Jump to content

Sjøen for alle - messe for få


jonsverre

Recommended Posts

Hei, var en tur på "Sjøen for alle" i dag, og mitt inntrykk er at det i år er en ganske kjedelig

messe. Deilig å kjenne lukta av grp, men for oss som er på utkikk etter brukt seilbåt er

det jo litt nedtur da. Billigste båt var listet til 645K, og det er for en båt uten rigging

og bunnstoff. SFA sa i fjor at de skulle ha større fokus på bruktsegmentet uten at

jeg så noe til det da, og etter hva jeg kan skjønne var det ikke tatt tak i dette i år heller.

Det var også færre seilbåter i forhold til i fjor.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Jeg håper på å få mange tips om vedlikehold og kjøpe

bunnstoff, primer, rustfjernemiddel, stoff for islolering av el-kabler/koplinger o.a. småtteri.

 

Så er det litt ok å drømme seg bort i en 40 fots ny seilbåt.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Jeg lar nesten ingen sjanse gå fra meg til å se på seilbåter: Drøbak, Son, Leangbukta, Kadetttangen, Orust osv. Men Lillestrøm  :confused: : mye bryderi og kostnader til å komme ditt: 2 ganger bompenger, entre, parkering. Og så er det kanskje 6 seilbåter eller deromkring :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg lar nesten ingen sjanse gå fra meg til å se på seilbåter: Drøbak, Son, Leangbukta, Kadetttangen, Orust osv. Men Lillestrøm  :confused: : mye bryderi og kostnader til å komme ditt: 2 ganger bompenger, entre, parkering. Og så er det kanskje 6 seilbåter eller deromkring :confused:

Hulda to TOGET sammen med Admiralen i dag. Det var sikkert 10 seilbåter der. Man skal ikke være negativ. Det som slo Admiralen var at av alle motorbåtene, så var det lite variasjon mellom de forskjellige produsentene. 3/4 av båtene kunne egentlig vært fjerna, og man ville sett det samme.... Nåja, vi dro dit for å hente ideer og inspirasjon til innredning. Tok ikke bryet med å gå ombord i en eneste båt. Har i grunnen sett alt sammen før, vel og merke når det gjelder seilbåter. Neste var å sjekke utstyr. Vetus er jo bra, omtrent 4000 spenn for en doradeventil, det blir Taiwan i stedet. Til og med han som betjente oss fra Vetus var hoderystende sjokkert til deres egne priser. Telmo var innmari bra på kompasser. Flott, vi har en stålbåt på sånn 43 fot, hva kan dere anbefale. Nei, var svaret, det blir så dyrt at det har vi ikke i prislista. Dessuten selger vi ikke til publikum, bare til forhandlere, gudd bei! Rundt et hjørne var det en som solgte "litt av hvert utstyr". En type stod seriøst og vurderte en DECCA fra før navigatorene ble digitale. 500 spenn uten antenne. Ikke at antenna ville gjort stort fra eller til. Jeg anbefalte kjøp av antvikiteten. En batterivelger uten eske og instruksjon skulle fyren selge rasende billig for 300 spenn. Hulda kjøpe nettopp en maken med eske, mont.anvisning og garanti hos Son Båtservice for 320 kroner. Noen lyspunkter var det. Nautisk forlag med bok "Electrics Afloat", glitrende god bok om like- og vekselstrøm ombord. Bilder, fotografier, råd og vink. Dessuten havnet Seil og riggtrim av Ivar Dedekam i plastposen. I et annet hjørne holdt Albert Bøe til. Vi fra Larvik kjenner Albert gjennom flere generasjoner. Nå har dem kuppa leveranser fra Roblon, og spiss nå ører og puss briller. De har kjøpt noen tonn med taukapp. Tauene blir under produksjon spolt opp på store tromler. Lengder under ca. 30 meter blir kapp. Albert har sikret seg dette kappet, og selger det til 100 kroner kiloet. Hulda fikk 75 meter skjøter av ypperste 14 mm dia. kvalitet til 950 kroner. Dette ville sikkert kostet 5000 spenn i en eller annen tau-butikk. Hos Maritim koster 10 mm dia. av noe i nærheten kvalitet 66 kroner meteren. Ved ekstrapolering burde 14 mm kostet 106 kroner meteren. Dette sikret Hulda's mannskap en rimelig timbetaling for å reise til en svett hall med intens lukt av tupper ware. Vi skal ta oss en tur innom Albert i Larvik for å kjøpe mer tau.... Vi trenger fremdeles et parhundre meter.

Link to post
Share on other sites

Det var sikkert 10 seilbåter der.

Som er omtrend 6 stykker. I Drøbak har de vel 5-6, Son 6-8, Orust 40-50, Leangbukta 6-7, Kadetttangen 30-40. Ingen av de steder trenger du parkeringspenger, bare på Kadetttangen inngangspenger.

 

Og det av utstyr som stilles ut er vel til 80-90% i butikkene og kataloger også. Fikk Maritim-katalogen nylig - syntes jeg hadde srtt den allerede ifjor, eller var det i forfjor? Bortsett fra prisjusteringen da.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler Lotus å lese en gang til....

