Jump to content

Merkelig ladeproblem (Iskra)


Pajero86

Recommended Posts

Takk for tipset, forsøker også dette i morgen. Biltema dynamoen har ikke B-, men da hopper jeg vel bare over det punktet? Kommer til å teste med Maritim dynamoen også, der har jeg B- og kan gjøre eksakt som du tipser om.

 

Halvor

Har også kjørt dynamo i benk. Prinsippete er akkurat som det er beskrevet av Båtvenn, men jeg har brukt bedre forbindelse. Jeg har tatt bryderiet med å sette kabelsko på ledningene for å ha god forbindelse og for de ikke skal løsne. Når dynamoen ikke har B-, kan du bruke dynamoens gods. Mål spenningene du får på D+ og B+ .

----------------

Sitat:

> D+ finnes.

Men sjekk en gang til om du kan måle batteriets spenning mellom frakoblet (!) D+ kablen til batteri minus (direkte på polsko)

 

Ditt svar:

Det har jeg ikke testet, du tenker på når motoren/dynamoen går?

----------------------------------------------------------------------------------

Når du gjør dette skal ikke motoren gå og spenningen skal være 12 V på ledningen som kommer fra ladelampen og som nå er koblet fra D+ på dynamoen.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har muligens ikke løsningen på ditt problem, men kan fortelle litt om dynamoproblemet (antatte dynamoproblemet) jeg hadde i sommer. Plutselig en vakker dag i ferien sluttet fandenskapet å lade. Pokker nå har dynamoen tatt kvelden var første tanke, og sammen med et par andre nokså like dumme skippere fra feriefølget vårt, ble den diagnosen opprettholdt helt til ny dynamo var innkjøpt. Problemet var dog det samme. Heldigvis var den nye dynamoen på 85 ampere, mens den gamle var 55 så noe godt kom jo ut av det...

 

Problemet mitt var at minuskabelen, som normalt sett går fra dynamo til starter, hadde tatt kvelden. Det var jo vanskelig å vite noe om da dynamoen ble koblet opp, men da jeg la opp minusen rett i godset på motoren kom ladingen som et skudd.

 

Motor: Yanmar, dynamo: Hitatchi.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skal teste den metoden som dere beskriver i morgen. Jeg håper det er med et heldig resultat, skal holde dere oppdatert. Ønsker fortsatt tips om det er noen som vet om noen personer/firmaer som er god på dette og ikke holder til så langt fra Blaker (30 min nordøst for Oslo)

 

Halvor

Redigert av Pajero86 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ikke sikkert på om mitt problem var identisk med ditt, men for at det skal skapes et felt i dynamoen er den avhengig av at motstanden i ladelampa er tilstrekkelig. Jeg bytte fra VP til Iskra, hadde laderegulator fra Ladac, men måtte sette en effektmostand i parallell med ladelampa før den begynte å lade. Tror 3W ladelampe er i minste laget.

 

Kan sjekke størrelsen på effektmotstanden i morgen dersom det er interessant.

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Går dynamoen rett vei?. Eller hva med reima, er den stram nok?

 

Dynamoen går med klokka hvis man ser fra siden med reimhjulet og vifta, og på Biltema dynamoen står det en pil i den retningen. Men om Iskra dynamoen fra Maritim skal gå andre veien, det vet jeg ikke. Noen som vet? Reima er nok stram nok, ingen antydning til sluring. Men jeg skal etterstramme disse også i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ikke sikkert på om mitt problem var identisk med ditt, men for at det skal skapes et felt i dynamoen er den avhengig av at motstanden i ladelampa er tilstrekkelig. Jeg bytte fra VP til Iskra, hadde laderegulator fra Ladac, men måtte sette en effektmostand i parallell med ladelampa før den begynte å lade. Tror 3W ladelampe er i minste laget.

 

Kan sjekke størrelsen på effektmotstanden i morgen dersom det er interessant.

 

Hilsen Petter

 

Ja, det hadde vært interessant. Jeg har testet med både 3 og 5 watt pære, er det noen vits å prøve større?

Link to post
Share on other sites

Siden du har testet med å koble D+ direkte til batteri pluss har det ingen hensikt å forsøke kraftigere pære/parallellmotstand.

 

Siden disse dynamoene har innebygget regulator SKAL de fungere så lenge batteriet er tilkoblet B+/B- og det tilføres strøm til D+, enten via ladelampe eller direkte fra B+.

Fungerer den ikke da er dynamoen defekt.

Link to post
Share on other sites

Fungerer den ikke da er dynamoen defekt.

Ja, det er det jeg trodde også......

