Jump to content

Seilbåt berges etter motorstopp


Enzo

Recommended Posts

Tragisk for eieren av "ny" båt :sad: Hmm når jeg leser at de har problemer med strøm og dårlig futt i motoren....

 

er vel ikke en elektronisk styrt motor kanskje??? En diesel motor trenger ikke strøm til noe som helst for og gå, men en moderene cr motor gjør det.. ikke bra

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at det ene stormsenteret etter det andre har vandret inn vestfra de siste 2 ukene.

Jeg vet det, ettersom jeg har vært her ute (58.22N 01.55Ø) de siste 14 dagene.

Det beste man kan ha, om man overraskes av sånne værforhold til havs, er et skikkelig drivanker og ei god lang og sterk fleksibel line.

Ligge å vente til det løyer. Båten tåler det, om folkene gjør det er en annen sak.

Å ha opp noe seil, kan du glemme.

 

Geir

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser dette så tenker jeg litt på alle som skal ut å hente ny båt hjem i påsken. Påsken er rekordtidlig i år og iflg div seilbåtleverandører er det så som så med forberedelsene hos mange... Allerede i høst fikk jeg melding om at det var "nesten fult" hos Hanse for utlevering av båter i påsken, selv om jeg hadde sjansen var det helt aktuelt. Altfor tidlig... Jeg snakket med Tore Hove på messa i Orust og han mente det var ren og skjær galskap all denne båthentingen utført av helt uerfarne seilere, det var bare et tidsspørsmål før dette kom til å gå skikkelig galt. La oss nå for all del håpe det ikke går troll i ord for noen, men det er klart, han har et poeng.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tror disse "deliveryskipper"-oppdragene kan være så som så, ikke nødvendigvis fordi de som skal seile de mangler erfaring, men også det faktum at mange kjøper båter langt unnaivold uten å i det hele tatt ha besiktiget båten, man blir leid inn for å transportere en båt som ingen kjenner til. Drar ofte rett ut uten å kjenne båten og dens tekniske tilstand.

 

Jeg fikk en forespørsel på å seile hjem en tre år gammel beneteau 44.7 fra spania i høst gjennom en som importerer litt båter hit til landet. Jeg droppet dette prosjektet da jeg synes det var endel ting rundt opplegget som virket lite gjennomtenkt, noe jeg ikke angrer på. Kjenner de andre som dro, og da de kom til spania viste det seg å være en båt fra begynnelsen av 90-tallet, med diverse skavanker. Da de dro ut viste det seg at båten tok inn store mengder vann, og de klarte aldri å finne ut hvor det kom inn (de anslo rundt 400 liter i døgnet), seilene viste seg å være pill råtne, og det ene seilet revnet da de pakket det inn. Båten ble tatt til england, og da forlot skipperne båtene. Noen dager senere sank båten i havna. Jeg opplevde selv på et deliveryoppdrag for noen år siden at båten jeg skulle transportere var en helt annen enn det kjøperen beskrev den som å være i skjeldent god stand. Båten holdt på å synke 3 ganger på under et døgn og ble aldri levert av meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Tore Hove på messa i Orust og han mente det var ren og skjær galskap all denne båthentingen utført av helt uerfarne seilere, det var bare et tidsspørsmål før dette kom til å gå skikkelig galt. La oss nå for all del håpe det ikke går troll i ord for noen, men det er klart, han har et poeng.

Akkurat den samme tanken har slått meg mange ganger Bjoris, godt da å se sånne som deg som definitivt ikke tilhører den kategorien vi er bekymret for.

 

Har lagt merke til at ytterst få Elan båter fra Hove kommer sjøveien.

 

Det er ikke mer enn et par uker siden vi hadde 8 meters bølger i ytre Oslofjord.......

 

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

 regner jo med ekspertene uten problemer hadde ordnet opp i situasjonen hadde de vært ombord.

 

På vegne av ekspertene her:

 

Jeg anser det som aldeles utelukket at noen av ekspertene ville befunnet seg på et slikt sted til et slikt tidspunkt under slike værforhold. Og selvsagt ikke i en slik båt.

 

 Blir jo artig å se hvordan en Bavaria 32 klarer seg alene i slikt vær.

 

 

"Artig" var ikke det første adverbet som rant meg i hu. Så lenge den flyter representerer den en fare for safe navigation i Nordsjøen.

Link to post
Share on other sites

"– Det var gøy. Det var en veldig spennende evakuering, sier de til Aftenbladet.no. "

 

Jaja.

 

For en som har vært borti media, så må en ta alt som blir skrevet med en stor klype salt.

Media er veldig flink til å vinkle sine innlegg så det selger godt.

 

Har selv levert båter rundtforbi, og ofte måtte ta med meg tryseil og stormfokk over "Dammen". Selv så enkle ting som verktøy, seilrep. og navigasjon må en ha med seg på slike oppdrag. Og masse penger på konto, for å drifte dem hjem til leveringsstedene. Ting skjer ...? Selv på nyere båter.

