roaldbj Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Beklageligvis har jeg ikke kameraet disponibelt i dag. Det innebærer at leserne av denne tråden ikke får se hvor flott båthavna (en av kanskje flere?) i Tyrifjorden er. Tidligere i dag kjørte jeg fra Lysebu konferansesenter ovenfor Holmenkollen og stoppet opp ved utsikt utover Oslofjorden og tenkte at det er flott at vi har så mye fast grunn å kunne fortøye til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Mye interessant å observere i båthavna i dag. Jeg har hatt en testtur og på seilasen til havna fikk jeg med denne variasjonen i båter nær havna. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Et yrende båtliv i Sonskilen nå i ettermiddag lørdag 27.juni - jeg skulle etter planen nå ha vært nær Anholt, men det går enda ei uke. I Sonskilen har vi ei fredet garntørke som er besøkt av fiskere og badende ungdom. Her er tre av "tøffingene" på taket. Tørr de å stupe fra toppen av taket? De hopper en etter en, her en i svevet. De siste dagene har 3 karer tatt folie på hele skroget til en "stor" seilbåt. Imponerende å se kvaliteten på arbeidet selv på buede partier. Lurer på hva som er prisen på å bekle skroget på denne måten. Vi har visst vært innom dette tidligere her på BP. Her en detalj fra foliene. Antar ut fra folien at seilbåten blir mye å se i Oslofjorden denne sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Dersom noen gidder å ødelegge noen sekundeer med å bla i denne tråden så er det noen bilder fra 28. juni med et utolig flott vær i Oslofjorden. Like ved kranmasta i Sonskilen ligger en båt med disse tre spesielle topplanternene: rød på topp, dernest hvit og i bunnen rød. I tillergg har den selvfølgelig den vanlige hvite topplanterna. Nå er det bare å trekke frem kunnskapen og vurdere båttypen. Ekstra stor aktivitet i Son i dag i forbindelse med seilas for Optimist og Europajolle. Her dras noen av jollene til seilasområdet - jeg synes farten er høy? Her seiler armadaen sørover inn mot sundet mellom Jeløya (nær Moss) og Bevøya, på kartet er navnet Bevøysundet. Koselig å se denne danske båten som passerte oss ved båtplassen vår ved det nye Spahotellet i Son, nordre del av Saueholmene. I Singelbukta NV for Jeløya var det et yrende seilasliv i hele dag. Ved Pipergrunnen mellom Jeløya og Bile har det vært mer båter i dag enn hva jeg kan huske på lenge. Her med utsyn sørover og Gullholmen langt bak. Her vestover. Vanntemperaturen var over 21 grader i dag. Jeg fikk inspisert skroget under vann. Jeg har undervannsboks til et kamera for å ta bilder under vann - men det får utebli til senere. Jeg var litt overrasket over tæringen av hovedanoden på bakspeilet av båten. Trimflapsene så greie ut. Noe tæring på propellakselanodene. Skroget så ellers helt fint ut. Deilig å inspisere et skrog hvor det ikke er noen tendens til rurdannelse. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Deilig å inspisere et skrog hvor det ikke er noen tendens til rurdannelse. Sist helg på Kommersøya da vanntemperaturen også var 20oC badet jeg og inspiserte skrog og propell. Ikke en eneste rur å finne, selv ikke på propellen. Og båten har vært på sjøen siden tidlig i april! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
At-le Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Hei. Det er herlig helg og varmt . Mange båter er i Sandpollen. At-le Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 er på en liten tur i Bergen nå, rusla ut fra hotellet og der lå poseidon II og koste seg i finværet. Hadde mobilen min vært i form skulle jeg fått lagt ut et bilde også. Det var forøvrig mange flotte båter her i finværet. -anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Andersm! Utfra AIS-informasjonen må du ha gått ganske så langt! På http://www.navcom.no/aislive/boats.aspx?boatid=258076500 angis Poseidons posisjon å være N 71 35.2522 E 085 5.9204 Såvidt jeg kan se er det øst av Novaja Semlja. Det angis at fartøyet ligger i ro....... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
andersm Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 møtet mitt i morgen er avlyst da jeg åpenbart er i Novaja Semlja. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Dersom noen gidder å ødelegge noen sekundeer med å bla i denne tråden Jeg følger med, spesiellt i denne tråden. Jeg har ikke hatt med kamera på tur i det siste, men det er relativt bra med båter på Storsjøen nå og dagen. Og vi har 25 grader i vannet! Vi har nå hatt sankthans, Odalsfest og den lokale velforeningen har hatt bryggedans. Her fra Odalsfesten, der høydepunktet var Alexander Rybak. Det var over 40 båter i havna her. MVH tom-ass Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Capitaine Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Såvidt jeg kan se er det øst av Novaja Semlja. Det angis at fartøyet ligger i ro....... Jeg har nevnt det i andre tråder og sier det gjerne igjen: AIS-informasjon skal man være forsiktig med. Spesielt varsom må man være om man trekker slutninger på grunnlag av CPA og TCPA som fremkommer av AIS. Men dette har selvsagt ikke relevans akkurat i dette tilfellet. Poenget mitt er at man kan uansett ikke stole fullt ut på at AIS-informasjon er rett, og særlig når den fremkommer fra uoffisielle steder... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Har vært nede på Vallø i kveld der vi har fått løftet en hanse 370 som en kompis har kjøpt for å titte på den under vannlinja , båten de løftet før oss var en Bowman 40 forøvrig en fantastisk fin båt , de skulle vist bare spyle den før ferien og så klarer de å løfte den rett på propellen og bøyer akslingen. Ren vandalisme Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Dette synes jeg er sørgelig å lese. I havna vår i Sonskilen er de ansatte svært påpasselig med å unngå at stroppene ligger under akslingen. Det kan riktignok ta noe tid å få stroppene til å passere under både ror og aksel, men det er så langt jeg har registrert etter mange tusen hevinger er det ikke observert at propellakselen er bøyd. Dette kan bli kostbart. Foruten ny aksel kan også akseloppheng være skadet. I så fall blir reperasjonen kostbar. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Her dras noen av jollene til seilasområdet - jeg synes farten er høy? Neida. Det er mye lettere å slepe seiljollene i høy fart. Da komme de på plan, og ligger mye bedre i vannet. Det krever riktignokk at den som sitter i jollen ikke gjør noen bråe bevegelser med roret At-le; Er det normalt med så mange båter på en plass i Oslofjorden?? :eek: Her synes vi det kreler av båter hvis det ligger 20 på en plass. Og det er kjeldent det ligger med en to-tre på svai... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
lippert Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Er det normalt med så mange båter på en plass i Oslofjorden?? Sandspollen er nok llitt spesiell, men 20+ båter i en uthavn finner du nok ganske mange steder når ferien faller sammen med godt vær. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
FredrikW Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg telte i overkant av 120 båter i Sandspollen lørdag kveld, og da var det egentlig ikke så mange der som jeg hadde forventet, med tanke på at det var meldt 30 plussgrader flere dager i forveien. Men Sandspollen er nok litt spesielt, ja. Hvis man ser bort fra et par-tre populære steder i Asker- og Bærumsskjærgården ligger man normalt ikke sååå tett i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Her noen bilder fra ei av båthavnene i Gøteborg: Långedrag. Et stort og kjent verksted i havna. Kraftige løfteredskap i havna. Håper denne kan løfte båten vår i morgen for skifte av propell. Gedigen og godt sikret mastekran Båser med stolper i akterkant. Jeg forstår at det er mulig å endre breddene ved å sette stolpene nye steder. Stolpene har en viss fleksibilitet dersom båten er litt bredere enn åpningen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Her ved Hinsholmskilens båthavn er det utrolig mange båter. Jeg ligger her i påvente av å sette på nye propellere. Det er flere båtprosjekter i havna. Her gjøres det mye snekkerarbeid ombord. Rent småkoselig flere steder. Enda et prosjekt under utvikling. Propellene har nettopp ankommet havna med privatbil. Det er slik at flere av oss Swift 42 eiere har fått skade på propellene. Dette er et "byttesett" som går oss i mellom. Greit når det nå for tiden er minst 5 uker leveringstid fra Frankrike. Normar klarte i dag å spore opp to stk i Frankrike som ble bestilt. Da jeg ble klar over "byttesettet" klarte ikke Normar å kansellere bestilling fra Frankrike, så på onsdag kommer hurtigpakke med propeller fra Frankrike. Dette er to Michigan 23 x 25. Blir spennende om jeg når 26+ knop også med disse. Nå blir det 2 "byttesett" med propellere til båtene som er utstyrt med 2 x Yanmar 370 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 hva skyldes propellskadene Roald? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Er det frekt å spørre om prisen på 2 slike? Kan vel taes på forsikringen hvis ikke egenandelen din er valgt veldig høy. Sitér dette innlegget Link to post
Balle Klorin Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 hva skyldes propellskadene Roald? Det ligger noe info om det her Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg skrev om propellskaden i en annen tråd. For å ta det kort: ved innseilingen til Vinga (uthavn vest for Göteborg) mistet jeg revers på BB motor (visste ikke det da). Årsaken var at en låsebolt mellom girvelger og girvaier hadde falt av slik at BB motor stod permanent forover. Jeg klarte å snu båten men det endte med at jeg gikk i fjæresteinene med mindre enn 1 knop. BB motor stoppet da propelleren traff moder jord. Mye aktivitet har ført til at jeg nå har fått tak i to "lånepropellere" fra en annen med tilsvarende båt. I tillegg er to nye underveis fra Frankrike. Antar at prisen er 20 K pluss per propeller. Da jeg dykket under båten kunne jeg ikke se vesentlige skrogskader. Jeg har en kraftig og dyp kjøl som tar av for det meste. Denne har nok fått et lite merke. BB propell har fått en liten skade som gir skrogvibrasjon over 1500 RPM - det kan vi ikke leve med i sommer. Jeg er derfor glad for at jeg har fått tak i nye propellere. Finanskrisen har ført til at propellere av denne størrelsen ikke lagerføres lenger. Det sies at Princesseiere og Fairlaneeiere som får propellskade må vente mange uker før nye propeller kan skaffes til veie. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Det er ganske så tomt for propeller i størrelsen 21 til 24 tommer over alt i hele Europa. Det er etter sigende finanskrisen som har skyld i dette da produksjoenen tilpasses forhåndsbestillinger fra båtprodusenter og importører. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Det samme problemet knyttet til å anskaffe større propeller ble jeg også meddelt her i Göteborg av flere i går. Jeg må nok belage meg på å fa tak i et komplett reservesett av propeller. Jeg kan ikke risikere å ligger flere måneder uten propeller i båtsesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Ved skade på propell, er det bare å sende dem HIT Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.