Jump to content

GZ-kurve(stabilitetskurve)


Oystein.

Recommended Posts

Dette blir svada, Sydvesten!

Alle vet da hvor tung båten er?

Derfor er det visvas å hevde at man har behov for å kunne lese deplasementet og tyngdepunktet ut av en GZ kurve.

Og Archimedes sier at oppdriften er nøyaktig lik tyngden.

Derfor kan man med alminnelige regnekunnskaper på rocket sience nivå ganske enkelt regne ut både oppdriften og det rettede momentet basert på data i GZ diagrammet.

 

Etter min oppfatning så fortsetter du med ditt visvas. I det ene øyeblikket sier du at man må kjenne metasenteret (og tyngdepunktet??) for å kunne nyttiggjøre seg GZ-kurven, og i det neste sier du at man må kjenne metasenteret for å regne ut GZ-kurven.

 

Det som ikke er svada, er at GZ kurven er et meget nyttig hjelpemiddel for å vurdere stabiliteten til en båt. Helt uavhengig av om man kjenner båtens metasenter, tyngdepunkt og deplasement. Derfor fant jeg grunn til å rette noen spørrende kommentarer til din negative kommentar som du på ditt sedvanlige, hånlige og snusfornuftige vis var raskt med å fremsette med en gang "et medlem" hadde dristet seg til å legge ut et slikt diagram her.

Link to post
Share on other sites

Siden Sydvesten ville ha diskusjonen tilbake på kjølen igjen, kan jeg minne om hvor vi startet:

 

Jeg har en oceanis323 som har en GZ kurve på 118 grader CE klasse B det skulle vert interresant å visst hva GZ kurven er på andre båter både nye og eldre

 

Dette kan bli en nyttig tråd med litt å lære for noen og en hver, men da må Sydvesten og Douro finne en annen arena og kverulere på istedenfor å ødelegge tråden.......

 

 

 

Som jeg tidligere har antydet i et svar til gimi ovenfor her: Dette er visvas, Sydvesten. Hvorfor i all verden må man kjenne metasenteret og tyngdepunktet for å kunne regne det rettede momentet?

 

Et forsøk på å få dette korrekt:

Man beregner ikke metasenteret(M) eller det virtuelle metasenteret(M') utfra GZ-kurven. Det er imidlertid motsatt. GZ blir bestemt utfra å kjenne GM eller GM'. Har man GZ har man allerede den rettende armen og trenger ikke G oh M(eller M') for å finne den, men kjenner man ikke G og M har man heller ikke GZ.....(litt som høna og egget).

Å hevde at det er visvas å måtte kjenne metasenteret og tyngdepunktet blir da kanskje litt sterkt?

 

Som Gunga Din litt mere presist en Douro sier kan man lese GM ut av GZ kurven med enkle geometriske betraktninger for en rettvinklet trekant;

Man kan lese ut GM (Metasenterhöjden) ur GZ-kurvan
Link to post
Share on other sites

:wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli en nyttig tråd med litt å lære for noen og en hver

 

Enig, gimi!

 

men da må Sydvesten og Douro finne en annen arena og kverulere på istedenfor å ødelegge tråden.......

 

Der er jeg ikke enig. Det er nok tvilsomt om disse to herrene vil se seg tjent med å vankes i samme menighet.

Og dessuten:

Jeg kan ikke se at tråden blir ødelagt av en frisk diskusjon. Tvertimot, den friske diskusjonen bidrar til at momenter og fakta kommer fram.

Beskyldningene om løgn, svik, svada og visvas mener jeg at vi godt kan tåle på et slikt forum for "mannfolk som ferdes til sjøs". :-)

 

 

 

Man beregner ikke metasenteret(M) eller det virtuelle metasenteret(M') utfra GZ-kurven. Det er imidlertid motsatt. GZ blir bestemt utfra å kjenne GM eller GM'. Har man GZ har man allerede den rettende armen og trenger ikke G oh M(eller M') for å finne den, men kjenner man ikke G og M har man heller ikke GZ.....(litt som høna og egget).

 

Ja, dette ble litt høne og egg... ;-)

 

Er det ikke heller slik at konstruktørene av en seilbåt forsøker å beregne tyngdepunktet (G)s plassering, og oppdriftssenteret (B)s plassering ved ulike krengingsvinkler, når båten blir konstruert. Posisjonen til G regner man ut fra enkel vekt/avstand regnskap, og posisjonen til B regner man ut fra analyse av tversnittet av den neddykkede delen av skroget.

 

Men så foretar man en krengingsprøve for å finne GM, og å kvalitetssikre posisjonen til G. En slik krengingsprøve vil jo kun si noe om begynnelsesstivheten. Fordi de ekstreme kreningsprøvene som det var bilde av tidligere i tråden her, jo er aldeles urealistiske å gjennomføre i praksis på de aller fleste båtene.

 

Jeg fastholder det jeg har sagt tidligere, at metasenterhøyden (GM), ikke har noe som helst med makssluttstabilitet , dynamisk stabilitet eller sluttsabilitet å gjøre. Med andre ord, man kan ikke si noe som helst om GZ-kurvens forløp utover ca 10 graders krenging basert på metasenterhøyden. Men dersom man vet posisjonen til G, og posisjonen til B, er det jo greit ved hjelp av vanlig trikonometri å fastslå avstanden mellom loddlinjen gjennom B og G for ulike kreningsvinkler.

Link to post
Share on other sites

jeg kan sammenligne en båt mot en annen basert på denne kurven siden den sier meg noe om armen og vinkelen..

