Jump to content

Bavaria hever kvaliteten!


Spinner

Recommended Posts

Nå sier ikke LYS tallet alt heller. To båter med samme LYS tall kan ha vidt forskjellige egenskaper. Noen har lettvindsegenskaper og noen har kryssegenskaper og kombinasjoen av disse i morsetning til andre.

Bavaria cr og c vil jeg tro er lettest å seile opp mot LYS tallet sitt når det enten blåser en del og eller de kan seiles med en del stikk i skjøtene. Da kan de utnytte vannlinjen sin. Mao er dette ikke båtene for pølsebane seilaser. Mer på faste merker med under 50% kryss.

 

En regattabåt er avhengig av mye høyde og fart også under lette forhold, da det er oftest der man gjør løpet.

 

Hva betyr så dette for Bavarias kvaliteter? Ikke noe for de som først og fremst er ute etter et flytende landsted og greie nok seilopplevelser en fin sommerdag på fjorden.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

[...]200 kg mindre kjølvekt, [...] 5 cm bredere og 10 cm dypere.

[...]blir mere stabil og kanskje enklere å seile.

Har vanskelig for å se hvordan dette skal bli mer stabilt så lenge kjølvekten minskes. Med litt dypere kjøl og litt mer bredde kompenseres kanskje tapt kjølvekt noe i beste fall.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Markedsføring handler ikke minst om å legge vekt på positive endringer.

Klassikeren er fra et litt annet segment jeg personlig har liten erfaring fra. Damebindet Always ble lansert på det norske markedet med atskillig brask og mye bram: "Nå med vinger".

Noen år senere kom oppfølgeren: "Nå også uten vinger".

 

Lengre vannlinje er lengre vannlinje og øker fartspotensialet. Det mindre seilarealet er vrient å markedsføre. Om man da ikke lanserer båten som den ideelle hardværsbåt - eller allværsbåten.

Link to post
Share on other sites

At 41 Holiday seiler raskt og er solig bygget er nok ikke i noen tvil om, selv om den er 400 kg lettere enn 39 Cruiser så har den 300 kg mere i kjølen... Dermed blir skroget med innredning rundt 700 kg lettere enn 39'en.... Innredningen er tilnæremet lik og laget Mahogny og 41'en er mere volumiøs båt enn lillebrorern på 39 fot... ikke vet jeg hvor vekten i 39 som etter ekspertene er svakt bygget... Er det noen som kan forklare en amatør dette?....

 

41'en har jo 97m2 med duk mot en 39 som kun har et par-tre og åtti... slik at 15m2 bør utgjøre mye fart siden båten er både lettere og sterkt bygget, har høyere kjølvekt og større volum, vannlinje osv...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten. For mye Polyester i forhold til Glassfibermatter i støpen

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten. For mye Plyester i forhold til Glassfibermatter i støpen

Eller for mange lag glassfiber og polyester i forhold til de som er solid bygget..... 700kg blir litt polyester og glassfiber det da...... selv om 39'en er dårlig bygget i følge ekspertene her på foumet..

 

Jegt forsøker å lære av de virkelige ekspertene her på forumet, så jeg håper det kommer på banen med litt dokumenterbare påstander.... Alle data som har kommet med i denne tråden finnes på sailboat.no

 

Men jeg kjenner ikke til noe dokumenterbart som sier at det er for mye polyester i forhold til glassfibermatter i "støpen", slik at en link vil ikke være en ulempe her.... slik at jeg kan lære mere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

 

Tror det er vrient å sammenligne ulike modeller og vekt. Ikke minst fordi produsentene tar litt lett på dette tallet, og hva som inngår - er det en ribbet båt eller en standardbåt etc. Mange av vektopplysningene skal også være teoretisk beregnet vekt rundet av til nærmeste 100 kilo.

 

Mener det var et av våre båtblader som fokuserte på dette, der bl.a Bavaria var nevnt. Det var en klar tendens til at båtene veier godt mer enn hva de gjør på tegnebordet. (Og mye mer når eierens valg av ekstrautstyr er lagt til...).

 

Greier ikke å finne artikkelen nå. Men det er velkjent at båtprodusenter er veldig omtrentlige i omgang med tall. Men det KAN jo være at omtrentligheten har mindre betydning når man sammeligner ulike modeller fra samme produsent.

Link to post
Share on other sites

Eller for mange lag glassfiber og polyester i forhold til de som er solid bygget..... 700kg blir litt polyester og glassfiber det da...... selv om 39'en er dårlig bygget i følge ekspertene her på foumet..

 

Jegt forsøker å lære av de virkelige ekspertene her på forumet, så jeg håper det kommer på banen med litt dokumenterbare påstander.... Alle data som har kommet med i denne tråden finnes på sailboat.no

 

Men jeg kjenner ikke til noe dokumenterbart som sier at det er for mye polyester i forhold til glassfibermatter i "støpen", slik at en link vil ikke være en ulempe her.... slik at jeg kan lære mere

 

Vist støpen er lagt riktig i forhold tilhverandre skulle den ha vært sterkere. Jeg vet ikke hvem som har uttalt 39 var svakere, men vist dette er riktig, så må det være det. Vist påstandene er riktig.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

 

Greier ikke å finne artikkelen nå. Men det er velkjent at båtprodusenter er veldig omtrentlige i omgang med tall. Men det KAN jo være at omtrentligheten har mindre betydning når man sammeligner ulike modeller fra samme produsent.

