Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Er det noe lurt å sette inn "rustfrie skruer" i støpjern har en del dårlige erfaringer med både A304 og A 316 sammen med andre typer stål . Du kan få galvaniske speniger som ikke er til å spøke med.Jeg ville ikke ha blanda sammen dise metallene .

 

Membranhuset tror jeg er produsert i messing. Men syrefaste skruer kan være skumle, de har lett for å skjære seg.

 

 

det beste er å følge instruksjonsboken, og dermed løsne disse delene regelmessig. Da unngår en både kjøleproblemer og knekte bolter :yesnod:

 

Tror ikke det har noe for seg å ha av toppen, det er lite sannsynlig at der er noe særlig med rust etc, da motoren er ferskvannskjølt.

 

Synest du har gjort en flott jobb med sabben din :cheers_wine:

Link to post

Hei, galvanisk strøm er for avansert for meg, jeg vet ikke engang hva det vil si at syrefaste skruer lett skjærer seg, men takker for råd og er er enig i at problemet nok skyldes for lite vedlikehold over for lang tid.

Ellers var jeg ute et par timer idag med båten, og kjøleproblemet er ikke fullgodt løst. På tomgang og opp mot 3-3,5 knop så ligger tempen på ca 70 grader. Gir jeg ytterligere gass, så stiger temperaturen, opp mot 80 og 85 grader. Går ned i løpet av minutter hvis jeg reduserer turtall.

Siden vannpumpe nå er som ny er jeg egentlig tilbake til utgangspunktet: Hvordan øke kjølekapasiteten på en ferskvannskjølt SABB G med ny termostat og nye membraner?

Til Andreas H sin ros, må jeg si at jeg er engang sånn at det jeg har trenger ikke være fint, men det skal være i orden, hvis du forstår. SABB er OK det, men jeg må få den strøken, ellers ryker den ut.

Link to post

Dette høres ikke unormalt ut! Jeg ville ha sjekket at det er fritt løp på saltvannsiden av manifoil og ut gjennom blandebendet, samt at inntaket er fritt og fint (ta av slangen og åpne ventilen, da skal det renne godt inn). Det er ikke uvanlig at sjøvannstussen på blandebendet gror igjen av kombinasjonen varme og salt, og da vil du ikke få nok vann gjennom til å kjøle motoren. Men en drifttemp på 80-85 grader på en ferksvannskjølt motor ville jeg overhode ikke bekymret meg over! Min Ford ligger på 92-93 grader på marsj, men med frostvæske og trykksatt system koker den uansett ikke før 115-120 grader.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sjøvannet på Sabben kjøler kun eksosen, rett frå pumpen og inn på eksosslangen rett etter lydpotten eller manifoil om en vil. Ferskvannet sirkulerer igjennom utvendig kjølesløyfe og blir kjølt på den måten.

 

Dersom sjømannspumpen, eller sjøvannsintaket etc er noe i veien med, vil vel kun eksosslangen bli for varm, mens resten av motoren kun avhenger av ferskvannsirkulasjonen og kapasiteten på kjølesløyfen.

 

Et infrarødt termometer ("lasertermometer") vil kanskje være til hjelp, om en kan få lånt seg et slikt? Da kan temperaturen inn og ut av kjølesløfen under båten etc måles, for å finne feilen. Forøvrig synes jeg temperaturen er helt grei egentlig, men husker ikke helt hva den har lagt på på motorer som jeg har hatt.

 

Det med at rustfritt kan skjære seg har jeg opplevd flere ganger med gjengestag, Plutselig låser mutteren seg fast, og den blir omtrendt umulig å løsne..

Link to post

Takk!

Index, jeg leser mye mer på BP enn jeg selv er inne, og du er en av dem jeg beundrer, både fremstår du som å ha oversikt og du er alltid konstruktiv når du melder tilbake. Så ditt råd om at jeg egentlig ikke trenger å være så urolig og heller bø nyte sommeren ombord, er mottatt med takk.

Andreas H, såklart, det tenkte jeg ikke på! Så da lar jeg det ligge. Igår kveld satt jeg og leste Walter S sin beskrivelse av hans restaurasjon av en SABBB og Hengefjes sin restaurasjon av en 2G. Begge utrolig lærerike, og begge viser at full gjennomgang av motoren har innvirksning på kjølekapasiteten. Men for en som har flere tommeltotter enn de fleste, sitter en slik jobb langt inne.

Derfor tror jeg at det som er mest nærliggende, når jeg gjør noe mer, er å forlenge undervannssløyfa. På den forrige båten jeg hadde, var det satt på en sløyfe av kobberrør, og der var ingen kjøleproblem, snarere tvert imot....

