Jump to content

Skifte skroggjennomføringer

oye

Recommended Posts

Mnnn nei vil ikke si det. 12 år gammelt og ser ikke så vakkert ut så ser ingen grunn til å gamble.

Tar slangene også samtidig. Litt usikker på om eg har plass til tru design gjennomføring da innerlineren er litt knappt utkapp i.

Noe problem å bruke orginal gjennomføring visst den ser ok ut, mot tru design ventil?

Det er på kjølevannsinntaket, og slik såg det ut i 2009 når eg kjøpte båten. Største faren er jo att slangenippelen er dårlig. Ruska og sparka i den før vi tok løst ifra Irland i 2009. (fila i alle gjennomføringene på utsiden og det såg jo bra ut)

bunnventil_motor.jpg

Redigert av volfro (see edit history)

Enig volfro, ingenting å spare på det der. Bytt den, så sover du bedre om natta. Dimensjonen på TD er den samme som originalen i messing. Selve ventilhuset er større, men det påvirker jo ikke utskjæringa di. Å file på slike messingdetaljer fra utsiden for å avsløre tæring er nyttesløst da tæringa starter fra innsiden. La ut noen bilder av det i tråden min. Her ser du tydelig skille mellom avsinket materiale og messing

img_1423.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Mnnn nei vil ikke si det. 12 år gammelt og ser ikke så vakkert ut så ser ingen grunn til å gamble.

Tar slangene også samtidig. Litt usikker på om eg har plass til tru design gjennomføring da innerlineren er litt knappt utkapp i.

Noe problem å bruke orginal gjennomføring visst den ser ok ut,

Ok, enig i at konklusjonen din ikke var forhastet :giggle:

Tror jeg ville vært ganske skeptisk på å bruke gjennomføringen også. Hvis du skrur av krana og filer inne i gjennomføringa vil du se om det er groper eller om den er skummel i fargen. Veldig bra det bildet REM har der som er gjennomskjært. Der ser man jo at materialet kan være svekket langt inn selv om det kan se uskadd ut på overflaten.

Liker meg best på overflaten når eg sover ja.

Går ut ifra det er under båten som er til venstre på bildet? (kappa bort flens med vinkelsliper?)

Ett merkelig skille (på høgkant) der også innvendig, har du noen forklaring på det?

Hulda nevnte slanger som var godkjennt?

Eg har brukt Pro-flex Noviflex 143 pvc med galv. spiral da de tåler 90% vac. og 30 bar (10 bar arb.trykk) og er grei å sjekk etter groe etc. men det er kanskje ett dårlig valg?

Under båten er til venstre på bildet ja. Flensen er kappet av med vinkelsliper. Forhøyningen som synes ned til venstre tror jeg er en av to stk slike "jaws" som passer til et verktøy benyttes for å holde igjen gjennomføringen fra utsiden når mutteren trekkes til fra innsiden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

....nå må dere ikke komme med de dere bildene deres igjen... folk mister jo nattesøvnen av slikt... :)

-vil bare takke alle som bidrar med bilder og arbeid rundt gamle og nye gjennomføringer og ventiler. Derer redder nok noen båter fra ubåttilstand med bidragene.

-nå som jeg atpåtil ligger uten landstrøm de første dagene etter flytting fra vinterhavn til hjemmehavnen... ja, du ser nå hva klokka er når dette blir postet. du skal ikke se bort ifra at ventilene både fryser og sprenges i natt!!

jeg har enda ikke fått ut fingeren med bestilling av TD fra New Zealand, siden det nærmer seg landsetting så biter jeg i eplet og handler lokalt. Med 15 % rabatt som seilforeningsmedlem så får jeg tåle den kostnaden... så får jeg heller spare inn på noe annet. -som å lage storseilinntak DIY...

Når man først begynner å lese om de ulike alternativene, blir man jo litt manisk bekymret etter hvert...

Et par spørsmål jeg lurer litt på nå:

1. Hva med slangeklemmene? De er jo i stål. Hvordan fungerer det sammen med eventuell messing i selve gjennomføringer/kraner? Vil det framskynde korrosjon - eller isolerer gummislangen mot det?

2. DZR-messing. Hvilke butikker fører dette? Jeg har forsøkt å spørre en importør av de vanligste messing-variantene, og ble litt sjokkert over at de simpelthen ikke hadde peiling på hva de solgte...

