Jump to content

"Drittlei" måkejager - felles innkjøp


NovaMalin

Recommended Posts

Hei alle.

 

Da har jeg oversendt vår bestilling. Det ble totalt 25 bestillinger.

Til de som skal forhåndsbetale:

 

Betalingsinformasjon.

 

JF-Import

Jan Frivold

Box 84

4852 FÆRVIK

 

Kontonummer: 2895 41 55309

VIKTIG: Husk å merk så bestiller og betaler stemmer overens..

 

Oppkrav: kr. 663,- pr. stk. inkl. frakt.

 

Forhåndsbetalt: kr. 490,- pr. stk. inkl. frakt.

(For de som har bestilt 2 betales kun en frakt, altså 890,-)

Link to post
Share on other sites

Artig sak dette. Jeg avstår i første omgang til dere "prøvekaniner" har avlagt rapport. Virker dette over tid, ikke plager naboer osv, er det jo genialt. Jeg er dessverre født sånn at når noe høres for godt ut til å være sant, tror jeg at det som regel er det. Men jeg lover å være ydmyk, og bestille om dere etter en månedes bruk rapporterer om drittfrie kalesjer :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja fy til rakker'n for en lyd. Nå gjenstår det å finne en måte å få den hengt opp på. Tror jeg skal ha den hengende i masten.

Spinnakerfallet?

Håper den virker, for nå har disse hersens beista klart å ødelegge vindmålern min igjen.

 

Har funnet ut at det er noen digre kråkebeist som gjør det

og dette er andre gangen de gjør kål på vindmåleren.

 

:cryin:

Link to post
Share on other sites

Hva ligger i hørbar. Er det mulig å få oppgitt frekvens og antall decibell? Grunnen til at jeg spør er at om denne kan være plagsom for mennesker i småbåthavner så kan det jo komme forbud om denne finnes i annenhver båt.

 

 

Som bayliner presiserte vil måkene få seg en lærepenge og uten måker vil ikke sensoren aktivere lyden. Når den først aktiveres vil ikke lyden være hørbar lenger enn 15-20 meter fra "drittlei", og da svakt på all avstand over 10 meter. Derfor blir ikke dette noe problem.

 

For å besvare med data:

 

Frekvens: 17 - 20 khz

Desibell : 30

 

Ønsker hele båtfolket en fin kveld videre.

 

Mvh

 

JF import

 

Ja,ja da er herligheten kommet, men det ble en litt tvetydig følelse. Først, produktet ser faktisk skikkelig ut, med pakning rundt batteriet og det er benyttet silikon som tettningsmiddel over skruehoder. Førsteinntrykket av det mekaniske ser bra ut. Bruksanvisningen er på Norsk :smiley:

 

Så var det lyden da. Som sitert over etter spøsmål fra meg, så stemmer ikke dette helt. Frekvensen er 12-16 kHz og dette er ikke bare 30 dB, eller det er målt etter en annen standard en vi bruker i Norge. I tillegg pulserer lyden med en mye lavere frekvens. 17-20 kHz ved 30 dB er knapt hørbart for et voksent menneske. 12-16 kHz hører de fleste godt!

 

Kan godt tenke meg at dette vil være til irritasjon for både mennesker og dyr, og jeg vil oppfordre andre medlemmer til å vise hensyn ved bruk av denne. Samtidig vil jeg be leverandøren forsikre seg om at de oppgitte dataene er korrekt. :nono:

 

Uansett jeg er veldig spent på dette produktet :drink:

Link to post
Share on other sites

Fikk min "Drittlei" i går, og største sjangsen er at jeg selv blir drittlei før fuglene... Et sant "gnål"... Ser for meg et scenario der alle båtene i en havn har montert slike. Der vil ikke være levelig for mennesker heller...

 

Skal innretningen bare lage lyd ved bevegelse framfor? Satte min mot en vegg, og den kom stadig med lydsignal som varer i ca 5-10 sek. I alle fall minst en gang i minuttet. Skal studere litt mer i dag, men er litt skuffet akkurat nå.... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Drittlei har ikke fungert slik jeg hadde håpet, men det kan ha noe med plasseringen min å gjøre.

Det største problemet er digre kråker som setter seg i mastetoppen.

 

På tirsdag laget jeg en anordning som gjør at jeg kan heise opp drittlei vha et fall. Drittlei henger da stabilt ca 3 meter under mastetoppen, og detektoren peker rett mot mastetoppen. Jeg vasket samtidig vekk all gammel dritt.

 

I går sjekket jeg tilstanden, og det var kommet masse ny dritt på overbygget.

Link to post
Share on other sites

Jeg også nevnte at det kanskje er litt bedre med ultrasonisc lyd som kun fuglene hører og ikke hverken de gamle eller unge, i dette innlegget

Råder folk til å ta en telefon til Båtbutikk 1 i Sarpsborg før de går til innkjøp av ultrasonisk måkejager, de har hatt sin i et par år nå.

 

Glad jeg satt på gjerde og ventet til alle fikk gjort sine erfaringer :cheers:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er vel litt tidlig å konkludere her...

Uansett så er jo kjøpsloven veldig grei på postordre, 14 dagers angrefrist.

 

Men om jeg ikke får den til å virke kan det jo være et greit vinterprosjekt. Mest sansynlig er det jo bare signal giveren som må endres til en litt høyere frekvens for at den ikke skal bli plagsom for mennesker. Men om den hjelper noe mer mot måkene, er vel vanskelig å si...

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ferdig med testingen min ennå, så det er for tidlig for meg å trekke noen konklusjon selv om første test ikke var så vellykket.

Det kan være flere årsaker til dette. Det er godt mulig at beistet kom i lav høyde og satte seg på salingashornet, og da vil drittlei sansynligvis ikke ha noen effekt slik jeg har montert den. Jeg har i første omgang konsentrert meg om mastetoppen da der er der kråkene pleier å sette seg og gjøre hærverk.

 

Måkene foretrekker et salingshorn.

 

Jeg ønsker bl. a å se hvordan beistene reagerer når de støter på drittlei, og da må jeg være i båten når de kommer.

 

En grundigere rapport vil komme når jeg har fått testet mer. Min test vil begrense seg til om produktet kan brukes for å hindre

fugler fra å sette seg i masta på seilbåter.

 

Jeg hører lyden fra drittlei når den henger i masta, men opplever ikke lyden som plagsom. Høres omtrent ut som en gresshoppe på lang avstand i mine ører. Den er veldig svak, og jeg har spurt flere på brygga om de hører den. Det gjør de ikke.

 

Det står dessuten på bruksanvisningen at produktet ikke bør brukes i gjestehavner.

 

drittlei1.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette har jo vært en interessant runde som ser ut til å ende der jeg fryktet. Et produkt som høres for godt ut til å være sant, og som sannsynligvis er det. Dersom de fleste som har bestilt produktet opplever det som ubrukelig i båthavner er det selvsagt grunnlag for retur og pengene tilbake. Kjøp på nett (om vi kan definere dette som det), gir klare rettigheter i forhold til angrefrist.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testet Drittlei på småfuglene hjemme idag.

1. Den lager leven hele tiden... tror bok den vil gå av selv ved bevegelse i båten.

2. Mulig småfuglene hjemme er tamme :lol: De bryr seg ikke :lol:

Har også testet den på flyplassmåkene.. tror de er litt for vant til jetfly for og si det sånn.. :lol:

 

Konklusjon.. teste litt til men tror vel naboene mine som bor 25 meter fra båten min kanskje reagerer mer enn fjærkreet :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...