Jump to content

Seilbåt berges etter motorstopp


Enzo

Recommended Posts

35-40knops vind (15-20m.sek) og rundt 8meter bølger er tøft for de fleste og om bølgene bryter på toppene så hadde ikke jeg villet være i en bav32 det er bombesikkert , det er nok noe spesielt i Nordsjøen siden det er noe grunt der og dermed blir vel bølgene endel tøffere.

 

Om man kalles tøff eller kanskje noe verre bare fordi man ikke har noe i mot å seile selv om det blåser over 20 får være opp til den som kaller og det er vel greit.

Jeg har vært ute i sånn bølgehøyde med mer vind enn 35-40knop og det var overhodet ikke noe dramatisk eller ubehagelig på noen måte men så var det ikke spesielt mye brytende topper på bølgene heller , mulig det er mye dypere nord om stadt der jeg opplevde det i en 80talls 31foter enn det er i nordsjøen og det derfor ikke er sammenlignbart.

Dessuten så er det veldig kaldt i februar og det koster nok enormt å sitte ute og rore en båt i sånne bølger da.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på dette med drivanker og forholdene denne båten var ute for.

Forutsatt mye fritt hav til le, vil vel en god løsning være å ta ned seil, skalke lukene, låse ror og ri av stormen sittende i salongen.

Men bør man i et slikt scenario feste drivankeret ved baug eller hekk ?

Link to post
Share on other sites

35-40knops vind (15-20m.sek) og rundt 8meter bølger er tøft for de fleste og om bølgene bryter på toppene så hadde ikke jeg villet være i en bav32 det er bombesikkert , det er nok noe spesielt i Nordsjøen siden det er noe grunt der og dermed blir vel bølgene endel tøffere.

 

Om man kalles tøff eller kanskje noe verre bare fordi man ikke har noe i mot å seile selv om det blåser over 20 får være opp til den som kaller og det er vel greit.

Jeg har vært ute i sånn bølgehøyde med mer vind enn 35-40knop og det var overhodet ikke noe dramatisk eller ubehagelig på noen måte men så var det ikke spesielt mye brytende topper på bølgene heller , mulig det er mye dypere nord om stadt der jeg opplevde det i en 80talls 31foter enn det er i nordsjøen og det derfor ikke er sammenlignbart.

Dessuten så er det veldig kaldt i februar og det koster nok enormt å sitte ute og rore en båt i sånne bølger da.

 

Er enig her. Har også seilt i flere dager 35-40 knop uten noen ubehag med bølger deretter. Men forutsetningen at en skal klare å takle en slik situasjon, er at en er forbredt på at drittværet kommer. Og at en får satt det riktige seila på forhånd og får en ordentlig ballanse i båten. Og velge en kurs som er mest behaglig i forhold til sjøen som vil bryte over båten. Mener at daglig nedlasting av værfiler et must, så en vet at når drittvære tar slutt i allefall, når en først har havnet oppe i det.

Samtidig at en har nok seilere som er oppegående til å klare korte vaktskift, slik at en ikke fryser ihjel.

Tror nok temperaturen i nordsjøen er den største faren med 4-6 pluss som for vil indikere minus grader i den vindstyrken, som det er nå? og jeg tror nok jeg hadde valgt å holde meg unna vinter mnd i Nordsjøen.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Bøtta som skal fungere som drivanker bør ikke handles på tilbud. Likedan skal den som skjøtter stormseilet være av meget spesiell kaliber...

En bøtte, uansett type og pris vil selvfølgelig bli revet i filler i løpet av sekunder. Men å sette og skjøtte stormseil ser jeg ikke det store problemet med. På en tur som dette villle jeg nok gjort det klart allerede før avgang, så det bare var å huke på fallet og heise det. Hvis forholdene er slik at kryssing er umulig, var det jo bare å snu hekken til været å seile tilbake. Da er skjøtingen av seilet en relativt overkommelig oppgave.

 

Når det gjelder bruk av motoren, var nok oppgaven for den kun å produsere strøm. f.eks til navigasjonsinstrumenter. Men en bærbar GPS ville jeg nok hatt som backup på en slik tur. Og kart så jeg kom meg til aktuelle nødhavner.

 

Herman, selverklært verdensmester.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En kan prøve å vinkle det til fordel for den uheldige der ute.

Vann og dieseldyr i diesel har satt en stopper for motoren.

Blir uten autopilot og elektronisk navigasjon.

"Black out"

Av erfaring vet jeg at Bavaria kompassene danser helt i rundt i slikt vær og med uten nattlys bli det vanskelig å seile etter.

Og har en ikke en handholdt gps med nok batterier, blir dette også umulig.