Men først følger jeg Index'råd og kommer meg ut på tur og nyter livet i båt sommeren ut!Takk for gode råd og omtanke!

Link to post

Nyt sommeren du! En liten ting kom jeg til å tenke på i ettertid: Med kjølesløyfe er det viktig at denne ikke blir smurt inn med bunnstoff, da bunnstoffet isolerer og dermed reduserer kjøleeffekten. Så om du har bunnstoff på rørene, kan du da prøve å fjerne dette før du eventuelt forlenger kjølesløyfen. Men som sagt, 85 grader er ingenting å miste nattesøvnen for...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei. Har de siste dagene drevet på med feilsøking på min Sabb type G. Problemet var at den gikk for varm. Min motor er sjøvannskjølt, og normalt skal den ligge på mellom 40 og 50 grader. Ved full belastning steg temperaturen opp mot 70 grader. Ingen problem for motoren, men saltkrystaller dannes ved disse temperaturene, og tetter over tid igjen kjølekanalene. Tok av kjølerører fra vannpumpa og spylte vann gjennom kjølekanalene i motoren med en hageslange. Ingen feil her, vannet "fosset" gjennom motoren. Oppdaget så at pumpa leverte lite vann når motoren gikk (koplet en slange rett på puma for å se på vannmengden, før vannet gikk inn i motoren) Membranen hadde jeg byttet, så utelukket denne. Så til sakens kjerne: Jeg tok av ventilhuset, og der oppdaget jeg at fjera til den nedre ventilen var knekt, og lå helt løs inne i huset! Byttet til et annet ventilhus jeg hadde liggende, og BINGO! Ny prøvetur på full regulator, og motoren gikk ikke varmere enn 49 grader! Perfekt!

 

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt av ventilhuset, og sjekket fjerene og ventilene nøye! Du ser de ganske godt gjennom hullene, uten å måtte demontere selve ventilhuset.

Link to post

Hei SABBDIESEL, jøss enda en av mine "baatplassen helter" som er inne....

Enig, men da vi skifta membran, hadde vi løs husene, og da gikk vi gjennom dem for å være sikker på at der ikke var noe skitt.

Så på min er det sjekka, og det er ikke der det sitter.

Jeg legger merke til at mengden saltvann som trekkes inn og gjennom eksosen øker noe i samsvar med turtall, når jeg går på tomgang er det relativt få dråper, men på fullt turatll kommer det godt med vann, har trodd at det var det membranene sørget for.

Men når jeg først har sjansen til å spørre, det er to ventilhus, men bare en mebran: Hvordan mates ferskvannskretsen, og får den også opp farten på samme måte når turtallet øker?

Link to post

Mer om kjøleproblemer....

Jeg bestemte meg altså for å følge ANDREAS H sitt råd og skifte membranene i vannpumpen - og fikk flott hjelp av Maritronicsgutta til det. Måtte vente 4 dager i juli - det er vel bra!

 

Å demontere vannpumpa synes jeg ikke er enkelt. Først må to pumpeventilhus demonteres. Det høres i prinsippet enkelt ut, men de er feste med to pinneskruer på hvert, og de pinneskruene er ikke rustfrie. I mitt tilfelle førte det til at vi fikk ut en, brak en ( og måtte ha hele pumpehuset ut for å få bora opp hullet), så jeg har nå to rustrfrie 8x50 bolter og to rustne pinneskruer som bare ud vet hvor lenge vil vare.

 

Mer om ventilhusene: Det ene virka helt rent. Det for sjøvann var det rusk i. Jeg tok det med på nærmeste bensinstasjon og blåste gjennom det i alle åpninger og spylte det deretter i vann. Kunne ikke se noe drit da.

 

Deretter var det å åpne selve pumpehuset, og skifte membranene,(en på 7 cm kr 286 på merkeverkstedet) og en på 10 cm til kr 396). Når de er skiftet og skal skrues fast med den gjennomgående festeskruen, kommer ett fiffi poeng som ikke står i bruksanvisningen: Da må du skru av kompresjonen og sveive på svinghjulet slik at du fester membranen når den er i bånn, så å si.

Når det er gjort kan vannpumpa skrus igjen og så kan ventilhusene monteres. De må monteres i riktig høyde, dvs slik at de passer på pakninga ( 2 a kr 75), pakninga kan bare sitte et sted så den er enklere.

 

Når det er gjort og ny frostvekse skal på, så husk å etterfylle, i min motor gikk det ca 1,5 liter ned etter at motoren var starta.

 

Er kjøleproblemene løst?

