Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Noe testing av denne 22" TV'n med innebygget dekoder for MPEG4 blir det ikke for min del. På denne tiden av året drar vi stort sett til Kommersøya i helgene, så testing rundt omkring under forskjellige forhold, får jeg ikke foretatt. Dette avklarte jeg med Seatronic idag da jeg var innom en liten tur. Det eneste jeg vet om kvaliteten, er at Seatronic selv har erfart at den innebyggede dekoderen dessverre er mindre følsom enn Grundigdekoderen.

 

Selv kjøper jeg kanskje en 15" TV uten dekoder hos dem da jeg jo allerede har en utmerket Grundig dekoder. Den TV'n jeg ble interessert i trekker kun 18watt! Den er så lett at jeg kunne holde den i en hånd på strak arm i lengre tid uten å bli sliten. Den har en forholdsvis smal ramme rundt skjermen, og rammen er diskret svart. Og så har den HDMI tilkobling for best mulig ren dataoverføring av signalene fra dekoderen. Pris? 1490 kroner!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes 15" blir alt for lite til at jeg gidder. Har foreløbig greid meg med laptoppen med lagrede filmer på,

så om noe skal kjøpes blir det ca 22".

Hvor mye trekker dekoderen din under bruk Lars?

 

En ting til som ikke har så mye med TV å gjøre, sjekket du temperaturen i vannet i helgen?

 

En uke til nå så er jeg også på sjøen :flag:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Egentlig hadde det jo vært fint med en stor skjerm, men at jeg myser på 15" har med plass å gjøre. En 15" TV har skjermstørrelse på 30,5cm bredde og 17,2cm høyde, mens en 19" har målene 38,6cm brei og 21,7cm høy. Og i tillegg har de 19" jeg har sett på utrolig brei ramme rundt skjermen, 5 - 7cm er ikke uvanlig. Fatter ikke at de ikke kan klare seg med noe smalere "karm". På dataskjermen min her hjemme er "karmene" kun 1,5cm!

 

Når det gjelder valg av skjermstørrelse, er det jo også avhengig av hva en skal bruke den til og hvor langt unna en sitter. Jeg ser mest på nyheter og værmeldinger, men det hender jo en sen høstkveld at det blir en film eller krim også.

 

De tekniske kvalitetene på skjermen hos Seatronic vet jeg forøvrig lite om. Men den brukte da svært lite strøm, 18watt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i dag en hyggelig samtale med Bitteliten like etter at bunnstoffinga var unnagjort.

Han skal visstnok sjøsette i løpet av helga?

Håper det blir bilder fra seilasen hjemover, Bitteliten. Det ser ut til at du får flotte vind og værforhold hjemover.

Det vil ikke forundre meg om vi treffes i ei båthavn i Danmark til sommeren. Mulighetene er mange som Anholt, Læsø og den danske østkysten fra Skagen og sørøstover.

 

 

soon23april2009a.jpg

'

Her ligger Camilla fortøyd med uteliggere like ved Kiwi i Son.

 

 

soon23april2009b.jpg

Koselig at småbåtene dukker opp i større antall.

 

 

soon23april2009c.jpg

Rart å se en stige som ligger og flyter like ved brygga ved Kiwi!

 

 

soon23april2009d.jpg

Her en Scand Baltic og en Scand Atlantic side ved side. Kanskje de best polerte Scand-båtene i hele fjorden. Til og med sporene for skrujernet i skruene pusses!!

 

 

soon23april2009e.jpg

Trolig en stolt eier som har fått båten på vannet i dag?

 

 

soon23april2009f.jpg

Jeg har fått plass ved disse bryggene.

 

 

soon23april2009g.jpg

Utsikten kan jeg ikke kalge på. Ektefellen er glad for nær avstand til Spa.

 

 

soon23april2009h.jpg

Her er den stolte skipper på seilas tilbake til havna - dette må være en flott opplevelse?

Link to post
Share on other sites

I dag har vi hatt den første dugnaden på båtbrygga. Det er en liten gjeng av oss som klargjorde og ordnet litt til hoveddugnaden som er i morgen.

 

3313_97901046065_567586065_2949121_7258104_n.jpg

Som dere ser så er det fremdeles mye is i havna. Den er porøs, men 10-15 cm tykk.

 

3313_97901071065_567586065_2949126_475375_n.jpg

Vi har hatt 2 joller til å knuse is i hele dag, slik at vi kommer ut med de nye bryggene som skal skjøtes ytterst på de nåværende.

