Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Hyggelig med første helg i mai 2008 med godt og varm vær. Her er det nye tilskuddet til Sonskilen båthavn ferdig. Skal visstnok leies ut til Goldfish.

 

goldfish3mai2008.jpg

 

 

Hyggelig å se utsatte båter ligge "i kø".

 

 

son3mai2008.jpg

 

 

Tydelig mindre antall båter på opplagsplassen. Fremdeles mange som foretar vårpussen, mens andre hygger seg med hobbyen sin...

 

 

son3mai2008b.jpg

Link to post
Share on other sites

De tre filtrene som er vist i innlegg # 123 har litt forskjellig brukstid.

SB hovedfilter var nytt i juli 2007 og har etter det ca 100 gangtimer. BB forfilter var nytt i april 2007 og har ca 170 gangtimer. Det samme gjelder for BB hovedfilter. Jeg har stort sett fylt på "greie" steder, bl.a. Horten indre havn, Bjørkø nær Gøteborg, Fritidsbåthavn i Kiel (kontrollert diesel), og havn i Dyvig (Als i Danmark) hvor båtforeningen stadig hadde ny diesel. Jeg synes selv det var mye avleiringer særlig på BB forfilter. Jeg skal montere tappekran på begge tankene og se om det er tilløp til uren diesel i bunnen. Det er det sikkert, så det blir vel å tappe noen liter på hver tank. Jeg ser at siste byggenummer av båten har slike tappekraner. Denne båten er CE godkjent, så da må det vel være i orden med slike tappekraner.

Link to post
Share on other sites

Jeg leter etter fotografier som viser AIS fra Odd Fellow II . Jeg mener at den har klasse A. Men er usikker inntil jeg finner fotografiene.

Sitter anda ennå på flytehuset?

 

Redningsskøytene har klasse-A AIS.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må først beklage at jeg ikke tok bilde. Lå i uthavn i natt, var innom hjemmehavnen nå i ettermiddag. I løpet av de ti årene jeg har hatt båt i denne havnen har det aldri vært så lite båter som i dag! Pinseaften i kjempevær har tydeligvis ført til at mange er ute, og godt er det. Hadde en fantastisk dagstur med kollega fra Sør-Afrika, som attpåtil klarte å hale ombord to helt akseptable lyr som han forhåpentligvis nå er i gang med å tilberede.

 

Inspirert av vær og situasjon dro jeg ut igjen, har nå trent på anker og tau i land som solo-operasjon, og betrakter meg som godt fortøyd i annen uthavn. ICE-modemet fungerer her perfekt uten ekstern antenne, solen er fortsatt oppe, og man kan ikke stort bedre ha det!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Og sånn ser det ut i båthavna vår i dag, halv plussgrad vind fra vest og tung, våt snø.

Noen har tatt ut, men de fleste ligger godt på land ennå. Noen ganger skulle man ønske å bo sørpå :headbang:

 

Ferga fra Lyngseidet ankommer

havna_i_dag_001.jpg

 

De nye bølgedemperne fra Pontona ser ut til å fungere bra (til høyre i bildet)

havna_i_dag_002.jpg

Link to post
Share on other sites

Bringer et par bilder fra min nye hjemmehavn på Storsand v/v Drøbak. En lun og trygg havn med stor aktivitet både på hverdag og helg. Noen velger også å overnatte ombord i helgene mens prosjekter blir til.

I sterk kontrast til havna ved Lyngseide.

 

storsandhavna.jpg

Storsandhavna har vel trolig landets flotteste utsikt i nedkjøringen til egen hjemmehavn?

 

 

storsandhavna_2.jpg

 

Her legges siste hånd på verket for nye båtplasser. Min plass blir nesten helt øverst på ny-brygga bak der arbeidsbåten Kalle ligger.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg vandret litt omkring i havna i dag og ble etter hvert mer og mer oppmerksom på endel svært slitte propeller. Her er et utvalg av bilder.

Ikke mye propellmutteranode igjen her.

 

propellslitasje1.jpg

 

 

Mye tæring på bladene.

