Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Det er en merkelig påstand som det hadde vært fint om du kunne forklare litt nærmere. Mener du at det bare gjelder Bavaria eller gjelder det også de som seiler Benneteau, Hanse og Jeanneau?Jeg er glad i å seile, dvs. glad i å slå av motoren og bruke seil som motor. Mulig det ikke er seiling for deg, men for meg er det seiling, og sikkert mange andre også. Om jeg liker å kappseile? Egentlig ikke, jeg liker ikke å kappkjøre med bil heller. Jeg liker egentlig å ta det rolig på sjøen, slippe motordur og bare nyte elementene og naturen. Er båten min dårlig? Tja, ikke vet jeg. I følge flere av de ivrigste i denne tråden er det bare Bavaria som er skikkelig dårlig, vi andre som "seiler" billig båter slipper unna all kritikken...hvorfor det? Er det en kultur blant de ivrigste ekte seilerne som ser ned på Bavarianere, eller andre seilere som har "billig" båter? Vi er bare liksom-seilere fordi vi liker komfort, og kanskje er opptatt av det også..!? Burde vi være mer opptatt av seilingen for at dere skal bli fornøyd? Hvorfor jeg bør forklare påstanden? Den var jo ikke negativt ment engang. Det sier vel seg selv at de som kjøper en beneteau First i stedet for Oceanis, eller bavaria Match i stedet for cruiser eller Jeanneau sun fast istedet for sun odyssey prioriterer seilegenskaper. Da er de pr def mer interessert i seiling. Går det virkelig an å være uenig i dette. Ja, jeg liker også tilbakelent ferieseiling. Men siden jeg er spesielt interessert vil jeg også utforske andre deler av seilingen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"Mathilde" Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Tror nok det er viktig å analyser sitt eget behov før man velger hvilken seilbåttype som passer. Flere her er tydelig svært interessert i regatta og da vil jo båtens fartspotensiale stå i fokus. Jeg mener at dersom bruksområdet fordeler seg 90% på regatta og 10 % tur, så er kanskje ikek Bavaria den rette båten(?) Men hvis forholdet er motsatt, som det er for en del seilere, så er Bavarias egenskaper midt i blinken. Greie turseilegneskaper og innredning som passer for turbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Hvorfor jeg bør forklare påstanden? Den var jo ikke negativt ment engang. Nytteløst Jeanneau. Uansett hva man mener om seilplan, kjølvekt, innredningsløsninger osv, osv, på forskjellige båter, så vil det bli tolket som Bavariahets, Bavariahat el, og Kompani Lunde vil rykke ut. Det er nytteløst å føre en seilbåtdebatt på dette forumet. Dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Da kommer jeg med følgende påstand. Vår båt har så mye "unødvendig tung vekt" av utstyr som er bært inn. Kjetting forut/akter med tunge ankre. Tunge madrasser/spilebunner samt 100 kg i båtblad. Veldig mye unødvendig regattavekt, men kjekt for familieturer. Hvorfor ta ut dette når jeg mulighet for å seile andre båter optimalisert for regatta. Det er jo flere båter en mannskap snart. Tidligere tømte vi båter og holdt på. Har ikke tid lenger. For øyeblikket må jeg innrømme at det er ikke så mange regattaer jeg seiler lenger . Hvorfor: Trener G15 i fotball med sønn som er aktiv. Når det skulle være tid har vår kjære datter trening håndball. Og vips hvor mye tid er det igjen da. Nå regner jeg med at dette er siste året jeg vil være trener. Håper på ekstern trener på G16. Da er vi igang igjen med regattaer i bundefjorden. Men da som manskap i og med vår båt ligger i Østfold. Vi har alle forskjellige behov. Men for øyeblikket ser jeg det som viktigst at ungene er i idretten. (for den saks skyld andre aktiviteter). Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 (redigert) Jeg kunne aldri tenke meg å seile regatta som skipper på egen skute, ei heller kunne familien det så blir det slik inntil noe annet kan bli aktuelt, men er gjerne med som mannskap om det kan være til hjelp for noen.... er litt mere matnyttig enn å sitte på baatplassen en formiddag eller ettermiddag... Så for min del så må ekspertene mene hva de vil om hva vi som velger Bavaria prioriterer, de trenger heller ikke forklare noe som helst siden de vet bedre om hvorfor vi har valgt Bavaria enn oss som har foretett valget vi har gjort.. Personlig så prioriterer jeg å ikke kritisere andre for sitt valg av båt eller synke så dypt at jeg snakker/skriver nedlatende om båtene deres.. Litt folkeskikk har man jo som ballast fra heimen... Jeg skriver positivt om min båt og mitt valg siden jeg er fornøyd, og at andre ikke kan gjøre det samme om sin båt er i grunnen ikke mitt problem, selv om jeg selvsagt tenker mitt om saken.. har man ikke noen bra å si om seg selv eller sitt eget valg av båt så kan man i allefall kritisere andre for sitt valg... det hjelper nok på selvfølelsen, men de innrømmer det neppe.. Redigert 1.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
"Mathilde" Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Nytteløst Jeanneau.Uansett hva man mener om seilplan, kjølvekt, innredningsløsninger osv, osv, på forskjellige båter, så vil det bli tolket som Bavariahets, Bavariahat el, og Kompani Lunde vil rykke ut. Det er nytteløst å føre en seilbåtdebatt på dette forumet. Dessverre. Jeg syntes Jeanneau har kommet med veldig mye bra i det siste. Men hvorfor er du, Mulligan, så sår fordi det kommer motsvar fra eiere av Bavaria. Er det ikke nettopp dette som holder diskusjonen gående. Du tåler vel det? Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Jeg har i et halvt år prøvd å selge en volumiøs båt med veldig gode seilegenskaper. Det er ingen førstegangskjøpere som tror at det er vits i gode seilegenskaper. Det merker jeg på hva de spør om; om det er mulig å sette på rullestorseil og flytte løygangen ut av cockpit... Den dype kjølen er spesielt vond å svelge. Hvis jeg får solgt, regner jeg med at det er noen med minst 5 års seilerfaring og gjerne litt regatta-interesse. Er også enig i at stort bad er sløsing. Så lenge man kan drite og ta en dusj av og til, er det egentlig gode greier, syns jeg. Vi kan jo bytte båt, du får båt som er lett å selge, jeg får to ratt alle er happy Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Jeg driter en lang marsj i regatta med egen skute, men er gjerne med som mannskap om det kan være til hjelp for noen.... er litt mere matnyttig enn å sitte på baatplassen en formiddag eller ettermiddag... Jeg kunne aldri tenke meg å seile regatta som skipper på egen skute, ei heller kunne familien det så blir det slik inntil noe annet kan bli aktuelt. Så for min del så må ekspertene mene hva de vil om hva vi som velger Bavaria prioriterer, de trenger heller ikke forklare noe som helst siden de vet bedre om hvorfor vi har valgt Bavaria enn oss som har foretett valget vi har gjort.. Personlig så prioriterer jeg å ikke kritisere andre for sitt valg av båt eller synke så dypt at jeg snakker/skriver nedlatende om båtene deres.. Litt folkeskikk har man jo som ballast fra heimen... Jeg skriver positivt om min båt og mitt valg siden jeg er fornøyd, og at andre ikke kan gjøre det samme om sin båt er i grunnen ikke mitt problem, selv om jeg selvsagt tenker mitt om saken.. har man ikke noen bra å si om seg selv eller sitt eget valg av båt så kan man i allefall kritisere andre for sitt valg... det hjelper nok på selvfølelsen, men de innrømmer det neppe.. Det er båtene en diskuterer og ikke personene. Du tar jo alt så personlig. Hvorfor er du så redd at noen setter fokus på hvilken retning båtene blir utviklet? Samtidig om de takler farvannet de er godkjent for? Og jeg vet jo inderlig godt at det finnes en bedre modell en det jeg selv har, og er jo ikke bitter av den grunn. Noen satser på høye LYStall noen går andre veien. Båten er som den er. Og vi seiler like mye med familien som på banen. Men har klart å få til en båt som selv min yngste på 6 år klarer og har glede av å ratte i rette forhold med seil oppe, i korte perioder? Når du endelig har fått familien intressert i seiling, blir måle etterhvert. Ikke bruke motor i heletatt, bortset fra å gå fra og gå inn i trange havner. Det må jo være måle for enhver familie som har seilbåt? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
