Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Hvorfor i all verden brukes disse vannkannene til (ikke) å holde presenningen på plass? Noen bruker til og med Lecablokker!

 

kanner.jpg

 

Marinaen vår kunne også by på båter med avblåst presenning i dag. Alle hadde vannkanner, og de lå i en haug på bakken. På andre båter tok vinden tak i presenningen og løftet vannkannene et par meter opp i lufta hvoretter de deiset inn i skutesida. Slik holdt vindene det gående. Heldigvis lå båten med Lecablokkene i le (ellers kunne det fort bli rikelig plass til nye skroggjennomføringer).

 

Er så enig med deg,har sett så mye dårlig omgang med diverse båter i havna at jeg synes det er en stor skam.Tror faktisk at visse folk kun har båt for "å ha båt" :cryin:

Link to post
Share on other sites

Er så enig med deg,har sett så mye dårlig omgang med diverse båter i havna at jeg synes det er en stor skam.Tror faktisk at visse folk kun har båt for "å ha båt" :cryin:

 

I båthavnen i mitt nærområde er det alt fra alltid skinnende båter til båter som ser rimelig shabby ut. Utseende har langt i fra alltid med alderen å gjøre.

De som alltid vasker og polerer har en enorm glede ved det og ser det som en del av båtlivet.

De som aldri vasker og kun gjør det helt nødvendige med båten ser også ut til å ha en enorm glede av båten når de legger ut fra bryggen..

Det må være rom for begge type eiere både i havnen og på BP.

Link to post
Share on other sites

I båthavnen i mitt nærområde er det alt fra alltid skinnende båter til båter som ser rimelig shabby ut. Utseende har langt i fra alltid med alderen å gjøre.Det må være rom for begge type eiere både i havnen og på BP.

 

Det samme i havna mi, Bayliner.

Alle har like stor glede av båtlivet. Vi prioriterer bare ulikt.

 

 

 

Mvh Astor

Link to post
Share on other sites

Etter noen dager med maling av toalettrom og gangen på klubbhuset , så tok jeg en liten runde rundt i havna idag . Det er smått utrulig å se hvor mange båter som ligger og blir ødelagt , flere har nesten gått under .Samme leksa med å leite etter eier og få lense dem , da det stort sett er den samme gjengen i havna om dagen så kan man bli litt lei av å passe på andres båter . Stadig ringe rundt å si i fra , eller vi må få lensa dem så dem ikke går ned . Så spørsmålet er enkelt , hva skal sånne folk med båt ? Jeg begriper det ikke , da dem stort sett ikke er å se før du nærmer deg st hans tider .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Slik du forteller virker det jo som de snylter på dere som er i havnen og bruker dere som gratisvakter. Det er ikke akseptabelt og de burde fått kniven på strupen. Pass på båten ordentlig eller forlat havnen. Det må da være mulig å lage noen vedtekter som gjør det mulig å få kastet gjengangerne ut?

Men på generel basis må jeg si at det er mye uvitenhet ute å går. Mange nye båteiere uten praktisk erfaring. Skjønner godt at noen og enhver kan bli overrasket over hvor mye vann det kan ligge i en båt som ikke er selvlensende etter et døgn med regn.

Link to post
Share on other sites

Stadig ringe rundt å si i fra , eller vi må få lensa dem så dem ikke går ned . Så spørsmålet er enkelt , hva skal sånne folk med båt ? Jeg begriper det ikke , da dem stort sett ikke er å se før du nærmer deg st hans tider .

Tine III

 

Ja, `Tine III`, man kan saktens lure på hvordan enkelte tenker? Forstår godt deg og dine, som opplever å se at båter kanskje er i ferd med å gå ned ved kaia p.g.a. eierens likegyldighet/uvitenhet? Samvittigheten til "ekte båtfolk" sier at man ikke unnlater å hjelpe.

Muligens er `Baylineren` inne på noe , når han nevner at De stoler på "gratisvakter" som ordner opp. Da burde De absolutt få en påminnelse om at neste gang vil båten "gå ned". :wink:

Link to post
Share on other sites

Svært enkelt.

Kannene holder presenninga stram hele tiden.

Blæst får ikke slakket den på noe sted.

Og kommer det MYE vind, så havner presenninga på bakken ved siden av båten.

 

Uten at maljer ryker og stativet, eller båten for den saks skyld, følger med.

Det er bare så synd å se at mange presenninger blir liggende på bakken i månedsvis i snøvær og regn. Kanskje eierne nyter sola Spania? I såfall kan det være en idé å bytte vannkannene med tau som vist nedenfor:

 

tjoring.jpg

Link to post
Share on other sites

Mange ulike råd, og ikke minst ulik praksis. Slik er reglementet på Sjølyst (ca 1000 i opplag) der det er rift om plastkannene:

 

 

Tildekking av båten

Tildekking skal skje slik at stativ/presenning ikke sperrer for adkomst til nabobåt. Presenning og stativ skal være godt forankret i båten. Presenningen må ikke festes til krybbe eller båtstøtter, det beste er å benytte plastkanner fylt med vann.

Link to post
Share on other sites

Har vandret i samme havn som At-le i dag. Vi ser forskjellige ting med kameraene våre. Dette er av de mindre hyggelige tingene for tiden.

 

 

son270108a.jpg

 

 

Det er ikke alle som passer like godt på presenningen sin.

 

 

son270108b.jpg

 

 

Denne RIBen kunne kanskje ha vært et annet sted. Men det er en svært god påhengsmotor så den starter sikker på første forsøk til våren.

 

son270108c.jpg

 

 

 

Noen pynter båten sin mer enn andre.

 

 

son270108d.jpg

 

 

Noen har mer "style" på presenningen sin enn andre. Alle kannene i nesten lik høyde over bakken - slett ikke verst!

 

 

son270108e.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var flott vær på formiddagen i båthavna i dag. Viser et par bilder av de krybbene som brukes mye i Sonskilen. Normar frakter alle Benneteaubåtene sine fra Sletta hvor de klargjøres og kjøres ned til Sonskilen for sjøsetting. Også Sonskilen båthavn har begynt å brukes disse i større omfang både for motorbåter og seilbåter. Det blir god plass til å utføre båtpussen når motorbåten står i slik krybbe.

 

motorbaatkrybbe.jpg

 

 

Seilbåtene står også godt i denne krybba. En spesialkonstruert henger kjører inn med skjær og løfter krybba. Det virker som dette gir en ganske god flyt i opptak og forflytning av båtene.

 

 

seilbaatkrybbe.jpg

Link to post
Share on other sites

Det blir god plass til å utføre båtpussen når motorbåten står i slik krybbe.

 

Jeg har studert bildet av motorbåten (Marex 280 Holiday?), eller rettere sagt krybben den står i. Det virker som akterenden hviler på to forholdsvis små anleggsflater, dvs mesteparten av båtens vekt. Er dette riktig? Normalt tar kjølen av vekten på båten, mens sidestøttene ikke har så mye vektbelastning. Er dette en betryggende opplagsløsning?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...