Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg åpnet koblingsluka og så på det nedre kjedehjulet. Der så alt ut til å være i skjønneste ordren.Hjulet hang løst og når jeg pirket borti det med skru-jern kunne jeg bevege på det, men kun i det som var av slark på kjettingen.

 

 

Kan dette tyde på at det er oppe i sveivhuset ved det øvre tannhjulet kjettingen har kilt seg og henger bom fast? Ellers burde jeg jo kunne beveget sveiva like mye som det er slark i kjettingen?

 

Betyr det evt at jeg må splitte sveivhuset og åpne det?

 

 

Sveivhuset er splittet på tvers helt rundt, men er dette laget for å åpne, det ser jo veldig ryddig å pent ut i instrukssjonsboka, men jeg antar at dette kan være litt vanskelig?

 

MVh

Jan Arild

Link to post
Share on other sites

Å opna sveivhuset er vel so enkelt som det ser ut for, og slik som du beskriv dette, ville eg absolutt gjort det.

Hvis akselen som sveiva står inni, med øvre kjedehjul på er fastrusta, er dette ein god måte å få det laust og reint og smurt det skikkelig. Og so får du sjå etter om du finn skade på hjul eller kjede, før du griser ting til med smurning og skrur i hop.

Malaren har svære ruller med papir som dei bruker til å dekka til gulvet når dei maler. Dette papiret er heilt grei pakning til slikt bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Prøvde meg i dag på å åpne stativet, og fikk sånn sett løsnet det rundt hele "kransen". Men selve akslingen som stikker ut som man hekter sveiva på, står like bom fast, og gjør at det ikke er mulig å åpne stativet. Det virker mest som det er helt fastrustet til dekselet og gjør at verken sveiva går rundt eller det går ann å få av dekselet. Sprayet inn rustløser rundt denne akslingen i kvell, men vil tro det er vell mye å håpe på at den skal gjøre susen å løsne denne.

 

Noen forslag for videre løsning?

 

MVH

Jan Arild

Link to post
Share on other sites

Noen forsiktige dunk med en passende hammer kan gjøre underverker..

Eller skade om en slår for hardt.


Jeg og har noe jeg lurer på..

Har skiftet veivhus, pga defekt lager. Og på den "nye" blokka kommer det et kobberrør ut i bakkant av av veivhuset.

På den gamle blokka er det et flatt parti, men ikke borret hull.

Er dette for avtapping av motorolje, eller har den en annen funksjon?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, fin tråd!

 

Håper noen har lyst til å hjelpe meg med noen spørsmål i forbindelse med at jeg gjør om en 2HG fra kjølesløyfe- til varmeveksler-kjølt (Den har sittet i snekke, nå skal den i seilbåt og da blir det uheldig med kjølesløyfe som bremser farten, selv om jeg synes kjølesløyfe virker som en smartere teknisk løsning. )

 

Fra før har jeg dobbelpumpa. Som jeg har fått forståelsen av er saltvannssiden av denne pumpa ikke egnet til å drive gjennom nok sjøvann for å kjøle anlegget, bare til å kjøle eksosen. Stemmer dette? Alternativet blir da impellerpumpe. Det er jo en dyr omvei, så det hadde vært bra å få avklart.

 

 

Jeg har ikke fått finlest hele tråden, dere får tilgi meg om dette emnet allerede er omtalt.

Link to post
Share on other sites

Hei Svennerskipper.

Dette emnet har nok ikkje vert tatt opp i denne tråden før som eg kan huske.

 

Først vil eg gratulere deg med eit utmerket motorvalg til båten din.

Det stemmer nok som du seier at sjøvannspumpa som du no har ikkje leverer nok vann til ein varmevekslar. Du må nok investere i ei impeller pumpe. Da kan du enten kontakte Sabb i Bergen, eller kjøpe ei pumpe frå ein annan leverandør. Impeller pumpakan du lage feste til sjølve på motoren om du er litt nevedyktig.

 

Lykke til med prosjektet.

 

Mvh

Diesel248

M/S Kobben,

Røret som du sikter til er for oljeavtapning. Ved hjelp av ein gummiventil bruka motoren bevegelsen til stempelet til å lage eit moderat trykk i veivhuset, slik at oljen vert trykt ut. :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Var på ei messe forleden. Der fekk eg ei brosjyre om ei maling som heiter Powercoat 3 in 1. Har sjølv erfaring frå industrien med denne malinga. Holder godt, og tåler mykje syre og liknande. Har forresten brukt den litt på motorar og. Kan anbefale denne som maling til dette viktige fomålet.

 

Link:

http://www.jsc.no/no/c-96-Brosjyrer.aspx

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Busmann.

Deler får du kjøpt hos Sabb i Bergen. Eller på finn.no.

 

At propellen følger med kan ha med at opprettinga mellom motor og propellaksling ikkje er heilt 100%. Samt at den vanleg vis følger med når motoren er kalg, grunna tjukk olje.

 

Det er ein låsering inne i koblinga som skal stoppe propellen når du setter den i fri. Men denne ringen vert utslitt etter hvert. Det er nok hovud årsaken til at propellen følger med rundt.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for det! i første omgang så tenkte jeg å skifte olje for å se om dette kunne hjelpe, så kan jeg se litt på opprettinga. Den ringen, er det storarbeide å komme til for å se om den er utslitt/borte? Anbefaler du å følge brukermanualen når det gjelder oljetyper/viskositet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg har en 27 fots Kommedals båt med 30 Sabb med 4 1/4 sveivomstyring montert. Vingebladene mine på propellen ser veldig korte ut, får meg ser det ut som vingene er kappet en gang i tiden i samsvar med en grunnstøtning/propellskade. Men, det kan jo også være jeg har den korte propell typen på 500mm. Jeg så nemlig i deleboka at den korte vingetypen ser noe annerledes og har ikke den helt samme formen som den lange typen.

 

Hvordan vet jeg om jeg skal ha 500 eller 590mm propellvinger?

 

(Jeg har ikke målt enda men skal gjøre det neste gang jeg er i båten.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...