Blanco Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Nå sier ikke LYS tallet alt heller. To båter med samme LYS tall kan ha vidt forskjellige egenskaper. Noen har lettvindsegenskaper og noen har kryssegenskaper og kombinasjoen av disse i morsetning til andre. Bavaria cr og c vil jeg tro er lettest å seile opp mot LYS tallet sitt når det enten blåser en del og eller de kan seiles med en del stikk i skjøtene. Da kan de utnytte vannlinjen sin. Mao er dette ikke båtene for pølsebane seilaser. Mer på faste merker med under 50% kryss. En regattabåt er avhengig av mye høyde og fart også under lette forhold, da det er oftest der man gjør løpet. Hva betyr så dette for Bavarias kvaliteter? Ikke noe for de som først og fremst er ute etter et flytende landsted og greie nok seilopplevelser en fin sommerdag på fjorden. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 [...]200 kg mindre kjølvekt, [...] 5 cm bredere og 10 cm dypere.[...]blir mere stabil og kanskje enklere å seile. Har vanskelig for å se hvordan dette skal bli mer stabilt så lenge kjølvekten minskes. Med litt dypere kjøl og litt mer bredde kompenseres kanskje tapt kjølvekt noe i beste fall. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Markedsføring handler ikke minst om å legge vekt på positive endringer. Klassikeren er fra et litt annet segment jeg personlig har liten erfaring fra. Damebindet Always ble lansert på det norske markedet med atskillig brask og mye bram: "Nå med vinger". Noen år senere kom oppfølgeren: "Nå også uten vinger". Lengre vannlinje er lengre vannlinje og øker fartspotensialet. Det mindre seilarealet er vrient å markedsføre. Om man da ikke lanserer båten som den ideelle hardværsbåt - eller allværsbåten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) At 41 Holiday seiler raskt og er solig bygget er nok ikke i noen tvil om, selv om den er 400 kg lettere enn 39 Cruiser så har den 300 kg mere i kjølen... Dermed blir skroget med innredning rundt 700 kg lettere enn 39'en.... Innredningen er tilnæremet lik og laget Mahogny og 41'en er mere volumiøs båt enn lillebrorern på 39 fot... ikke vet jeg hvor vekten i 39 som etter ekspertene er svakt bygget... Er det noen som kan forklare en amatør dette?.... 41'en har jo 97m2 med duk mot en 39 som kun har et par-tre og åtti... slik at 15m2 bør utgjøre mye fart siden båten er både lettere og sterkt bygget, har høyere kjølvekt og større volum, vannlinje osv... Redigert 28.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) Sydvesten. For mye Polyester i forhold til Glassfibermatter i støpen Redigert 28.Januar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Sydvesten. For mye Plyester i forhold til Glassfibermatter i støpen Eller for mange lag glassfiber og polyester i forhold til de som er solid bygget..... 700kg blir litt polyester og glassfiber det da...... selv om 39'en er dårlig bygget i følge ekspertene her på foumet.. Jegt forsøker å lære av de virkelige ekspertene her på forumet, så jeg håper det kommer på banen med litt dokumenterbare påstander.... Alle data som har kommet med i denne tråden finnes på sailboat.no Men jeg kjenner ikke til noe dokumenterbart som sier at det er for mye polyester i forhold til glassfibermatter i "støpen", slik at en link vil ikke være en ulempe her.... slik at jeg kan lære mere Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Vet ikke om det kan være noen faktor om båtene er bygget i sandwich eller ikke. Min 32 Holiday er f.eks ikke Sandwhich i skroget. Tror også dette varierer noe med byggenummer siden jeg har sett faktaark om båten der det står at den har kjerne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Sydvesten: Tror det er vrient å sammenligne ulike modeller og vekt. Ikke minst fordi produsentene tar litt lett på dette tallet, og hva som inngår - er det en ribbet båt eller en standardbåt etc. Mange av vektopplysningene skal også være teoretisk beregnet vekt rundet av til nærmeste 100 kilo. Mener det var et av våre båtblader som fokuserte på dette, der bl.a Bavaria var nevnt. Det var en klar tendens til at båtene veier godt mer enn hva de gjør på tegnebordet. (Og mye mer når eierens valg av ekstrautstyr er lagt til...). Greier ikke å finne artikkelen nå. Men det er velkjent at båtprodusenter er veldig omtrentlige i omgang med tall. Men det KAN jo være at omtrentligheten har mindre betydning når man sammeligner ulike modeller fra samme produsent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Eller for mange lag glassfiber og polyester i forhold til de som er solid bygget..... 