Jump to content

Små båter med for store motorer!


HMS Lynet

Recommended Posts

Var en test av joller i ViMenn Båt for noen år siden , der bl.a GH11 og Pioner 325 var med.

Testerne mente iallefall at 325 burde tåle en god del mer motor enn 15hk som den var godkjent for. (Men de tenkte sikkert ikke på 75hk...:D ) Han piloten så forresten ut til å ha nok å gjøre med å holde den stabil, virket ganske urolig.

Er vel Eivind Amble som har konstruert 325, han har jo en viss peiling.

 

Har ellers sett en GH10 m/ 40hk, sikkert interessant det også.

 

Har kjørt Musling 430 med 60hk, noe den takler veldig bra.

Den på bildene over med 140hk (140hk målt på veiv, tilsvarer sikkert 115hk målt på dagens måte) er gps målt til 56knop mener jeg det var, snitt av 2veis måling

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GH 11 med 70hk må være det villeste jeg har sett på GH11. Kan da umulig gå bra og sunt i sjøen? Akterspeilet må nok også være mektig forsterket ja..

 

Har selv GH 11 de luxe (lik den på bildet) med 30hk Mercury og da er det allerede 10hk for mye, men båten blir veldig livlig og etter min mening passer motoren perfekt til den lille båten. Riktig tilt og det er ikke mye som er i vannet i 33-34 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at den RIB'en med 8X250 hk er helt idiotisk med mindre man BARE er ute etter oppmerksomhet.

 

Men disse Fjordlingene fra Sverige så faktisk kult ut. De gikk fint, fort og stilfullt. Gamle båter som passerer det meste av dagens moderne båter.

 

En kompis hadde for 2 sesonger siden en Hurricane 370 med Yamaha 40hk og cleaverpropell. Den stoppet på 53 GPS knop. Det var en helt hysterisk opplevelse å sitte på :yesnod:

 

http://www.baatportalen.net/baatportalen/f...e_forum_176.jpg

Link to post
Share on other sites

De Fjordlingene er fantastiske rett og slett. Hadde dog nøyd meg med 150-200hk på en Fjordling. Vi hadde 115hk på Fjordling 17 før og den gikk i 40 knop. Man merket at skroget ikke synes det var noe fort å kjøre i 40 knop og den skrek etter mer.

 

Hvor fort går den båten med 8stk 250 hestere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...