Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Ektefellen og jeg har nettopp hatt en koselig tur omkring Sonskilen. Først et stemningsbilde fra Son havn med etter mitt skjønn mange gjestebåter - det er alltid hyggelig.

 

son31mai2008b.jpg

 

 

Vi skulle hatt båtplass her i år, men det er utsatt i ett år. Staselige flytebrygger med strøm og vann. Jeg håper at hotellet og aktiviteten der forebygger innbrudd, men alarmsensorene ombord gjør sikkert også en god jobb.

 

 

son31mai2008c.jpg

 

 

Et lite stemningsbilde på turen tilbake til båthavna.

 

son31mai2008a.jpg

Link to post
Share on other sites

Så denne idyliske båten i Son i dag mens jeg polerte litt av overbygget på egen båt. Det så koselig ut når "båten" seilte omkring i Son havn. Jeg vet ikke hva denne båttypen kalles.

Kalles vel en "pontong båt". Vanlig på amerikanske innsjøer og elver etter hva jeg har sett. Jan Erik Larsen testet en sånn i Autofil for noen måneder siden.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en morgentur i dag i totalt vindstille. Oppgaven var å utføre autolearn på autopiloten (Raymarine). Autolearn går gjennom fra 7 til 27 tester, litt avhengig av båttype og værforhold. Jeg seilte i fullstendig vindstille og autolearn stoppet på 15 tester. På veien fra havna så jeg dette flotte synet: (Nr på båten er gjort litt usynlig og det skal ikke være mulig å identifisere båten. Om det er mulig, så oppførte ungdommene seg helt greit etter mitt skjønn.)

 

overnatting_sonskilen.jpg

 

Hyggelig å se ungdommer som overnatter i båten. Jeg seilte rolig forbi og lagde knapt noen bølger. På seilas tilbake til havna sov ungdommen fortsatt godt.

Skulle vært deilig å ha vært ungdom igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen dager gått og tittet litt på denne anordningen på en større båt. Den har fra tidligere montert baugpropell og jeg lurer på om dette er et dysesystem for justering av båten. Men en av dysene/rørene peker fremover. Er dette for å gi skyv akterover? Har noen andre sett tilsvarende? Håper jeg snart ser eieren og får mer informasjon om saken.

 

baugdyser.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg så i dag dysene akter under vannlinjen. Det er her tre dyser for henholvsvis SB, fremover og BB bevegelse av akterenden. Jeg snakket litt med montørene. De hadde visstnok ikke så mye erfaring med dette systemet, men opplyste at skyvekraften var 40 kg per dyse. Jeg skulle ha likt å se panelet fort kontroll av de seks dysene.

 

akterdyser.jpg

Link to post
Share on other sites

I båthavna i går svømte svanemor med følge forbi Swan - alltid koselig med svaner.

 

svanemedfoelge.jpg

 

Da vi gikk ut fra havna i går var det ved gjestebryggene tilløp til aggressivitet mellom seilbåt og motorbåter. Jeg oppfattet det slik at motobåtene mente at seilbåten krysset for "aggressivt" like foran dem. Jeg har en bildeseire av seilasen men jeg tror at den bør forbli i det skjulte - ingen skade skjedde.

 

seilbaatmotorbaat.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

son31aug2008a.jpg

 

Da jeg kom hjem til havna i dag møtte kjeg et stort antall seilbåter påvei nordover Oslofjoprden. Jeg trodde knapt at det var mulig å få plass til så mange seilbåter som de jeg så i Son havn - til og med etter at mange hadde forlatt havna.

 

son31aug2008b.jpg

 

Her ligger de tett utenpå hverandre. Lurer på hvor mange seilbåter som var registrert der i natt?

 

 

son31aug2008c.jpg

 

Det var hyggelig å se at to katamaraner hadde fortøyd ved den "nye" Goldfish-brygga. Lekre båter.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Vi har en ganske kraftig sak som står i båthavna vår om dagene.

 

Det virker som om skroget blir forsterket med innsprøyting av masse?

 

Den RIB'en tror jeg tilhører eller tilhørte Beredskapstroppen og lå fortøyd sammen med politibåtene i Oslo ved Akershus festning i Oslo. Ganske ekstrem sak som sikkert har fått kjørt seg....

 

De hullene som er borret tror jeg er for å drenere ut vann...

Noen slike ekstrembåter har støpt inn et ribbeverk slik mønsteret du ser i støvet under skroget for å stive opp. Disse går helt opp til dørken og danner masse tette rom som ikke har noen form for tilgang eller mannhull i en RIB. Det jeg tror skjer er at det kan bli sprekker mellom ribbene og skroget slik at vann i bunnen kan finne veien inn i disse "rommene" under frisk kjøring, men ikke kan lenses ut igjen.

Eneste løsning blir da å borre hull i nederste hjørnet av hvert "rom" for å drenere slik du ser hullene er plassert på bildet.

 

Lurer på hvordan de har funnet ut hvor alle ribbene er plasert før de borret?? Tegning kanskje??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Du tar vel en titt og ser om Trudelutt har det bra i havnen når du er nedom? Denne helgen er jeg hjemme (Trude jobber), men neste helg ser været bra ut med sol og lite vind, så da blir det nok helgetur igjen. Håper plassen vår er ledig når vi kommer tilbake. Det var den ikke da vi kom inn på tirsdag etter en langhelg. Da lå det en åpen båt der, - godt fortøyd med våre tamper!! Tenkte på å bare taue den ut på åpent farvann og slippe den der, men slikt gjør en jo ikke. Så jeg praiet Ulf mens han holt på med opptak av en større båt, og han fjernet frekkasen for oss. Hva tenker folk som legger båten sin på en reservert plass med fortøyningstamper? Bildet ditt av seilbåtene på land var forøvrig stilig!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...