 

3313_97901031065_567586065_2949118_489662_n.jpg

Utfordringen blir å flytte bølgebryteren 10 meter lenger ut. I dag begynte det å blåse pålandsvind, og da ble presset for stort. Håper på fralandsvind i morgen. Det er masse is enda på yttersiden.

 

3313_97901036065_567586065_2949119_1097551_n.jpg

Her er den ene brygga, denne har vi "pusset opp" sjøl, på dugnad, og fremstår som ny.

 

MVH tom-ass

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Det har blitt en lang dag.

Selvangivelse for ektefellen fra kl 05.30.

Deretter båthavna,

og tilslutt kirkekonsert med to av jentene i familien.

soon25april2009a.jpg

Vi får starte med seilbåt inn mot Sonskilen.

 

 

soon25april2009b.jpg

Robåter kommer i god fart.

 

 

soon25april2009c.jpg

Utsyn mot Son gjestebåthavn.

 

 

 

soon25april2009d.jpg

Her er Camilla med stige.

 

 

 

soon25april2009e.jpg

Når de landfaste mater måkene blir det alltid "bråk og spetakkel".

 

 

 

soon25april2009f.jpg

Det var så varmt i dag at flere utførte båtpussen med bar overkropp.

 

 

 

soon25april2009g.jpg

Megetsigende båtnavn!

 

 

 

soon25april2009h.jpg

Flere av disse batteriene mener jeg fremdeles kan brukes -men jeg har ikke interesse av dem.

 

 

 

soon25april2009i.jpg

Sånn ser oljedeponiet vårt ut .....

 

 

 

soon25april2009j.jpg

Mange seilbåter bruker i år VC17 som bunnstoff.

 

 

 

soon25april2009k.jpg

Hadde vært interessant å høre erfaringene med dette dekslet.

 

 

 

soon25april2009l.jpg

En flott Princess...

 

 

 

soon25april2009m.jpg

Og en flott Windy

 

 

 

soon25april2009n.jpg

I år har jeg fått sansen for kajakker - her ikke så langt unna garntørka...

 

 

 

soon25april2009o.jpg

Barn, brygger og vår hører alltid sammen....

 

 

 

soon25april2009p.jpg

Kankje kommer denne seilbåpten på vannet i år?

 

 

 

soon25april2009q.jpg

Her er de fem dieselfiltrene stablet på rekke og rad. Kommenterer dem ikke mer denne våren.

 

 

 

soon25april2009r.jpg

Og slik ser to av anodene ut til giroljekjølerne....

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En liten rapport fra en tur i havna vår i dag. Jeg tok med meg ungene og fisket litt fra Natokaia (betongkai som er bygd opp med penger fra USA, et minne fra den kalde krigen), det ble en liten torsk og en enda mindre sei.

soendagstur_i_havna_001.jpg

 

soendagstur_i_havna_002.jpg

 

soendagstur_i_havna_006.jpg

 

Etter all denne fiskinga så ruslet vi bortover til småbåtkaia.

Tjelden er kommet.

soendagstur_i_havna_007.jpg

 

Her er nyeste tilvekst av båter hos oss, en Viksund 900 speed sjark

soendagstur_i_havna_014.jpg

 

Her er båten til BP medlem Halco26 AQD41A

soendagstur_i_havna_013.jpg

 

Til slutt et lite oversiktsbilde av småbåthavna vår. Endelig er det tendenser til vår her oppe hos oss. I dag er det lett regn og 5 pluss grader.

soendagstur_i_havna_008.jpg

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelige og inspirerende bilder.

Interessant historie om grunnlaget for å bygge brygga.

 

part2.jpg

 

Først: Nytt alarmkamera mottatt fra Ulven er montert og testet ut med de fleste justeringsmulighetene.

Jeg skal i sommer ha trekk foran frontvinduene og da blir denne instillingen brukbar.

 

 

soon26april2009a.jpg

 

Her er to av anodestengene som ble dreiet ned fra 16 mm til 10 mm.

Hver stang gir 6 anoder til å plassere i giroljekjøleren. Her er fire satt på festebolten. 2 korte er uten mutter.

I tillegg vises hele 30 cm stanga neddreid.

 

 

soon26april2009b.jpg

 

Her er de to forfiltrene for hhv SB og BB motor. Jeg har ingen enkel forklaring på forskjellene.