... og en del debatanter her på baatplassen er veldig omtrentelig med fakcts.... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tror det er vrient å sammenligne ulike modeller og vekt. Ikke minst fordi produsentene tar litt lett på dette tallet, og hva som inngår - er det en ribbet båt eller en standardbåt etc. Mange av vektopplysningene skal også være teoretisk beregnet vekt rundet av til nærmeste 100 kilo.

Selvsagt er det vrient, derfor har jeg så langt kun data fra en fabrikant og jeg formoder de legger det samme til grunn for sine beregninger av vekten.... jeg har også bruket tilnæringer på 100kg i annslag, og har sågat brukt tonn for å ikke henge meg opp i detlajer om antall siffer og alt er rundt regnet...

 

Men ser vi andre som det er rimelig å sammenligen med så ser det slik ut

 

 

Ser vi på Oceanins så veier 40 foteren der 7700kg, kjølvekten er ikke oppgitt.... (enkelt laminat i hele skroget), Seilareal 78,4m2, seilareal/vekt: 10,2 m2/tonn

 

Ser vi Jeanneau SO39DS så veier den 7860 kg med bare 2280 kg i kjølen (kjenner ikke til hvordan den er bygget), Seilareal 67,4m2, seilareal/vekt: 8,6m2/tonn

 

Bavaria 39Cr veier 8300kg med 2500 kg i kjølen (Divincy cell over vannlinjen), Seilareal 82,7m2, seilareal/vekt: 10m2/tonn

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... og en del debatanter her på baatplassen er veldig omtrentelig med fakcts.... :crazy:

 

Ja omtrent like dan som hos forume NBK. Og en skal ikke jobbe lenge på et båtstøperi heller, før en skjønner at for en tung båt har blitt en dårlig støp???

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Litt av årsaken at du ser en del av de nye båtene for ikke høyere LYS tall skyldes tror jeg mye ut i fra hva markedet

ønsker. Tror markedsavdelingene til verftene jobber litt rundt hva kjøperne ønsker.

Cruiser-generasjonen er økende,

 

 

Vår 42 har ca 92m`seil. Som Cruiser er det helt greit. Savner egentlig ikke mer duk i 6-7 m/s og oppover. En gennaker til lettvinds-segling tror jeg mere på.

 

I sommer seilte vi omtrent samtidig med en annen 42 med gennaker, og det var forfriskende herlig å se den seile avsted.

 

Så midler finnes.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

att heve kvaliten på Bavaria.......kan vel ikke vare nödvändigt?... :lol:

 

ibland går det lite för snabbt.....

 

så snabbt att man ikke hinner få i rett mengd härdare i topcoaten.....(dom få plasser som topcoates!)

 

her

 

nu var ju dette 2006.....o i 2008 så kansje kvaliten er hevd redan :wink:

 

låt samlebåndet gå aningen langsammere.........men då blir ju båtarna dyrare....tenkte ikke på det :headbang::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din

 

Kanskje du heller burde hjelpe dine båtkolleger mwed Najad. Det du slenger ut om bavaria er i alle fall helt tydelig ikke ment konstruktivt.

 

Her f.eks:

 

 

 

Window trims

My Najad 34 -79 has plastic T-profile trims around the inside of all windows. The trims have shrinked and are coming loose. I am looking for some wooden trims or similar. Any ideas of a nice and goodlooking trim and how and where to get it. Johan

Johan Prison - 2004-09-30 22:26:27

 

Answer this message:

 

Answer: Window trims

I had the same problem on my 1980 mod najad 34(no. 282) - and was looking high & low for new, but no luck. Finaly Najad found the maker of the grey t profiles, and bought up the rest - I only bought say 7-8 m from them, so Najad should have plenty left. It was Peter Stegman who helped me out, but he has unfortunately retired since then. I' m sure they find it at the Yard if they look or ask Peter.

Good luck,

Ole-Martin

(Norway)

Ole-Martin Røseth - 2004-10-01 12:52:11

 

1

help to find spare kits for superhatches

Hi, I’m Gabriele Sarembe,

 

 

I’m the owner of a sailboat „NAJAD 390“ built in 1985.

 

Now I‘ve a problem with the hatches. There are built in 4 hatches of “LEWMAR superhatches”. The production of them stopped in 1987, but now I need some spare parts.

When I looked at the spare parts list of LEWMAR, I red, that they have not any longer spare parts for “superhatches”.

 

I’ve taken the external dimensions of the two hatchtypes which are installed on the boat in cm. It is for each of the types

 

1. 56,5 cm x 56,5cm

2. 51 cm x 37,7cm

 

so I think it’s the announced indication of LEWMAR “Size 60” and Size “40 x 50”

 

If that is right there are the following spare kit numbers:

 

LEWMAR B 5527 – 1 SUPERHATCH HINGE KITS

SIZE 60 361004999

SIZE 40 x 50 361003999

 

Please let me know, where I can buy two hinge kits of each type.