Elektronisk lensing av båten blir også umulig.For i slikt vær tar båtene inn vann, samme hvor nye dem er.

Psykisk går det rett nedover og kan være vanskelig å kontrollere.

 

Da blir det å ta føre var, ta hensyn til menneskene ombord, og sikre dem, og gi blanke i det matriale verdiene. "Force majeure"

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Men bør man i et slikt scenario feste drivankeret ved baug eller hekk ?

Du har egentlig to alternativer. Og svaret er litt avhengig av hva du ønsker å oppnå. Enten fester du det i baugen, da er bedre jo større drivankeret er. Eller så kan du seile unna været. For å unngå å tverrvende nederst i en bølgedal kan det da være lurt å feste et lite drivanker eller et langt tau (100m?) fra hekken. Meningen er da bare å bremse farten nok til at du seiler saktere enn bølgene. Hva som er best kommer vel helt an på situasjonen der og da.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

En kan prøve å vinkle det til fordel for den uheldige der ute.

Vann og dieseldyr i diesel har satt en stopper for motoren.

Blir uten autopilot og elektronisk navigasjon.

"Black out"

Av erfaring vet jeg at Bavaria kompassene danser helt i rundt i slikt vær og med uten nattlys bli det vanskelig å seile etter.

Og har en ikke en handholdt gps med nok batterier, blir dette også umulig.

Elektronisk lensing av båten blir også umulig.For i slikt vær tar båtene inn vann, samme hvor nye dem er.

Psykisk går det rett nedover og kan være vanskelig å kontrollere.

 

Da blir det å ta føre var, ta hensyn til menneskene ombord, og sikre dem, og gi blanke i det matriale verdiene. "Force majeure"

 

Er enig i at vi ikke skal sitte som sofaseiler og dømme de avgjøresler som skipper tar i en situasjon vi ikke kan sette oss inn i.

 

Men det var da ikke lite med "svartmaling" da. Det tar det noe tid før batteriene blir så tomme at man ikke har lys i kompaset en gang. Kompassene danser rundt? Har seilt i en del røft vær med "pers" 50 knop med 55 i kastene, (om enn ikke 8 m. høye bølger). men aldri opplevd noe problem med kompassene. Lensinng med el. pumpe er ikke nødnvedig, redd mann med bøtte går raskere (har også prøvd dette selv). At båten tar inn vann uansett er jeg også ikke nødvendigvis enig i.

 

Men at man lett psykes ut i slike forhold, spesielt hvis man ikke har et sterkt mannskap, det er sikkert. Legg til sjøsyke som en forsterkende faktor så kan det sikkert fort oppfattes som livstruende.

Link to post
Share on other sites

Et lite tankeeksperement:

 

Sett at dere kom ut for slikt vær. Hvilken båttype ville dere hatt?

 

Jeg forutsetter da at været var det som det faktisk var, og at man ikke kunne ha seil oppe. (Du har ikke seil som matcher været, evt. andre forholdene som tilsier at du ikke kan ha seilføring.) Vi snakker da altså om ca. 55 knop i snitt (over 10 minutt) og 65 knop i kastene. Max bølgehøyde er opp mot 10 meter, og det er krappe bølger hvorav noen bryter ganske godt på toppene.

 

Mange her har båter rundt 35-40 fot, så la oss holde oss rudt det. Du kan velge å ha flybridgebåt ala Fairline, Princess eller noen av de Skandinaviske. Windy er jo også veldig bra har jeg lest her, så la oss ta med en sportscruiser eks. 37 Grand Mistral blandt valgene. Trawler er også et alternativ.

 

Eller en seilbåt - uten seilføring.

 

Hva velger du, og hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Tror også det er krav. I min Bavaria 32 er det orginalt både manuell og elektrisk pumpe. Den elektriske hadde ikke nivåbryter så jeg monterte en ekstra elektrisk som har dette. Er lagt opp slik at man kan pumpe med manuell pumpe fra rormannens plass, burde kanskje også vært en pumpe inne man kunne bruke med lukene lukket?

Link to post
Share on other sites

Det er en annan faktor også som har hatt stor påvirkning for seilerene.

Det var så lite strøm at VHF funket ikke, da hadde dem ingen varme ombord annen en gass bluss. Tenk hvor rått, fuktig og kaldt det var ombord i den båten. Uten anledning for å få i seg skikkelig varme.Og ikke lys om natten, annet en lommelykt.

 

Og hvor mange cruiser kompass viser riktig, og en må jo sitte med deviasjonstabellen vist en skal bruke den?

 

På min er lensepumpen satt på den mest idiotiske plassen som finnes, under sette på styreposisjon. Sete må vekk og styrer en med nødrorkulten er det en håpløs oppgave?

