Jump to content

Seilbåt berges etter motorstopp


Enzo

Recommended Posts

Jeg syns at mannskapet opptrådde profesjonelt i den situasjonen de var i. De sender en melding (PAN-PAN) om at de har motorstopp og har mistet muligheten for lading av batteri. Dvs. at etter en viss tid har de ingen mulighet for å kommunisere med omverden. Når Sjøredningssentralen ikke lengre får kontakt, setter de igang redningsaksjon. Mannskapet ønsket ikke å forlate båten når helikopteret kom, men det ble de PÅLAGT å gjøre.

 

Jeg tror at om de hadde visst at deres melding ville bety at de måtte forlate båten, så hadde det vært tvilsomt om den hadde blitt sendt.

 

En kan diskutere om de hadde med nødvendig utstyr, papirkart over norskekysten, vestkysten av Sverige/Danmark, stormseil mm. Sikkert ikke, da det er begrenset hvilke kostnader en båteier vil ta for å få seilt båten hjem.

 

I en slik situasjon ville jeg ha seilt for bare riggen unna vinden, men ikke mot en kyst jeg ikke hadde kart over. Da hadde jeg foretrukket og hatt motoren inntakt.

Link to post

Han ble vel heller påvirket til å forlate båten.

Alternative hans ble vel å bli sittende alene i båten, som han valgte bort.

Er ikke det en båt CE B med mer en 300kg last? Etter å ha lest i en annen tråd her.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Ikke annet en at du overlaster den med vist antall personer. Er det ikke?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
For en båt går jo ikke ned i klasse B om den overlastes. Den er en overlastet klasse A båt.

 

Jo den gjør faktisk det. Det er vanlig å klassifisere CE basert på ant personer (=vekt) ie CE A8/B10.

Se f.eks her: http://charter-tecnautica.com/sun%20odysse...ificaciones.pdf

 

dog enig i at CE A for 300kg høres rart ut.....

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Jo den gjør faktisk det. Det er vanlig å klassifisere CE basert på ant personer (=vekt) ie CE A8/B10.

Se f.eks her: http://charter-tecnautica.com/sun%20odysse...ificaciones.pdf

 

dog enig i at CE A for 300kg høres rart ut.....

 

Det sies nå i tråden at dem har sjekket på Sjøen for alle, det var CE A 1000kg, 300kg kom fra Son vist.

Skjebnen til selve båten sitter jeg også å lurer på. Noen som har sjekket i Nav faxen om det står noe der?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Det var jeg som var i SOn og jeg snakket med Beneteau selger (husker ikke navnet men han jobbet for Hanse før)

Han sa 1400 på beneteauen og snakket om 300 på bavariaen , mulig det er han som ikke har fått med seg hele storyen eller om det er jeg som ikke har fått det med meg helt korrekt , kanskje han mente 300kilo mindre enn beneteauen.

Uansett så klarer jeg ikke å skjønne dette helt. Om det hele er en vektangivelse , hvorfor kan ikke beneteau da bare justere litt på vekten og få den innenfor CE A da ?

Link to post
Uansett så klarer jeg ikke å skjønne dette helt. Om det hele er en vektangivelse , hvorfor kan ikke beneteau da bare justere litt på vekten og få den innenfor CE A da ?

 

Stabilitet selger ikke men det gjør volum.

Beneteau må nok gjøre som Bavaria, kutte på maste høyden og mere vekt i kjøl og skrog.Mindre seilareal. Og en fot smalere, det gjør stort utslag på formelen på stabilitet.

Jo mere vi er opptat av stabilitet gjør at andre blir opptatt av stabilitet. Så blir det kanskje et argument for å selge en seilbåt neste år.

 

CE A er for enkelt, så stabilitet må inn i handycap beregningen på båtene. Først da blir det allment kjent hvordan hver enkelt båt er?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Det er her fokusert lite på problemet , mistet kontakten med reddningssentralen , erfarne sjøfolk tar kontakt med redningnssentralen når de har problemer slik at de kan følge med litt og mister redningssentralen kontakten så har ikke redningssentralen noe valg. De fleste sjarkene som er i yrkesmesig bruk har minst 2 vhf er og gjerne den ene med eget batteri . Det mangler og en masse opplysninger her , fx hvilke båter var i området , Skjelden alene på Norsjøen.

Tror ikke mange seilbåter som er på salg er rigget for kryssing av Norsjøen midt på vintern.

 

De som finner den og tror de er blit båteiere blir skuffet , som privat er det kanskje like greit å seile videre hvis ikke en brukbar avtale med forsikringsselskapet oppnås , en proffesjonell berger får dekt sin tid og kostnader + litt till , litt mere om en utsetter eget fartøy for risiko under bergingen, Mange er redd for å miste båten og eller høge bergingskrav og tillkaller hjelp alt for sent , dette gjelder og yrkeskapteiner.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Hei

Jeg vet ikke noe om hvilken kommunikasjon det var mellom den norske redningsmannen, som antakelig risikerte livet for å komme ned på dekk på en liten båt i 8 meter sjø og måtte snakke nederlandsk eller i beste fall engelsk. Vinden og helikopteret laget nok litt lyd som ikke gjorde det enklere.

Jeg regner med at han ikke var særlig åpen for diskusjoner.

Med en guttunge ombord synes jeg valget burde være enda enklere.

 

Når Fjord Shampion drev på land ville ikke skipperen forlate skuta, men over kanal 6 forklarte helikopterfører nokså tydelig at han skulle vekk og at dette var absolutt siste mulighet før helikopteret måtte returnere.

 

 

Mons

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...