Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Ein treng vel da ein stopp solenoid, men kvar skulle den i såfall plasserast? På røret frå tanken, røret frå filteret til trykkpumpa?

 

Min anbefaling, etter å ha kjørt Sabben med stengt ventil på tanken ved et uhell, er at en magnetventil må monteres etter filteret. Båten gikk mer enn 500 meter på dieselen som var i filteret

før motoren stoppet.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

jeg ser at d er en sånn mutter som jeg kan ha i flint i den huff å huff er d noen som kan hjelpe meg, må jeg bruke flint

 

Du skal ikke bruke flint, det er da ikke noen Zippo lighter det er snakk om! Nei, du skal bruke startsigaretter! Eventuelt kan du bruke motorolje, gi motoren fire-em pump med olje gjennom hullet til sigarettholderen og skru den til igjen. Da er det bare å gi den full regulator, vippe opp ventilløfteren og sveive. Når du har fått opp farten, vipper du ventilløfteren ned igjen og motoren starter. Slakk på regulatoren til passe tomgang. Verre er det ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min anbefaling, etter å ha kjørt Sabben med stengt ventil på tanken ved et uhell, er at en magnetventil må monteres etter filteret. Båten gikk mer enn 500 meter på dieselen som var i filteret

før motoren stoppet.

 

 

Takk for svar Fiks. Det er godt å vite, om ein person ferdast mykje aleine kan det vere lurt!

 

Bra at SABB 13 fekk start! :flag:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei dere sabb entusiaster.

Jeg har en sabb type g 6 hk. Båten har ligget ute i sprengkulda i vinter og jeg dro ned forrige helg for å prøvekjøre motoren. Den startet på første forsøk. Ble veldig lettet. Men da jeg skulle prøve å starte den på mandag så er det ikke tegn til liv. Ikke fått den i gang siden. Noen tips til hva jeg kan gjøre? har prøvd olje i oljekoppen på toppen, men ikke prøvd sigaretter.

Er diesel på tanken og strøm på batteriene;) må jeg lufte på noen måte, eller finnes det noen andre knep. Har bestilt sigaretter, kanskje det hjelper?? Håper på fisketur til helgen siden isen nå har gått.

Link to post
Share on other sites

En fire-fem pump på oljekanna inn i hullet til sigarettholderen er ofte et greit alternativ til sigaretter. Jeg pleide å bruke dette da jeg hadde en 2H, brukte faktisk aldri sigaretter på min. Så sigarettboksen står fortsatt i kjelleren tror jeg. Hvis den ikke starter med olje i sylinderen, har du nok fått luft eller vann i innsprøytningen. Prøv å tømme finfilteret på motoren, og lufte til det kommer diesel i dyserøret. Da starter den, skal du se!

 

PS: Om det er en G du har, er den enten 8 eller 10hk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha. Ja, er 10HK. En liten skriveleif der;)

"Prøv å tømme finfilteret på motoren, og lufte til det kommer diesel i dyserøret."

Kunne du beskrevet denne operasjonen, litt nærmere. Er helt ny på slik type motor skjønner du.

 

Ellers så skal jeg prøve olje i sylinderen i morgen.

Link to post
Share on other sites

Må jeg skru løs dyserøret for å se det komme diesel?

Og, finfilteret? hva mener du med det.

 

Prøv å løse på dyserøret ja, og sjekk om det kommer diesel. Hvis ikke har du nok tom tank eller luft i systemet. Finfilter? Går ut fra at du har et filter mellom motor og tank? Er det vann i dette, kan det være feilen. I så fall må du også drenere tanken og deretter lufte skikkelig. Motoren tente nok litt på motorolja når du prøvde. helt normalt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Glafa,

Motoren får nok ikkje Diesel/nok Diesel til å gå. Men prøvde du å starte fleire gongar? Det er berre å gjere slik som du seier: skru av dyserøret og sjø om det kommer diesel. Med full regulator skal det komme ein god "puls" med drivstoff. Om det ikkje gjer det er det berre å gjere slik som index skriv. Sjekke filter og lufte. Du kan godt tømme filteret. Fordi det ofte er skit og kanskje vann der, og det kan komme inn i pumpa, og det burde ikkje skje.

