Jump to content

GZ-kurve(stabilitetskurve)


Oystein.

Recommended Posts

GZ-kurven viser båtens rettende moment ved forskjellige helningsgrader. AVS betyr såvidt jeg husker Angle of Vanishing Stability, og er den helningsgraden der båten ikke lenger har noe rettende moment. Om din båt legger seg over til 118 grader (med masta pekende 28 grader ned i vannet) vil ikke båten rette seg opp, og legger den seg enda litt over, vil den ha negativ stabilitet, og av seg selv fortsette mot 180 grader, dvs opp ned.

 

For CE-klasse A er kravet til AVS på 120 grader, tror jeg. Mange moderne båter over 30 fot ligger tett over dette tallet- dvs noe mer stabile enn din båt. Det gjelder feks min Elan 333. Eldre og mer langsmale båter med høy ballastprosent vil gjerne ha en atskillig høyere AVS.

 

I praksis er det ikke bare AVS-tallet som betyr noe, men også arealet mellom kurven og null-linjen vil si noe om stabilitet og rettende moment. Poenget er at aralet over aksen (med rettende moment, til venstre for AVS) bør være så mye større enn området under som mulig. Om båten har kommet opp ned, vil da bølger lettere bidra til at den retter seg opp igjen. Ved sammenligning av GZ-kurver for ulike båter er det altså ikke bare AVS-tallet som er interessant, men også formen og brattheten på kurvene.

Link to post
Share on other sites

Tja, hva kan en lese ut av denne GZ kurven (en lengde og en vinkel plottet mot hverandre)..... en kan ikke lese annet enn et toppunktet angir størst GZ som er den rettende armen, dess større GZ dess "bedre" stabilitet.... Så den postete kurven så kan en lese at GZ armen er ca. 0,45m ved en vinkel på rundt 50 grader, av dette så finner en ut at båten har "størst" stabilitet ved denne vinkelen... oppdriften og tyngden av båten er lik, så det er kun armen (GZ armen) som avgjør stabilteten her... stabiliteten vil deretter avta til krengningen er rundt 120 grader, da blir stabiliteten "negativ" (negativ GZ-arm) og båten kullseiler...

 

Siden jeg er en enkel sjel i et enkelt legeme med en enkel båt så kan ikke jeg lese at mindre bratt kruve gir mykere gang i sjøen, kan vel heller ikke si at det er bedre eller værre, men stabiliteten blir normalt dårligere for en mindre "bratt" kurve siden armen blir mindre for tilnærmede like fartøyer (om skalereingen på aksene er lik), om dårligere stabilitet gir en mykere gang i sjøen kan jeg ikke uttale meg om.... en kan jo forøvrig få en kurve til være bratt eller flat ved å skalere aksene som en ønsker.... dermed tror jeg en skal være litt forsiktig med å konkludere på dette med hvor bratt en kurve ser ut for å være eller er.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det da å forstå at en mindre bratt kurve er mer positivt enn en spissere kurve ?

 

 

En båt med mindre bratt kurve vil være mykere i sjøen.

en veldi bratt kurve fra origo o opp(hög GZ vid små vinkler)

......tyder på att båten har stor Metacenterhöjd...båten er 'begynnelsestiv'....

en stiv båt får heftiga o voldsamme rörelser i sjön...o kan till og med vare påfrestande för dom ombord !

 

så kurven måste vare 'lagom' bratt ! :smiley:

för att vi skall trivas.

 

(för flakk kurve..då blir båten för vek eller rank!)

((om jag nu kommer ihåg allt rett fra skolbenken :smiley: ))

 

her er en GZ-kurve på en båt som anses sjöduktig i 32-fots klassen.......

 

intact1.gif

 

Haulout.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er en illustrerende og lærerik presentasjon om stabilitet og GZ-kurver. Anbefales. Vær litt tålmodig, det noen sekunder å laste ned!

Jeg får ikke lagt inn direkte link, men linken ligger på siden dere får opp.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

her er en GZ-kurve på en båt som anses sjöduktig i 32-fots klassen.......

 

Men Gunga Din da.

Det er jo ingen langkjøler.

 

Kurven for Contessaen er nesten grotesk. Båten er jo selvrettende.

Jeg antar at dip'en i kurven fremkommer i det dollbordet går under vann og overbygget begynner å gi rettende arm?

Link to post
Share on other sites

Men Gunga Din da.

Det er jo ingen langkjøler.

 

Kurven for Contessaen er nesten grotesk. Båten er jo selvrettende.

Jeg antar at dip'en i kurven fremkommer i det dollbordet går under vann og overbygget begynner å gi rettende arm?

det var några av dessa med i Fastnet-stormen.........o dom grejjade sig bra

 

dip'en kommer sikkert av det!

 

min er ikke langkjölt...bare 3/4 :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingen langkjøler.

nej hun er nesten finnekjölt o spaderor....men det er några små detaljer som skiljer.... :wink:

 

efter vad jag husker så snakker man 'GZ-kurver' som stabilitet i 'lungt/rolig vann'

 

i stabilitet i 'vågor/bölger' kommer det in andre faktorer

 

- Tröghets moment

- Dämpande moment

- Rätande moment

- Störmoment

 

 

det var en norsk känd konstruktör som sa om konstruktioner 'fart får ikke skje på bekostnad av sikkerhet'

 

vet ni vem det var ?? :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mnja. må det nødvendigvis bli.

