Jump to content

Seilbåt berges etter motorstopp


Enzo

Recommended Posts

Ja, så hadde jeg seriekoblet batteriene fra parrallel på forbruk, for å få opp voltstyrken. Da har en ett nytt utgangspunkt i situasjonen.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Stabilitetsmessig tåler båten dette.

Og det kan du si sånn uten videre? Det er vel hevet over enhver tvil at AVS vil være svekket ganske betraktelig i en slik situasjon. Kombinert med 8 meters brytende bølger og 50 knops vind, ville jeg vært svært betenkelig over å ha ett tonn vann skvulpende rundt i cockpit.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Og det kan du si sånn uten videre? Det er vel hevet over enhver tvil at AVS vil være svekket ganske betraktelig i en slik situasjon. Kombinert med 8 meters brytende bølger og 50 knops vind, ville jeg vært svært betenkelig over å ha ett tonn vann skvulpende rundt i cockpit.

 

Er det noen som har tallene på den båten, AVS?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Og det kan du si sånn uten videre? Det er vel hevet over enhver tvil at AVS vil være svekket ganske betraktelig i en slik situasjon. Kombinert med 8 meters brytende bølger og 50 knops vind, ville jeg vært svært betenkelig over å ha ett tonn vann skvulpende rundt i cockpit.

 

Er nok enig med herren her. Jeg er ikke sikker på om center-cockpit er den beste løsningen så måte.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at sentercockpit er en god løsning. Båten har jo mer bæring i senter enn lengst bak, og det er positivt for balansen i båten. Når det gjelder det forulykkede mannskapet, så må man huske på at de ikke ba om å bli reddet. De sendte kun ut en pan-pan melding og hvis de hadde fått lov til å bli i båten, hadde det sikkert gått greit til slutt.

 

Noe nytt om hvor båten er nå?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen prinsippiell forskjell i drenering av vann fra en sentercockpit og cockpit akterut. Men stabilitetsmessig er det stor forskjell gitt at de fylles med et antall bølger. Centercockpiten ligger jo mye høyere opp. Så kan man si at sjansen for at den fylles er mindre, men nå forutsetter vi vel at den vil gjøre dét.

 

Forøvrig pleier jeg ikke å omtale meg som noen ekspert. Men litt forståelse for vektorregning og dekomponering av krefter har jeg da.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Da kan kanskje spesialistene og ekspertene fortelle hva som er forskjell på en sentercockpit og en lukket cockpit akterut?

 

Hårsår :wink: Vet ikke hvem du sikter til men jeg uttalte meg i forbindelse med en HR34 som ble tatt opp. Ang lukket cock-pit akter, har ikke jeg uttalt meg. Men uansett skulle jeg dratt på lengre seilas er min tanke at drenering er veldig viktig, det samme som vektbelastning/stabilitetsendring.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Senter eller ikke senter. De fylles uansett på kryssen under disse forhold. Men en CE klasse A båt skal ha dreneringer som holder unna. Større bekymring er det hvis du ikke har en luke som er enkel å holde lukket etter at man har gått inn eller ut.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jo, det er greit.

Men da ser vi jo at når det rettende momentet er på sitt største, har båten maksimal overflate på dreneringen. Da vil vannet renne ut over sargen.

Men, dersom noen skulle hevde at dreneringene vanligvis er for små, så er jeg enig. Jeg har ihh til havseilasreglene. Og det går pinefult sakte.

Link to post
Share on other sites

Et lite tankeeksperement:

 

Sett at dere kom ut for slikt vær. Hvilken båttype ville dere hatt?

 

Jeg forutsetter da at været var det som det faktisk var, og at man ikke kunne ha seil oppe. (Du har ikke seil som matcher været, evt. andre forholdene som tilsier at du ikke kan ha seilføring.) Vi snakker da altså om ca. 55 knop i snitt (over 10 minutt) og 65 knop i kastene. Max bølgehøyde er opp mot 10 meter, og det er krappe bølger hvorav noen bryter ganske godt på toppene.

 

Mange her har båter rundt 35-40 fot, så la oss holde oss rudt det. Du kan velge å ha flybridgebåt ala Fairline, Princess eller noen av de Skandinaviske. Windy er jo også veldig bra har jeg lest her, så la oss ta med en sportscruiser eks. 37 Grand Mistral blandt valgene. Trawler er også et alternativ.

 

Eller en seilbåt - uten seilføring.

 

Hva velger du, og hvorfor?

 

Uten tvil seilbåt, fordi den har dyp og tung kjøl, stort ror som kan styre båten også uten motorkraft. Faglitteraturen" tilsier gjerne tyngre langkjølede båter for dårlig vær, men alle er ikke enig. Men jeg ville uansett gjerne ha hatt en båt med høy AVS. Hvis båten er utstyrt med et "Para anchor" el.l : http://www.paraanchor.com/pro.offsanchor.html er svaret enkelt, man setter dette på baugen, skalker lukene og går ned under dekk. Uten dette, ville jeg ha lagt ut tau + anker+ kjetting fra hekken og seilt på rigg og skrog unna været.

 

Det er mange eksempler på folk som har forlatt båtene sine i ekstremvær, og disse har blitt funnet flytende i god stand etter stormen. Fastnet Race 1979 er et eksempel.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De ble vel ikke beordret fra borde?

 

En må legge vekt på at dem manglet komunikasjon.

Hva gjør en når Redningsmannen dumper oppi cocpiten, og med selene klare for å heise en opp?

Og sitte der å forklare ting da, og ta en beslutning der og da, må bare ha vært vanskelig for skipper.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen å "såre" noen.

 

Nei ønsker man det må man delta i Bavariatråden!! :wink:

Tror faktisk fe-mil er inne på noe her!

 

Med unntak av noen ganske få, ligger de fleste tryggt ved gjestebryggen og pusser seilerskoene eller surfer på WLANET mesteparten av sesongen, mens de gruer til å gå utaskjærs for å tømme den altfor lille septiktanken som er i ferd med å renne over ! :cool::lol:

Link to post
Share on other sites

Ifølge Knut Espen Solberg så tømmes cockpit raskt av naturlige årsaker i riktig dårlig vær, så det blir ikke i praksis liggende dramatisk mye vann og vente på å dreneres. Det ble slengt ut når båten ble krenget over av bølgen. Samme erfaring gjorde en Maxi 95 på vei til Skottland ifjor sommer (Stavanger - Banff regatta, liten storm, full fart). Noen har innvendt mot denne båten at cockpit er et svært basseng som vil virke destabiliserende dersom båten får en sjø ombord ( på Maxi 95 er cockpit virkerlig svær!) . I stille vær er jo dette sant nok, men det blir en helt teoretisk problemstilling. Men i uvær i Nordsjøen ble cockpitvannet hevet ut i neste bølgebevegelse + at krengningen på båten når de seilte i seg selv medførte at "full cockpit" ikke ble full cockpit, slik at i praksis utgjorde dette ikke noen fare for båten. Men Maxi 95 har mye bæring akter pga akterkabin.

Link to post
Share on other sites

En må legge vekt på at dem manglet komunikasjon.

Det virker egentlig utrolig at de har klart å tømme batteriene så ettertrykkelig. En ny båt har vel i det minste et voltmeter montert, og etterhvert som spenningen faller kan man vel gjøre noe for å spare på den lille strømmen en har.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...