Nå kaster motoren lite vann i eksosen på tomgang, det øker med turtall. Når motoren går på fullt med belastning, ligger den på vel 70 grader. Da er det og godt med vann i eksosen. Hvis jeg så setter den i fri eller går ned til lavt turtall, vil den, når den er varm, bli varmere, over 80 grader før den roer seg litt ned og ligger rundt/under 80 grader.

Skal jeg være fornøyd nå?

 

Hva jeg selv tror jeg bør gjøre for å bedre situasjonen enda mer:

1. TIl høsten har jeg tenkt å ta saltvanninntaket og skifte det. Nå står det en SABB-sil, rund, ca 1-1,5 cm ut fra skroget og med kuleventil på innsiden. Hva vanninntak er best?

2. Til vinteren: Ta av toppen og sjekke kjølekanalene for "koksing".

 

Mitt spørsmål er nå: Er alt riktig gjort og hva mer bør gjøres?

 

har du montert ny termostat? hvis ikke må omløbrøret blendes :-) kan ikke lese meg frem til om du har montert en ser du :-) min 2g ligger på 45-50 grader på tomgang og ca 65 grader ved drift. med termostat skal den vel ligge på 75?

Link to post

Kort innpå her...

Dette gjelder Sabb type G.

Driver og sliter med et stempel som går noe så utrolig tregt. Det er nå presset til nedre dødpunkt og jeg lurer på om det er mulig å få tatt ut råde og stempel gjennom luka i blokka, eller må det presses opp og ut gjennom toppen av sylinder?

det må tas ut oppefra, der er ikke plass i veivhus til stempel. men du løsner råden igjennom luken :smiley:

Link to post

det må tas ut oppefra, der er ikke plass i veivhus til stempel. men du løsner råden igjennom luken :smiley:

 

Tusen takk. Var ikke svaret jeg helst ville høre, men får gjøre det beste ut av det. :tongue:

Da får jeg prøve å heve opp stempelet, enten ved hjelp av å feste en kraftig bjelke på svinghjulet og prøve å vri det opp igjen, eller ta av råden og prøve å få montert stempelet til pressa inni veihuset og skyve det opp.

Brukte ca 300 bar på pressa for å presse det nedover, i håp om at det skulle løsne.

Ellers er jeg mottakelig for andre forslag. Kommer til å hone sylinderen litt før jeg skyver stempelet opp igjen.

Link to post

hvis du løsner alt på sylinderen kommer den jo med opp og du kan sette alt sammen i en presse. :smiley:

bare og løsne råden og ta av manifolden. har du ikke en verkstedshåndbok? ligger en herinne :smiley: held og lykke med jobben

 

Trodde sylinderen var presset på plass med et enda større trykk? Er ikke meg i mot og få både sylinderforing og stempel opp samtidig, da jeg da kan sjekke kjølekanalene rundt. Men må det ikke nye o-ringer til i bunn av foringen, slik at ikke kjølevannet ender i oljen og hva mener du må løsnes på sylinderen?

Skjønner ikke helt hva du mener med og ta av manifolden.. Toppen er allerede tatt av for å komme til sylinder og stempel og der sitter jo både eksos og innsug.

Har boka, ja :yesnod:

Og tusen takk med lykkeønskene. Føler at jeg trenger de nå.

Link to post

Trodde sylinderen var presset på plass med et enda større trykk? Er ikke meg i mot og få både sylinderforing og stempel opp samtidig, da jeg da kan sjekke kjølekanalene rundt. Men må det ikke nye o-ringer til i bunn av foringen, slik at ikke kjølevannet ender i oljen og hva mener du må løsnes på sylinderen?

Skjønner ikke helt hva du mener med og ta av manifolden.. Toppen er allerede tatt av for å komme til sylinder og stempel og der sitter jo både eksos og innsug.

Har boka, ja :yesnod:

Og tusen takk med lykkeønskene. Føler at jeg trenger de nå.

jo foringen sitter godt, men jeg tenkte på hele sylindeen

Link to post

Ok, tror jeg skjønner nå. Du mener å ta ut hele blokka med veiv, svinghjul og diverse, for å sette i ei presse.

 

Du løser veivlageroverfallet fra veiven, og skrur deretter løs sylinderen fra veivhuset! Fort gjort, og du får ut kun sylinderen med stempel. Vivhus og sylinder er to separate deler...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du løser veivlageroverfallet fra veiven, og skrur deretter løs sylinderen fra veivhuset! Fort gjort, og du får ut kun sylinderen med stempel. Vivhus og sylinder er to separate deler...

 

Hei og takk, men tror dere blander motorer her. Veivhus og sylinder er støpt i et. Sjekk siste bilde til "newfarm"

Her: https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34027/11062010261.jpg

Der ser dere også åpningen jeg lurer på om jeg kan få ut stempel og råde gjennom.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...