Jump to content

ny båt, GH 11 LS :D


Noflow

Recommended Posts

Testet GH 11 30hk Mercury, tiltet til ytterste og mest ideelle "hakk", slik at den lettet riktig ut av vannet. Kjørte Ibiza 20 touringen ved siden av og målte etter knopmåleren på den. Da gikk det i 33 knop. Så vet man jo ikke hvor nøyaktig den er. Jeg glemte å sku på GPS'en, men så var den uansett ikke programmert om til knop enda. Får ta det til helgen som kommer. Tenkte å måle Yamarinen også, for moro skyld, bare for å ha gjort det :-).

 

Ibizaen er fortsatt under innkjøring, men har hatt den et par ganger oppe i 44 knop på speedometeret (uten å ha holdt den lenge oppe). Var 3 pers ombord.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

syntes det er mye, min rib er 11 fot og veier 125kg. Det er mye det også for en rib, men hva tror du min båt kommer til å gjøre med 25hk?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å sku på GPS'en, men så var den uansett ikke programmert om til knop enda. Får ta det til helgen som kommer.

 

du kan jo måle i km/t og så gange med 1.852

 

Hva slags merke var det på motoren på Ibizaen forresten?

 

Og hva er dim. på propellen du har på GH'en nå? Er det bare lakk som er flasset av eller er det hakk og bulker også?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du kan jo måle i km/t og så gange med 1.852

 

Hva slags merke var det på motoren på Ibizaen forresten?

 

Og hva er dim. på propellen du har på GH'en nå? Er det bare lakk som er flasset av eller er det hakk og bulker også?

 

Skal ikke ha med GH 11 ned på hytta denne helgen, men skal sjekke GPS opp mot knopmåleren på Ibizaen for å sjekke nøyaktigheten. Det må også sies at jeg tømte omtrent 20 liter vann ut av dbbeltskroget like etter jeg målte den (lekker fortsatt bittelitt inn av skruene til knopmåleren antar jeg, bunnpropp og innfestning er jo nytt nå). Jeg veier 88kg. Sjekket dimmen på Propellen på GH'n og der står det skrevet "99x11". Det er kun flasset av litt svart lakk på den, men den er ikke skadet i det hele tatt.

 

Ibizaen er helt ny i forrige uke og har en akkurat like ny Suzuki F150 (hk) med stålpropell, som ikke er innkjørt ordentlig enda.

 

Til deg som spurte om vekt:

GH 11 Standard: 120kg

GH 11 de luxe (ikke selvlensende): 145kg

GH 11 LS: 165kg

GH V11: 190kg

 

Så vidt jeg husker ut fra brosjyrene jeg har liggende et sted.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

propellen er hakkete, hadde litt bulker før, men retta de ut med en planke og en klubbe.

 

må bare si at ghen er en utrolig bra båt i bølger! ligger lett i full gass i dønningene på hessa, kjempegøy :)

 

HMS lynet... kan kanskje hende det, men jeg hadde håpet på littegran mer. testet pioneren noe mer da?

Link to post
Share on other sites

øh, ja det høres vel mer korrekt ut... :blush:

 

-Mye bedre å gange, da går det enda fortere vet dere :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fått testet GH 11'ns virkelige GPS- fart nå og den er skuffende nok bare 30 knop her også....

 

Bror kjørte GH og jeg kjørte Yamarin, begge med maks tilt. Da gikk GH overraskende lite fortere enn Yamarinen. Det virker langt langt raskere i GH 11, men Yamarinen var faktisk nesten like kvikk.

 

Den er oppgitt til 28 knop. Så det kan nok stemme.

 

Yamarinen er en 4110 på 230kg pluss motor 66kg (Yamaha 30 3-syl).

GH'n er en 11 de luxe på 145kg pluss motor 51kg (Mercury 30 2 syl).

 

Beggemotorene er 2004 modeller.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Har du bygget båten om til lang stamme, eller har du kortstammet motor? Hvordan opplever du motorvekten på denne båten, er det problematisk?

Har kort stamme.

 

Motoren er noe tung, men ved å ikke bakke for fort, så går det greit. Må også gi en del gass idet båten går ned av plan, for å unngå at hekkbølgen skyller over motoren.

2 ikke alt for tunge personer kan sitte bak når vi skal opp i plan.

 

Jeg har nå 17" alu propell, jeg får 36-37 knop. Med 30hk Yamaha 3syl og 14" alu propell fikk jeg 32-33 knop.

Link to post
Share on other sites

Fått testet GH 11'ns virkelige GPS- fart nå og den er skuffende nok bare 30 knop her også....

"Skuffende"? Spiller det så stor rolle om GPS'en viser 30 eller 35 når fartsfølelsen likevel er der? Et eksempel. Min Skibsplast 655 med Suzuki DF140 gjør 35 til 38 knop på maks avhengig av hvilken av propellene mine jeg bruker. Min Sunwin 14 med Yamaha 40D electric gjør hårfint over 30 knop, men er på en måte likevel morsommere å kjøre fordi den gir mer fartsfølelse :yesnod:

 

Ellers er det litt fristende å si "hva var det jeg sa" allerede i innlegg 4 i denne tråden. GH11 har vel et skrog som tar bølgene riktig bra mht skrogets V-form etc og skulle vel da kanskje ikke være et skrog som er mest optimalt for høyest mulig fart på flatt vann? Med erfaringene fra en SunWin 14 (relativt flat bunn) som vel er bare drøyt 20 kg tyngre, men med en 40 Hk på hekken og som gjør bare drøyt 30 knop - så jeg ikke helt for meg at man skulle får 35 knop + på en GH11 med 25 til 32 Hk.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Helge; og når man går opp i fra disse 25 +/- motorene til 40 som larshans1 har gjort, er det også større propeller i tillegg til mer "pulver".

 

Det legger fartsbegrensninger i skroget på båter som det må mye hester til for å overvinne; det er marginalt med fartsøkning i forhold til noen få hester i bedre ytelse.

Det mest fornuftige man kan gjøre, er når rett propell er på plass å holde skroget glatt og rent samt propell og undervannshus fri for skader...

 

En kjenning har en RIB med full Hydro-tec pakke i tillegg til at den er portet og på satt 50-forgasserrekke. Det en 13 fot med 40 Yamaha. Den er ennå ikke dynomålt, men gir med en 17" Turbo 5700 o/min 44,3 knop.... Og dette er tallenes klare fakta, ingen overdrivelser & antagelser... Og jeg tipper den yter i hvertfall 55-60 hk på maks....

 

Økningen med Hydrotec montasjen etter at den ble prøvd med kun porting ble på 7,3 knop.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...