700kg blir litt polyester og glassfiber det da...... selv om 39'en er dårlig bygget i følge ekspertene her på foumet.. Jegt forsøker å lære av de virkelige ekspertene her på forumet, så jeg håper det kommer på banen med litt dokumenterbare påstander.... Alle data som har kommet med i denne tråden finnes på sailboat.no Men jeg kjenner ikke til noe dokumenterbart som sier at det er for mye polyester i forhold til glassfibermatter i "støpen", slik at en link vil ikke være en ulempe her.... slik at jeg kan lære mere Vist støpen er lagt riktig i forhold tilhverandre skulle den ha vært sterkere. Jeg vet ikke hvem som har uttalt 39 var svakere, men vist dette er riktig, så må det være det. Vist påstandene er riktig. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nyste Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Sydvesten: Greier ikke å finne artikkelen nå. Men det er velkjent at båtprodusenter er veldig omtrentlige i omgang med tall. Men det KAN jo være at omtrentligheten har mindre betydning når man sammeligner ulike modeller fra samme produsent. ... og en del debatanter her på baatplassen er veldig omtrentelig med fakcts.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) Tror det er vrient å sammenligne ulike modeller og vekt. Ikke minst fordi produsentene tar litt lett på dette tallet, og hva som inngår - er det en ribbet båt eller en standardbåt etc. Mange av vektopplysningene skal også være teoretisk beregnet vekt rundet av til nærmeste 100 kilo. Selvsagt er det vrient, derfor har jeg så langt kun data fra en fabrikant og jeg formoder de legger det samme til grunn for sine beregninger av vekten.... jeg har også bruket tilnæringer på 100kg i annslag, og har sågat brukt tonn for å ikke henge meg opp i detlajer om antall siffer og alt er rundt regnet... Men ser vi andre som det er rimelig å sammenligen med så ser det slik ut Ser vi på Oceanins så veier 40 foteren der 7700kg, kjølvekten er ikke oppgitt.... (enkelt laminat i hele skroget), Seilareal 78,4m2, seilareal/vekt: 10,2 m2/tonn Ser vi Jeanneau SO39DS så veier den 7860 kg med bare 2280 kg i kjølen (kjenner ikke til hvordan den er bygget), Seilareal 67,4m2, seilareal/vekt: 8,6m2/tonn Bavaria 39Cr veier 8300kg med 2500 kg i kjølen (Divincy cell over vannlinjen), Seilareal 82,7m2, seilareal/vekt: 10m2/tonn Redigert 28.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 ... og en del debatanter her på baatplassen er veldig omtrentelig med fakcts.... Ja omtrent like dan som hos forume NBK. Og en skal ikke jobbe lenge på et båtstøperi heller, før en skjønner at for en tung båt har blitt en dårlig støp??? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Litt av årsaken at du ser en del av de nye båtene for ikke høyere LYS tall skyldes tror jeg mye ut i fra hva markedet ønsker. Tror markedsavdelingene til verftene jobber litt rundt hva kjøperne ønsker. Cruiser-generasjonen er økende, Vår 42 har ca 92m`seil. Som Cruiser er det helt greit. Savner egentlig ikke mer duk i 6-7 m/s og oppover. En gennaker til lettvinds-segling tror jeg mere på. I sommer seilte vi omtrent samtidig med en annen 42 med gennaker, og det var forfriskende herlig å se den seile avsted. Så midler finnes. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) Fakta 42 Cruiser. Vekt i tonn ca. 9.200 kg Kjølvekt i tonn ca. 3.000 kg Mastehøyde over vannlinje ca. 17,90 m Totalt seilareal ca 92,9 kvm. Skulle tilsi en kjølprosent 32%. Så lett at en skulle tro at båten var i kevlar Redigert 28.Januar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 att heve kvaliten på Bavaria.......kan vel ikke vare nödvändigt?... ibland går det lite för snabbt..... så snabbt att man ikke hinner få i rett mengd härdare i topcoaten.....