Men jeg har jo testet 4 dynamoer totalt, ingen virker! Må være reima som slurer da? Ser jo ut som dynamoen har god hastighet, men får jeg enkelt målt den? Hvis jeg kjøper meg turteller og kobler den til W, vil jeg da få turtallet på dynamoen før jeg eventuelt "synkroniserer" den? Kan jeg kanskje bruke denne for å målet hastigheten på dynamoen: turtalls teller?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er fullt mulig at en rem kan slure slik at dynamoen ikke lader. Spes. hvis batteriene ikke er fulle og derfor krever mye ladestrøm.

Turtallet kan du teste med en strobe turteller.

Selvsagt helt usannsynlig at 4 dynamoer er defekte. (Det måtte isåfall være at du har en feil i oppkoblingen som knekker dem. Lite sannsynlig)

Da må du se på de andre komponentene i systemet, forbindelsen til batteri og ladelampe-kretsen.

Og ikke minst måleutstyret, slik at dette ikke lurer deg. Er du sikker på at dette er i orden og at du bruker det riktig? Altså at du virkelig ikke har lading? (Sorry hvis dette er avklart tidligere, har ikke lest alt som er skrevet i tråden)

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er sjekket, batteriene har rett polaritet.

 

Men sjekk en gang til om du kan måle batteriets spenning mellom frakoblet (!) D+ kablen til batteri minus (direkte på polsko)

 

Det har jeg ikke testet, du tenker på når motoren/dynamoen går?

Nei. Jeg tenkter å spørre deg dumt om D+kretsen er koblet på det samme ladekrets i det hele tatt.

Det er bare en taktik ved fjerndiagnoser for å avsløre feil som ble "helt uetelokket" allerede.

 

Kan det være dårlig jording gjennom gods?

Det kan. Men siden du har tilkoblet dynamoet både direkte og med kraftige kabler på batteriene

kan det ikke lengre.

Det har du vel gjort, hvis jeg skjønnter det riktig fra innleggen du skrev?

 

Kan 24 voltsanlegget som er jordet til samme motor forstyrre gjennom sin jording? Disse er jo jordet på samme motor.....

På minus finnes det ikke noe påvirkning, vanligvis og når man ikke bruker "telefonkabler" for minuskoblingen.

 

Dette er hodebry ut av en annen verden, nå går jeg opp til 2 flasker vin til den som hjelper meg å løse dette!

For den prisen, konvertert til norsk markedspris for vin og i kroner, får du også tak i en elektrikker

som skulle finne feilen i løpet av ca. 30 minutter. :smiley:

 

Går dynamoen rett vei?.

Det gjør ingen forskjell siden det er diodene på dynamoet som bestemmer på flytterettning av utgående likestrømmen.

Rettningen som dynamoet går er bare interessant mht. til viften, men den kan byttes.

 

 

Nei, og som Ingar sa kort og tydelig en gang til.

Finnes det tilkobling til batteriene med B+ og B- , og finnes det D+ på samme kretsen,

da må dynamoet lade.

 

Du har prøvd 4 stykke og derav er 1 konstantert o.k.

 

Alt som er viktig er sagt og det som blir til øvrigs er å sjekke på koblingene en gang til.

Helst av noen som kan det, uten å nedvurdere deg.

 

Poenget er at man gjerne ser gjentatt over en feil, når man først er både

overbelastet og "helt tett i hodet" pga. et aktuellt problemstilling.

Så er det bare noen ganger.

 

Anbefaling:

Hent deg noen som kan det.

Si bare "Har montert et ny dynamo, men den virker ikke".

Men ikke fortell noe annet og heller ikke hele historien om kabler/dynamoer/diskusjon og anbefalinger, osv.

 

Så kommer han/hun helt frisk til saken og finner feilen med det samme.

 

Ønsker en fin søndag til alle.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er der jeg er nå. Har testet alt som er foreslått, ikke noe positivt resultat. Jeg har også regnet ut at dynamoen går på ca 2000 rpm når jeg har 1000 rpm på motoren, det burde jo være nok til å lade det.

Jeg må bare få tak i en som kan det som du sier, som får ta turen ut her og hjelpe meg med å fikse dette. Jeg orker ikke mer, har prøvd alt...... :headbang:

 

Uansett, takk for alle gode innspill, det burde vært løst med alle disse gode forslagene, men den gang ei..... :sad:

Link to post
Share on other sites

Koblingen din virker å være rett. Men kan det være en kabel som har dårlig forbindelse eller har brudd?

Har du målt med ohmmeter motstanden mellom minus på batteri og B-, og mellom minus på batteri og gods på dynamoen?