 

Men tenner den på oljen, så er det ikkje lenge før ten tøffer og syng! :smiley::lol:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar fra dere. Var nede i båten i stad, men fortsatt ingen start.

I dag har jeg løsnet på dyserøret( i bunnen), og det kommer meget lite diesel synes jeg når jeg sveiver med full regulator. En liten dråpe støtvis. Er det nok da tro?

Tok også ut filteret og tømte det, og diesel inn til filteret er iallefall ok. Her strømmet det når filteret var av. Burde jeg prøve å bytte filteret kanskje?

Hvordan drenerer jeg tanken?

Og luftingen, ? er det kun å sveive på med full regulator som det står i instruksjonsboken. Eller er det mere som må gjøres?

Link to post
Share on other sites

Du må og løsne på skruen ned på hovudpumpa (vedsiden av regulator) den som gummislangen er festa til. la det så renne til all luft er ute. Men luft først opp på filteret. Når du har lufta ned med hovudpumpa, så sveivar du med dyserøret av slik som du har gjort. Så skal det komme ein god sprut diesel. Lykke til! :seeya:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du må og løsne på skruen ned på hovudpumpa (vedsiden av regulator) den som gummislangen er festa til. la det så renne til all luft er ute. Men luft først opp på filteret. Når du har lufta ned med hovudpumpa, så sveivar du med dyserøret av slik som du har gjort. Så skal det komme ein god sprut diesel. Lykke til! :seeya:

 

Takk for hjelpen. Gjorde nøyaktig som du beskrev her, og 10 minutter etter jeg kom ned til båten tøffet den som bare det;)

Så da er alt bare fryd igjen. Nå blir det fisking i påskeuka.

Link to post
Share on other sites

Har en sabb 8hk type G

Prøvde å starte motoren min før jul, startet bra men så skjedde det et eller annet og den stoppet. Prøvde uten hell å starte den igjenn, men motoren ville ikke kompremere skikkelig, luften blåste ut en plass. Fikk tips om å trykke ned å se om ventilene gjekk . Det gjorde jeg, og da sa det klikk og så vil ikke motoren sveives rundt heller.

kan ta svinghjulet litt bak, og når jeg prøver å sveive motoren i gang stopper den brått og høyre ventilløftestang bender seg.

 

Har filmet 2 små klipp.

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=tk0NlHBtFWQ

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZcCouVkX7gY

Redigert av fergaferga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, takk for svar. Nei ventilstangen er ikke bøyd, ennå. Da tar jeg av toppen i morgen. Er det noe spesielt jeg skal huske på når jeg demonterer? Jeg har den orginale instruksjonsboken så skal kikke litt i den. Gleder meg til å få den i gang igjenn ..

Link to post
Share on other sites

Når du tar ut ventilene, så må du se etter om Ventilstammen er bøygd. Gjer ventilforing og ventilstammen godt rein. Og ha på motorolje før du setter det i hop igjen. Det er lurt og slipe ventilane i samme slengen. Og om du ikkje har hatt av toppen på mange år, så er det absolutt å anbefale ny topp og vann pakning (gumme og kopar pakning) under toppen.

 

Husk og løsne alle rør som er festa i toppen, tappe ut kjølevann, skru av lydpotte når du skal av med toppen. Så løsner du dei fire topp skruane. Løft så toppen av, kanskje du må dunke litt forsiktigt i den med ei plastklubbe. Det går heilt fint dette! :flag: Lykke til! :smiley:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei, Da fikk jeg av toppen og fikk sett hva som er problemet. Toppakningen var gåen så det var ikke kompresjon. Ene ventilløftestangen var hoppet ut av festet og var litt bøyd. Skjedde sikkert da jeg trykket ned ene ventilen. Så da er det bare å bestille noen nye deler så tenker jeg at den starter. Takk til deg Diesel248 for god informasjon og positiv innstilling. Det hjelpte meg til å se på det som gøy og lærerikt å skru istedet for et stort problem. :cheers:

 

 

 

 

 

sabbr.jpg

 

 

bilde.jpg

Redigert av fergaferga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en sjøvannkjølt motor du har? I så fall ville jeg ha benyttet sjansen nå til å stake ut rust fra kjølekanalene i topp og manifoil! Tetter det seg her, sprekker toppen mellom ventilene. Og det blir fort dyrt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...