Jump to content

Tråden med alt om Sabb

Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Jeg har en Sabb 2G med "dobbel regulatorforlengelse", dvs en hendel inne i huset for å regulere motorpådrag, og en hendel ute på dekk. Dette er frittstående hendler, åpen forlegning av "stag" og wire.

Fra hendelen på dekk, går det en 3-4 mm tykk, massiv ståltråd i strømpe, frem til hendelen inne i huset (denne er forøvrig knekt). Hendelen på dekk skal tvangsoperere hendelen inne.

Fra hendelen som står inne, går det en wire (selvsagt i strømpe) til regulatoren på motoren. (Og på denne er festene for wire og massiv tråd ødelagte).

Dette er noe som er laget av deler som har blitt plukket fra andre Sabb-motorer, og passer ikke helt sammen, og fungerer derfor ikke. Eneste plass jeg kan regulere pådrag, er derfor direkte på regulatoren på motoren. Det funker dårlig i praksis.

Jeg regner med at dette, som alt annet, er uforholdsmessig dyrt om man kjøper originalt system.

Er det noen som har vært borte i tilsvarende uoriginalt system som kan kjøpes og monteres?

Redigert av Sunnmøringen (see edit history)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

• 2 uker senere...

Hei, etter og ha sett litt på filmen vil eg tru at motoren får forlite kjølevann. Er pumpa ok, så er det nok ein slange som er kluss med. Eller kjølekanaler. Om du har mulighet til å sjekke turtall kan du jo det og for sikkerheits skyld. Da får du vite om den har for mykje stigning/ Diesel.

Eg rekner og med at det er riktig olje, og riktig mengde.

:wink:

Hei, skiftet dysen, som jeg fant ut var dårlig. Og kjøpte 6 pakker sitronsyrepulver på Rema 1000, tømte dette inn i hele systemet etter pumpen og lot det stå 1-2 dager. Gjentok dette en gang. Nå er alt fint. Ingen eksos eller varme på høyere turtall. :wink:

Videoer på youtube av motor røyk:

Det høres ut som noe er hakkande løst rundt eller inni motoren din... Eller er det bare kamera som fanger opp en lyd, som egentlig ikke er der? :confused: Om tilfelle, ville jeg sjekket litt nøye om du finner ut hvor lyden kommer fra. Regner med denne motoren vribrere en del, og ting kan løsne! :smiley: Ellers røykte den en del mere en normalt :sweat: Hva kan dette være? :confused: Ellers en herlig skatt du har i kjølsvinet! :tongue:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det høres ut som noe er hakkande løst rundt eller inni motoren din... Eller er det bare kamera som fanger opp en lyd, som egentlig ikke er der? :confused: Om tilfelle, ville jeg sjekket litt nøye om du finner ut hvor lyden kommer fra. Regner med denne motoren vribrere en del, og ting kan løsne! :smiley: Ellers røykte den en del mere en normalt :sweat: Hva kan dette være? :confused: Ellers en herlig skatt du har i kjølsvinet! :tongue:

Alt bra nå. Den lyden var sikkert bare noe søppel som dirret. Dysen er veldig viktig at den fungerer 100% og ikke 99%.

http://www.valvoline.be/index.asp?pageid=129ec45f184241d0a34a9eb8dd07eb89

Det her fungerer utmerket til sylinderveggen. Starter hver gang på 1 eller 2 sveivet. Fjerner behovet for oljesprut på stmpelet før start.

Spry på og gni det godt inn når du har av toppen. Varer lenge.

Redigert av fergaferga (see edit history)

.... http://www.valvoline.be/index.asp?pageid=129ec45f184241d0a34a9eb8dd07eb89

Det her fungerer utmerket til sylinderveggen. Starter hver gang på 1 eller 2 sveivet. Fjerner behovet for oljesprut på stmpelet før start.

Spry på og gni det godt inn når du har av toppen. Varer lenge.

Dett er nok bra. Men det blir samme prinsipp som QMI si motorbehandling:

"......Contains PTFE for smooth lubrication

Performs over a wide temperature range between -50°C to +250°C....." _Utdrag frå Valvoline linken til FergaFerga.

:wink:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

• 2 uker senere...

Hei Mitsu!

Det er to tingjeg synes du bør passe på. Det viktigste er hva du gjør hver gang du starter og innimellom: Ser over ting, passer på lekkasje, måler olje etc.

Det andre er hva du gjør hvis det først går gale. Jeg har dieselfilter og reim (svinghjul/dynamo). Jeg har aldri fått bruk for det, men mener det er fornuftig beredskap.