(dom få plasser som topcoates!) her nu var ju dette 2006.....o i 2008 så kansje kvaliten er hevd redan låt samlebåndet gå aningen langsammere.........men då blir ju båtarna dyrare....tenkte ikke på det Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 (redigert) Bagateller Gunga - bagateller. Tycker nog at du er alt för petig her. Båten flyter jo for f.... Redigert 28.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Gunga Din Kanskje du heller burde hjelpe dine båtkolleger mwed Najad. Det du slenger ut om bavaria er i alle fall helt tydelig ikke ment konstruktivt. Her f.eks: Window trims My Najad 34 -79 has plastic T-profile trims around the inside of all windows. The trims have shrinked and are coming loose. I am looking for some wooden trims or similar. Any ideas of a nice and goodlooking trim and how and where to get it. Johan Johan Prison - 2004-09-30 22:26:27 Answer this message: Answer: Window trims I had the same problem on my 1980 mod najad 34(no. 282) - and was looking high & low for new, but no luck. Finaly Najad found the maker of the grey t profiles, and bought up the rest - I only bought say 7-8 m from them, so Najad should have plenty left. It was Peter Stegman who helped me out, but he has unfortunately retired since then. I' m sure they find it at the Yard if they look or ask Peter. Good luck, Ole-Martin (Norway) Ole-Martin Røseth - 2004-10-01 12:52:11 1 help to find spare kits for superhatches Hi, I’m Gabriele Sarembe, I’m the owner of a sailboat „NAJAD 390“ built in 1985. Now I‘ve a problem with the hatches. There are built in 4 hatches of “LEWMAR superhatches”. The production of them stopped in 1987, but now I need some spare parts. When I looked at the spare parts list of LEWMAR, I red, that they have not any longer spare parts for “superhatches”. I’ve taken the external dimensions of the two hatchtypes which are installed on the boat in cm. It is for each of the types 1. 56,5 cm x 56,5cm 2. 51 cm x 37,7cm so I think it’s the announced indication of LEWMAR “Size 60” and Size “40 x 50” If that is right there are the following spare kit numbers: LEWMAR B 5527 – 1 SUPERHATCH HINGE KITS SIZE 60 361004999 SIZE 40 x 50 361003999 Please let me know, where I can buy two hinge kits of each type. Thank you for your help. Cruising Chute sheets I have just fitted a cruising chute to my N391and have used it very successfully, although only in fairly light winds so far. I have encountered only one problem - when the wind drops on port gybe, the starboard sheet goes slack and catches under the small vent pipe on the starboard side of the hull, which, because of its shape, acts rather like a hook. This is irritating and could be dangerous when the tension comes back on the sheet. Has anyone had a similar problem and found a solution? Incidentally, I have found quite a good way of attaching the tack of the cruising chute to the bow, which may be of interest to others. I will happily provide details if you would like them. Hello, Have the same irritationg sound (NAjad 373). I rercieved a package from Najad which should change the waterflow around the shaft outside the hull surface. I found it hawever a bit comlicated to mount. I nomally just press the Black Jack daily as a normal routine. In my head I have a possible solution. A thin flixible hose mounted on the Black Jack . The free end placed well above waterline. This could let all air out. Bur how to secure a leakproof connection??? Bo Möller As an owner of a new Najad 380 I find this "feature" quite disturbing as well. The dealer's comment on this one was that "it isn't serious and it may go away eventually". As this forum provides an excellent possibility for communication, and this matter is bothering more than just one owner of N380, I would be interested to hear the Najad Varvet's comment(s) concerning this matter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Gunga Din Kanskje du heller burde hjelpe dine båtkolleger mwed Najad. Det du slenger ut om bavaria er i alle fall helt tydelig ikke ment konstruktivt. var det ikke konstruktivt da ....o låte samlebåndet gå litt langsammere....din båt Mathilde hade blivit bedre!!!!! Jag har inga barn ihop med vare sig Najad, Penta eller Selden...gör dom ngt dumt så kritiserer jag det oxo! Det er genom att påtala feil som saker kan göres bedre.......ikke genom att stryke medhårs Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Fint det Gunga, at du er kritisk til Najad. Men feilene på Najad finner du ikke på bavarias forum............. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 At skroget på de nyere cruising båtene veier mer er vel mye pågrunn av at skroget er betydelig høyere , still et par bav ved siden av hverandre med 10år forskjell så ser man at den nyere båten har betydelig høyere fribord , vanskeligere enn det er det vel ikke. Er vel ikke så vanskelig å skjønne at de da tar bort endel av seilarealet for å balansere endel av denne ekstra vekten høyt oppe på skroget. De kunne selvsagt slengt på 500kilo ekstra i en blykjøl og satt på mer mast og seil men da hadde båten kostet et par 100lapper mer og salget hadde stoppet opp eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Forpiggen hos oss ved i ett dørkerom var det ikke tørt. Det kjentes tørt ut, men det var det ikke. Der lå hånkler. Så det hadde sikkert blitt erstattet hvis jeg hadde sagt fra. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Nå tror jeg du leser denne brosjyren som fanden leser bibelen, men jeg kan ikke se at det jeg har referet og som du etter sigende har gjengitt fra en Bavaria brosjyre et eller annet sted,... Så dette tror jeg må da være en påstand som må stå for din egen regning jeanneau... med mindre du kan vise til hvor Bavaria har påstått at storseilskjøtets plassering har større betydning enn vekt/kjøl/seilareal.. Litt edruelighet må en kunne forvente av deg i denne debatten jeanneau selv om du vier mye av din tid med å lete etter feil på Bavaria.. Kan du henvis til hvilken brosyre dette med "storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal" slik at jeg selv kan lese at Bavaria skriver det, dette fordi jeg selv ikke har sett det skrevet Les innlegget da! Utsagnene jeg limte inn var fra en annonse på den nye 38 cr. Den kan du lese i nyeste seilas på side to (innsiden av omslaget). "Når ble storseilskjøtets plassering mer avgjørende for farten enn forholdet mellom vekt/kjøl/seilareal?" Dette er mitt utsagn og er konklusjonen på de argumentene for de forbedrede seilegenskapene Lunde Båt bruker i annonsen. Det er virkelig villedende markedsføring når de skriver at den nye 38 cr har "mer fart". Selv om de ikke skriver i forhold til hva. Det er jo mest naturlig å sammenligne med eldre 38-fotere av samme fabrikat, og i forhold til disse er den tregere. Hvis du ikke er enig i min påstand om at dette er villedende markesføring, mener jeg at du leser bavaria-annonser slik som Enevald Flåten leser Bibelen... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Ser vi Jeanneau SO39DS så veier den 7860 kg med bare 2280 kg i kjølen (kjenner ikke til hvordan den er bygget), Seilareal 67,4m2, seilareal/vekt: 8,6m2/tonn Mens min gamle sun fast 40 veier 7400 kg, har 2620 kg i kjølen som er 2,4 under vannet. 94,5 kvm seil. Ja, forresten er det enkeltlaminat i hele skroget. Verden går sikkert fremover en annen gang... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 <Ubegrunnet synsing på> Det er vel et poeng at stiv båt er dyrt, mens tung innredning er billigere enn samme innredning bygget lett og like sterkt. Når markedet etterspør 'mest' båt for pengene er vel trenden ganske naturlig: Tyngre båter som bærer mindre seil. Det 'tristeste' med denne trenden er at lettvindsegenskapene lider: Det blir et undervannsskrog med stor overflate som skal drives fram av relativt lite seil. <Ubegrunnet synsing av> Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bavaria 40 Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Mens min gamle sun fast 40 veier 7400 kg, har 2620 kg i kjølen som er 2,4 under vannet. 94,5 kvm seil. Ja, forresten er det enkeltlaminat i hele skroget. Verden går sikkert fremover en annen gang... Hva er lystallet ditt Jeanneau ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.