 

....masse svada og flisespikking klippet vekk av Douro...

 

Jeg er helt enig med deg i at gz kurven er meget nyttig for å vurdere stablititen og det er derfor gz kruven har sine akser basert på arm og vinkel siden dette foenekler sammenlignen mellom båter

 

Der er vi helt enige, Sydvesten.

Link to post
Share on other sites

Slettet mine innlegg i denne tråden så langt tilbake jeg kunne siden jeg ikke ønsker å debattere med et medlem som farer med regelrett løgn og sitat manipulasjon, siden det er langt under min verdighet. Jeg beklager så meget til de som ikke får med seg sammenhengen i tråden på bakrunn av dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slettet mine innlegg i denne tråden så langt tilbake jeg kunne siden jeg ikke ønsker å debattere med et medlem som farer med regelrett løgn og sitat manipulasjon, siden det er langt under min verdighet. Jeg beklager så meget til de som ikke får med seg sammenhengen i tråden på bakrunn av dette.

 

Også en måte å bortforklare at en ikke står for det en skriver.

 

Hadde vært mye enklere, og redeligere å innrømmet at en kanskje har tatt litt feil??

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fasienerende å utføre stabilitetsberegninger og eksempelvis se hvor mye stabiliteten endres ved at 3 - 4 personer ombord flytter seg fra dørken og opp på overbygget.

Så til spørsmålet: Er det krav for CE godkjenning av en fritidsbåttype at det foretas beregning av stabilitetskurve? (I så fall skulle det vært interessant å få tilgang til stabilitetskurve for egen båt).

Link to post
Share on other sites

her er en intressant GZ på en Scanyacht 290

 

postiv hele vegen :smiley:

 

Det er ikke dårlig.

Jeg tenker på en del båter m/flybridge. Er en egentlig nok oppmerksom på hva det gjør med stabilitene når det sitter flere personer her? Jeg har i alle fall aldri sett stabilitetskurver for motorbåter med forskjellig last, finnes det?

Link to post
Share on other sites

Jeg fastholder det jeg har sagt tidligere, at metasenterhøyden (GM), ikke har noe som helst med makssluttstabilitet , dynamisk stabilitet eller sluttsabilitet å gjøre. Med andre ord, man kan ikke si noe som helst om GZ-kurvens forløp utover ca 10 graders krenging basert på metasenterhøyden. Men dersom man vet posisjonen til G, og posisjonen til B, er det jo greit ved hjelp av vanlig trikonometri å fastslå avstanden mellom loddlinjen gjennom B og G for ulike kreningsvinkler.

 

 

Jeg ser ikke helt hvor du vil hen Douro, men det er mulig vi bare snakker forbi hverandre.

 

For å kommentere det siterte avsnittet over; Kjenner du G og B kjenner du også M'. I.e med en GZ kurve kjenner du metasenterhøyden (GM') ved enhver krengevinkel. Den initielle metasenterhøyden (GM) er mattematisk korrekt kun ved 0 graders krengning (for de aller fleste båt konstruksjoner), og jeg er enig at den ikke sier noe om det vider forløp av GZ (eller GM' som er to sider av samme sak - for ikke å si trekant).

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

e detta vad man kaller "stabilt sidoläge" ?

 

......hun ligger o flyter med 60gr slagside

 

köl o prop er ur vannet

 

ship_20list.jpg

 

http://bitsandpieces1.blogspot.com/2006/12...right-list.html

 

http://dwb.adn.com/news/alaska/story/8123260p-8015575c.html

 

http://www.bymnews.com/photos/thumbnails.p...=110&page=1

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

e detta vad man kaller "stabilt sidoläge" ?

 

......hun ligger o flyter med 60gr slagside

 

köl o prop er ur vannet

 

 

Dette er et godt eksempel på at et høyt fribord er en av mulighetene en designer har for å designe en båt med god GZ-kurve. Trenden blant seilbåt designere i dag er jo å øke bredden og fribordet som blant annet gjør at GZ kurven blir bra.

Link to post
Share on other sites

Jobbet som styrmann på en tilsvarene skute som denne her for endel år siden. Før Australia måtte alt ballast vann byttes, og det var ofte litt av et puslespill. På disse båtene seilte vi med en GM på rundt 1 meter. Aldri under 0.5 m var kriteriet. Tilsvarene for en tanker kan ligge på 5 til 8 meter.

Men Bil båtene var mer behagelig i sjøen, da de ikke rullet så mye som en tankbåt, grunnet bl.a lavere GM, eller som noen sier, dårligere stabilitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en oceanis323 som har en GZ kurve på 118 grader CE klasse B det skulle vert interresant å visst hva GZ kurven er på andre båter både nye og eldre

IMS-målebrev har en egen seksjon med stabilitetsdata. Se f.eks. Comfortina 32, First 31.7, M(umm) 30 og IW 31 for forskjellige båter rundt 30 fot. Se i midtre kolonne 'Stability Data'. Flere IMS målebrev finnes her og på blur.se.

Link to post
Share on other sites

det skulle vert interresant å visst hva GZ kurven er på andre båter både nye og eldre

 

For å svare på spørsmålet til malene så legger jeg ut kurve for min båt.

 

Jeg har en Dufour 34 , denne båten leveres med grunn jernkjøl eller dyp blykjøp samt lav eller høy mast.

Jeg har lav mast og dyp blykjøl , diagrammet er for båt med dyp kjøl og høy mast.

 

gz.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...