Jump to content

ny båt, GH 11 LS :D


Noflow

Recommended Posts

hmm, så du også fikk bare 30 knop ja, var det noe mer nøyaktig tall da eller?

 

men skal kjøpe meg ny propell, og da går jeg sikkert bare for en alu, gidder ikke bruke mer penger for øyeblikket.

Hvis jeg kunne velge mellom en vanlig alu til 6-700, og en god stålprop til 1500 så er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt.. Har du lite penger ville jeg heller vente med kjøp :wink:

Link to post
Share on other sites

men folk sier at det egentlig ikke blir merket så veldig forskjell på alu og stål. en kar med en dromedille og samme motor som meg ble litt skuffet over hvor lite forskjell det egentlig var.

 

må nesten opp i 60-70hk for å merke det bra tror jeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

vel...

 

liten update, det koster å være kar, fikk bensinregning på 1900kr i forrige måned, 25 hken drikker myyye mer enn 10 hken...

har montert alt nå, er ferdig med det meste, mph er koblet til, lys i insrt er bra, lanterna røk, for mye spening, så likeretter og ny pære kommer på i morra.

 

lysene i dørken funker bra, brytere funker bra, alt funker bra unntatt startsnora som var like før å ryke i dag, byttes i morra mens jeg skal få fiksa turteller.

 

noen som er interrissert i en pen gh 11 ls etter sesongen/neste vår?

 

speedoet er faktisk bare 0,5 km/t feil!

 

et par bilder av konsoll:

 

dsc00077.jpg

 

dsc_0403.jpg

Redigert av dal-z (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

den sto til forventningene jo, men vil ha større og raskere, er litt trangt når vi er 4-5 stk oppi ghen.

 

men nå har jeg klart å sprenge det meste av pærer... skal vel kjøpe et batteri om ikke lenge, trenger jeg å ha likeretter på batteriet? og bare kobler jeg det til strømuttaket?

 

men hva vil være riktig pris å ta for båten med henger og alt utstyr?

Link to post
Share on other sites

Emmm... :sweat:

 

Jeg kjøpte orginal likeretter fra forhandleren til motoren min. Men du kan sikkert få noe langt billigere på Clas Ohlson.

Er ikke helt sikker, men det er mange her som vet.

 

Er det bare lyspærer du har montert i båten din av eletrisk annlegg? Isåfall kan du bare bytte til 24v lyspærer. De gjorde jeg på den gammle Withen min. Da røk ikke pærene.

Men hvis du har CDspiller eller andre "avangserte maskiner" som blir ødelagt av for høy spenning må du ha likeretter.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

:eek: Hvilken motor er det du har? Lagt til Tohatsu 25hk. Det vet jeg jo.. :lol:

Må jo produsere veldig mye strøm :rolleyes:

 

Jeg hadde en gammel Yamaha 20hk, på en liten og lett båt. Den tok ikke knekken på 24v pærene.

Spørs om du ikke bare må kjøpe deg en likeretter... :yesnod:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det står noe om batteriladere, men det kan godt være den ikke virker til ladingen fra motoren.

 

Det tryggeste er nok å gå til nærmeste Tohatsu forhandler og bestille en orginal likeretter. Koster nok et par hundre kroner, men da vet du at du har noe som virker som det skal.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

På motorer med ladespole (uregulert lading) vil effekten ladespolen kan levere stige med stigende turtall på motoren. Dersom det ikke er tilkoblet last vil tomgangsspenningen kunne bli meget høy (har hørt om over 80 V). Har man eksempelvis kun lyspærer tilkoblet vil spenningen stige med turtallet og om den lasten lyspærene utgjør ikke er stor nok i ampere vil spenningen kunne bli for høy for lyspærene slik at de fort ryker. Skal man komme bort fra dette problemet, må man enten ha et batteri tilkoblet bak likeretteren og da et batteri som er stort nok til å sluke unna strømmen som ladespolen leverer eller så må man som jeg gjør på min Yamaha 40 DE på min Sunwin svi av overskuddseffekten med eksempelvis en kraftig zenerdiode i en stor nok kjøleflens. Jeg vil nok uansett anbefale batteri - så har man strøm også når motoren ikke går. Jeg har faktisk batteri i min Sunwin'en, men jeg ønsket ikke å ha et stort og tungt batteri typisk 60 Ah (bare stort nok til å starte motoren - 24 Ah) så derfor monterte jeg også zenerdiode i kjøleflens som klipper spenningen ved ca 14,5 V så batteriet ikke blir overladet.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant at man kunne bruke en 24 Volts pære. Men jeg mente 12 Volts 25 watter

 

Hjelper ikke det...

 

Med et forbehold om at jeg ikke har fått med meg størrelsen på ladespolen i Dal-z sin Tohatsu vil det som regel ikke hjelpe med en 25 W pære på ladespoler "Hilmar 2". Eksempelvis er det en 6 A (80 W) ladespole på min gamle Yamaha 40 DE. På fullt turtall vil den levere ca 6 A ved mellom 12 og 14 V spenning på et batteri som er tilkoblet. Har man ikke batteri tilkoblet vil spenningen ved fullt turtall på motoren stige til noe bortimot det som gir 80 W i den ene eller de lyspærene som er tilkoblet (lanterner og ev. instrumentbelysning). Nei det beste er batteri tilkoblet ev. å svi av overskuddeffekten med for eksempel en Zenerdiode som er godt kjølt med en tilstrekkelig kjøleflens. Men sistnevnte er kanskje noe avansert og koster noen kroner det også - og som sagt, uten batteri har man ingen strøm når motoren ikke går.

 

Til Dal-z: en zenerdiode er en diode som fungerer som en "vanlig diode" og leder strømmen i den ene lederetningen og som blokkerer strømmen i den andre retningen (som en vanlig diode), men bare til spenningen overstiger zenerspenningen - da zenerdioden vil lede strømmen også i det som normalt vil være sperreretningen for en vanlig diode. Zenerdioden vil da brenne av effekt tilsvarende zenerspenningen multiplisert med strømmen dioden leder f.eks. 14 V * 4 A = 56 W (det er ganske mye varme det - ta på en 60 W glødelampe - au! ). Derfor må en ha en solid kjøleflens. Jeg kjøpte mine komponenter hos Elfa og det er ikke gratis med så store zenerdioder og passende kjøleflens.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

lenge siden sist nå...

 

båten er borte, har vært det en stund... og jeg savner den litt :cryin:

 

men hva tror dere om en ny gh 11, eldre versjon da, men med dobbel motor av hva jeg hadde i sommer, 50 hk elns hadde jo vært ganske artig på ei 11 fots jolle.

 

er jo gjennomførbart om jeg jobber og sparer nok, hadde vært gøy :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...