Tradisjonellt ble jo data for fremstilling av en slik kurve tatt opp ved at båten ble lagt helt i ro, mannskapet ble jaget på land og så brukte man en lang pendel og vekter for å finne ut hvordan det oppførte seg.

Slik jeg lager dem kan ikke bli mer "still-water". Jeg flytter vekter i en tabell i PC'en på skrivebordet.

Og så har du dynamisk stabilitet.

Link to post
Share on other sites

för ca 15 år sedan var det 'singlehanded' jorden runt-regatta, der en båt kapsejsade o blev liggande med masten

horisontellt ut i vannet.............

 

båten hade en helt enorm GZ-kurve, ett helt enormt rätande moment

för att kunna bära stor segelarea.......men kurven skar X-axeln i 90gr

 

så båten blev liggande flere dager med masten horisontellt ut båten reste sig aldrig.

det togs flere flygbilder der båten låg o flöt med masten

 

efter det bestemdes det att GZ-kurven på desse regattabåter ikke får lov o korse i 90gr

 

men jag husker ikke navnet på båten...noen som kan hjelpe mig?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tja, hva kan en lese ut av denne GZ kurven (en lengde og en vinkel plottet mot hverandre).....

 

Man kan lese veldig mye, Sydvesten. Om begynnerstabilitet, sluttstabilitet, maksstabilitet, rettende moment m.m.m. Derfor er slike kurver helt sentrale når profesjonelle aktører skal vurdere båters stabilitet.

 

 

Så den postete kurven så kan en lese at GZ armen er ca. 0,45m ved en vinkel på rundt 50 grader, av dette så finner en ut at båten har "størst" stabilitet ved denne vinkelen... oppdriften og tyngden av båten er lik, så det er kun armen (GZ armen) som avgjør stabilteten her.

 

Jeg lurer på om det ikke alltid vil være slik at oppdriften og tyngden av båten er lik, Sydvesten?

Og jeg lurer også på om det ikke er slik at man ikke kan få stabilitet (rettende moment) kun av armen? ??

Jeg vil faktisk driste meg til å hevde at det rettende momentet (stabiliteten) alltid være et produkt av kraften og av armen. (Altså: Tyngdekraften multiplisert med GZ-armen. (Som igjen vil være det samme som oppdriften multiplisert med GZ-armen).

 

jeg er en enkel sjel i et enkelt legeme med en enkel båt

...(sic)...

 

så kan ikke jeg lese at mindre bratt kruve gir mykere gang i sjøen, kan vel heller ikke si at det er bedre eller værre

om dårligere stabilitet gir en mykere gang i sjøen kan jeg ikke uttale meg om..

Nei, det skjønner jeg at du ikke kan. Men det er det veldig mange andre som kan. (Og gjør).

 

 

 

en kan jo forøvrig få en kurve til være bratt eller flat ved å skalere aksene som en ønsker.... dermed tror jeg en skal være litt forsiktig med å konkludere på dette med hvor bratt en kurve ser ut for å være eller er.

huff og huff

Link to post
Share on other sites

:wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er en enkel sjel

 

men regner med at du kan regne ut oppdriften

 

Piece of cake, Sydvesten.

 

Men jeg venter litt til jeg er sikker på at du er ferdig med å redigere...:

 

Redigert av Sydvesten idag 13:36

Redigert av Sydvesten idag 13:43

 

Jeg er litt usikker, dog, på hvorfor du er så opptatt av metasenteret i denne sammenheng?

 

men regner med at du kan regne ut oppdriften.... og metasentert

(Utheving i sitatet ovenfor foretatt av Douro)

 

Er ikke metasenterhøyden kun en alternativ måte å beskrive båtens stabilitet på, og da en måte som kun er aktuell når det gjelder båtens begynnelsesstabilitet (opp til ca 10-15 graders krenging)? Det kan vel aldri være slik at du her slenger om deg med fremmedord om ting du strengt tatt ikke har greie på?

Link to post
Share on other sites

:wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Yachting World pleier å publisere en båts GZ-kurve (og polardiagram) ved tester. Leser f.eks. i Januar haftet 08 at ASV for Oyster 655 (til den nette sum av 2,3 mill Pund) er på 125 grader. Ønker man høy stabilitet ønker man at en båt som skal ha høy ASV og mye areal under kurven før ASV og lite etter - dermed er det mye stabilitet når båten er "rettvendt", og den er svært ustabil med kjølen i væet så den snur seg raskt igjen. De fleste båter ser ut til å ha ASV rundt 130 grader. har lest et eller annet sted (et eller annet blad hadde en artikkel om GZ) at ASV under 120 anbefales ikke. Men ser man på en katamaranvil den ha en meget bratt kurve i starten (dvs veldig stiv i starten) og en ASV på 90 grader og sikkert større areal under kurven etter ASV.

Link to post
Share on other sites

Nei, der ble jeg svar skyldig, Gunga Din.

Hvor lenge skal du holde oss på pinebenken?

 

Johan Anker representerade KNS på Colin Archers begravning

 

o lär ha sagt........

 

" As long as there are sailing crafts on our waters, so long will his memory live. "

 

 

 

 

(tog det på engelsk, så att det ikke ble svorsk! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En GZ-kurve er interessant lesing forteller mye om båtens egenskaper. Når en leser båttester i utensjærsblad som f.eks Yachting World er gjerne med en rekke opplysninger som bl.a. GZ-kurve, polardiagram, stowage factor, prismatic koffesient og ulike forhold som mellom seilareal og depl. Men for ikke å spore av - har noen kjennskap til hvoran en GZ-kurve kan måles i prakis på en båt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...