Redigert av Fabricius (see edit history)

TD er laget av glassfyllt Polyamidplast (PA6) PA har gode kjemiske egenskaper, er hygroskopisk, og styrken øker med høyt vannintak. Vil ikke ha noe problemer med miljøet i kjølsvinet på båter. PA har en ulempe og det er at det blir sprøtt og mister styrke i tørt og kalt miljø, slik du bla. finner i båter som ligger i opplag på land om vinteren.

Du mener at dette oppfører seg omtrent som Pionerbåter som ligger med bunnen opp i vinteropplag? Om noen kommer i skade for å tråkke på dem, sprekker de?

Redigert av Fabricius (see edit history)

Absolutt ett fantastisk materiale på sjøvann, spørsmålet er vel mer hvilken bunnventil man setter i lag med denne.

Selv om ikke prisene på gjennomføringene var avskrekkende så vil det nok koste litt om man tar den helt ut: http://www.modentic.com.tw/Titanium-Ball-Valves.php

Kan jo sikkert kombineres med en plast/kunstfiber eller Bronse? ventil skulle man tro.

Du mener at dette oppfører seg omtrent som Pionerbåter som ligger med bunnen opp i vinteropplag? Om noen kommer i skade for å tråkke på dem, sprekker de?

Pioneer er vel laga i PE og eg har ikke sett PE som har knekkt i kulden. Ellers tror eg sammenligningen blir helt feil da det ikke er samme materiale.

Hamp (stry) og Tec7. Ikke gjengetape undervannlinja!

Enig i at gjengetape er ubrukelig. Men som rørlegger vil jeg gå for hamp og permatex. Evnt så er locktite gjengetråd et godt alternativ. Uansett så er det viktig å rive gjengene først på glatte mess og syrefast deler.

Absolutt ett fantastisk materiale på sjøvann, spørsmålet er vel mer hvilken bunnventil man setter i lag med denne.

Selv om ikke prisene på gjennomføringene var avskrekkende så vil det nok koste litt om man tar den helt ut: http://www.modentic.com.tw/Titanium-Ball-Valves.php

Kan jo sikkert kombineres med en plast/kunstfiber eller Bronse? ventil skulle man tro.

Hva med titan gjennomføringer og syrefaste ventiler?

Min sollux 27 sine gjennomføringer skal skiftes i vår. Jeg går for messing igjen. Holder i maaange år, de eksisterende er fra 1986.

Bare pass på at du får like god messinglegering som du hadde i de gamle! Se egen tråd om dette :smiley:

Jeg tror også jeg vil vurdere kompositt neste gang om de ikke er veldig mye mer volumiøse. Men ikke på kjølevannsinntakene da de kun finnes med løs sil, dvs flere nye skruehull vil jeg ikke ha, så da blir det noenmed sil og gjennomføring i et og samme stykke

Skruehullproblemet ser ut til å dukke opp også med bronsesiler. Det er en operasjon jeg ikke har gjort før. Skal de skrus inn med gjennomgående skruer med muttere - eller bare inn i skroget? Hva slags tetningsmiddel?

Hva med titan gjennomføringer og syrefaste ventiler?

Det varer nok i mange, mange år. Men litt av vitsen med å legge ekstra penger i slike løsninger er jo å få det bortimot idiot sikkert, visst ikke kan man jo bruke god messing etc.etc.

Selv DNV sier omsider at Syrefast stål ikke er egnet til sjøvann. Dette er ikke ett pålegg, men en anbefalig.

http://exchange.dnv.com/publishing/rulesship/2010-01/ts406.pdf

A101

Syrefast blandet med titan er ikke ok. Vil tro at om man går over til titan, så holder det livet ut. Både for båt og eier. Og det har vel titan til felles med andre materialer som kun koster en brøkdel.

Selv DNV sier omsider at Syrefast stål ikke er egnet til sjøvann: Er det slik å forstå at DnV er spesielt bakpå når det gjelder materialer? :-)

Så vidt jeg forstår fra Guidi sin hjemmeside har de også gjennomføring og sil i et stykke. Kan sikkert bestilles hit også.

Takk - ja, og der fant jeg det Guidi-produktet på en skandinavisk nettside også: http://marinelageret.dk/vand-tanksystemer-192/fittings-kugleventil-m-mere-333/bronze-fitting-mm-719/vandindtag-til-skroggennemfoering-i-bronze-10336.html

Jeg er så langt ikke særlig imponert over norske forhandleres kunnskap om hva de selger. Det ser ut til at de er mer bevisste i Danmark - flere butikker fører skikkelige saker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...