 

propellslitasje2.jpg

 

 

Oj, her var det mye tæring.

 

 

propellslitasje3.jpg

 

Her er et også mange dype tæregroper.

 

propellslitasje4.jpg

Link to post
Share on other sites

I havna vår er det enkelte som har konkurranse om å ha den fineste propellen, de er blitt 50 ganger finere enn det de var da de var nye.(gjelder ikke for vår propell, men den er veldig mye bedre enn de roaldbj viste)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

I båthavna mi kom det 2 nye båter i dag! Endelig er Sollux'n på vannet, og en av båt-venna mine satte ut samtidig.

 

I og med det er så stor flom (LES: høy vannstand) her i Storsjøen så er det jo flere hundrede kvadratmeter mer å kjøre på! :flag:

 

Edit: Bilde, fikk ikke tatt på vannet i år.

IMAGE_00169.jpg

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Var nede en tur i Hillevågsvannet i går for å vandre litt blant de mange flotte båtene samt dagdrømme om hvor fint det skal

 

bli å få en større båt. Men det var rett og slett ikke en eneste parkeringsplass å oppdrive, noe som var rart, fordi det ikke

 

så ut til å være så mange båter ute (men det så nok bare slik ut). Får bare glede meg til neste mulighet..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er et lite bilde fra hjemmehavna mi. Elias ligger ved flytebrygga og ruller i nordavindsbølgene (heldigvis har NNFA lagt ut bølgedempere utenfor havna). I bakgrunnen kan dere skimte Nord-Norsk Fartøyvernsenter og en del av båtene som venter på tur der. Elias fikk ligge i fred i dag, da jeg allikevel ikke får noe fisk på nordavinden. Så bilde her på forumet av Sleipner_93 mens han tuffet rundt i t-skjorte og koste seg - ble litt missunnelig da :wink:

 

Velvel - sommeren er rett tundt hjørnet - noen uker med dårlig skiføre, så er det vinter igjen :lol:

havnaipinsen.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg glemmer så fort - derfor er det greit å ta med fotoapparatet. Med minnebrikker koster det jo ikke så mye å knipse både her og der. Jeg har nok noen tusen bilder av detaljer ombord. Jeg har massevis av bilder av radarskjermen. Jeg synes dette har lært meg noe mer om bruk av radaren. Når formen er god og været er bra på en hyggeligt seilas kan det nok bli noen hundre bilder på en dag. Ulempen er at bildene etter hvert tar mye dataplass. Et bilde er jo på omlag 3 MB !

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er fremdeles stor aktivitet i havna vår i Son. Jeg er imponert over hvor rolig havnebetjeningen oppfører seg trass oppjagede fritidsbåteiere som maser og maser. Her er formannen Sverre i godt driv i en av de tre truckene. Legg merke til teksten på trucken! Jeg skal legges ut i morgen tidlig kl 07.00. I dag ble til og med propellene grundig polert. Skal legge på fett på en av dem i morgen tidlig. Det har blitt mye arbeid i båten denne våren, trass "ny" båt. Autopiloten måtte oppgraderes [og dette er litt av en operasjon med å sette seg inn i nye oppgraderingsrutiner], vannlinja ble hevet 10 cm med pussing, 3 lag to-komponent primer og bunnstoff, to dynamoer er modinifisert, nye kabler fra dynamo til skilleenhet, ny skilleenhet, nye laderegulatorer, overvåkingspanel og endel mer vedlikehold. Skal ikke forundre meg om jeg under opplagsperioden har brukt mer enn 500 timer i båten - men noen av disse har også vært til kaffekoking og kontakt med Båptplassen. Dette har vært livskvalitets-timer.

 

sonskilen30mai2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal ikke forundre meg om jeg under opplagsperioden har brukt mer enn 500 timer i båten - men noen av disse har også vært til kaffekoking og kontakt med Båptplassen. Dette har vært livskvalitets-timer.

 

Er det ikke nettopp denne 'tiden' som virkelig dreier seg om det å ha båt som hobby? "Veien til målet er vel så god som selve målet?" :seeya:

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...