Douro Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Dette blir svada, Sydvesten! Alle vet da hvor tung båten er? Derfor er det visvas å hevde at man har behov for å kunne lese deplasementet og tyngdepunktet ut av en GZ kurve. Og Archimedes sier at oppdriften er nøyaktig lik tyngden. Derfor kan man med alminnelige regnekunnskaper på rocket sience nivå ganske enkelt regne ut både oppdriften og det rettede momentet basert på data i GZ diagrammet. Etter min oppfatning så fortsetter du med ditt visvas. I det ene øyeblikket sier du at man må kjenne metasenteret (og tyngdepunktet??) for å kunne nyttiggjøre seg GZ-kurven, og i det neste sier du at man må kjenne metasenteret for å regne ut GZ-kurven. Det som ikke er svada, er at GZ kurven er et meget nyttig hjelpemiddel for å vurdere stabiliteten til en båt. Helt uavhengig av om man kjenner båtens metasenter, tyngdepunkt og deplasement. Derfor fant jeg grunn til å rette noen spørrende kommentarer til din negative kommentar som du på ditt sedvanlige, hånlige og snusfornuftige vis var raskt med å fremsette med en gang "et medlem" hadde dristet seg til å legge ut et slikt diagram her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Siden Sydvesten ville ha diskusjonen tilbake på kjølen igjen, kan jeg minne om hvor vi startet: Jeg har en oceanis323 som har en GZ kurve på 118 grader CE klasse B det skulle vert interresant å visst hva GZ kurven er på andre båter både nye og eldre Dette kan bli en nyttig tråd med litt å lære for noen og en hver, men da må Sydvesten og Douro finne en annen arena og kverulere på istedenfor å ødelegge tråden....... Som jeg tidligere har antydet i et svar til gimi ovenfor her: Dette er visvas, Sydvesten. Hvorfor i all verden må man kjenne metasenteret og tyngdepunktet for å kunne regne det rettede momentet? Et forsøk på å få dette korrekt: Man beregner ikke metasenteret(M) eller det virtuelle metasenteret(M') utfra GZ-kurven. Det er imidlertid motsatt. GZ blir bestemt utfra å kjenne GM eller GM'. Har man GZ har man allerede den rettende armen og trenger ikke G oh M(eller M') for å finne den, men kjenner man ikke G og M har man heller ikke GZ.....(litt som høna og egget). Å hevde at det er visvas å måtte kjenne metasenteret og tyngdepunktet blir da kanskje litt sterkt? Som Gunga Din litt mere presist en Douro sier kan man lese GM ut av GZ kurven med enkle geometriske betraktninger for en rettvinklet trekant; Man kan lese ut GM (Metasenterhöjden) ur GZ-kurvan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) Redigert 13.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Dette kan bli en nyttig tråd med litt å lære for noen og en hver Enig, gimi! men da må Sydvesten og Douro finne en annen arena og kverulere på istedenfor å ødelegge tråden....... Der er jeg ikke enig. Det er nok tvilsomt om disse to herrene vil se seg tjent med å vankes i samme menighet. Og dessuten: Jeg kan ikke se at tråden blir ødelagt av en frisk diskusjon. Tvertimot, den friske diskusjonen bidrar til at momenter og fakta kommer fram. Beskyldningene om løgn, svik, svada og visvas mener jeg at vi godt kan tåle på et slikt forum for "mannfolk som ferdes til sjøs". :-) Man beregner ikke metasenteret(M) eller det virtuelle metasenteret(M') utfra GZ-kurven. Det er imidlertid motsatt. GZ blir bestemt utfra å kjenne GM eller GM'. Har man GZ har man allerede den rettende armen og trenger ikke G oh M(eller M') for å finne den, men kjenner man ikke G og M har man heller ikke GZ.....