Jump to content

"Drittlei" måkejager - felles innkjøp


NovaMalin

Recommended Posts

Hei,

nå er vel den første sommeren med Drittlei over. Erfaringene i tråden så langt har flere negative tilbakemeldinger, men jeg antar det nå vil være enda flere erfaringer å dele siden det har gått litt tid?

 

Fuktproblemene er kanskje løst etter hvert? Kanskje har produsenten også gjort andre forbedringner? Utover fukt - og forutsatt at den er påslått, har strøm osv. - hvordan er da erfaringene? Er det stort sett som tidligere skrevet i tråden (altså blandet, med overvekt på negativ erfaring)? Og er lyden til å leve med for omgivelsene? Går den f.eks. an å sette på en båt hvor det er krakker og bord for bryggevandrere 2 meter fra baugen? Og en bensinstasjon 50 meter unna? Noen skriver å ha målt lyd helt ned i 12 KHz, mens produsenten (via leverandør) sier 16 - kan det være en feil som blir/har blitt rettet slik at lyden blir mindre hørbar?

 

Jeg ser Øyvind hos Maritim har oppfordret til å bruke muligheten for å legge inn "kritikk" av produktet på hjemmesidene deres (innlegg #144), men der finner jeg ikke en eneste kommentar! (Forutsatt at jeg ikke gjør noe feil)

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva ble egentlig oppsummeringen her? 50 % fylles med vann, og noen som mener at den etter hvert ikke virker? Noen som hadde giddet å komme med sine erfaringer? Det er vel alltid slik at dersom 100 personer kjøper et produkt, så er det kun de 2-3 som har "klager" som skriver det, mens de resterende er fornøyd uten å hyle det ut:) Synes produktet ser kjempespennende ut, og er på "nippet" til å bestille det - men ikke hvis effekten overfor fuglene "forsvinner". Jeg kan egentlig ikke forstå at den skulle forsviinne heller, det måtte snarere være at lyd enheten "slites", for det er vel såpass mange måker at dersom hver enkelt skulle venne seg til lyden, så hadde det tatt flere år, og vel så det?

Link to post
Share on other sites

Ser at det har vært kondensproblem.

Jeg kjøpte en i våres.

Virket ok frem til at jeg kjørte den igjenom 12-14 sek vind og vann. Den sto på hyttetaket, og der var sjøen også den dagen. -utrivlig tur-

 

Det ble kondens som ikke ble borte

Åpnet den og fant problemet. Den er "tett", og det er brukt silikon til å tette under solsellepanelet.

Rettet dette med sikafleks. Silikon har en lei tendens til å ikke bli ordentlig tett.

Lagde også drenering i bunn for å få fukt ut. Masse 1.5 mm hul.

 

Etter dette har det nesten ikke vært måker og annet på brygga.

 

Hilsen Nils

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk ganske fornøyd.

 

Min har også dugget på innsiden av glasset, men virker fortsatt...

Har sålangt kun hatt 2 spor etter måker etter at Drittlei ble montert.

 

 

Jeg har vært fornøyd selv inntil den sluttet å fungere.

 

Tok kontakt med Jan Frivold i går og reklamerte på min, får nå tilsendt en ny i posten som skulle være tett. Han bekreftet at det hadde vært lekasjeproblemer på noen av dem.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har hatt drittlei denne sesongen. Konklusjonen er desverre at den ikke hjelper. Den ser full av kondens ut, så jeg har vært litt i tvil om den virker. Når jeg slår den på får jeg den ikke til å virke/pipe umiddelbart, men når jeg kommer tilbake til båten senere piper den så snart jeg nærmer meg. Likevel er kalesjene seriøst nedrittne nå om dagen. Heldigvis skal båten snart på land for vinterlagring, ellers måtte jeg nå funnet på noe annet. Forresten noen som har et vidundermiddel for fjerning av dritten, dvs selve dritten går jo bra å skure vekk med div middel, men hvitfargen sitter igjen i kalesjen her og der.

