Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Legger ved et dårlig bilde av vannlinja i dag. Produsenten har lagt et blått pyntebånd av plast slik at det er omlag 2 cm hvitt felt mellom båndet og bunnstoffet. Når jeg ligger i havner blir dette hvite feltet fort møkkete - og det er i mine øyne ikke særlig pent. Jeg skal fjerne det blå båndet og erstattet det med bunnstoff. Dermed håper jeg å slippe den stadige vaskinga av "skittrand". Jeg skjønner ikke hvorfor endel båtprodusenter har vannlinja så lav - eller så er det jeg som har dyttet for mye inn i båten. Det er nok det siste ifølge ektefellen.

 

vannlinje.jpg

Link to post
Share on other sites

I dag begynte jobben med å heve vannlinja i 13 varmegrader. Jobben består i å tape opp ny vannlinje i overkant av nåværende pyntebånd, tape i underkant av nåværende vannlinje, fjerne pyntebånd og pusse ned området hvor vannlinjen skal heves. Deretter aceton-behandling, 3 lag med primer, hardt bunnstoff og mykt bunnstoff.

Tapinga gikk fortere enn antatt. Men fjerning av pyntebåndet ga uante utfordringer. Utstyrt med varmluftpistol og langt skarpt knivblad, så trodde jeg at dette skulle gå greit å fjerne pyntebåndet jeg antok var i plast. Men dengang ei. Pyntebåndet satt som bare det. Jeg varmet og skrapte. Ingen ting hjalp. Sandpapir, sikling og mye mer ble anvendt. Etter en times tid hadde jeg fjernet 10 cm av båndet. Jeg tok deretter kontakt med en spesialist på båtreperasjoner i havna (Polyglass). Han kom etter kort tid innom og sa umiddelbart: "dette er lakkert og ikke limt". Dermed ble stategien en helt annen. Nå trenger jeg bare å pusse ned overflaten på det lakkerte båndet før jeg starter med første primer-lag. Sånn er det når man ikke ser forskjell på pålimt pyntebånd og lakkert pyntebånd. Jeg håper å ha utført denne operasjonen i løpet av lørdag og søndag.

Link to post
Share on other sites

Var en tur i båthavna i går og la på bunnstoff på Gplasten vår. Gikk en runde og kikket hvor langt de andre hadde kommet med båtpussen. Og så møtte det et forferdelig syn, den nest fineste båten i hele havna hadde falt av bukkene. En nesten splitter ny Windy 28 Ghibli! utrolig tris det der. Men det var nå egentlig dømt til å skje, båtene står på grus og eieren hadde ikke lagt planker under støttene. Trist alikevell.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

I dag, lørdag 19. april 2008, har det vært et yrende liv i båthava i Son. Det har nærmest eksplodert med aktivitet. Det er tydelig at båter settes ut. Her er et av bevisene:

 

son19april2008a.jpg

 

 

Flere båter legges ut og fortøyes i båsene.

 

son19april2008b.jpg

 

 

Her står jeg ytterst på utstikker G og tar bilde mot kranhullet (nordover)

 

son19april2008c.jpg

 

 

Det er tydelig at båter forsvinner fra opplagsplassene. "Veien" har tydelig blitt mye breiere nå sammenlignet med bilder fra i vinter.

 

 

son19april2008d.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du sett om Sverre har fått på plass utliggerne på "min" plass slik at vi kan gå dit når vi kommer hjem imorgen?

Hilsen fra Kommersøya.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Send en IM med mob nummeret ditt Lars, så ringer jeg deg med detaljert info.

Det er i alle fall maaaange ledige plasser i Sonskilen.

Jeg kan ta imot tampen når du kommer i morgen.

Kan du legge ut noen bilder fra Kommersøya med info om det nettsystemet du nå bruker.

Jeg er fremdeles bruker av Telenors system.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det blikkstille og 5o pluss her på Kommersøya. Det er måneskinn over Grisebukten der vi ligger kailangs på den ene flytebryggen og Keiko fra Havgapet på den andre. Jeg har slått Trude i Ludo to ganger, og hun meg en gang! Inne i båten gir Eber'n 20o pluss uten å overanstrenge seg. Sitter her med en pils og surfer litt på nettet. Forbindelen er via ICE modem, den nyeste typen, D-50. Den er på størrelse med en liten mobiltelefon og er plugget rett i en USB-kontakt på PC'n. Jeg har ekstern antenne, men bruker den ikke nå da jeg har full signalstyrke uten. Men akkurat nå er jeg ikke fornøyd med hastigheten. Jeg har ca. 500kbit/s ned og rundt 200kbit/s opp. Det gamle modemet er forresten til salgs for kr.300,- pluss porto.