Regattamaskinene er verst, dem har oftest sparklet igjen skrogigjennomføringer til toalett etc.

 

For dere som har tenkt å prøve dette, hold dere unna, skumle greier.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det skjer desverre at ting går galt?

 

Seilte i fjor fra samme utgangspunkt fra en øy samtidig med en som skulle levere i Norge og jeg i Middelhavet.

Masten hans knakk og gikk igjennom dekket og skroget, i engelske kanalen. Og gikk ned. Med han gikk det heldigvis bra. Det var en liten notis i norsk media om denne hendelsen.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det kunne vel skjedd hvor som helst? Jeg seiler jo til Skagen hver sommer også, og det kommer jeg til å fortsette med, selv om ting kan gå galt fra tid til annen.

 

Utover å forsikre seg om at båt og utstyr er i orden, at det er tilstrekkelig sikkerhetsutstyr ombord, og at kompetansen til de som skal føre båten er bra nok, så er det ikke stort man kan gjøre, utover å snakke med høyere makter som en ekstra sikkerhet. :wink:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler også til Skagen. Om sommeren.

Dit kan du seile innaskjærs om du vil, iallefall nesten.

Men jeg ville ikke finne på å gå for motor over Nordsjøen med en sånn båt uten tryseil og stormfokk.

Jeg har tilbragt noen tiår på båt uti der. Båter på 40-60 m. og ikke en lun trygg rigg.

Og i Februar er det ikke stedet å være.

Det var jo også en nederlender på delivery som kullseilte med den 38fotingen som ble liggende opp/ned omtrent i samme området.

Om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Samme tråden i Seilmagasinet, og dem sparer ikke på krutte der.

 

http://www.seilmagasinet.no/id/24529?showo...wsubid=0#com708

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

ren og skjær galskap all denne båthentingen utført av helt uerfarne seilere,

 

Jeg kjenner noen som seilte hjem fra Danmark i snøføyke for noen år siden mens de jobbet gratis for importøren.

De trodde de var på vei in Leisteinløpet. I virkeligheten holdt de på å seile på søndre Søster.

Link to post
Share on other sites

Blitt fortalt, vist slikt skjer at du må forlate skuta i Statene.

Skyter Kystvakta skuta i senk, pga fare for annen skipsfart.

 

Da blir det tungtveiende grunner å forlate skuta, så lenge skuta flyter greit?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Kanskje de ikke hadde med drivanker, i så fall dumt. Var det ikke erfarne sjøfolk dette her? Event. kunne de jo brukt trossene. Det i seg selv bremser en del. Eller hekte på noen bøtter eller noe. Her gjelder det å ha fantasien i orden.

 

Skal ikke være bombastisk, men som tidligere nevnt undres jeg over:

1. Hvilken rolle spiller motorens funksjon i en slik situasjon?

2. Hvorfor sjekker man ikke værmeldingene bedre (et must i nordsjøen denne tiden av året)?

3. Hvorfor var ikke nødvendig sikkerhetsutstyr tatt med i båten (f.eks. drivanker), event. hvorfro var det ikke i bruk?

4. Hva med stormseil?

 

Jeg bare undres :confused:

 

Når det først legges ut på en slik tur i februar over nordsjøen, så er det vel betimelig å stille noen spørsmål i etterkant når ting går galt?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvem som sitter på korrekt info men det står på seilmagasinet at det var stiv kuling og ikke orkan som noen ovenfor her nevnte.

Full Storm med Orkan i kastene er riktig. Målingene foretas i flere høyder og stasjonen er leverandør til DMI. Det burde være troverdig nok. Målingene er tatt litt vest for "havaristen", men det er vel ingen grunn til at forholdene var så mye bedre der de lå. Vanndybden er også tilnærmet lik, noe som skulle tilsi at bølgehøyden også er noenlunde den samme.

 

Lagt til:

Max bølgehøyde er målt til 9,8 meter. Signifikant er målt til 6,2, men sistnevnte er mindre interessant i denne sammenheng. Med nær 10 meter bølger som bryter på toppene så blir man ganske liten uti der. Bøtta som skal fungere som drivanker bør ikke handles på tilbud. Likedan skal den som skjøtter stormseilet være av meget spesiell kaliber...

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som det er mange "tøffinger" her på båtplassen!Vil vel helst kalle dem noe annet,men lar det være. Det nevnes bl.a 35-40 knop er ikke er spesiellt mye vind :confused: og her er det snakk om 7-10m bølger i tillegg :diving:

Jeg lever tydeligvis i en annen "seilverden" enn mange her på baatplassen,som synes det er kosen er over når vinden paserer 15 m/sek og bølgene 4m,spesiellt på kryss.Da er det bedre i havn :cheers:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...