Thorlyn Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Tragisk for eieren av "ny" båt Hmm når jeg leser at de har problemer med strøm og dårlig futt i motoren.... er vel ikke en elektronisk styrt motor kanskje??? En diesel motor trenger ikke strøm til noe som helst for og gå, men en moderene cr motor gjør det.. ikke bra Redigert 27.Februar.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Nå er det sånn at det ene stormsenteret etter det andre har vandret inn vestfra de siste 2 ukene. Jeg vet det, ettersom jeg har vært her ute (58.22N 01.55Ø) de siste 14 dagene. Det beste man kan ha, om man overraskes av sånne værforhold til havs, er et skikkelig drivanker og ei god lang og sterk fleksibel line. Ligge å vente til det løyer. Båten tåler det, om folkene gjør det er en annen sak. Å ha opp noe seil, kan du glemme. Geir Redigert 27.Februar.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Når jeg leser dette så tenker jeg litt på alle som skal ut å hente ny båt hjem i påsken. Påsken er rekordtidlig i år og iflg div seilbåtleverandører er det så som så med forberedelsene hos mange... Allerede i høst fikk jeg melding om at det var "nesten fult" hos Hanse for utlevering av båter i påsken, selv om jeg hadde sjansen var det helt aktuelt. Altfor tidlig... Jeg snakket med Tore Hove på messa i Orust og han mente det var ren og skjær galskap all denne båthentingen utført av helt uerfarne seilere, det var bare et tidsspørsmål før dette kom til å gå skikkelig galt. La oss nå for all del håpe det ikke går troll i ord for noen, men det er klart, han har et poeng. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Tror disse "deliveryskipper"-oppdragene kan være så som så, ikke nødvendigvis fordi de som skal seile de mangler erfaring, men også det faktum at mange kjøper båter langt unnaivold uten å i det hele tatt ha besiktiget båten, man blir leid inn for å transportere en båt som ingen kjenner til. Drar ofte rett ut uten å kjenne båten og dens tekniske tilstand. Jeg fikk en forespørsel på å seile hjem en tre år gammel beneteau 44.7 fra spania i høst gjennom en som importerer litt båter hit til landet. Jeg droppet dette prosjektet da jeg synes det var endel ting rundt opplegget som virket lite gjennomtenkt, noe jeg ikke angrer på. Kjenner de andre som dro, og da de kom til spania viste det seg å være en båt fra begynnelsen av 90-tallet, med diverse skavanker. Da de dro ut viste det seg at båten tok inn store mengder vann, og de klarte aldri å finne ut hvor det kom inn (de anslo rundt 400 liter i døgnet), seilene viste seg å være pill råtne, og det ene seilet revnet da de pakket det inn. Båten ble tatt til england, og da forlot skipperne båtene. Noen dager senere sank båten i havna. Jeg opplevde selv på et deliveryoppdrag for noen år siden at båten jeg skulle transportere var en helt annen enn det kjøperen beskrev den som å være i skjeldent god stand. Båten holdt på å synke 3 ganger på under et døgn og ble aldri levert av meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Jeg snakket med Tore Hove på messa i Orust og han mente det var ren og skjær galskap all denne båthentingen utført av helt uerfarne seilere, det var bare et tidsspørsmål før dette kom til å gå skikkelig galt. La oss nå for all del håpe det ikke går troll i ord for noen, men det er klart, han har et poeng. Akkurat den samme tanken har slått meg mange ganger Bjoris, godt da å se sånne som deg som definitivt ikke tilhører den kategorien vi er bekymret for. Har lagt merke til at ytterst få Elan båter fra Hove kommer sjøveien. Det er ikke mer enn et par uker siden vi hadde 8 meters bølger i ytre Oslofjord....... Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
submiss Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Mannskapet uttaler seg Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 regner jo med ekspertene uten problemer hadde ordnet opp i situasjonen hadde de vært ombord. På vegne av ekspertene her: Jeg anser det som aldeles utelukket at noen av ekspertene ville befunnet seg på et slikt sted til et slikt tidspunkt under slike værforhold. Og selvsagt ikke i en slik båt. Blir jo artig å se hvordan en Bavaria 32 klarer seg alene i slikt vær. "Artig" var ikke det første adverbet som rant meg i hu. Så lenge den flyter representerer den en fare for safe navigation i Nordsjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 "– Det var gøy. Det var en veldig spennende evakuering, sier de til Aftenbladet.no. " Jaja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 "– Det var gøy. Det var en veldig spennende evakuering, sier de til Aftenbladet.no. " Jaja. For en som har vært borti media, så må en ta alt som blir skrevet med en stor klype salt. Media er veldig flink til å vinkle sine innlegg så det selger godt. Har selv levert båter rundtforbi, og ofte måtte ta med meg tryseil og stormfokk over "Dammen". Selv så enkle ting som verktøy, seilrep. og navigasjon må en ha med seg på slike oppdrag. Og masse penger på konto, for å drifte dem hjem til leveringsstedene. Ting skjer ...? Selv på nyere båter. Regattamaskinene er verst, dem har oftest sparklet igjen skrogigjennomføringer til toalett etc. For dere som har tenkt å prøve dette, hold dere unna, skumle greier. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 For dere som har tenkt å prøve dette, hold dere unna, skumle greier. Jeg tror jeg tar sjansen likevel jeg. Satser på at jeg kommer meg velberget hjem fra Les Sables d'Olonne. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) Det skjer desverre at ting går galt? Seilte i fjor fra samme utgangspunkt fra en øy samtidig med en som skulle levere i Norge og jeg i Middelhavet. Masten hans knakk og gikk igjennom dekket og skroget, i engelske kanalen. Og gikk ned. Med han gikk det heldigvis bra. Det var en liten notis i norsk media om denne hendelsen. Redigert 28.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Det kunne vel skjedd hvor som helst? Jeg seiler jo til Skagen hver sommer også, og det kommer jeg til å fortsette med, selv om ting kan gå galt fra tid til annen. Utover å forsikre seg om at båt og utstyr er i orden, at det er tilstrekkelig sikkerhetsutstyr ombord, og at kompetansen til de som skal føre båten er bra nok, så er det ikke stort man kan gjøre, utover å snakke med høyere makter som en ekstra sikkerhet. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Jeg seiler også til Skagen. Om sommeren. Dit kan du seile innaskjærs om du vil, iallefall nesten. Men jeg ville ikke finne på å gå for motor over Nordsjøen med en sånn båt uten tryseil og stormfokk. Jeg har tilbragt noen tiår på båt uti der. Båter på 40-60 m. og ikke en lun trygg rigg. Og i Februar er det ikke stedet å være. Det var jo også en nederlender på delivery som kullseilte med den 38fotingen som ble liggende opp/ned omtrent i samme området. Om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Samme tråden i Seilmagasinet, og dem sparer ikke på krutte der. http://www.seilmagasinet.no/id/24529?showo...wsubid=0#com708 Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 ren og skjær galskap all denne båthentingen utført av helt uerfarne seilere, Jeg kjenner noen som seilte hjem fra Danmark i snøføyke for noen år siden mens de jobbet gratis for importøren. De trodde de var på vei in Leisteinløpet. I virkeligheten holdt de på å seile på søndre Søster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Et interessant spørsmål er om man skal senke skuta når man forlater den, eller om man skal la den flyte og således kunne være til fare for andre. Som deliveryskipper sitter det kanskje langt inne å senke skuta? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Nå vet ikke jeg hvem som sitter på korrekt info men det står på seilmagasinet at det var stiv kuling og ikke orkan som noen ovenfor her nevnte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Det var nå godt med sjø i hvertfall. Det kan jo hende de ikke hadde med drivanker på turen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Blitt fortalt, vist slikt skjer at du må forlate skuta i Statene. Skyter Kystvakta skuta i senk, pga fare for annen skipsfart. Da blir det tungtveiende grunner å forlate skuta, så lenge skuta flyter greit? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 om man skal senke skuta når man forlater den Dette ble tatt opp i Yachting World for en tid siden. Konklusjonen var vel at dersom du må forlate båten, så må du forvisse deg om at den synker. I siste ARC var det en kat uten noen ombord som forårsaket en del oppstyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) Kanskje de ikke hadde med drivanker, i så fall dumt. Var det ikke erfarne sjøfolk dette her? Event. kunne de jo brukt trossene. Det i seg selv bremser en del. Eller hekte på noen bøtter eller noe. Her gjelder det å ha fantasien i orden. Skal ikke være bombastisk, men som tidligere nevnt undres jeg over: 1. Hvilken rolle spiller motorens funksjon i en slik situasjon? 2. Hvorfor sjekker man ikke værmeldingene bedre (et must i nordsjøen denne tiden av året)? 3. Hvorfor var ikke nødvendig sikkerhetsutstyr tatt med i båten (f.eks. drivanker), event. hvorfro var det ikke i bruk? 4. Hva med stormseil? Jeg bare undres Når det først legges ut på en slik tur i februar over nordsjøen, så er det vel betimelig å stille noen spørsmål i etterkant når ting går galt? Redigert 28.Februar.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akult Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 (redigert) Nå vet ikke jeg hvem som sitter på korrekt info men det står på seilmagasinet at det var stiv kuling og ikke orkan som noen ovenfor her nevnte. Full Storm med Orkan i kastene er riktig. Målingene foretas i flere høyder og stasjonen er leverandør til DMI. Det burde være troverdig nok. Målingene er tatt litt vest for "havaristen", men det er vel ingen grunn til at forholdene var så mye bedre der de lå. Vanndybden er også tilnærmet lik, noe som skulle tilsi at bølgehøyden også er noenlunde den samme. Lagt til: Max bølgehøyde er målt til 9,8 meter. Signifikant er målt til 6,2, men sistnevnte er mindre interessant i denne sammenheng. Med nær 10 meter bølger som bryter på toppene så blir man ganske liten uti der. Bøtta som skal fungere som drivanker bør ikke handles på tilbud. Likedan skal den som skjøtter stormseilet være av meget spesiell kaliber... Redigert 28.Februar.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fe-m@il Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Virker som det er mange "tøffinger" her på båtplassen!Vil vel helst kalle dem noe annet,men lar det være. Det nevnes bl.a 35-40 knop er ikke er spesiellt mye vind og her er det snakk om 7-10m bølger i tillegg Jeg lever tydeligvis i en annen "seilverden" enn mange her på baatplassen,som synes det er kosen er over når vinden paserer 15 m/sek og bølgene 4m,spesiellt på kryss.Da er det bedre i havn mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Så fint at du tenker så pene tanker om de du ikke deler synspunkter med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fe-m@il Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Ja,lykken er ofte bedre enn forstanden.Det har ikke noe med tanker om andre å gjøre.Det var ikke meningen å "såre" noen. mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.