Jo mer du gjør forebyggende, jo mindre trenger du å fixe. For min egen del kjører jeg sånn annehvert år innom en mekaniker som er flink med SABB. Han står og hører på lyden, og til nå har han sagt det høres OK ut....

Liten krise her: Jeg skulle sette på igjen vannpumpen på min 8 hk G fra '65 i går kveld, og det verste som kunne skje, skjedde...: Skroggjennomgangen til kjøleinntaket, knakk, og vannet fosset inn... Bunnsilen står fortsatt på på utsiden, og resten av gjennomføringen står i skroget.. Jeg måtte i all hast lage en treplugg som jeg tettet hullet med. Løsningen er nå å legge båten(24 fot tresnekke, kravell) inn i en vik, og vente på fjæra, slik at jeg får byttet bunnsilen. Noen som har gode ideer på hvordan jeg på tryggest måte kan skifte denne? Jeg antar jeg må banke ut restene av den gamle, og kanskje tette med ett eller annet(?) før jeg skrur til mutteren på innsiden.. Jeg har ikke så god til før viken blir full av vann igjen, så jeg håper noen av dere eksperter kan hjelpe meg å planlegge litt!!

Løfter denne litt på lista.. Har du kontroll,Njoger?

Kontroll og kontroll, Mitsu.... :sweat: Jeg fikk tak i en ny bunnsil, og gjorde som jeg skrev i tråden: dro båten opp i fjæra, og

venta til båten la seg over på sida. Jeg satte en støtte på slik at ikke båten la seg helt ned, og likevel var det nok til at jeg kom til hullet under. Alt i alt må jeg jo bare si at hele operasjonen gikk kjempegreit! Dagen før trodde jeg ærlig talt at sesongen

var over, men så gikk det en F*** i meg, og heldigvis er sesongen nå forlenga :flag:

Uansett: Takk for omtanken, mitsu :cheers_wine: !!

På søndag hadde jeg tenkt meg en tur over fjorden for å besøke noen slektninger.

Merket ingenting før jeg skulle starte motoren, toppen var borte.

Ingenting annet var demontert, kun toppen. En bærbar pc var tydeligvis ikke intressant siden den var urørt.

Blir så forbannet at det ikke er ord for det. Sjekket om det var noen foretninger i nærheten som hadde overvåkningskamera, men det var dårlig resultat. Det som var veldig rart var at en snekke som har ligget på havnen i minst et halvt år "urørt" Plutselig virker 2 dager etter at toppen min var stjelt.

Prøvde i dag å virke intressert i den trebåten for å komme nært nok til å eventuelt se om han har tatt toppen min. Men han var veldig lite imøtekommende. Skubbet meg faktisk vekk. Jeg er 99% sikker på at han har tatt sabb toppen min. Politiet har ikke tenkt å gjøre noe, og jeg har lite å stille opp mot en bodybuilder fra afrika.stjelt.jpg

Hørtes da helt Texas ut....? Ille å få stjålet deler av haug-gammal motor. Har Sabb selv i ei gammal snekke, og trodde man skulle kunne føle seg rimelig trygg for å stjålet utstyret. Fy søren så ergerlig. Hvis du ønsker å kunne konkludere endelig om din mistanke om gjerningsmann stemmer eller ei, må du ha noe kjennetegn på toppen, som skiller den fra andre. Slik at hvis det skulle by seg en mulighet for å titte innom båten, ifall det også er andre personer tilknyttet båten, som kanskje er enklere å prate med, kan du ihvertfall selv notere deg utfallet.

Alternativet er vel å anse toppen som tapt uansett, og bare lage en plan ut fra det.

Ufattelig nedtur at noen ikke lar andres eiendom være i fred. Det er jo en mager trøst at det selvfølgelig kunne vært verre, er jo beint fram for jævelig hvis man lissom henvises til å prise seg lykkelig for at tjuvpakket ikke tok med seg enda mer. Veldig kjedelig, føler med deg.

Det enkleste er vel å bruke et bremserør i kopper, og kone dette i endene sånn at det passer på dyse og filter. Denne løsningen var brukt på den 2H'en jeg hadde, og det fungerte helt utmerket! Trykk er det ikke, i følge forhanleren avgir den ca en teskje diesel i uken ved flittig bruk. Slange kan også brukes, men hvis returen går rett i filteret igjen som hos meg så øker det kanskje faren for å dra luft inn i systemet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...