Link to post
Share on other sites

Hadde drittlei i begynnelsen av sesongen men den tok kvelden raskt desverre.. naboen har også drittlei og den har fungert men lyden er plagsom.

Jeg gikk over til gode Gullsweep den har holdt måkene totalt unna og det har ikke hvert så mye som en eneste liten klatt på kalesja. Nabobåten derimot har hvert helt neddriti. (han hadde ingenting).

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd dette. Felles problem for oss alle. Jeg vurderer å lage meg en bit presenning som er tilpasset kalesjetaket, festet med slike strikk med krok i begge ender (med tilpassede lengder). På den måten tenker jeg at måsen bare kan drite så mye den vil på taket, presenningen er glatt og enkel å rengjøre. Presenningen/strikkene skal være tilpasset og enkle å ta av/på slik at det er raskt å hive av/på i havna.

Tror dere dette kan være en ok løsning? Jeg tenker på hvorvidt det kan være fare for kondens mellom presenningen og kalesjen(fare for jordslag etc.). Jeg tenker kanskje at det blir bra lufting likevel siden presenningen kun dekker et lite område (altså kun selve det horisontale takområdet, det er der det er verst med drit og det er der måsene kan sitte). Må selvfølgelig passe på at dette lages slik at man ikke får "gnag" på kalesjen.

 

Synspunkt??

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Hey, Hey! Den Hansen toppen er jo akkurat slik jeg behøver. 1000takk horg! :flag::cheers:

Og her er det jo tenkt på lufting også. Kjempe! Fant ikke noe pris på den. Vet du det sånn ca?? Sikkert rimeligere å lage noe selv, men jeg er litt lat, så dersom det er en noenlunde ok pris tror jeg at jeg ringer til Alf Hansen på mandag.

 

Kikket på Biltema også. Får du noe jordslag/fukt under denne Polar770?? Denne er nok rimeligere ja, og gjør sikkert jobben.

Redigert av Capt'n (see edit history)

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Capt`n: Det er klart litt ekstra arbeid å ta den av å på, men verdt strevet med å slippe å vaske kalesjen hver gang. Nå hadde jeg flaks når jeg kjøpte den slik at stroppene passet der hvor jeg fester den. Den har ikke blåst av ennå, så da har jeg nok festet den bra nok. Siden den er laget av lett nylon så gnager den heller ikke på kalesjen. Håper dette ga litt svar fra min erfaring. Har tidligere hatt pressening, og den blir for tett samt at den gnager.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har ikke fulgt med på denne tråden på en liten stund, men lurer litt på om dere har noen flere erfaringer med elektroniske måkejagere? Det må da finnes noe lurt som funker? Slik jeg forstår tråden, så er Drittlei noe som ikke funker? Noen som har noe mer erfaring?

 

Evt noen som kan anbefale et bra sted å handle den tradisjonelle måkejageren som roterer? Den er jo egentlig veldig dyr for å være en så enkel sak....

 

Eller er det noen andre som har noen tips?

 

Litt kjipt med helt nypolert og ren båt som ble dynket i måkedrit første natten... Sukk.

Link to post
Share on other sites

Har du motorbåt, så gjør det enkelt og billig...

 

Litt slakk sen fra fiskestangen .... Fra baug til antenne / høyeste punkt ... og muligens bakover mot flaggstangen...

 

Måkene vil ikke se senen, som vil bevege seg fritt i vinden, før de er veldig nær, og når de ser den er det a) for sent, og det blir krøll.... eller b) de klarer å komme seg vekk... men vil holde seg borte fra båten....

 

Har hatt et par på fordekk i løpet av vinteren som ikke vil lage krøll for noen igjen, og er fri for måkeskitt ...selv om vi ligger i en av Storbritanias største fiskehavner, Peterhead ... Naboens kalesje kan jeg desverre ikke si det samme om......

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...