Behøver ikke. Du klager på båtene. Klager på prisene, klager på selgerene. Same procedure as last year? Same procedure as every year, Hulda. Messa var den samme som alltid. Du likte det og stiller villig opp neste år også  :smiley:

 

For du legger vel ikke ned tid og penger på noe som du hater å gjøre?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jaja- gjekk glipp av denne messa også. Bompengane ut og inn av Oslo er alltid ein begrensande faktor. Ikkje minst for oss på nordvestlandet.... Vi er heldigvis ikkje plaga med slikt. Vi har verken tunellar, bruer eller ferger som koster noko når vi "skal på tur"!!! (Måtte bare kome med litt distriktspolitisk kulp, Andreas - Sorrrry)

 

Skulle naturlegvis gjerne ha vore på messa. Sniffa i meg lukta av halvherda tupperware. DET har sin sjarm!!

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda:

 

Kan muligens også tenke meg litt tau fra denne Albert, men litt senere på våren etter at jeg har fått hjem båten og fått gått over sakene.

 

Tror du lageret hans holder en stund framover ? Har han flere dimensjoner?

Det som var på utstillingen var fra antatt 8 mm og oppover til maks. 14 mm som jeg kjøpte. Det var tau i diverse typer/kvaliteter, men kun fra Roblon. Ifølge Trygve Bøe hadde han en avtale som ikke virket som gikk ut med det første. Det var 500 kg til med tau underveis da jeg snakket med ham.

Link to post
Share on other sites

Behøver ikke. Du klager på båtene. Klager på prisene, klager på selgerene. Same procedure as last year? Same procedure as every year, Hulda. Messa var den samme som alltid. Du likte det og stiller villig opp neste år også. For du legger vel ikke ned tid og penger på noe som du hater å gjøre?

Lotus

Anbefaler fremdeles Lotus å stave seg gjennom det jeg skrev. Kan ikke se klage på en eneste båt. Telmocontrol var bare ræ... Det er greit. Denne messa har jeg ikke vært på siden den var på Sjølyst, må ha vært 10 år siden. Så hvis Lotus synes det er ok å betale dobbelt for noe som kommer fra Holland i forhold til det som kommer fra Taiwan så har ikke Hulda noen problemer med det. Sansynligvis kommer det som kommer fra Holland fra et annet sted, der folk generelt har skjevere øyne enn holledenderne. Hulda kan like gjerne importere selv.

 

Nå trodde jeg det gikk frem at Hulda tjente en del penger på turen til Lillestrøm, timeprisen var helt grei. Gi're'i nå'a Lotus, du er vil ikke med i administrasjonen av denne utstillingen??? Hulda gjør heller som Andreas, tar en tur til Orust år om annet.  Nå har jeg heller ingen planer om å bytte båt. Hulda ser ingen grunn til å bli mobba på nettet for å antyde at enkelte priser ikke ser ut til å ha sammenheng med rimelige anslag relatert til virkelighetens verden. Særlig ikke når foretakets representant klart og uoppfordret gir uttrykk for samme.

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk helt enig i alt du skriver. Kritikken diverse selgere og priser er helt på sin plass. Og mange båter er til forveksling like. Deler absolutt dine synspunkter. Enig. Enig. Enig. Ingen mobbing, men full enighet.

 

Likevel går jeg på messa. Og jeg liker det. Klager gjør jeg likevel. Trodde kanskje du likte det du også. Eller likte det mer enn du mislikte det for å si det sånn. Bok fikk du, tau fikk du. Og hvem vet? Kanskje du er på messa neste år også?

 

Lotus

(som ikke har vært der i år)

Link to post
Share on other sites

spm til Hulda; jeg tror han med brukte ting & tang ( stømbrytere osv ) også hadde "avkapp-tau". Lå endel der til 90 kr kg, samt endel 5 og 6mm til 2 kr pr meter. Skal en tur innom på onsdagen, handler litt da tenker jeg. Er ikke 2 kr pr meter billig da ? Tau er alltid kjekt å ha..

 

LOTUS: Enig med du. Hver gang er jeg misfornøyd med serveringa, parkeringa, utvalget av båter og messepriser. :yesnod: Neste år stiller jeg igjen.  :yesnod:

Forstå det den som kan.... :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

.................Tau kan man aldrig få för mye av..............

ditto. Er en typisk "kjekt-å-ha" person. Er jeg i en båtutstyrsbutikk, sjekker jeg alltid kassa for "rester" og "feilkapp" av tau. Pruter som regel, noen ggr. får jeg tilslaget, andre ggr. ikke. Greit nok det, synes jeg da. Sjakler, kauser, tauverk, rekkenett ( til oppbevaring av grønnsaker, sovesaker o annat ) handler jeg som regel når jeg ikke trenger det.

 

Har f.eks stians et fortøyningstau forlite ? Ikkeno`problem, INITIUM har dype stuerom.. :yesnod: :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Været på vestlandet har vært helt max denne uka. Kaldt om natten - varmt og solskinn om dagen. Mao. været inviterte til båtaktiviteter. Vi får benytte helgen til klargjøring av båten til påsken sa jeg til admiralen. Underforstått admiralen tar seg av vaskingen innvendig, nytt sengtøy osv. Admiralen la fram sine "beinharde" krav for å være med på prosjekt klargjøring.

Jeg innfridde alle som en - dum som jeg er.  :lol:

Helgen kom, ingen sol, bare kaldt og mye vind med regndråper i - ingen fristelse å jobbe i/på båten.  :yesnod:

Den som bare hadde hatt en innendørs båtmesse å gått til....... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...