Mål også motstanden mellom B+ og pluss på batteriet. Og mellom D+ og pluss på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det vanskelig å løse en slik feil over telefon etc. fordi den som måler i andre enden ikke er helt stødig i måleteknikk.

 

Det virker som du har kontroll på hvor kablene skal kobles til på dynamoen, og det kan vel derfor forventes at både pluss og minus er koblet riktig mellom dynamo og batteri.

Og så er det slik som Ingar sier, at kobler man D+ direkte til pluss så skal en dynamo som er i orden lade.

 

Jeg stiller spørsmål til hvordan du måler og hvilke instrumenter du bruker. Man må alltid bruke et voltmeter og amperemeter som man vet er i orden. Så er det jo også viktig at tangamperemeteret er innstilt på likestrøm, og forhåpentligvis har du et som kan måle likestrøm (dc).

 

Men så sier du vel at når du tester laderen, så virker denne i motsetning til dynamoen som da ikke virker. Det som da er interessant å vite er: Hvor i kretsen måler du strømmen?

La oss si at motoren har en feil i for eksempel glødesystemet. Denne feilen gjør seg ikke gjeldende før du starter motoren, og følgelig får du normale verdier når du sjekker laderen.

 

Men så starter du motoren og glødereleet blir hengende inne. Samtidig som da dynamoen begynner å lade, trekker glødepluggene kontinuerlig 100 ampere. Hvis man da måler ampere på et lite egnet eller feil sted i kretsen, vil ladespenningen være lav og amperemeteret gir ikke noe utslag. I realiteten trekker da motoren strøm både fra batteriene og dynamoen. Hvis du har koblet pluss ledningen fra dynamoen til startmotoren, men måler strømmen i kabelen mellom startmotoren og batteriet, så vil du måle strømforbruket på motoren minus strømmen dynamoen bidrar med.

Håper du skjønner hva jeg mener.

Et triks er å kjenne etter om dynamoen blir varm. Blir den for eksempel så varm at du ikke kan ta på den, ja da lader den sannsynligvis også bra.

 

Jeg tror enten at du måler feil, har feil på måleutstyret eller har en feil på motoren som trekker mye strøm.

Lykke til.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er en feil som jeg ikke finner. Nå har jeg tatt med meg begge dynamoene for å sjekke de i benk, vil ihvertfall være helt sikker på at disse lader.

 

Har jo et helt separat 24 volts anlegg til start, og gløding er det ikke på motoren.

 

 

Testet i dag men kun et batteri tilkoblet, og det var eksakt samme feil på begge dynamoene.

 

Jeg har 3 scenarioer:

 

B+ er koblet direkte til batteriets pluss, B+ er koblet til batteriets minus, dette er et løst batteri, altså ingen tilkoblinger.

 

1. D+ er koblet via 3watts pære til pluss på samme batteri, lader på ca 4 ampere. Bytter ut med 5 watts pære, samme.

 

2. Setter D+ direkte på pluss på samme batteri uten ladelampe. Da lader den på 6 ampere.

 

3. Tar av D+ slik at den kun er koblet til B+ og B-, lader fortsatt på 6 ampere!

 

Volten er lik, ligger i underkant av 13 volt.

 

Jeg tar med meg dynamoene og får de målt slik at jeg vet at det virker. Gjør de det, så skal jeg ha utover en som kan dette, nå er jeg helt rådvill......

 

Moro at så mange engasjerer seg og forsøker å hjelpe, tusen takk!

 

Halvor

Redigert av Pajero86 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Punkt 3. Dynamoen lader (spenning uenret) etter at D+ blir koblet fra er helt normalt. Dynamoen trenger ikk D+ etter at den har startet ladingen for da får regulatoren spenning fra triodene i dynamoen.

Mål heller med multimeteret innstilt på volt DC mellom D+ og B+. Måler du en spenning her mellom 0,1 og 0,5 volt er trolig dynamoen i orden.

Mål også mellom B+ og W med både AC og DC og fortell hva du leser av her i forhold til ladespenningen.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å kjøre dem i benk, du har jo det som skal til ombord! Kople fra alle ledninger både på batteri og dynamo, og sett på midlertidige ledninger B+ til pluss og B- til minus. Deretter D+ til pluss. Virker de nå, ligger feilen i kablingen et sted.

 

Redigert: Så ikke at du allerede hadde prøvd dette! :blush:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Testet i dag men kun et batteri tilkoblet, og det var eksakt samme feil på begge dynamoene.

