Jump to content

Små båter med for store motorer!


HMS Lynet

Recommended Posts

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...
Christina 3 skrev On 8.3.2008 at 15.46:

Jeg og en kamerat prøvde engang en gammel pioneer 6 fot med en 10 hk Mercury. Var ikke lett å få fart på fordi akterspeilet var alt for dårlig (tror den var beregnet for maks 4 hk). Motoren forsvant jo nesten under båten så jeg måtte holde den igjen. Vi ble litt beskymret for å miste motoren så vi bant den godt fast. Så var det utpå å prøve igjen og la det stå til ....... fikk den opp og skal si deg det gikk unna :yesnod: Gikk noe helt j.......

Morro men ikke helt trygt.....

Musling 430. Ser gøy ut med små båter med lit mer HK

Link to post
Share on other sites

hekta på båt skrev On 9.3.2008 at 12.09:

overmotorisering er veldig morsomt :yesnod:

GH 11 og musling båtene er båter som er ekstra morsome og over motorisere

det er ikke lenge siden det lå en 14 fot musling til salgs med 90 hk han garanterte over 50 knop

den var det riktig nok heis på men da begyner det å gå fort i liten båt

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

17-foter med 250 E-tec XL stamme... :saint:

Til salgs på facebook.

 

 

båt250.jpg

båt250_2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tipper den egentlig er ganske ubrukelig, og hadde nok vært nesten like rask med 150 hk på. Og mye sikrere og mere praktisk :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

motoren over er en 4000 cc V8 bensin, lettmetall motor, ca 260 hp, naturpuster

til samme båt er det også en 4500 cc V8 diesel (Toyota 1VD), twin turbo, ca 260 hp, men mega dreiemoment

 

tar snøtt 3 timer å bytte motor,

diesel for lengre turer

bensin for gøy i nærområdet

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Godkjent for 250 hk? hehe... javisst :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Eika, Musling 14 med 255 hk?  Jeg trodde 75 hk var mye på den jeg...

 

Det morsomme er at den ikke ser spesielt rask ut, så det må jo være moro å komme opp ved siden av en båt i rask plan (40 knop) og så bare dra på....

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

75hk er akuratt passe det. 115hk er mye, da gjør de jo 55-60knop. Så de påståtte 65 til selger imponerer ikke kjempe mye. Med engang man ser den, så skjønner man at det der er rimelig spesielle og ombygde greier 

 

Bedre når man kjører med en liten etec bakpå og de med båter som gjør 40-45knop ikke klarer å kjøre ifra den lille jolla med noe som ser ut som 25hk :p

Har en sånn episode i sommer, "kappa" med en Draco oceancraft med 150Ho bakpå, han kom bort og har helt vill i blikket og lurte på hva faen som var greia med jolla mi, han hadde trimma opp og ned i jakta på den siste halve knopen, men allikevel fikk han ikle tatt meg med mer enn 500m på 10nm. "Åhhh kappa vi? Da skulle jeg jo gitt full fart" 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 32 minutter siden:

75hk er akuratt passe det. 115hk er mye, da gjør de jo 55-60knop. Så de påståtte 65 til selger imponerer ikke kjempe mye. Med engang man ser den, så skjønner man at det der er rimelig spesielle og ombygde greier 

 

Bedre når man kjører med en liten etec bakpå og de med båter som gjør 40-45knop ikke klarer å kjøre ifra den lille jolla med noe som ser ut som 25hk :p

Har en sånn episode i sommer, "kappa" med en Draco oceancraft med 150Ho bakpå, han kom bort og har helt vill i blikket og lurte på hva faen som var greia med jolla mi, han hadde trimma opp og ned i jakta på den siste halve knopen, men allikevel fikk han ikle tatt meg med mer enn 500m på 10nm. "Åhhh kappa vi? Da skulle jeg jo gitt full fart" 

 

Husk at dette er et vannjetaggregat fra en vannscooter. Og vannscootere har ikke større toppfart enn 65 knop uansett.

Begrensninger ligger i impelleren, samt overenskomst blant produsentene om at de ikke skal gå raskere.

Dessuten begynner det å bli vanskelig for vannjeten å suge inn nok vann i så høye hastigheter.

Alt er altså som normalt og forventet :giggle:

 

Akselerasjonen er nok derimot ganske hinsides.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg, har kjørt masse gtr215(59gps knop) og rxp300(63gps knop), er ikke store forskjellen på de 2 der. Skulle i allefall IKKE tru det var 85hk i forskjell. 

 

Men vannjet er den minst effektive måten som fremdrift da. Hadde man satt en strak aksel med cleaver bakpå og ett skikkeligt ror så hadde det blitt mye mer fart 

 

https://youtu.be/zHdrg3mYSgk

post-5232-0-42413300-1547456035.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ivar skrev 35 minutter siden:

.. og så vil jeg anta at denne er mer kjørbar i denne farta enn en propelldrevet ..? 

 

Den er nok mye mer lettkjørt på toppfart enn med propell. ALLE kan jo kjøre fort med vannjet, hold bånngass i 5sec så har man rundt 60knop. Der er også endel av grunnen til at jeg er lei vannscooter, det er så enkelt å kjøre, null utfordring. 

 

Men jeg vedder en 500lapp på at jeg hadde kjørt ifra jetlingen i 1m sjø, med muslingen min med "40" etec bakpå. 13,5" propell som ikke er avhengig at skroget er nede i vannet for og få fremdrift, har sine fordeler 

 

Men hvis begge begynner på 0knop, så har han nok 60 allerede før jeg har 10knop. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...