 

Thank you for your help.

 

 

Cruising Chute sheets

I have just fitted a cruising chute to my N391and have used it very successfully, although only in fairly light winds so far. I have encountered only one problem - when the wind drops on port gybe, the starboard sheet goes slack and catches under the small vent pipe on the starboard side of the hull, which, because of its shape, acts rather like a hook. This is irritating and could be dangerous when the tension comes back on the sheet. Has anyone had a similar problem and found a solution? Incidentally, I have found quite a good way of attaching the tack of the cruising chute to the bow, which may be of interest to others. I will happily provide details if you would like them.

 

 

Hello,

Have the same irritationg sound (NAjad 373).

I rercieved a package from Najad which should change the waterflow around the shaft outside the hull surface. I found it hawever a bit comlicated to mount.

I nomally just press the Black Jack daily as a normal routine.

In my head I have a possible solution.

A thin flixible hose mounted on the Black Jack . The free end placed well above waterline. This could let all air out. Bur how to secure a leakproof connection???

Bo Möller

 

As an owner of a new Najad 380 I find this "feature" quite disturbing as well. The dealer's comment on this one was that "it isn't serious and it may go away eventually". As this forum provides an excellent possibility for communication, and this matter is bothering more than just one owner of N380, I would be interested to hear the Najad Varvet's comment(s) concerning this matter.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din

 

Kanskje du heller burde hjelpe dine båtkolleger mwed Najad. Det du slenger ut om bavaria er i alle fall helt tydelig ikke ment konstruktivt.

var det ikke konstruktivt da ....o låte samlebåndet gå litt langsammere....din båt Mathilde hade blivit bedre!!!!!

 

Jag har inga barn ihop med vare sig Najad, Penta eller Selden...gör dom ngt dumt så kritiserer jag det oxo!

 

Det er genom att påtala feil som saker kan göres bedre.......ikke genom att stryke medhårs :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

At skroget på de nyere cruising båtene veier mer er vel mye pågrunn av at skroget er betydelig høyere , still et par bav ved siden av hverandre med 10år forskjell så ser man at den nyere båten har betydelig høyere fribord , vanskeligere enn det er det vel ikke.

Er vel ikke så vanskelig å skjønne at de da tar bort endel av seilarealet for å balansere endel av denne ekstra vekten høyt oppe på skroget.

 

De kunne selvsagt slengt på 500kilo ekstra i en blykjøl og satt på mer mast og seil men da hadde båten kostet et par 100lapper mer og salget hadde stoppet opp eller ?

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg du leser denne brosjyren som fanden leser bibelen, men jeg kan ikke se at det jeg har referet og som du etter sigende har gjengitt fra en Bavaria brosjyre et eller annet sted,... Så dette tror jeg må da være en påstand som må stå for din egen regning jeanneau... med mindre du kan vise til hvor Bavaria har påstått at storseilskjøtets plassering har større betydning enn vekt/kjøl/seilareal.. Litt edruelighet må en kunne forvente av deg i denne debatten jeanneau selv om du vier mye av din tid med å lete etter feil på Bavaria..

 

Kan du henvis til hvilken brosyre dette med "storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal" slik at jeg selv kan lese at Bavaria skriver det, dette fordi jeg selv ikke har sett det skrevet

 

Les innlegget da! Utsagnene jeg limte inn var fra en annonse på den nye 38 cr. Den kan du lese i nyeste seilas på side to (innsiden av omslaget).

"Når ble storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal?"

Dette er mitt utsagn og er konklusjonen på de argumentene for de forbedrede seilegenskapene Lunde Båt bruker i annonsen. Det er virkelig villedende markedsføring når de skriver at den nye 38 cr har "mer fart". Selv om de ikke skriver i forhold til hva. Det er jo mest naturlig å sammenligne med eldre 38-fotere av samme fabrikat, og i forhold til disse er den tregere.

 

Hvis du ikke er enig i min påstand om at dette er villedende markesføring, mener jeg at du leser bavaria-annonser slik som Enevald Flåten leser Bibelen... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ser vi Jeanneau SO39DS så veier den 7860 kg med bare 2280 kg i kjølen (kjenner ikke til hvordan den er bygget), Seilareal 67,4m2, seilareal/vekt: 8,6m2/tonn

 

Mens min gamle sun fast 40 veier 7400 kg, har 2620 kg i kjølen som er 2,4 under vannet. 94,5 kvm seil. Ja, forresten er det enkeltlaminat i hele skroget. Verden går sikkert fremover en annen gang... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

<Ubegrunnet synsing på>

Det er vel et poeng at stiv båt er dyrt, mens tung innredning er billigere enn samme innredning bygget lett og like sterkt. Når markedet etterspør 'mest' båt for pengene er vel trenden ganske naturlig: Tyngre båter som bærer mindre seil.

 

Det 'tristeste' med denne trenden er at lettvindsegenskapene lider: Det blir et undervannsskrog med stor overflate som skal drives fram av relativt lite seil.

<Ubegrunnet synsing av>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...