Fabricius Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Men denne hendelen på ventilen - den er jo ikke i bronse. Hva vil skje med den etter noen år? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Hulda skrev On 10.3.2013 at 20.05: Syrefast blandet med titan er ikke ok. Vil tro at om man går over til titan, så holder det livet ut. Både for båt og eier. Og det har vel titan til felles med andre materialer som kun koster en brøkdel. Ok, vi tar det inn i vår lærdom. Som jeg nevnte lenger opp er titan et materiale jeg ikke har noe greie på. Det å kombinere det med syrefast var bare en innskytelse. Men hvilke andre materialer til en brøkdel av prisen sikter du til? Plast/kompositt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Fabricius skrev On 10.3.2013 at 20.14: Men denne hendelen på ventilen - den er jo ikke i bronse. Hva vil skje med den etter noen år? Nei, den ser ut til å være elektrolytisk forsinket stål, altså siste sort. Hvor lenge den holder kommer vel veldig an på hvor tørt du har det ombord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fabricius Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Jeg gir snart opp. Nå trodde jeg nesten at jeg var i mål med en bronseløsning... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Hulda skrev On 10.3.2013 at 20.05: Selv DNV sier omsider at Syrefast stål ikke er egnet til sjøvann: Er det slik å forstå at DnV er spesielt bakpå når det gjelder materialer? :-) Det vil vel være å ta i, men det er jo ikke allt som vokser inn i himmelen der heller? Fabricius skrev On 10.3.2013 at 20.34: Jeg gir snart opp. Nå trodde jeg nesten at jeg var i mål med en bronseløsning... Bronse er vel bankers, så det er vel ikke noe å stusse i. Kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Fabricius skrev On 10.3.2013 at 20.34: Jeg gir snart opp. Nå trodde jeg nesten at jeg var i mål med en bronseløsning... Hvis det er hendelen du sikter til kan du jo kjøpe deg en av de billigste rustfrie kulekranene du finner og knabbe hendelen fra den. Ps: Husk å forsikre deg hva kula er laget av. Vet ikke hva det skal være på en bronsekran (kanskje noen vet), men det har jo vært et problem på billige rustfrie kraner at kula er av forniklet stål eller messing. Se for eksempel denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/3275-biltema-kuleventil/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fabricius Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Så langt jeg kan se i de ulike nettbutikkene som forhandler bronseprodukter, er det stor sannsynlighet for at hendelen er i rustfritt og at kula inni ventilen er i messing. Så vidt jeg kan forstå, er det jo da knapt nok noen vits i å investere i dyr bronse, dersom det uansett er en svakere legering som vil korrodere etter noen få år? Kanskje det er like greit å montere messing, og så bare innstille seg på å bytte med jevne mellomrom? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Hendel i rustfritt? Njaaa? Det jeg har sett av slike ventiler så har alle vanlig blåkromat svartstål i hendlene. I miljøet du finner i kjølsvinet på båter går det knapt mer enn tre kvarter før slikt dritt begynner å ruste.<br /> Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fabricius Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 REM skrev On 11.3.2013 at 7.52: Hendel i rustfritt? Njaaa? Det jeg har sett av slike ventiler så har alle vanlig blåkromat svartstål i hendlene. I miljøet du finner i kjølsvinet på båter går det knapt mer enn tre kvarter før slikt dritt begynner å ruste.<br /> Ja - i så fall enda verre. Og er det da noen vits i bronseprodukter i det hele tatt? Her er det vel "det svakeste ledd" som er problemet...? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Nettopp, det blir fort kritisk i en situasjon hvor en har behov for å stenge bunnventilen i en fart, og en oppdager at hendelen mangler eller er rustet tvert av. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
index Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Fabricius skrev On 10.3.2013 at 20.14: Men denne hendelen på ventilen - den er jo ikke i bronse. Hva vil skje med den etter noen år? Den vil nok ruste, men ikke fort. Med mindre den står delvis nedsenket i vann vil den nok glatt holde 20 år... Fabricius skrev On 11.3.2013 at 8.26: Og er det da noen vits i bronseprodukter i det hele tatt? Her er det vel "det svakeste ledd" som er problemet...? Du har fremdeles en bronseventil som ikke tæres i stykker og sprekker. Og det er hovedpoenget med den. Om du får litt tæring på kula eller litt rust på håndtaket så skal det mye til for at dette skal senke skuta. REM skrev On 11.3.2013 at 8.33: Nettopp, det blir fort kritisk i en situasjon hvor en har behov for å stenge bunnventilen i en fart, og en oppdager at hendelen mangler eller er rustet tvert av. Om det skal kunne skje så må man ha fulgt veldig dårlig med i mange år! Et forsinket håndtak som det på bildet ruster ikke spesielt fort, og vil med 99% sannsynlighet være fullstendig intakt neste gang ventilen blir byttet i 2035 eller deromkring. Godt nok er godt nok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 index skrev On 11.3.2013 at 8.54: Om det skal kunne skje så må man ha fulgt veldig dårlig med i mange år! Et forsinket håndtak som det på bildet ruster ikke spesielt fort, og vil med 99% sannsynlighet være fullstendig intakt neste gang ventilen blir byttet i 2035 eller deromkring. Godt nok er godt nok... Vel Index, nå vet ikke jeg hvor mye du har jobba med metaller. Sjøl har jeg jobba som konstruktør i industrien i et 20-talls år, og én ting er alle enige om som jobber med slike ting, blåkromat, gullkromat og andre elektropletteringsmetoder er bra som underlag for videre lakkering, men gir ingen rustbeskyttende effekt overhodet. Kromatert svartjern har ingen maritim anvendelse. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fabricius Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Men er det ikke ganske utrolig at et forholdsvis velrenommert firma som Guidi kan produsere og selge bronseprodukter som inneholder så svake deler - og komme unna med det? I så fall er jo vedlagte artikkel (på engelsk fra side 4) relativt frekke greier... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 REM skrev On 11.3.2013 at 7.52: Hendel i rustfritt? Njaaa? Det jeg har sett av slike ventiler så har alle vanlig blåkromat svartstål i hendlene. I miljøet du finner i kjølsvinet på båter går det knapt mer enn tre kvarter før slikt dritt begynner å ruste.<br /> Mine Guidi ventiler har nå stått over 10år, hendlene er like fine. De holder nok minst en mannsalder til. Den samme gjør bronsen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Er det slik at guidi bronzeventiler har kule i messing? Har de sluseventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2013 Bronseventil med messingkule ? Hva skulle være vitsen med det ? De har også bronse sluseventiler ja. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Nå er én skroggjennomføring fjernet - jeg tok den med meg til Seatronic og ba om True Design i samme diameter - men dessverre fikk jeg for stor dimensjon fra Seatronic, nå lurer jeg på om jeg skal drille et større hull eller kjøre tilbake til Seatronic for å klage ... Skroggjennomføringen så ganske fin ut, så jeg lurer på om jeg lar det bli med bare én i år. (stoppekranene derimot ... de fleste er svært vanskelige å åpne/lukke, så dét er en viktig motivasjon for å bytte gjennomføringer og stoppekraner). Ellers er det ekstremt mye informasjon om skroggjennomføringer her på båtplassen, og veldig vanskelig å finne frem - jeg har prøvd å samle noe av informasjonen her: http://www.baatwiki.no/wiki/Skroggjennomføring - ser det bra ut? Redigert 10.April.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Det er bare utvendig at den er større ? Om innvendig dimensjon er lik er det bare å freser opp skroghullet med Dremel eller liknende. Min gikk på vannet i dag med ny TruDesign limt med Sika som pakning og gjengetetting. Potte tett. Det var større utvendig diameter på TD enn på den gamle. Redigert 10.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Ut i fra en gammel tråd her bør man vel også behandle innsiden av det forstørrede hullet med epoksy? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 tobixen skrev On 10.4.2013 at 20.07: Ut i fra en gammel tråd her bør man vel også behandle innsiden av det forstørrede hullet med epoksy? Jeg stoler på limet ! Der er ikke behandlet med epoxy rundt der fra før ! Ville ikke tenkt på det ! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Hvis du benytter samme dimensjon på gjennomføringene er det egentlig ikke behov for å åpne til større hull. Sørg bare for å få epoxy mellom gjennomføringen og veggen rundt. Blir det fór trangt kan det være vanskelig å få presset inn epoxy. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 tobixen skrev On 10.4.2013 at 19.52: Nå er én skroggjennomføring fjernet - jeg tok den med meg til Seatronic og ba om True Design i samme diameter - men dessverre fikk jeg for stor dimensjon fra Seatronic, nå lurer jeg på om jeg skal drille et større hull eller kjøre tilbake til Seatronic for å klage ... Skroggjennomføringen så ganske fin ut, så jeg lurer på om jeg lar det bli med bare én i år. (stoppekranene derimot ... de fleste er svært vanskelige å åpne/lukke, så dét er en viktig motivasjon for å bytte gjennomføringer og stoppekraner). Monterer du en annen dimensjon enn den originale får du problemer med å få slangen til å passe på stussen. Unngå overganger da dette bare er en ytterligere kilde til lekasjer. Kjør tilbake til Seatronic og bytt. Du ser ikke om en messing skroggjennomføring er tæret før du kapper de på langs og studerer godset innvendig. Jfr min tråd om dette med foto. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 REM skrev On 10.4.2013 at 20.28: Hvis du benytter samme dimensjon på gjennomføringene er det egentlig ikke behov for å åpne til større hull. Sørg bare for å få epoxy mellom gjennomføringen og veggen rundt. På de mindre gjennomføringene til TD er utvendig diameter større, REM. På min 85 Marex var det ikke behandlet rundt dt fra før. Tror det er et ikkeproblem ! Tette med lim holder. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 Worry II skrev On 10.4.2013 at 20.36: Tette med lim holder. Glad jeg ikke skal kjøpe båt av deg Worry Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Worry II Svart 10.April.2013 Link til dette innlegget Svart 10.April.2013 (redigert) Vi har jo skrevet om dette før, REM.. Det er innvendig pakning på TD gjennomføringen. Og om man mater på med Skia/Tec7, utenfra, så fungerer dette som pakning. Ser ikke problemet med fukt inn i sandwiz da.. tviler på at det praktiseres å ha på epoxy der, eller andre steder når man gjør slikt.. Redigert 10.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.