaringen og finner frem Grundig-boksen der det er svake signaler.

 

Har glomex antenne med forsterkeri båten fra før,er det bare og plugge i antennen til forsterkeren da eller sender forsterkeren strøm tilbake til tv`n?

Ikke noe problem, forsterkeren sender ikke strøm tilbake til TV'n. Men slå av mating av spenning fra TV'n til forsterkeren. Men om du glemmer det, er det ingen krise og ingenting tar kvelden, - egen erfaring.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp den 19" utgaven av Finluxen 5 Volten som den skal ha, det får den direkte i fra TV`en, antenna jeg kjøpte er denne: http://www.multicom.no/HAMA-Flat-Inomhusantenn-DVB-T/cat-p/c100873/p1864133

Hei. Jeg har denne 24" fra Finnlux. Skulle tro det ikke er så stor forskjell , men må være det siden du finner hvor du slår på og av antennesignalet på 5V.Står det beskrevet noe sted i manualen som fulgte TV`n? Trenger du ikke annet en innomhusantenne på båten? Da kan jo kansje det være et alternativ for meg også.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Manualen til TV`en har jeg ikke åpnet enda.....

 

Men det som stod om 5V stod på antenna, er jo denne som trenger 5V. Der fulgte 220 til 5 Volts omformer med, i antennepakken altså, men dette er jo ikke nødvendig da den får det den skal i fra TV`en... Så jeg bare plugga antenna i, og slo på TV`en jeg.

 

Kommer vel litt an på hvor man er med båten, men tenkte jeg ville prøve i hvert fall. Har like gode signaler her uansett hvilken vei antenna peker.

Link to post
Share on other sites

Sling boks må jo være en super ting for dem som har internettdekknig i båten . slingboksen har du hjemme koblet til dekoder, antenne ,parabol eller hva du får tv signalene fra. Da har du samme tv muligheter i båen . sling boksen bruker fjernkontroll ingangen for å styre dekoder tv OL.

Har ikke dette selv , men har sett det i bruk . litt styr å få det til å virke , men når det er instalert funker det bra.

Link to post
Share on other sites

Men hva koster en "Sling boks" i forhold til en TV? Det er vel ikke noen 99,99 kroners Clas Ohlsen sak akkurat. Og litt båndbredde ut hjemmefra krever den vel også? Og om strømmen er borte et øyeblikk hjemme mens du er på båtferie, må du vel få naboen til å slå på både dekoder og boks igjen? Høres heller komplisert ut synes nå jeg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nyanskaffet Glomex 37 cm ligger fortsatt i esken. Med mildvær i sikte, får en vel mulighet for montering og test. Men Grundig-boksen tror jeg forblir ombord foreløpig.

 

Jeg har samme antenna Glomex 37 cm, men hadde en del forstyrrelser. Flyttet antenna og satte på en forlengelse på foten slik at antenna kon over radaren. Det gjorde underverker på mottaket!

 

Har for øvrig en 19" Philips som jeg vurderer å bytte ut med en 24" Finlux LED. Så at Smartklub på Alnabru har disse til kr 1.990,-.

Link to post
Share on other sites

Nå er Finlux 24" i hus. Den er satt opp og gir klare bilder, men ikke så veldig god lyd. Har målt forbruket til 1,5 A. Fikk litt sjokk da det på baksiden av TV'n sto at den trekker 3,9 A. Dette er med ekstern nettstrømforsyning.

 

Da kan bare gråværet i ferien komme! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom antennen kunne ta inn sendere i UHF-båndet (og ikke bare VHF-båndet, k2 - k12), går det fint. Og en kan også si det slik at dersom du fikk inn TV2 som sendte i UHF-båndet, går det fint.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Manualen til TV`en har jeg ikke åpnet altså, men dette er jo ikke nødvendig da den får det den skal i fra TV`en

Hei. Ja da er det nok forskjell på disse Finnluxene.Finner som sagt ikke noe i manualen, og når jeg måler på antennepluggen ut fra TV`n er det 0V.Så da er det bare å skaffe seg en dupeditt til :headbang:

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme antenna Glomex 37 cm, men hadde en del forstyrrelser. Flyttet antenna og satte på en forlengelse på foten slik at antenna kon over radaren. Det gjorde underverker på mottaket!

 

Dette kommer vel også frem av tegningene i monteringsbeskrivelsen. :thumbsup:

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Var en tur i Halden i går og plukket opp en slik 24" Finlux til 1990,- hos Coop extra. Endelig en TV med alt innbygd! Fungerte helt utmerket på kjøkkenbenken. AVI playback fra USB, innebygd DVD, Mpeg4 digital dekoder med spor for CI-CAM (rikstv godkjent), Fjernkontroll som føltes av god kvalitet osv osv. :thumbsup:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Var en tur i Halden i går og plukket opp en slik 24" Finlux til 1990,- (rikstv godkjent) :thumbsup: -Xlnt

Hei. Er du sikker på at denne er RiksTV godkjent? Sendte forespørsel til Multicom som også forhandler denne TV`n. Fikk svar tilbake med beskjed om at:" Siden TV`n ikke er godkjent av riksTV, så kan ikke vi eller riksTV garantere at det vil fungere." På eska til TV`n så står det at; "Er klar for mottak av riksTV og NRK" Blir jo lettere forvirret av hva som er hva. Hvis du, eller andre har mere sikre oplysninger om godkjennelsen hadde det vært fint.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Funker fint, akkurat satt opp den 24" finlux som smartclub selger. Den heter 24880W, selges med klistremerke om at den er godkjent for rikstv, men rikstv har den ikke på listen sin så det er mulig de ikke har godkjent den.

Spiller uansett ingen rolle, den fungerer veldig bra, suverent bilde, kanalbytte går kjapt, norsk menysystem, bruker lite strøm, full hd skjerm, lyden er litt "papp" men egentlig helt ok, integrert dvd m.m.

Kjøpte en på onsdag, da var det 3 igjen på smartclub i sandvika. Får man tak i disse fortsatt så løp og kjøp.

Link to post
Share on other sites

Hei NAL. sjekket litt om CAM selv og fant ut at det beste var å kjøpe dirrekte fra Riks TV (ikke via El-kjøp osv). tror de hadde en kampanje nå (eller noe de kanskje hele tiden har?)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Funker fint selges med klistremerke om at den er godkjent for rikstv, men rikstv har den ikke på listen sin

Hei, olla. Kansje det er slik at det bare er tuneren som skal godkjennes av riksTV? (Det er det sikkert noen som vet) Men hva slags antenne har du koblet opp mot, olla? Jeg har en triax UFO med integrert forsterker, men får ikke inn gode signaler her hjemme. Får ikke prøvd den mot noen annen antenne da jeg ellers har parabol.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...