tuffff Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Når du endelig har fått familien intressert i seiling, blir måle etterhvert. Ikke bruke motor i heletatt, bortset fra å gå fra og gå inn i trange havner. Det må jo være måle for enhver familie som har seilbåt? Hvorfor det?? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Hvorfor det?? mvh tuffff En må jo lære seg og sine, å sette noen enkle mål her i livet? Når en først tar det skritte i å invisterer i seilbåt? Eller går fra motorbåt til seilbåt? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
tuffff Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Sikkert fint å sette seg mål i livet, men hvorfor må det være å ikke bruke motor når du har seilbåt? Den har jo motor også. Skjønner ikke den problemstillingen. Når vi hadde seilbåt, så seilte vi når begge hadde lyst og gikk ellers for motor. Behøver ikke ha noe mål rundt dette. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Sikkert fint å sette seg mål i livet, men hvorfor må det være å ikke bruke motor når du har seilbåt? Den har jo motor også. Skjønner ikke den problemstillingen. Når vi hadde seilbåt, så seilte vi når begge hadde lyst og gikk ellers for motor. Behøver ikke ha noe mål rundt dette. mvh tuffff Dette er ikke en problemstilling? Men en innstilling til hva du holder på med? Seiling og seilbåt. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
tuffff Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Det er båtene en diskuterer og ikke personene. Du tar jo alt så personlig. Hvorfor er du så redd at noen setter fokus på hvilken retning båtene blir utviklet? Samtidig om de takler farvannet de er godkjent for? Når du endelig har fått familien intressert i seiling, blir måle etterhvert. Ikke bruke motor i heletatt, bortset fra å gå fra og gå inn i trange havner. Det må jo være måle for enhver familie som har seilbåt? Nå er det nå slik at ikke alle ønsker å diuskutrere båt, men snarere personen.... Nå er ikke jeg redd for at noen setter fokus på hvilken retning båtene utvikles i, det kan jeg heller ikke erindre å ha skrevet eller skrevet noe om heller.. siden du mener jeg er redd for det så kan du vel gi meg en link, og det ikke er personer vi diskuterer eller .. Når du tillegger med meninger jeg ikke har så er det etter mitt syn person og ikke båt vi diskuterer, det finner jeg sterkt beklagelig.. Generelt så skal man etter mitt syn være forsikitg med å tillegge andre meninger med mindre man er 100% sikker på at personen har de meningene... Jeg er faktisk meget opptatt av hvilken retning båtene utvikler seg i, men det er vel ikke alle som er like opptatt av de samme tingene som meg.... Jeg er fullstendig klar over at jeg har en billig båt og dårlig i manges øyne, men jeg er fornøyd med den selv om den nok kunne vært litt større i følge fruen... Bavaria har sett seg ut et marked som vi bli ledende på, hviket er naturlig.... At jeg finner meg tilrette i dette segmentet er vel på gunn av de prioriteringene vi har lagt til gunn.. At andre ikke er enig i det er jo deres problem... Nå kommer nok hverken jeg eller fruen noen ganger dithen at vi alltid kommer til å seile..... vi bruker motoren uten bekymringer når det ikke blåser nok til at vi oppnår den