Jeg har montert en til inne i båten, (krav kat.2)

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Et lite tankeeksperement:

 

Sett at dere kom ut for slikt vær. Hvilken båttype ville dere hatt?

 

Eller en seilbåt - uten seilføring.

 

Hva velger du, og hvorfor?

 

Dette er enkelt å svare på. Enhver båt i de størrelser du nevner uten seil har ingenting der ute å gjøre på denne tiden av året og i slikt vær uansett årstid.

Jeg har krysset Nordsjøen to ganger i full storm med middelhøyde på bølgene 7m målt på plattform. Bølgene er litt anderledes i Nordsjøen enn de fleste andre plasser.

 

Enten man seiler i en organisert regatta eller alene, bør man forberede seg i henhold til de internasjonale regatta reglene vedrørende sikkerhet. Da skal man være best mulig forberedt. Litt erfaring kommer også godt med.

Denne 32 foteren av et kjent tysk fabrikat burde ikke være noe problem og håndtere. Om det er morro, er en annen sak.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

HR34 og jeg hadde nok vært veldig giret på å få rulle ut en liten flik av forseilet

 

Tror nok det hadde blitt en sånn båt ja. Men renner sjøen fort nok ut av cocpit i den, når det bryter sjø oppi cocpiten???

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Man har da manuell pumpe? Eller er det ekstrautstyr på disse båtene?

 

 

Selvfølgelig er det manuell pumpe (av merket Plastimo :wink: ), men må betjenes ute i cocpit. Enig i at det burde vært et alternativ også fra innsiden.

 

Ser at flere nærmest blir irritert når det stilles spørsmål og fremmes konstruktive forslag til løsninger etter slike havarier. Men er det ikke det man bør gjøre? Lære av de feil som er gjort og tenke gjennom hvordan man selv ville håndtert situasjonen.

 

Det er mange her på båtplassen som har opplevd storm til havs. Tror nok også de fleste forstår at det var barske forhold der ute i dette konkrete tilfellet. Men at det ikke er mulig å ri av en slik storm og komme ut av det i god behold, det nekter jeg å tro. Eller skal man i en slik situasjon bare sette seg ned og gi opp?? Med en slik innstilling tror jeg ikke det er noen ide med noe havseilas i det hele tatt.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det manuell pumpe (av merket Plastimo :wink: ), men må betjenes ute i cocpit. Enig i at det burde vært et alternativ også fra innsiden.

 

Med nok vann inne i båten samt litt slingring vil vannet finne veien inn i dusjen. Jeg har tre dusjer ombord og derved tre pumper til å tømme dusjbunnene. Litt nødløsning, men....

Link to post
Share on other sites

Vist en hører og leser i media mellom linjene, så virker det som dem nesten ble påvirket til å gi opp å være i båten?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Eller en seilbåt - uten seilføring.

 

Hva velger du, og hvorfor?

Hadde valgt den båten jeg har. Men uten stormseil hadde jeg nok aldri dradd på den tiden av året.

 

Dette pga motoren som aldri har latt være å starte på første draget, stabiliteten som ingen motorbåt kan matche, og en solid rigg.

Men jeg tror at bav'en er bra nok. Den skulle bare vært i bedre stand og utstyrt for å takle forholdene.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Med nok vann inne i båten samt litt slingring vil vannet finne veien inn i dusjen. Jeg har tre dusjer ombord og derved tre pumper til å tømme dusjbunnene. Litt nødløsning, men....

 

Ja det fleste tenker slik, men hva gjør en i en "black out" situasjon. Og når du ikke en gang ser hvor du er hen inne i båten, på natters tid.

Nøkkelen er, hvor skal du få tak på strøm og hvordan?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Mine dusjpumper er manuelle, så strøm-mangel er ikke et problem. Mørkt vil det være om natten inne i båten, men lommelykter/hodelykter har man vel med seg. De trenger ikke en gang være særlig vanntette da de skal brukes under dekk. Med tanke på hvordan man skal skaffe seg strøm, så kunne det kanskje være en tanke å bruke startbatteriet. Motoren starter ikke grunnet et eller annet. I veldig dårlig vær kan man få saltvann inn gjennom diesel-luftingen, saltvann inn i eksosen som legger seg på stempeltopp osv. Har man fastslått at motoren ikke vil bli aktuell, så har man strøm på startbatteriet til VHF`en i mange timer på startbatteriet. Sikkert ikke like lett for et delivery-crew, men jeg kjenner det elektriske opplegget mitt godt nok til at jeg skulle lagt en provisorisk ledning fra VHF`en til startbatteriet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...