 

Når det gjelder plassen "min" i hjemmehavnen, er det ikke noe problen. Jeg har avtalt med Sverre om å bruke plass 32 på A-bryggen (den inderste flytebryggen) til plassen "min" er klar. Han har vel hatt mye å gjøre med utsetting av båter idag har jeg forstått. Telefonnummeret mitt er ikke hemmelig, så du kan få det her: 99705227.

 

Nå er det snart tid for kveldsnytt på TV'n. Foreløpig går det i analogt mottak, har ikke sumlet meg til å kjøpe digital dekoder. Men nå er det ikke mange ukene igjen før de analoge senderne stenger i dette området, så da blir det å skaffe seg en Grundig-boks. Får sjekke hvor den er billigst for tiden.

 

Bilder fra kommersøya finnes her.

Og historien om Kommersøya slik jeg har summert det fra nettet, lokalaviser og lokale eldre personer finnes her.

 

Ha en god natt fra oss på Kommersøya

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er melding sendt om at plassen din Lars ikke er klargjort enda. Et stport flytende tre må nok flyttes først. Legg merke til anda som har fått et flytende hjem.

 

son20april2008a.jpg

 

 

Her er det noen som har litt mer omfattende klargjøring.

 

son20april2008b.jpg

 

 

Her er noen i ferd med å få en mer behagelig båtsesong. Tunnelen er klar - nå mangler bare sidevisperen.

 

son20april2008c.jpg

 

 

Når det gjelder sidevisper - jeg måtte skru av propellbladene på min QL-baugpropell i dag og bytte anode. Det var en omfattende jobb. Jeg synes patenten til QL ikke er spesielt arbeidsvennlig. Skal si at QL har brukbar kg-pris på sine anoder. Vurderer å støpe anodene selv.

 

son20april2008d.jpg

 

 

Noen har fortsatt beholdt burkaen på. I dag var det virkelig et yrende liv i Sonskilen bathavn. Hyggelig å møte mange gode båtvenner, deriblant Roald her på BP. Han har en svær jobb på sin trawler. Forøvrig en flott båt.

 

son20april2008e.jpg

 

 

Da er en stor jobb unnagjort: Heving av vannlinja med 10 cm: nedpussing, 3 lag 2-komponent primer, vått-i-vått hardt bunnstoff, ett ekstra lag hardt bunnstoff, pluss ett lag med selvpolerende bunnstoff. Håper jeg slipper noen "møkkarand" i år. Møkkarand er det verste jeg ser på en fritidsbåt.

 

son20april2008f.jpg

 

 

Og slik var den gamle vannlinja.

 

vannlinjeb.jpg

Link to post
Share on other sites

dscf0935.jpg

Min båt ligger første av høyre....Så kommer redingsleskapbåt til ved samme brygg plass.

dscf0938.jpg

Froskmann fra redingsleskap hjelp mann (høyre) som mister spesial briller med mørk (solbriller) Fikk hørte at mann som mistet koster ca 8000 kr for ny briller. Derfor han bestilte redingselskap frosk. Har ikke råd mistet 8000 kr en til. :eek:

dscf0940.jpg

Froskmann fant briller. mann eier ble glad for det.

dscf0941.jpg

 

dscf0943.jpg

 

dscf0945.jpg

 

dscf0944.jpg

 

Det var nydelig vær. Masse folk i båtplass i Son.

 

At-le :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, idag var det nydelig vær. Jeg gjorde siste finish til at båten blir klar og skal overleveres til ny eier. Ser på 2 av bildene at det er båter som har bakket inn. Det er vel strengt forbudt etter det jeg har fått med meg i Sonskilen.. Har reglene for dette blitt endret for 08 sesongen?`

Link to post
Share on other sites

Nå må det vel legges til at Narvestad Havnesjefen ikke har noe han skal ha sagt i den inderste delen av havnen som er en ren komersiell privatdrevet havn. Det er der jeg ligger i og med at jeg ikke har bostedsadresse i Vesby kommune og kan få rimeligere kommunal plass lenger ut mod moloen. Bildene ovenfor med redningsskøyten er fra den nest inderste bryggen, i den private delen.

 

Når det gjelder redningsskøyta Odd Fellow II som At-le forteller om, så hadde vi følge inn på

havna da vi kom fra Kommersøy. Vi kom inn 2 min før redningsskøyta, og på et av bildene

til At-le er allerede Trudelutt Fortøyd på plass A32 (til vi får tilbake vår faste plass). Se rød pil.