hastigheten vi ønsker oss på den gitte distansen vi skal gå denne gangen.. Skal vi ikke gå noen steder, så kan vi gjerne drive rundt for seil i vindtsille.. Vi bruker seilene når det er vind, og er det ikke vind så bruker vi motoren, utover det så har vi noen større ambisjoner enn dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Tror nok det er viktig å analyser sitt eget behov før man velger hvilken seilbåttype som passer. Flere her er tydelig svært interessert i regatta og da vil jo båtens fartspotensiale stå i fokus. Jeg mener at dersom bruksområdet fordeler seg 90% på regatta og 10 % tur, så er kanskje ikek Bavaria den rette båten(?) Men hvis forholdet er motsatt, som det er for en del seilere, så er Bavarias egenskaper midt i blinken. Greie turseilegneskaper og innredning som passer for turbruk. I mitt tilfelle fantes den samme båten med eller uten høy rigg og dyp kjøl. Kan ikke se at innredningen blir mindre egnet for tur ved det valget. Og min båt er fremdeles 95% bobåt, 3% turbåt og 2% regattabåt. Jeg vil heller påstå at båten med høy rigg og dyp kjøl er tryggere og bedre som turbåt også. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Da kommer jeg med følgende påstand. Vår båt har så mye "unødvendig tung vekt" av utstyr som er bært inn.Kjetting forut/akter med tunge ankre. Tunge madrasser/spilebunner samt 100 kg i båtblad. Veldig mye unødvendig regattavekt, men kjekt for familieturer. Hvorfor ta ut dette når jeg mulighet for å seile andre båter optimalisert for regatta. Det er jo flere båter en mannskap snart. Tidligere tømte vi båter og holdt på. Har ikke tid lenger. Jeg har ingen problem med din prioritering. Det er jeg sånne som deg jeg er avhengig av for å skaffe mannskap... Samtidig er det med å tømme båten oppskrytt. Min båt er helt sikkert mye tyngre lastet enn din, og den henger overraskende bra med selv i lite vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Vi kan jo bytte båt, du får båt som er lett å selge, jeg får to ratt alle er happy Da må jeg få ta med løygangen og det dype roret mitt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Samtidig er det med å tømme båten oppskrytt Det er mulig det. Men kjetting/anker ble slengt ut fordi det ble for mye vekt i endeskipene. Og ha vekt over kjølen er ikke så stor ulempe. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
fe-m@il Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Jeg syns 32ac seiler brukbart, jeg. Men husk at på denne generasjonen var det stor forskjell på standard jern og dyp blykjøl. Jernkjølen var ganske grunn uten å ha ekstra vekt i forhold til den dype. Disse ble dermed ranke. Andre merker som jeanneau og elan hadde tyngre kjøl hvis man valgte den grunne varianten. Dermed fikk man det samme rettende moment her. Hjertens enig,etter min ringe oppfattning ,så er dyp blykjøl og "greie seil" et must for å få det optimalw ut av Bavaria og andre "likesinnede moderne båter". At Bavariaeiere er bare nybegynnere,er jeg faktisk ikke enig i.Vi kjenner til(uten å nevne navn) en Bavaria 38 for 2-3 år siden som seilte "skjorta" av de fleste i Færder`n og Tjôrn rundt tror jeg det var.Ikke bare vant de Færder\n på omregnet tid,men seilte fysisk fra båter de egentlig ikke skulle kunne gjøre!Dette sto omtalt i Seilas under titlen "Bavaria mot røkkla". For egen regning har jeg seilt i over 25 år,med over 15-20 "regattaer" pr sesong over en periode på15 år,så helt nybegynner er jeg vel ikke.Men jeg valgte faktisk en Bavaria,en Bavaria 38(2004/2005) med dyp blykjøl. Og det flytter seg greit i hele vindregistret! mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Hjertens enig,etter min ringe oppfattning ,så er dyp blykjøl og "greie seil" et must for å få det optimalw ut av Bavaria og andre "likesinnede moderne båter". At Bavariaeiere er bare