(litt som høna og egget). Ja, dette ble litt høne og egg... ;-) Er det ikke heller slik at konstruktørene av en seilbåt forsøker å beregne tyngdepunktet (G)s plassering, og oppdriftssenteret (B)s plassering ved ulike krengingsvinkler, når båten blir konstruert. Posisjonen til G regner man ut fra enkel vekt/avstand regnskap, og posisjonen til B regner man ut fra analyse av tversnittet av den neddykkede delen av skroget. Men så foretar man en krengingsprøve for å finne GM, og å kvalitetssikre posisjonen til G. En slik krengingsprøve vil jo kun si noe om begynnelsesstivheten. Fordi de ekstreme kreningsprøvene som det var bilde av tidligere i tråden her, jo er aldeles urealistiske å gjennomføre i praksis på de aller fleste båtene. Jeg fastholder det jeg har sagt tidligere, at metasenterhøyden (GM), ikke har noe som helst med makssluttstabilitet , dynamisk stabilitet eller sluttsabilitet å gjøre. Med andre ord, man kan ikke si noe som helst om GZ-kurvens forløp utover ca 10 graders krenging basert på metasenterhøyden. Men dersom man vet posisjonen til G, og posisjonen til B, er det jo greit ved hjelp av vanlig trikonometri å fastslå avstanden mellom loddlinjen gjennom B og G for ulike kreningsvinkler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 jeg kan sammenligne en båt mot en annen basert på denne kurven siden den sier meg noe om armen og vinkelen.. ....masse svada og flisespikking klippet vekk av Douro... Jeg er helt enig med deg i at gz kurven er meget nyttig for å vurdere stablititen og det er derfor gz kruven har sine akser basert på arm og vinkel siden dette foenekler sammenlignen mellom båter Der er vi helt enige, Sydvesten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Men dersom man vet posisjonen til G, og posisjonen til B, er det jo greit ved hjelp av vanlig trikgonometri å fastslå avstanden mellom loddlinjen gjennom B og G for ulike kreningsvinkler. ...Og denne avstanden er jo identisk med GZ-armen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Slettet mine innlegg i denne tråden så langt tilbake jeg kunne siden jeg ikke ønsker å debattere med et medlem som farer med regelrett løgn og sitat manipulasjon, siden det er langt under min verdighet. Jeg beklager så meget til de som ikke får med seg sammenhengen i tråden på bakrunn av dette. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 her er en intressant GZ på en Scanyacht 290 postiv hele vegen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) Slettet mine innlegg i denne tråden så langt tilbake jeg kunne siden jeg ikke ønsker å debattere med et medlem som farer med regelrett løgn og sitat manipulasjon, siden det er langt under min verdighet. Jeg beklager så meget til de som ikke får med seg sammenhengen i tråden på bakrunn av dette. Også en måte å bortforklare at en ikke står for det en skriver. Hadde vært mye enklere, og redeligere å innrømmet at en kanskje har tatt litt feil?? Redigert 13.Januar.2008 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) det samme slo meg .hvis alt det du har skrevet stemmer sydvesten, så burde det jo få stå der ,slik at folk som interesserer seg for det, kunne ha lest og lært. Redigert 13.Januar.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Det er fasienerende å utføre stabilitetsberegninger og eksempelvis se hvor mye stabiliteten endres ved at 3 - 4 personer ombord flytter seg fra dørken og opp på overbygget. Så til spørsmålet: Er det krav for CE godkjenning av en fritidsbåttype at det foretas beregning av stabilitetskurve? (I så fall skulle det vært interessant å få tilgang til stabilitetskurve for egen båt). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 her er en intressant GZ på en Scanyacht 290 postiv hele vegen Det er ikke dårlig. Jeg tenker på en del båter m/flybridge. Er en egentlig nok oppmerksom på hva det gjør med stabilitene når det sitter flere personer her? Jeg har i alle fall aldri sett stabilitetskurver for motorbåter med forskjellig last, finnes det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) Jeg fastholder det jeg har sagt tidligere, at metasenterhøyden (GM), ikke har noe som helst med makssluttstabilitet , dynamisk stabilitet eller sluttsabilitet å gjøre. Med andre ord, man kan ikke si noe som helst om GZ-kurvens forløp utover ca 10 graders krenging basert på metasenterhøyden. Men dersom man vet posisjonen