Jump to content

"Drittlei" måkejager - felles innkjøp


NovaMalin

Recommended Posts

Har bestilt Drittlei og er veldig klar over at man heldigvis har Lov om Angrerett. Er litt skeptisk, men er også litt desperat for å finne en løsning. Den roterende løsningen har jeg hatt til den ble stjålet - og den virker, men jeg må sette den med en løs fot midt på kalsejen og da kommer den ofte i feil vinkel og stopper opp. Neste alternativ er vel en hyssing med noen folie biter som blåser i vinden, eller den løsningen du nevner - men det er jo j**** tungvindt når man bruker båten flere ganger i uken.

 

Har du de liggende slakt nedpå, eller henger de "over" underlaget? Er jo snart villig til å prøve det meste...

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om måkejagere kan forstyrre VHF og radio i nabobåter? Mulig noe annet som forstyrrer, men jeg opplever at både VHF og radio blir jammet av et eller annet i havna. Jeg får dårlig mottak og kan på radio høre en pulserende høy lyd blandet med vanlig radiostøy. Jeg la ut båten relativt tidlig og da var det ikke noe problem. Etter flere satt ut båtene og havna ble fullere kom problemet.

Link to post
Share on other sites

Har du de liggende slakt nedpå, eller henger de "over" underlaget? Er jo snart villig til å prøve det meste...

 

Henger over underlaget slik at senen beveger set fritt i vinden...mer bevegelse og lite synlig gir større risiko for måkene ser det ut for...

 

hilsen måkefri...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Neeeei enten er måkene døvhørte har ikke hjulpet så mye her hos oss. .

Har tatt bilder av båten så det skal jeg sende til levrandøren for å høre om vi har gjort feil.

Men det er vel egentlig ikke så mye feil man kan gjøre med den.

Skruene ruster på den også, og det blir jo ikke noe pent etter hvert.

Kunne godt ha fulgt med en brakett men vi har stroppet den fast .

Nå ser det ut som det er vann i den også enda den står opp som den skal.

Navnet på den faller riktig på plass ikke kjøp den ta heller å kos deg med de pengene. :headbang:

Bilder kommer.

 

 

Vi er drittlei.

Link to post
Share on other sites

Vi er drittlei.

 

Velkommen til båtplassen!

 

Har også dårlig erfaring med denne. Virket fint de første ukene, men etterhvert skjønte måkene at det ikke var noe å bry seg om.

Har ikke hatt noe problem med måker etter at jeg fikk ny båtplass i Halden. (Lå i Svalerødkilen før...måkeparadis..)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker "Gullsweep" måkejager på en kalesjebåt, det fungerer utmerket. Har lagt original sandfyllt pad oppå kalesjen. Kjøpte det på Maritim i Bergen. Litt dyrt, men helt nødvendig og verd pengene.

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2048...upkey=010003001

http://www.gullsweep.com/index.html

http://www.gullsweep.com/MountingOptions/GS-FM.html

Redigert av monica (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Kjøp den ikke,, vi tok ned våres nå og den var full av vann. :nonod:

Skruene hadde rustet og ikke noe lyd, gitt..

Så heng på en eller flere knitreposer det kan hjelpe..

Kjøp den vanlige måkejageren..

Så båten blir nesten som ett juletre.. :headbang:

Hvor kjøpte du den?

Har 2 stk på båten når eg er på hytta.

På kun den ene er skruene rustet, ingen av dei er fulle av vann.

Du må sende den inn og få en ny eller pengene tilbake :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en grunn for at seilbåter ikke har "måkeproblemer".

Måkene er livredd for å skade vingene, og holder seg unna alt som kan være i veien.

Stag, antenner, fiskestenger på høykant..... alt hjelper.

Har du plass, kjøp fiskestangholdere, (kjekt å ha uansett), la sen gå fra holderne til antenner, flaggstang, landernemast, osv....

Har aldri sett en måke sitta på egen båt (trawler). De gangene vi har måkeskitt på båten, er det sluppet fra stor høyde.

Er vel litt vanskeligere å stoppe:-)

Link to post
Share on other sites

"Drittlei" virker. Har den i enden av bommen pekende framover. Før den kom dit ble det mye søl fra måkene over bomtrekket. Tidligere sto den i baugen pekende akterover og det hjalp til en viss grad. Selve Drittlei funker og er tett etter mange måneder. En vinter fikk den jo også ute.

 

Nå er det ikke måkene - vi er blitt venner - som er problemet lenger. Et par hegrer har funnet seg en plass ytterst på baugen og helt akterut på "targaen".

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hvor kjøpte du den?

Har 2 stk på båten når eg er på hytta.

På kun den ene er skruene rustet, ingen av dei er fulle av vann.

Du må sende den inn og få en ny eller pengene tilbake :smiley:

 

Ny "Drittlei" er på vei fra Maritim :smiley:

Skruene er rustet på den eg kjøpte i august i fjor.

Derfor får eg ny. Ellers virker den fint etter at eg ladet opp batteriene.

 

Kjøpte en "Drittlei" av en annen leverandør våren 2008, på den ruster ikke skruene.

Har en pekende hver vei hengende i targabøylen på Targaen min :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tok nettopp en titt ned på båten og hva ser jeg. Skarven har parkert seg ved siden av "Dritleien" og den karen kan drite ut en båt på kort tid. :lol: :lol: Nå har jo denne boksen virket siden vi fikk den ombord som en av de første her på BP, men i de siste ukene har jeg ant en tilnærming av et vingekrek uten å vite hvem dette var. Nå tok jeg den på fersken og ikke er det bare en men tre krek som koser seg i vinden på vår duppende Sebi.

 

Her må det annen lut til...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Veldig arti navn på produktet, skulle gjerne ha hatt noe slikt på charterbåten selv, men på en annen måte. Hva kan vel være bedre enn å bygge om charterbåten sin om til en flytende festning, montere opp slikt turret system som overvåker himmelen. Når det da kommer en måke så pang, ferdig med den saken :cool:

Link to post
Share on other sites

Hadde en på test for en lokal leverandør i fjor.

Blei halvfull av vann og døde.

Hubro har vært prøvd, div. grønne tau på kryss og tvers.

Måse/kråke/hegre og div. andre utøy som plager meg.

Ga opp å stoppe dei da eg såg kråka satt foran masten på svivelen til genoaen.

 

Har vurdert å lage noe som banker på vantene, elektrisk strømgjerde, 230 volt på heile masta.

Osv.osv.osv.

 

Det må jo være noe som fungerer en plass der ute i verden?????????????????????????

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...