 

B+ er koblet direkte til batteriets pluss, B+ er koblet til batteriets minus, dette er et løst batteri, altså ingen tilkoblinger.

 

1. D+ er koblet via 3watts pære til pluss på samme batteri, lader på ca 4 ampere. Bytter ut med 5 watts pære, samme.

 

Volten er lik, ligger i underkant av 13 volt.

 

Halvor

 

Det er dette som kalles å kjøre batteriet i benk. Nå skriver du ikke noe om batteriet du brukte og da kan det være vanskelig å vite om den ladingen du har målt er for liten. Spenningen må og lese av nøyaktig, slik at du får med et siffer til.

 

Noen tangamperemeter må nullstilles før måling, men gjelder det ditt og?

 

Lykke til videre med målingen. Ta gjerne med batteriet som du har brukt her når du får hjelp til å teste den i benk.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler med deg, se min tråd om samme temaet her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37634

 

Nå er riktig nok ikke problemstillingen helt den samme, men det er dynamoen. Som det framgår av tråden fant jeg til slutt ut av det, og lærte faktisk ganske mye.

 

For å være hundre prosent sikker på at dynamoen har rett turtall, ville jeg ha skiftet remhjulet fra din opprinnelige dynamo over på Iskra'en hvis du ikke allerede har gjort det. Dette er ca. 1 minutts arbeid, og når det er gjort, har du forvisset deg om at turtall på dynamoen er korrekt og at kileremmen passer i remhjulet på dynamoen.

 

Jeg vet ikke hvordan din dynamo er festet, men på mine VP 42 motorer måtte jeg bruke tilpasningsstykket som fulgte med Iskra'en til nedre festebrakett på motoren for å få remskivene på motor og dynamo parallelle slik at remmen ikke sluret. Du har sikkert kontrollert dette allerede, men jeg nevner det likevel.

 

Du måler hvilespenningen på batteriet når du leser av 12,67 V på instrumentet ditt. Med andre ord går det ikke noe som helst til batteriene. Hvis dynamoen leverer, må feilsøkingen da gå ut på å finne ut hvor strømmen går. Jeg spør kanskje dumt (og har sett at at andre har spurt om det samme), men du er sikker på at det ikke er en forbindelse mellom 12 og 24 V anleggene slik at den stakkars Iskra'en forsøker å fylle på startbatteriet? I så fall får dynamoen tilbakemelding om at batteriet er fullt og vel så det (24V) og regulerer ned for å unngå koking.

 

Skulle det vise seg at Iskra'en (og de andre dynamoene du har prøvd) får tilbakemelding om at det er 24V i andre enden av den røde kabelen, KAN det tenkes at regulatorene på dynamoene er skadet og har tatt kvelden. Du er selv inne på tanken om å kjøre dynamoen i en benk hos en fagmann. Gjør det, han vil umiddelbart kunne fortelle deg om at er i orden med dynamoen og regulatoren (det er tross alt bedre å ta skoen med til skomakeren enn skomakeren til skoen).

 

Har du forsøkt å måle på 24 V startbatteriet ditt når 12 V Iskran'en går? I så fall du får en endring, hva får du?

Har du forsøkt å koble fra 24V dynamoen og se hva som skjer når bare Iskra'en går?

Blir noen av ledningene varme når dynamoen går?

Andre har spurt om det samme, men har du sjekket det enkelte batteri og konstatert at det er 12V batteri og ikke et feilmerket 24V?

 

Har du "utvendig" regulator i tillegg til regulatoren som er på dynamoen? I så fall kan det tenkes at du har en situasjon hvor den ene regulatoren regulerer den andre regulatoren slik at det kommer null fram til batteriene.

 

Når hodet koker, hjelper det ofte å legge beina på dashbordet med noe kaldt i den ene hånden. Hvis ikke dette hjelper, er Jorg inne på tanken om å tilkalle en elektriker. Det er heller ingen dum løsning. Husk at strømmens veier er uransakelige! Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

1. D+ er koblet via 3watts pære til pluss på samme batteri, lader på ca 4 ampere. Bytter ut med 5 watts pære, samme.

2. Setter D+ direkte på pluss på samme batteri uten ladelampe. Da lader den på 6 ampere.

3. Tar av D+ slik at den kun er koblet til B+ og B-, lader fortsatt på 6 ampere!

Dette mener jeg forteller at problemet skyldes at dynamoen går med for lav hastighet, det vil kunne gi det "symptomet" du beskriver.

Dynamoen gir alt den kan på det turtallet (6A) og batteriet er såpass utladet at dette ikke gir mer enn i underkant av 13V.

Det forteller at dynamoen er i orden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...