Jump to content

Seilbåt berges etter motorstopp


Enzo

Recommended Posts

Nå er det nok engang en seilbåt som blir berget etter motorstopp , denne gangen ute i Nordsjøen.

Denne bergingsaksjonen koster nok noen mill med helikoptre og redningsskøyte osv , båten blir forlatt i sjøen selv om mannskapet ikke ønsker dette , bildene av båten viser at den flyter fint uten problem med seilene pent beslått. Disse folkene er altså gått tom for strøm/motoren er stoppet.

Selv om jeg forsøker så godt jeg kan så forstår jeg ikke problemet , midt ute i Nordsjøen i den vinden så er det vel ingen med sitt fulle fem i behold som benytter motor.

 

Vet egentlig ikke hva jeg vil med denne posten men nå har jeg ihvertfall fått liret av meg litt frustrasjon.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger altså er gratis seilbåt ute i nordsjøen? Finders keepers eller hva det nå het...

 

Fra spøk til revolver: Så nettopp dette på nyhetene og slik jeg skjønte det var båten i kontakt med en rednings sentral. Rednings sentralen mistet kontakt med båten og satte av den grunn i gang aksjon. En slik handling fra rednings sentralen sin side tyder jo bare på at de handler ut i fra det verst tenkelige for å redde liv.

 

Men burde man ikke kunne sette opp en liten fokke i slikt vær og komme seg til lands?

Link to post
Share on other sites

. Rednings sentralen mistet kontakt med båten og satte av den grunn i gang aksjon. En slik handling fra rednings sentralen sin side tyder jo bare på at de handler ut i fra det verst tenkelige for å redde liv.

Ja redningssentralen gjorde nok akkurat det rette her , selvsagt skal de sette igang apparatet en gang for mye enn en gang for lite når de mistenker at noe er galt men når de omsider kom fram til "havaristen" så burde det vel være mulig å rope over , hei .... har dere hull i seilene eller er riggen i ferd med å ramle over bord ,,,, ikke ? .... men da ser vi at alt er i orden , vi sender over en mann som hjelper dere med litt strøm til eller en håndholdt GPS og god tur videre.

 

Det er jo rart at det blir igangsatt en bergningsaksjon i det hele tatt med en seilbåt som går for motor.. Bør jo koste noen dyrt... Og da mener jeg ikke skattebetalerene.....

Nå vet vi jo ikke hele historien her , det er det bare de som var ombord som vet men generelt så burde vel de med en seilbar seilbåt som krever hjelp etter motorstopp uten å stå i fare for le kyst måtte betale greia selv.

 

Og med over 50 knops vind og 8 meter bølger som bryter på toppene - så er det ikke så enkelt som hjemme i sofakroken.

Værmeldingen kunne uansett være greit å studere før man legger ut på tur.

Nei det er ikke så enkelt i sofakroken men det så da ut til å være en båt av litt størrelse og legger man ut over Nordsjøen i februar så er man vel såpass til seilfolk at man seiler greit selv om det blåser litt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den seil leg,en der er ikke å spøke med selv i sommer halvåret, med den motstrøm sjøen som finnes der ute.

Huff, jeg føler med dem. Uansett hva som har skjedd.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ekofisk har målt over 60 knop på det meste. Og da snakker vi om målinger i snitt over 10 minutter. Det betyr at det har vært vindkast på langt over orkan.

 

Er det noen her som har prøvd å seile en fritidsbåt på denne størrelsen over Nordsjøen under slike forhold?

 

Og har man seilbar seilbåt så hevdes det at man bør betale greia selv...?

Link to post
Share on other sites

Det er lett å dømme fra godstolen. Men for dem som har vært ute, vet hvor fort gjort det er å få personskade i slikt vær. Det er nok at skipperen brekker et bein det, så er det "game over". Eller hvor vanskelig det blir når alle blir sjøsyke. Dette er i normale forhold en 4-5 dagers seiltur fra Nederland m/seil.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Må si ærlig talt at denne historien undrer meg litt. Har nettopp sett reportasjen på TV og det ble sagt at dette var erfarne seilfolk. Er helt enig i at det er lett å sitte belærende i sofakroken, men at man gir oppog at årsaken er motorstopp - det undrer meg.

 

Et sørgelig syn å se båten seile sin egen sjø, men jeg tror den vil klare seg.

Link to post
Share on other sites

Nå var det jo slik at de var ikke eierne men skulle bare transportere båten over til norge, det ble sagt at de var erfarne båt folk. Nei jeg tenker mitt når jeg ser dette, men bevares det kan jo være at noe har skjedd ombord. Muli at de ikke fant fallene til seilen, eller noe annet alvorlig.

Link to post
Share on other sites

Må si ærlig talt at denne historien undrer meg litt. Har nettopp sett reportasjen på TV og det ble sagt at dette var erfarne seilfolk. Er helt enig i at det er lett å sitte belærende i sofakroken, men at man gir oppog at årsaken er motorstopp - det undrer meg.

 

dette förundrer mig oxo.... en leverans-sejling i Februari over Nordsjöen i en Bavaria 31-32 fot......

av 'erfaret folk'...............

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mange undres ser jeg. Og da spør jeg igjen. Er det noen av dere som har prøvd å seile en båt på denne størrelsen over Nordsjøen under slike forhold?

 

Jeg har jobbet der i mange år. Når det blåser slik, og det er 8 meter bølger eller mer - da bryter det også godt på toppene...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vært der, men skal man synse noe så må det være at man hører litt for ofte om såkalte erfarne båtfolk som skal levere båter til nye eiere, som gjerne stikker til sjøs når andre holder seg hjemme i sofaen, og som kommer ut for et eller annet problem.

 

Dette er ikke første gangen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vært der, men skal man synse noe så må det være at man hører litt for ofte om såkalte erfarne båtfolk som skal levere båter til nye eiere, som gjerne stikker til sjøs når andre holder seg hjemme i sofaen, og som kommer ut for et eller annet problem.

 

Dette er ikke første gangen.

Enig. Jeg har vært i kontakt med et par utenlandske "delivery-skippers" i forbindelse med båtkjøpet i kroatia. Ingen spurte f.eks om båten hadde stormseil. En båt trenger små nok seil hvis den skal krysse hav og det gjelder uansett årstid.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Akkurat. For har man opplevd Nordsjøen under slike forhold, så undrer man seg ikke så mye over at det oppstår problemer.

 

Er selvsgat enig i dette. Hadde ikke lagt ut på havseilas under slike forhold.. Men det er begrunnelsen for havariet jeg undres over. Motorstopp!! Hva i all verden kunne motoren gjort fra eller til i denne situasjonen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...