 

 

soon26april2009c.jpg

 

Hovedfiltrene til de to motorene ser like bra ut.

 

 

soon26april2009d.jpg

 

Dette er dieselfilteret til generatoren og varmeren ombord.

 

 

soon26april2009e.jpg

 

Trolig en litt eldre Skipsplast?

 

 

soon26april2009f.jpg

 

Dette er i alle fall en Fjord.

 

 

 

 

soon26april2009g.jpg

 

Her er vannlinjen tapet og bunnstoffingen skjer nok i dag.

Jeg har ellers snakket med ganske mange som setter "bort" stoffingen til polske dyktige arbeidstakere i området vårt.

 

 

 

 

soon26april2009h.jpg

 

Jeg lurer på om dette er skrogfendere som benyttes under vannlinjen ved tillegging i uthavner?

Jeg har forstått det slik at disse senkes under båten og tar av for press mellom fjell og underskrog.

 

 

 

soon26april2009i.jpg

 

Et ganske kompakt og omfattende fast trimplan?

 

 

 

 

soon26april2009j.jpg

 

Det er ikke ofte vi ser slike gamle logger i havna vår. Denne står på en litt "eldre" Fairline.

Håper at eieren aksepterer min vurdering av båtens alder.

 

 

 

 

soon26april2009k.jpg

 

En båt i havna har montert 6 dyser for å bevege den enkeltvis ombring i havna.

Jeg vet ikke hvordan disse dysene virker?

 

 

 

soon26april2009lb.jpg

 

Jeg synes denne Marexen ser svært fin ut.

 

 

 

 

soon26april2009m.jpg

 

I havna har denne traktoren betegneøpse "Dyret".

 

 

 

soon26april2009o.jpg

 

Her har en båteier montert ett flott system for opplag av fortøyningstauene.

 

 

 

 

soon26april2009p.jpg

 

Det begy7nner nå å bli mangte "ledige" opplagskrybber i havna vår.

 

 

 

 

soon26april2009q.jpg

 

Dette er fra utgangen til giroljekjøleren med anode, BB motor.

 

 

 

 

soon26april2009r.jpg

 

Dette er fra inngangen til giroljekjøleren BB motor.

Link to post
Share on other sites

soon26april2009lb.jpg

Jeg synes denne Marexen ser svært fin ut.

 

Lurer litt på hvor Marex`n har gjort av seg....den var litt "Usynlig" :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var godt du ikke tok bilde av Trudelutt idag Roaldbj der hun ligger uten pyntelister. Men imorgen skal de på plass, blanke

og nylakkert. Skal også montere ny AIS-antenne, og ta en tur over til Horten-siden og fylle opp diesel.

 

nylakkert.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke, men diesel må jeg ha uansett. Har hørt rykter om 7,70 - 7,90 hos Statoil indre havn.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

oslofjordensfriluftsraad2.jpg

 

Jeg nevnte i går en båt med vimpel.

Dette er den første vimpelen jeg har sett i år fra Oslo Friluftsråd (2009). Jeg har mottatt min og skal montere den ved bøyeligge. Det blir bl.a. satt ut 2 bøyer like ved Son (Bevøya).

Dette tiltaket har jeg endret oppfatning på.

Flott at det legges ut mange slike bøyer i Oslofjorden.

Dette gir fin bøyemulighet og erfaring for flere med å bruke bøye.

Kanskje blir dette stimulering til at flere kommer til å ligge for svai?

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager og har beklaget dette med Marexen - slik blir det når kvalitetskontrollen er dårlig.

soon29april2009a.jpg

Her er havneoppsynets båt i Son som ligger på fleksibel flytebrygge når den ikke er i bruk. Smart - krever bl.a. ikke bunnstoffbehandling av båten.

Kan dessuten gi god utnyttelse der hvor bunnforholdene er lave.

 

 

soon29april2009b.jpg

Her sett fra BB side.

 

 

soon29april2009c.jpg

Denne båten tror jeg ligger midlertidig i gjestehavna. Havna vår åpner for allminnelig bruk 1. mai.

 

 

soon29april2009d.jpg

Her har en seilbåt samme type landgang som vi bruker. Den er tredelt og gir god atkomst til båt fra brygge.

 

 

soon29april2009e.jpg

Det går stadig fremover med gangbrua over Såna i nordre del av Sonskilen. Skal bli spennende å se den ferdig.

Gangstien var en forutsetning for etablering av golfbane i Son.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...