nybegynnere,er jeg faktisk ikke enig i.Vi kjenner til(uten å nevne navn) en Bavaria 38 for 2-3 år siden som seilte "skjorta" av de fleste i Færder`n og Tjôrn rundt tror jeg det var.Ikke bare vant de Færder\n på omregnet tid,men seilte fysisk fra båter de egentlig ikke skulle kunne gjøre!Dette sto omtalt i Seilas under titlen "Bavaria mot røkkla". For egen regning har jeg seilt i over 25 år,med over 15-20 "regattaer" pr sesong over en periode på15 år,så helt nybegynner er jeg vel ikke.Men jeg valgte faktisk en Bavaria,en Bavaria 38(2004/2005) med dyp blykjøl. Og det flytter seg greit i hele vindregistret! mvhfe-m@il Jeg sa ikke at alle som velger bavaria er nybegynnere. Heller at alle (eller mer diplomatisk; de fleste) nybegynnere prioriterer bokomforten langt foran seilegenskapene. Dette gjaldt meg òg når jeg kjøpte min første båt. Det er forståelig. Når en går på båtutstilling og ikke har peiling på seiling, er det jo logisk å diskutere det man kan mest om. Alle kan mene noe om innredning, og man blir veldig betatt av de båtene som fungerer best på utstillingen. Det er jo også en del løsninger som gjør seg bedre på utstilling enn på havet. F.eks løygang utenfor cockpit, langsgående bysse, tverrstilt toalett, buet salong nede osv.Det er også mitt inntrykk at motorbåtfolk som skal konvertere til seilbåt veldig ofte tenker "seilbåt=bavaria" fordi det er de båtene de ser overalt. Uten at jeg skal fordømme verken folkene eller bavaria av den grunn. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Det er mulig det. Men kjetting/anker ble slengt ut fordi det ble for mye vekt i endeskipene. Og ha vekt over kjølen er ikke så stor ulempe. Jeg har 15kg bruce og 50 meter kjetting (10mm) i ankerboksen. Burde sikkert flyttet det, men noen (f.eks Da Costa) mener at det ikke er så gale med vekt foran. Jeg har aldri prøvd båten min uten, så da vet jeg ikke hva jeg går glipp av.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Tror ikke det gjør noe. Disse nye båtene er i stor grad tiltenkt å ha en svær vinsj og tungt anker med kjetting forut. For å kunne fortøye på "romersk-katolsk" med baugen ut og hekken mot kaia slik det gjøres i middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Hvis vi går til bake til evnet. Når skal Bavaria lansere denne "båten med høyjere kvalitet". Jeg har ikke sett den ennå! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
baatsman Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Hvis vi går til bake til evnet. Når skal Bavaria lansere denne "båten med høyjere kvalitet". Jeg har ikke sett den ennå! Ikke rart du ikke har sett den, du sover i timen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Spinner Svart 1.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 (redigert) Det sier vel seg selv at de som kjøper en beneteau First i stedet for Oceanis, eller bavaria Match i stedet for cruiser eller Jeanneau sun fast istedet for sun odyssey prioriterer seilegenskaper. Jøss!!! Du har jo forstått det allikevel! Jeg har i hele denne tråden og i flere andre hatt det klare inntrykket av at du ikke vill forstå at vi har forskjellige interesser, og kjøper båt deretter. Bra! Den neste oppgaven blir å få deg til å forstå at vi kjøper disse flytende campingvognene av fri vilje... I mitt tilfelle har jeg betalt 1, 6 mill for en flytende campingvogn med 2 ratt og veldig bra komfort. Hvorfor? Ikke fordi jeg ikke vet at det finnes båter som er raskere, men fordi jeg ønsket meg en sånn båt. Jeg er fornøyd, de fleste andre i denne tråden som seiler Bavaria er fornøyd, så hva er problemet? Hvorfor er det så viktig å rakke ned på Bavaria? Hvis fart er det eneste kriteriet skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man velger seiling... Redigert 1.Februar.2008 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.