til G, og posisjonen til B, er det jo greit ved hjelp av vanlig trikonometri å fastslå avstanden mellom loddlinjen gjennom B og G for ulike kreningsvinkler. Jeg ser ikke helt hvor du vil hen Douro, men det er mulig vi bare snakker forbi hverandre. For å kommentere det siterte avsnittet over; Kjenner du G og B kjenner du også M'. I.e med en GZ kurve kjenner du metasenterhøyden (GM') ved enhver krengevinkel. Den initielle metasenterhøyden (GM) er mattematisk korrekt kun ved 0 graders krengning (for de aller fleste båt konstruksjoner), og jeg er enig at den ikke sier noe om det vider forløp av GZ (eller GM' som er to sider av samme sak - for ikke å si trekant). Redigert 13.Januar.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 (redigert) e detta vad man kaller "stabilt sidoläge" ? ......hun ligger o flyter med 60gr slagside köl o prop er ur vannet http://bitsandpieces1.blogspot.com/2006/12...right-list.html http://dwb.adn.com/news/alaska/story/8123260p-8015575c.html http://www.bymnews.com/photos/thumbnails.p...=110&page=1 Redigert 14.Januar.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 e detta vad man kaller "stabilt sidoläge" ? ......hun ligger o flyter med 60gr slagside köl o prop er ur vannet Dette er et godt eksempel på at et høyt fribord er en av mulighetene en designer har for å designe en båt med god GZ-kurve. Trenden blant seilbåt designere i dag er jo å øke bredden og fribordet som blant annet gjør at GZ kurven blir bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Pussig nok oppsto situasjonen fordi man skulle bytte ballastvann. De har tydeligvis byttet for mye av gangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 jepp, men dom grejjade o redde båten... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jobbet som styrmann på en tilsvarene skute som denne her for endel år siden. Før Australia måtte alt ballast vann byttes, og det var ofte litt av et puslespill. På disse båtene seilte vi med en GM på rundt 1 meter. Aldri under 0.5 m var kriteriet. Tilsvarene for en tanker kan ligge på 5 til 8 meter. Men Bil båtene var mer behagelig i sjøen, da de ikke rullet så mye som en tankbåt, grunnet bl.a lavere GM, eller som noen sier, dårligere stabilitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Er det ikke 0.42 som er minstemålet ifølge regelverket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Det husker ikke men rederiets var 0,5m. Selv la jeg alltid inn noen "hundre tonn i masta" for å være helt sikker. En kunne aldri stole på vektene som var oppgitt på ro-ro lasta. Biler var greit, men vi hadde masse annen last også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg har en oceanis323 som har en GZ kurve på 118 grader CE klasse B det skulle vert interresant å visst hva GZ kurven er på andre båter både nye og eldre IMS-målebrev har en egen seksjon med stabilitetsdata. Se f.eks. Comfortina 32, First 31.7, M(umm) 30 og IW 31 for forskjellige båter rundt 30 fot. Se i midtre kolonne 'Stability Data'. Flere IMS målebrev finnes her og på blur.se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 20.Januar.2008 Del på Facebook Svart 20.Januar.2008 det skulle vert interresant å visst hva GZ kurven er på andre båter både nye og eldre For å svare på spørsmålet til malene så legger jeg ut kurve for min båt. Jeg har en Dufour 34 , denne båten leveres med grunn jernkjøl eller dyp blykjøp samt lav eller høy mast. Jeg har lav mast og dyp blykjøl , diagrammet er for båt med dyp kjøl og høy mast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 leter etter GZ-kurver på Katamaran/trimaran........noen som har tips på link...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Nei, Gunga Din, det har jeg dessverre ikke tips eller linker til. Men slike kurver ser nok neppe særlig tillitsvekkende ut, dersom man kun studerer det som ligger til høyre for 90-graders aksen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.