Lingefan Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 (redigert) Testet GH 11 30hk Mercury, tiltet til ytterste og mest ideelle "hakk", slik at den lettet riktig ut av vannet. Kjørte Ibiza 20 touringen ved siden av og målte etter knopmåleren på den. Da gikk det i 33 knop. Så vet man jo ikke hvor nøyaktig den er. Jeg glemte å sku på GPS'en, men så var den uansett ikke programmert om til knop enda. Får ta det til helgen som kommer. Tenkte å måle Yamarinen også, for moro skyld, bare for å ha gjort det :-). Ibizaen er fortsatt under innkjøring, men har hatt den et par ganger oppe i 44 knop på speedometeret (uten å ha holdt den lenge oppe). Var 3 pers ombord. Redigert 5.Mai.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 http://www.boatownersworld.com/Props/turbo...bo_hot_shot.htm hv atror dere om en sånn? str. 13, ville det passet kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Svart 5.Mai.2008 Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 Nå har jeg GH11 std med 40hk Yamaha og original propell. Har du bygget båten om til lang stamme, eller har du kortstammet motor? Hvordan opplever du motorvekten på denne båten, er det problematisk? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2008 nå har jeg bestilt teleflex lido instrumenter, mph, turteller med timeteller og voltmeter i tilfelle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HMS Lynet Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 sikker på at de andre gh vennene dine ikke skryter på seg noen knopp da? synst rundt 30knop er bra me 25hk jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Hva veier en GH 11 LS? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
-Matros- Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 180kg? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 syntes det er mye, min rib er 11 fot og veier 125kg. Det er mye det også for en rib, men hva tror du min båt kommer til å gjøre med 25hk? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
-Matros- Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 28 knop? tipper bare.. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) Jeg glemte å sku på GPS'en, men så var den uansett ikke programmert om til knop enda. Får ta det til helgen som kommer. du kan jo måle i km/t og så gange med 1.852 Hva slags merke var det på motoren på Ibizaen forresten? Og hva er dim. på propellen du har på GH'en nå? Er det bare lakk som er flasset av eller er det hakk og bulker også? Redigert 8.Mai.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) du kan jo måle i km/t og så gange med 1.852 Hva slags merke var det på motoren på Ibizaen forresten? Og hva er dim. på propellen du har på GH'en nå? Er det bare lakk som er flasset av eller er det hakk og bulker også? Skal ikke ha med GH 11 ned på hytta denne helgen, men skal sjekke GPS opp mot knopmåleren på Ibizaen for å sjekke nøyaktigheten. Det må også sies at jeg tømte omtrent 20 liter vann ut av dbbeltskroget like etter jeg målte den (lekker fortsatt bittelitt inn av skruene til knopmåleren antar jeg, bunnpropp og innfestning er jo nytt nå). Jeg veier 88kg. Sjekket dimmen på Propellen på GH'n og der står det skrevet "99x11". Det er kun flasset av litt svart lakk på den, men den er ikke skadet i det hele tatt. Ibizaen er helt ny i forrige uke og har en akkurat like ny Suzuki F150 (hk) med stålpropell, som ikke er innkjørt ordentlig enda. Til deg som spurte om vekt: GH 11 Standard: 120kg GH 11 de luxe (ikke selvlensende): 145kg GH 11 LS: 165kg GH V11: 190kg Så vidt jeg husker ut fra brosjyrene jeg har liggende et sted. Redigert 8.Mai.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 du kan jo måle i km/t og så gange med 1.852 Hei Ivar, du mener vel dele (dividere) for å få knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 øh, ja det høres vel mer korrekt ut... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 propellen er hakkete, hadde litt bulker før, men retta de ut med en planke og en klubbe. må bare si at ghen er en utrolig bra båt i bølger! ligger lett i full gass i dønningene på hessa, kjempegøy :) HMS lynet... kan kanskje hende det, men jeg hadde håpet på littegran mer. testet pioneren noe mer da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 øh, ja det høres vel mer korrekt ut... -Mye bedre å gange, da går det enda fortere vet dere Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 er vel det mange gjør på finn.no... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 20.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 har fått tak i en pakning som gjør at motoren vil få 32 hk. hvis jeg monterer den, må jeg stille på noe da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 fått makka meg til å montere instrumenter, gjenstår bare å koble, må koble lanternen, lysene og instrumentene... har ikke fått gjort noe enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Fått testet GH 11'ns virkelige GPS- fart nå og den er skuffende nok bare 30 knop her også.... Bror kjørte GH og jeg kjørte Yamarin, begge med maks tilt. Da gikk GH overraskende lite fortere enn Yamarinen. Det virker langt langt raskere i GH 11, men Yamarinen var faktisk nesten like kvikk. Den er oppgitt til 28 knop. Så det kan nok stemme. Yamarinen er en 4110 på 230kg pluss motor 66kg (Yamaha 30 3-syl). GH'n er en 11 de luxe på 145kg pluss motor 51kg (Mercury 30 2 syl). Beggemotorene er 2004 modeller. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 hmm, så du også fikk bare 30 knop ja, var det noe mer nøyaktig tall da eller? men skal kjøpe meg ny propell, og da går jeg sikkert bare for en alu, gidder ikke bruke mer penger for øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Har du bygget båten om til lang stamme, eller har du kortstammet motor? Hvordan opplever du motorvekten på denne båten, er det problematisk? Har kort stamme. Motoren er noe tung, men ved å ikke bakke for fort, så går det greit. Må også gi en del gass idet båten går ned av plan, for å unngå at hekkbølgen skyller over motoren. 2 ikke alt for tunge personer kan sitte bak når vi skal opp i plan. Jeg har nå 17" alu propell, jeg får 36-37 knop. Med 30hk Yamaha 3syl og 14" alu propell fikk jeg 32-33 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) Fått testet GH 11'ns virkelige GPS- fart nå og den er skuffende nok bare 30 knop her også.... "Skuffende"? Spiller det så stor rolle om GPS'en viser 30 eller 35 når fartsfølelsen likevel er der? Et eksempel. Min Skibsplast 655 med Suzuki DF140 gjør 35 til 38 knop på maks avhengig av hvilken av propellene mine jeg bruker. Min Sunwin 14 med Yamaha 40D electric gjør hårfint over 30 knop, men er på en måte likevel morsommere å kjøre fordi den gir mer fartsfølelse Ellers er det litt fristende å si "hva var det jeg sa" allerede i innlegg 4 i denne tråden. GH11 har vel et skrog som tar bølgene riktig bra mht skrogets V-form etc og skulle vel da kanskje ikke være et skrog som er mest optimalt for høyest mulig fart på flatt vann? Med erfaringene fra en SunWin 14 (relativt flat bunn) som vel er bare drøyt 20 kg tyngre, men med en 40 Hk på hekken og som gjør bare drøyt 30 knop - så jeg ikke helt for meg at man skulle får 35 knop + på en GH11 med 25 til 32 Hk. Redigert 5.Juni.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) Jeg er enig med Helge; og når man går opp i fra disse 25 +/- motorene til 40 som larshans1 har gjort, er det også større propeller i tillegg til mer "pulver". Det legger fartsbegrensninger i skroget på båter som det må mye hester til for å overvinne; det er marginalt med fartsøkning i forhold til noen få hester i bedre ytelse. Det mest fornuftige man kan gjøre, er når rett propell er på plass å holde skroget glatt og rent samt propell og undervannshus fri for skader... En kjenning har en RIB med full Hydro-tec pakke i tillegg til at den er portet og på satt 50-forgasserrekke. Det en 13 fot med 40 Yamaha. Den er ennå ikke dynomålt, men gir med en 17" Turbo 5700 o/min 44,3 knop.... Og dette er tallenes klare fakta, ingen overdrivelser & antagelser... Og jeg tipper den yter i hvertfall 55-60 hk på maks.... Økningen med Hydrotec montasjen etter at den ble prøvd med kun porting ble på 7,3 knop. Redigert 5.Juni.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Noflow Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 hva er hydrotec? og senker dette ikke motorens levetid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Hydrotec leverer trimdeler osv til Yamaha. http://www.yamaha-rebuild.com/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.