Sun Flyer Svart 29.Februar.2008 Del på Facebook Svart 29.Februar.2008 Det lukter vel litt http://www.njaa.no/. Eller? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
arkmarin Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Jeg syns at mannskapet opptrådde profesjonelt i den situasjonen de var i. De sender en melding (PAN-PAN) om at de har motorstopp og har mistet muligheten for lading av batteri. Dvs. at etter en viss tid har de ingen mulighet for å kommunisere med omverden. Når Sjøredningssentralen ikke lengre får kontakt, setter de igang redningsaksjon. Mannskapet ønsket ikke å forlate båten når helikopteret kom, men det ble de PÅLAGT å gjøre. Jeg tror at om de hadde visst at deres melding ville bety at de måtte forlate båten, så hadde det vært tvilsomt om den hadde blitt sendt. En kan diskutere om de hadde med nødvendig utstyr, papirkart over norskekysten, vestkysten av Sverige/Danmark, stormseil mm. Sikkert ikke, da det er begrenset hvilke kostnader en båteier vil ta for å få seilt båten hjem. I en slik situasjon ville jeg ha seilt for bare riggen unna vinden, men ikke mot en kyst jeg ikke hadde kart over. Da hadde jeg foretrukket og hatt motoren inntakt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) det ble de PÅLAGT å gjøre. Kan du forklare en uvitende hvordan noen kan pålegge meg å forlate en intakt båt. Redigert 1.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Han ble vel heller påvirket til å forlate båten. Alternative hans ble vel å bli sittende alene i båten, som han valgte bort. Er ikke det en båt CE B med mer en 300kg last? Etter å ha lest i en annen tråd her. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Dette med 300 kg. synes jeg høres usannsynlig ut. Noen som vet fakta? Noen som kan vise et bilde av skiltet? For i så tilfelle er ikke båten brukendes til noen ting. For en båt går jo ikke ned i klasse B om den overlastes. Den er en overlastet klasse A båt. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Ikke annet en at du overlaster den med vist antall personer. Er det ikke? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Akult Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Jeg har sett båter som har vært B-klasset med inntil 6 personer. C-klasset ved 6 til 12 personer. Så det går tydeligvis an å differensiere... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Ingen kan PÅLEGGES å forlate en båt i rom sjø. Det er opp til skipperen å vurdere om det er tryggest å bli i båten. Det er også lov å be redningsbåt/ helikopter mm. å bli stand by. Det er vikitg å være klar over at en redningsaksjon ikke er uten risiko, og at det tryggeste ofte er å bli om bord. Redigert 1.Mars.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) For en båt går jo ikke ned i klasse B om den overlastes. Den er en overlastet klasse A båt. Jo den gjør faktisk det. Det er vanlig å klassifisere CE basert på ant personer (=vekt) ie CE A8/B10. Se f.eks her: http://charter-tecnautica.com/sun%20odysse...ificaciones.pdf dog enig i at CE A for 300kg høres rart ut..... Redigert 1.Mars.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sebaldus Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Noen som vet skjebnen til selve båten? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 (redigert) Jo den gjør faktisk det. Det er vanlig å klassifisere CE basert på ant personer (=vekt) ie CE A8/B10.Se f.eks her: http://charter-tecnautica.com/sun%20odysse...ificaciones.pdf dog enig i at CE A for 300kg høres rart ut..... Det sies nå i tråden at dem har sjekket på Sjøen for alle, det var CE A 1000kg, 300kg kom fra Son vist. Skjebnen til selve båten sitter jeg også å lurer på. Noen som har sjekket i Nav faxen om det står noe der? Redigert 1.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Har ikke sjekket idag, men igår var det ikkeno på Navtex. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Det var jeg som var i SOn og jeg snakket med Beneteau selger (husker ikke navnet men han jobbet for Hanse før) Han sa 1400 på beneteauen og snakket om 300 på bavariaen , mulig det er han som ikke har fått med seg hele storyen eller om det er jeg som ikke har fått det med meg helt korrekt , kanskje han mente 300kilo mindre enn beneteauen. Uansett så klarer jeg ikke å skjønne dette helt. Om det hele er en vektangivelse , hvorfor kan ikke beneteau da bare justere litt på vekten og få den innenfor CE A da ? Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 (redigert) Uansett så klarer jeg ikke å skjønne dette helt. Om det hele er en vektangivelse , hvorfor kan ikke beneteau da bare justere litt på vekten og få den innenfor CE A da ? Stabilitet selger ikke men det gjør volum. Beneteau må nok gjøre som Bavaria, kutte på maste høyden og mere vekt i kjøl og skrog.Mindre seilareal. Og en fot smalere, det gjør stort utslag på formelen på stabilitet. Jo mere vi er opptat av stabilitet gjør at andre blir opptatt av stabilitet. Så blir det kanskje et argument for å selge en seilbåt neste år. CE A er for enkelt, så stabilitet må inn i handycap beregningen på båtene. Først da blir det allment kjent hvordan hver enkelt båt er? Redigert 2.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
MajorAndy Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Så er der nyt i denne sag: http://ekstrabladet.dk/112/article980391.ece Andy Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Da var det tydligvis ikke noe fare for å treffe den harde norske kystlinjen.. Hmmm Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Egentlig litt rart at det ikke slippes ned en sporingsenhet av redningshelikopteret i slike saker. det må da finnes noe greit, feks AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Også i Nordjyske. Skulle likt å vite hva som egentlig har foregått i denne saken. Ut fra hva en leser ser det jo ut som om mannskapet er tvangsberget fra en båt som ikke var i noen umiddelbar fare. Og som heller ikke indikerte at de var i noen umiddelbar fare. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Sikker på at det er samme båt? Tråden begynte med en 32-foter og så er det en 40-foter som driver i land. Litt for mange føtter til å være en journalistisk upresisjon Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Ja, og 40 foteren var eiet av et ektepar. Jeg er redd for at journalistene igjen står mellom leserne og sannheten. Men Tornby Strand har de felles. Redigert 3.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Det er her fokusert lite på problemet , mistet kontakten med reddningssentralen , erfarne sjøfolk tar kontakt med redningnssentralen når de har problemer slik at de kan følge med litt og mister redningssentralen kontakten så har ikke redningssentralen noe valg. De fleste sjarkene som er i yrkesmesig bruk har minst 2 vhf er og gjerne den ene med eget batteri . Det mangler og en masse opplysninger her , fx hvilke båter var i området , Skjelden alene på Norsjøen. Tror ikke mange seilbåter som er på salg er rigget for kryssing av Norsjøen midt på vintern. De som finner den og tror de er blit båteiere blir skuffet , som privat er det kanskje like greit å seile videre hvis ikke en brukbar avtale med forsikringsselskapet oppnås , en proffesjonell berger får dekt sin tid og kostnader + litt till , litt mere om en utsetter eget fartøy for risiko under bergingen, Mange er redd for å miste båten og eller høge bergingskrav og tillkaller hjelp alt for sent , dette gjelder og yrkeskapteiner. Redigert 3.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Hei Jeg vet ikke noe om hvilken kommunikasjon det var mellom den norske redningsmannen, som antakelig risikerte livet for å komme ned på dekk på en liten båt i 8 meter sjø og måtte snakke nederlandsk eller i beste fall engelsk. Vinden og helikopteret laget nok litt lyd som ikke gjorde det enklere. Jeg regner med at han ikke var særlig åpen for diskusjoner. Med en guttunge ombord synes jeg valget burde være enda enklere. Når Fjord Shampion drev på land ville ikke skipperen forlate skuta, men over kanal 6 forklarte helikopterfører nokså tydelig at han skulle vekk og at dette var absolutt siste mulighet før helikopteret måtte returnere. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 (redigert) Vel, båten klarte seg bra inntil den traff Danmark. Dersom eieren ikke fjerner den, tilfaller den strandfogden. Dette er IKKE en manipulasjon. Redigert 4.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Jøss. Er masta borte? Jeg regner med forsikringen dekker dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Trist syn. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.