 

sona32.jpg

 

Er det noen som forresten vet om de har klasse A eller klasse B AIS transponder på skøyta?

Jeg fikk ikke inn hverken navn eller kallesignal på AIS mottakeren min, kun MMSI nummer (pluss hastighet osv.)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da vi kom inn, satt det 3 ender på utliggeren der vi la til. Men de flyttet seg da skipshunden vår stakk hodet ut kalesjen og se på de!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kom hjem igår etter en helg på fjorden, var så dum at jeg starta på en jobb på dieseltanken på land . Slipt ned alle steder med smårust , malt over med ruststopper . Regner med å få fixa bunnpluggen på den idag , så da er det like før jeg har dieseltanken oppe å går . Da jeg har tatt over annsvaret for dette , så jakta er i gang etter den billigste liter'n . Idag er det samme kjempeværet , så ikke lenge før turen går ned i havna . Har egentlig for mye å gjøre om dagen , må gjøre klart for dykkere som kommer til onsdagen , Hatt dykkere nede å sett over yttre brygge (der jeg ligger og har ansvaret ) ser ikke bra ut med tæring på festene til moringer, div chinasjakkler som nesten er borte .Her må det brukes KUN godkjente sjakkler.Dem godkjente ser like fine ut , etter noen år i vannet . Så jeg har ikke fritidsproblemer om dagen , masse kjetting må¨legges klar . Så det er bare å koke kaffe og komma seg nedover , men det er deilig å komma ned i havna på mårran . Kansje se om jeg kan ta noen bilder av dykkerne og dem chinasjakklene , så ser dere hva dere ikke skal bruke (chinasjakklene var nødløsning for en stund siden ) Har foresten div jobb på båten også , men det har jeg ikke tid til .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

 

Leste denne notisen hos NSSR, og skjønner egentlig ikke hva de mener.

 

I overskriften står det at han fikk de tilbake til medlemstakst.

I notisen står det følgende: Vi forklarte at han dessuten måtte betale for både dykk og for at redningsskøyta skulle kjøre til stedet, selv om han var medlem av KystPatruljen Total.

 

I min naivitet trodde jeg at dykkerassistanse var inkludert i Totalmedlemskapet til Kystpatruljen?

 

Uansett var det jo fint at han fikk tilbake brillene sine.

 

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Var en tur nede i havna i dag ( Børsa utenfor Trondheim) for å se på livet og lufte barna :-) Pakket alle de 3 minste og kjørte til havna. Det var det full fart med masse mennesker. Satt oss på verandaen med utsikt utover sjøen og drakk kaffe mens barna lekte og koste seg i fin været.veranda.gif

Kjapp opplysning om Børsa. så er det under bygging/utvidelse. Vi utvider med nesten 200 plasser. og halvparten er visstnok allerede solgt !

Trondheim sliter jo med å skaffe plasser som mange steder rundt i landet. og Børsa har gjort noe med det. Store planer med Gjestebrygg, servering, service bygg med dusj,vaskemaskin og tøretrommel.

Skal tilbake i morgen og fortsette å slipe under burka`n. Kjøpte ny eksentersliper ( Bosch) som jeg gleder meg til å prøve.sliping_av_dekk_08.jpg

bygging1.gif

bygging2.gif

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke den riktige tråden å legge inn informasjon om dieselfiltre.

Jeg legger likevel ved noen bilder som kanskje kan være tankevekkende for noen som holder på i båthavna i disse dagene.

Først viser jeg et oversiktsbilde av tre dieselfiltre jeg skiftet i båten i dag. Fra venstre er hovedfilter på SB motor, dernest forfilter til BB motor og så hovedfilter til BB motor.

 

dieselfiltre2008d.jpg

 

 

 

Under viser nærbilde av hovedfilter SB motor. Dette ble skiftet i juli 2007.

 

 

 

dieselfiltre2008a.jpg

 

 

 

Under viser nærbilde av forfilter BB motor. Dette ble skiftet i april 2007.

 

 

dieselfiltre2008b.jpg

 

 

 

Under viser nærbilde av hovedfilter BB motor. Dette ble skiftet i april 2007.

 

 

dieselfiltre2008c.jpg

 

 

 

Det er ingen tvil om at det er mest "saus" på forfilteret til BB motor skiftet april 2007. Dernest er det noe "saus" på hovedfilteret skiftet april 2007. Minst "saus" på filteret skiftet i juli 2007. Båten ble tatt opp i oktober 2007. Jeg har brukt dieselvarmeren endel i vinter men den har ikke "hentet" diesel gjennom noen av disse filtrene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...